Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:28

Voor mij kan ze niet gek genoeg doen,ik geniet van dst frisse wakkere.
Heb het helaas ook anders gezien,en ik zie haar graag heet en sprankelend.
Voor mijn paard een goed teken van zeer goed in der vel zitten.

xJess

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:51

Hier ook al een tijdje care4life gevoerd. Maar paard vindt er niks aan, laat het altijd staan. Hij eet het uiteindelijk wel op, maar niet met plezier. heb verder in zijn gedrag oid niks bijzonders gemaakt. Na stuk of 5 c4l zakken weer is aan een andere muesli, die vindt hij veel lekkerder.

Trailblazer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:07

Trailblazer schreef:
Vandaag heb ik C4L gekocht voor mn shetlander die met artrose problemen sukkelt, ik ben benieuwd hoe ze reageert *\%/* . Ze lust het in ieder geval graag en een beetje aktiever :):) zou goed voor haar zijn. Ik ben benieuwd :D

Ze eet haar bakje steeds niet helemaal leeg, zijn er meer paarden die het niet graag lusten ? -O-

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:49

Ze eet, ze eet, ze eet !
The Queen herself eats !

Hihi... na de eerste dag het letterlijk naar mijn hoofd te spugen heeft ze de 2de avond een paar happen genomen en de rest laten staan... de 3de avond at ze het voor 2/3e op en vanavond at ze het meteen heel vlot helemaal op...
Ze moeten dus inderdaad eerst wennen aan de smaak en de andere samenstelling blijkbaar !

Nu, ik moet eerlijk zijn... ze krijgt het nu 4 dagen en ik merk toch ook dat ze een pak frisser en feller is !
Ze heeft precies peper in der gat jong !
En het uit zich ook wel in "ow jong, wat voor onverwachts gek ding staat hier nu in de piste" - reacties met een bijhorend merriegilletje en een wegspringmoment...
Maar wel nog houdbaar... momenteel !

Gezien het ook een Endurance paard is en niet enkel Dressuur in de piste, is het dus absoluut belangrijk dat ze beheersbaar blijft op buitenrit... Ik ben benieuwd hoe dit evolueert !

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:02

Mijn paarden (oude kwpn, trekpaard en shet) staan.sinds een week op dit voer. de paarden.iets meer dan een kwart schep per dag en shet een handje. ze staan 24-7 buiten maar merk geen gedragsverandering. hooguit schooierigheid omdat ze het zo lekker vinden ;-) ben wel benieuwd waarom er blijkbaar zoveel paarden zo fris op reageren... heeft het stiekem toch niet met het weer te maken? wel benieuwd naar de reactie van pavo
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 25-02-13 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:11

_rosita_ schreef:
Mijn paarden (oude kwpn, trekpaard en shet) staan.sinds een week op dit voer. de paarden.iets meer dan een kwart schep per dag en shet een handje. ze staan 24-7 buiten maar merk geen gedragsverandering. hooguit schooierigheid omdat ze het zo lekker vinden ;-) ben wel benieuwd waarom er blijkbaar zoveel paarden zo fris op reageren... heeft het stiekem toch niet met het weer te maken? wel benieuwd naar de reactie van pavo

Wat mijn paard betreft had het niks met het weer te maken. met dagen achter elkaar van -10 en dikke pak sneeuw, had ik mijn altijd even lieve paardje. Ik voerde 1,5 week C4L met temperaturen rond 0 en ik had een nagenoeg onrustig, schrikkerig, ongeduldig, druk paard, zowel op stal, als in de hand, als met longeren, als met rijden. Ben nu 5 dagen gestopt met voeren en zie mijn paard weer zoals ik hem ken; rustig, vriendelijk, eerlijk en geduldig. Dus voor mijn paard was dit voer niet ideaal.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:30

Ik vraag me af of ik teveel voer.
Lees hier steeds over 1/3 schep of een handje,

Ik zelf voer mijn pony v 1.16 een halve voerschep C4L + hele schep daily plus

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:05

Ik vind dat best wel veel ja voor zo'n kleine pony...

Wat doe je ermee?
Ik bedoel, hoe intensief werkt ie?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 06:48

Mijn haflinger krijgt dat ook (zonder daily plus) als we 10-15 km bosrit gemaakt hebben.
Dat is in mijn geval ong. de helft van de door pavo aanbevolen hoeveelheid, maar is kwa energie echt zat voor hem.
Ik geef er ook geen aanvullend supplement bij, hij doet het hier super op, ik voer eigenlijk altijd 'op het oog'.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 07:44

Aanbevolen hoeveelheid is toch halve kilo.
Ben net bezig hem weer op te pakken voor de wagen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 09:10

Weegt jouw pony 300 kg dan?
Aanbevolen hoeveelheid voor mijn haf is ong 700 gram, maar hij krijgt dus meestal niet meer dan 400 gram.
Van Nature's best zou ik geloof ik 1,5 kg moeten voeren volgens aanbevolen hoeveelheid, maar daar kreeg hij ook maar 400 gram van (toen wel aangevuld met een compleet voedingssupplement, in halve dosering).

