[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:03

Monster_tos schreef:
Nou hoeveel tijd zou je resultaat moeten zien?

Ik voer nu sinds bijna 2 weken een kilo sportbrok, kilo muesli, halve kilo omega mis, en 6 schepjes supplement moor jonge paarden. Heb het idee dat zn vacht wat meer glimt, maar qua gewicht zie ik nog niks.

Ryant: Kun je van 3 keer per dag kuil ook naar onbeperkt?

Ik zag na een maand verschil, maar hangt misschien ook af van paard tot paard.

rooswita

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:03

nou ik heb de pavo grow ook op gehaald, kijken of we weer een beetje meer spek op de kont kunnen krijgen

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:19

Ik ben benieuwd :j

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 09:42

ik ook laat nog wel horen hoe hij het er op doet. ik hoop dat ik hiermee het laatste beetje er bij op krijg

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 09:44

Hoe snel je verschil ziet ligt denk ik ook aan hoe schraal je paard is/was en wat de reden daarvan is...

Mijn merrie was vorig jaar heel erg mager geworden na een ongeval, operatie, tijdelijke verhuizing, hoefbevangenheid en dat heeft zeker een jaar geduurd voordat die er weer zo uit zag als ze voor die tijd deed...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:11

Mijn paard is niet echt te dun... Hij is wel oud. Maar hij is een lastige.. Bevangen geweest en ook oud dus wil hem wel op gewicht houden aangezien naarmate hij ouder wordt hij denk ik wel dunner zal worden... Nu krijgt hij sensitive muesli (1/3 schep ochtend en avond) met een schep luzerne omdat hij helaas zijn eten schrokt waarvan hij gaat hoesten/kuchen... Ik ben bang dat ik eigenlijk te weinig geef := Hij krijgt daarnaast op de wei zo veel mogelijk kuil en bij het naar binnen gaan een vol net... Het is overigens een c-pony, welsh.

Iemand iets op of aan te merken aan mijn manier van voeren?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:10

Ik zit met een probleem, vandaag heb ik in de voederton 2 veldmuisjes terug gevonden en daarbij ook muizenkeutels..ik kan dus mijn slobber niet meer gebruiken ! Gelukkig zaten er geen uitwerpselen in de zak van de bietenpulp. Maar nu zit ik met een dilemma mijn paard is terug vrij goed op gewicht, ribben niet meer te zien en niet meer zo gemakkelijk te voelen. Vroeger was het direct bot dat ik kon voelen. Wat kan ik nu nog doen om hem op gewicht te houden tot het weideseizoen terug begint? Dit zou in mei zijn dus ongeveer nog 3 maanden. Ik heb nog wat bietenpulp over waarvan ik denk dat ik toch zeker 2 maanden mee zal kunnen overbruggen. Het moet voeding zijn waarin ik olie en poeder kan doen.

Moet ik opnieuw voor slobber kiezen? Dit is dan opnieuw een zak van 25kg en ik zou hem niks meer bijvoeren tijdens het weideseizoen. Vind dat hij nu goed staat zoals hij is, maar momenteel werkt hij dan ook niet. Wou hem de tijd geven om lekker te kunnen aankomen en het weer heeft daarbij ook geholpen :p

Edit:

wat ik eventueel nog interessant vond:
strucomix van cavalor

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:01

Mijn merrie was een wandelend scharminkel toen ik haar kocht (8 jaar geleden). Ze was geblesseerd en erg mager. De manegehouder had haar gekocht als fokmerrie maar kwam een manegepaard te kort en heeft haar daarom maar in alle lessen laten lopen. Ze hebben haar uitgeput... Het was mijn favoriete paard en ik heb haar gekocht. Hieronder foto's van hoe ze eruit zag en hoe ze er nu uitziet. Ik heb haar op een jaar wat voller gekregen. Op 2 jaar vond ik haar echt perfect qua conditie.

Voor:
Afbeelding

Na (wel in winterperiode getrokken):
Afbeelding

Meer foto's in mijn profiel!

Eerst kreeg ze 4 scheppen basismuesli per dag maar daarna zijn we op volgend schema over gegaan

Haar voerschema toen ze nog bereden werd:
Dag en nacht buiten op de weide, zowel zomer als winter. Weide was goed begroeid.
's morgens: - 1 schep pavo sportsfit muesli
- berg hooi

Namiddag:
- emmer lucerne/grasmix

's avonds:
- 1 schep pavo sportfit
- 2 scheppen geweekte bietenpulp
- halve emmer wortelen
-berg hooi

Na het rijden:
- extra schep sportfit

3 keer per week:
-schep sportfit word 's avonds vervangen door schep slobber en gemengd in de bietenpulp

Supplementen:
-Appelazijn (goed voor vertering)
- honing (zet aan)
- plantaardige olie (maisolie of omega olie) goed voor vacht en zet aan

In totaal at ze een normale bot hooi op per dag..