Wat ik hierboven al schreef, ik voer 'op het oog' en aangezien meneer energie genoeg heeft, glimt als een spiegel, mooi op gewicht is en gewoon goed in zijn vel zit, vind ik deze hoeveelheid goed voor hem.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:25

Met natures best voer ik ook minder dan dat aanbevolen is.
Maar omdat je met kruiden/vitamine wel een bepaalde hoeveelheid binnen moet krijgen wil je dat het werkt, leek het mij handig om hier wel de aanbevolen hoeveelheid aan te nemen.

Weet natuurlijk niet precies hoe zwaar mijn pony is, maar ik gokte ongeveer 300 kilo.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:41

gemiddelde welsh pony ligt iets hoger dan 300 kg, dus dat kan zeker kloppen, je hebt toch een a-b pony Jenkins?

Ik geef ook een halve voerschep per dag aan mijn welshpony's, heb er nu eentje die drachtig is en weer wat ruim staat wat betreft gewicht, dus ik minder haar nu een beetje. krijgt ze nog een kwartje per dag, samen met ongeveer onbeperkt hooi, beetje merriebrok en wat lucerne.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:10

Ja sil is ong 1.16 en kruising shet/welsh

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:32

Hallo allemaal,

We hebben de opmerkingen van jullie over te hypere en lastige paarden door waarschijnlijk de Care4Life meegekregen en pakken dit serieus op. We weten nu niet zeker waardoor het komt, maar het zou kunnen komen door het hoge gehalte aan vitamine C, of misschien de collageen (aangezien er mensen zijn die zeggen dat hun paard/pony daar ook druk van wordt). Alleen is het raar dat dit dan ook tot uiting komt bij een lager dan geadviseerde dosering. Vraagteken dus :)

Zou iedereen die dit bij zijn/haar paard of pony heeft gemerkt een mail willen sturen aan groomingteam@pavo.nl? We willen dit gaan uitzoeken. We zouden dan heel graag wat aanvullende informatie willen hebben.

De vraag is om hoeveel paarden het gaat en onder welke omstandigheden. Bijv:
- Krijgen ze alleen C4L of samen met ander voer?
- Staat het los van het frisse weer/beperkte beweging?
- Kregen deze paarden/pony's de aanbevolen hoeveelheid of meer/minder?
- Hoe uit het zich?
Enz..

En graag met contactgevens erbij zodat we met jullie kunnen overleggen.
We waarderen het heel erg als jullie hieraan mee willen werken :j

Oh, en ken je mensen buiten Bokt met dezelfde ervaring, vraag ze aub ook een mail naar ons te sturen. Geeft ons alleen maar een beter beeld.
Nogmaals, dank alvast!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:44

Die van mij is er ook frisser van geworden maar ik ervaar dat als positief.
Ze krijgt van mij pavo care4life aangevuld met e-plus en ik merk dat ze beter in haar vel zit en daardoor makkelijker even een bokje maakt.
Ze wordt er niet hyper of schrikachtig van...in tegendeel.

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:47

Het gaat ons dus niet om frisser en 'vrolijker', want dat vinden wij ook een positief iets.
Het gaat ons om het overgevoelig reageren op prikkels en dus overactief in negatieve zin.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:55

Ook al hebben mijn paarden nergens last van ( integendeel, ze doen het héél goed op C4L) vind ik het fijn dat jullie het serieus oppakken. Om de vraagstelling wat te stroomlijnen en gerichter onderzoek kunnen doen, zou ik wel willen aanbevelen dat jullie een vragenlijst creëeren en die hier in het forum zetten - het lijkt me een beter inzicht geven dan dat je mensen in het wilde weg verhalen laat schrijven! :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:56

Ben het eens met Jannepauli,

Verder ook super dat jullie dit serieus oppakken, ben heel benieuwd waar het aan ligt.

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:05

Jannepauli, dat klopt zeker en goede suggestie. Al krijg je via verhalen soms juist meer informatie dan wanneer je een lijstje vragen stelt. Sommige mensen vullen die nl minimaal in is onze ervaring... En sommigen schrijven weer minimale verhaaltjes. Dat blijft :D

Echt onderzoek kan alleen door het daadwerkelijk testen met voedingsgehaltes. Dit is nu puur om een 1e indicatie te hebben van de mate waarin het voorkomt. Daarbij zijn genoemde vragen de belangrijkste.

Maar ik ga overleggen of we meteen een uitgebreide vragenlijst gaan maken die iedereen krijgt toegemailt na aanmelding (ook ivm dat niet alle gebruikers van C4L op Bokt zitten) of dit verder uitzoeken nav de reacties. Jullie horen het zeker zsm! Alleen zijn momenteel niet alle betrokken personen op kantoor aanwezig en ik wilde wel hier alvast aangeven dat we dit oppakken.

In de tussentijd zouden we dus wel graag al zoveel mogelijk ervaringen verzamelen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:30

Ik heb al een voorbeeldje voor je:

Paard/Pony: ras en geslacht
Leeftijd:
Gewicht:
Is het paard naar jouw oordeel, c.q. de dierenarts gezond: ja/ nee
Indien ‘nee’ is ingevuld: .............................
Welke bekende aandoening(en) heeft het paard/pony:........................

Hoe lang lijdt het dier al aan deze aandoening:................................

Is de aandoening alleen merkbaar in specifieke periodes ( bv zomereczeem) en zo ja, wanneer:..............................................................

Medicatie:....................... periodiek/voortdurend

Dagelijks management in de huidige periode ( Oktober tot Maart):

Op stal: ............ uur

In Paddock: ........... uur

Weidegang .......... uur

Weidegang alleen of in groep:

Voeding:
Hooi ...................... kg per dag

Voordroog .............. kg per dag

Kuilgras (nat) ............ kg per dag

Ruwvoermix ( bv Lucerne, grasbrok)........... kg per dag met/zonder melasse

Overig voer:

Krachtvoer ( brok) ............... ons/kg per dag

Muesli ......................... ons/ kg per dag

Supplementen:........................... perdag ( vitamine/magnesium, kruiden etc.)

Care4Life........................ ons/kg per dag

Arbeid en kontakt:
Omschrijf hier welke arbeid je met het paard verricht, hoe lang en met welke frequentie:

Longeren:

Buitenritten:

Dressuur- of springwerk:

Anders:

Het paard wordt recreatief gehouden:
Het paard wordt voor wedstrijden ingezet:

Hoe vaak ga je op wedstrijd:

Omschrijf hier het 'normale' karakter van je paard:

Ik voer Care44Life sinds:

Naar mijn mening is het gedrag van het paard sinds ik C4L voer veranderd; omschrijf hier hoe zich uit in zijn gedragingen:

Nou Pavo, is het wat? :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:44

Hoi Pavo GT!
Ik denk inderdaad zelf ook eerder in de richting van Vit. C... paarden die hier een tekort aan hebben hebben meestal geen noemenswaardige klachten zodat het zelden opvalt of vastgesteld wordt maar een voldoende aanwezigheid van Vit. C in een paardenlichaam heeft inderdaad een uitdrukkelijke uitwerking op actie, frisheid, temperament, enthousiasme en ijver...

Op zich niet slecht... aan ons om dit terug te kanaliseren en in goede banen te leiden... het is niet omdat het paard plots frisser en wakkerder is dat wij baasjes ons gezag niet meer kunnen laten doorwegen... of willen we baas kunnen zijn door onze paarden sloom en "onderdrukt" te houden? Nee toch?!

Tot nu toe hou ik van dat extra scherp randje die ze toont dankzij de C4L en heb ik haar nog steeds onder controle... ze mag nog zo hysterisch zijn als ze wil... toch blijf ik echt wel baas en dat respecteert ze echt wel !

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:54

In dat licht is het denk ik ook nuttig om te weten wat een plotseling-hieperdepiep-geworden-paard kreeg voordat er C4L gevoerd werd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:08

Aangepast:

Paard/Pony: ras en geslacht
Leeftijd:
Gewicht:
Is het paard naar jouw oordeel, c.q. de dierenarts gezond: ja/ nee
Indien ‘nee’ is ingevuld: Welke bekende aandoening(en) heeft het paard/pony:........................

Hoe lang lijdt het dier al aan deze aandoening:................................

Is de aandoening alleen merkbaar in specifieke periodes ( bv zomereczeem) en zo ja, wanneer:..............................................................

Medicatie:....................... periodiek/voortdurend

Dagelijks management in de huidige periode ( Oktober tot Maart):

Op stal: ............ uur

In Paddock: ........... uur

Weidegang .......... uur

Weidegang alleen of in groep:

Voeding:
Hooi ...................... kg per dag

Voordroog .............. kg per dag

Kuilgras (nat) ............ kg per dag

Ruwvoermix ( bv Lucerne, grasbrok)........... kg per dag met/zonder melasse

Voordat er overgestapt werd naar Pavo Care4Life, voerde je:

Krachtvoer ( brok) ............... ons/kg per dag , merk:...................

Muesli ......................... ons/ kg per dag, merk:...................................

Supplementen:........................... perdag ( vitamine/magnesium/ mineralen, kruiden etc.)

Arbeid en kontakt:

Omschrijf hier welke arbeid je met het paard verricht, hoe lang en met welke frequentie:

Longeren:

Buitenritten:

Dressuur- of springwerk:

Anders:

Het paard wordt recreatief gehouden:

Het paard wordt voor wedstrijden ingezet:

Hoe vaak ga je op wedstrijd:

Omschrijf hier het 'normale' karakter van je paard:

Ik voer Care44Life sinds:

Care4Life........................ ons/kg per dag

Vul je dit aan met ander krachtvoer, zo ja: wat, hoeveel en welk merk:

Naar mijn mening is het gedrag van het paard sinds ik C4L voer veranderd; omschrijf hier hoe zich uit in zijn gedragingen:

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:57

Fijn dat pavo.dit serieus oppakt. ben heel benieuwd wat hier tzt uitkomt. het vitamine c verhaal zoals hierboven beschreven, vind ik ook zeer aannemelijk. denk.echter dat het een lastig iets is om exact vast te stellen waar het nu precies aan ligt...