Na een periode van ziekte, geef ik haar Weightbuilder. Een supplement op basis van plantaardige vetten.
Hoop dat jullie hier wat mee zijn!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:03

Wow anaisenmieke, wat prachtig!! Echt, heb je top gedaan... Zou ooit ook graag een scharminkel van internet of iemand willen kopen en deze opknappen. Wat moet dat voldoening geven....

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:29

Ik volg de mening van Batlow, wat een goed werk heb je verricht anaisenmieke ! Ik heb een vraagje, komen ze ook aan van lucerne of is dit een goed voeder om ze op gewicht te houden? Mijn paardje staat nu goed maar ik zoek iets om hem op gewicht te houden waarvoor ik geen water moet gebruiken. Ik gebruikte nu bietenpulp en slobber samen maar door de muizen is mijn slobber dus niet meer bruikbaar en heb ik een beetje bietenpulp over waar ik zijn olie en vitaminensupplement nog in zal doen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:32

AnaisEnMieke, wat een verschil zeg! Heel goed!

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:40

Mijn friesje mag net wat meer body hebben, je ziet haar ribben niet maar wel haar heup botten goed en haar ruggengraat. Wat kan ik het beste voeren om net wat voller te worden?

Ze krijgt vitaminen brok (geen idee welk merk) + schep muesli en een 1.5 plak hooi. Dit i de morgen en avond. Ovendag in de wei. Als ze binnen staat extra hooi. Als ze gereden heeft krijgt zo ook 3/4 biks(havens sportbrok) Amber word koliekerig bij te veel biks, vandaar de vitamine brok.

Hopelijk kunnen jullie me helpen (:

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:52

SmartBH schreef:
Ik volg de mening van Batlow, wat een goed werk heb je verricht anaisenmieke ! Ik heb een vraagje, komen ze ook aan van lucerne of is dit een goed voeder om ze op gewicht te houden? Mijn paardje staat nu goed maar ik zoek iets om hem op gewicht te houden waarvoor ik geen water moet gebruiken. Ik gebruikte nu bietenpulp en slobber samen maar door de muizen is mijn slobber dus niet meer bruikbaar en heb ik een beetje bietenpulp over waar ik zijn olie en vitaminensupplement nog in zal doen.

Luzerne helpt, dat geef ik ook!

edit: ga naar www.voervergelijk.nl en dan naar hartog luzerne, daar kan je allemaal beoordelingen zien van mensen hoe zij er over denken. Heb je misschien wat aan!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:57

Batlow schreef:
SmartBH schreef:

Luzerne helpt, dat geef ik ook!

edit: ga naar http://www.voervergelijk.nl en dan naar hartog luzerne, daar kan je allemaal beoordelingen zien van mensen hoe zij er over denken. Heb je misschien wat aan!

Ok bedankt ! :D

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:33

xWildrose schreef:
Mijn friesje mag net wat meer body hebben, je ziet haar ribben niet maar wel haar heup botten goed en haar ruggengraat. Wat kan ik het beste voeren om net wat voller te worden?

Ze krijgt vitaminen brok (geen idee welk merk) + schep muesli en een 1.5 plak hooi. Dit i de morgen en avond. Ovendag in de wei. Als ze binnen staat extra hooi. Als ze gereden heeft krijgt zo ook 3/4 biks(havens sportbrok) Amber word koliekerig bij te veel biks, vandaar de vitamine brok.

Hopelijk kunnen jullie me helpen (:

Zou beginnen met ruwvoer omhoog gooien. Zou haar zoveel geven dat ze 's ochtends nog over heeft.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:50

AnaisEnMieke: Compliment voor jou! Je merrie ziet er weer super uit! :)

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:51

Batlow schreef:
Wow anaisenmieke, wat prachtig!! Echt, heb je top gedaan... Zou ooit ook graag een scharminkel van internet of iemand willen kopen en deze opknappen. Wat moet dat voldoening geven....

Geeft idd veel voldoening! De dag dat ze binnen kwam op de manege was ik op slag verliefd en ik had het geluk er mee mogen rijden. Na 8 maand heb ik haar gekocht en daar weg gehaald. Ik denk dat dat onze band toch wel heeft versterkt... al zullen er mensen zijn die niet geloven dat een paard zoiets weet.
SmartBH schreef:

Lucerne gaat hem idd op gewicht houden en gaat helpen de spiermassa te behouden, daar er veel proteinen in zitten die ze nodig hebben voor de spierontwikkeling.
Echter moet je dan wel gaan opletten met de calcium en fosforverhouding aangezien zowel bietenpulp als lucerne een hoge calciumwaarde hebben. Je kan dit oplossen met zemelen erbij te geven
Nayomie schreef:
AnaisEnMieke, wat een verschil zeg! Heel goed!

Dankje! :)

Marloes__ schreef:
AnaisEnMieke: Compliment voor jou! Je merrie ziet er weer super uit! :)

Danku! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:36

Ik heb niet heel het topic gelezen maar volgens mij zitten hier de kenners van seniores priores.

Mijn paard is wat aan de magere kant en wil dit bij gaan voeren.

Nu lees ik overal dat de inweektijd een uur of 5 is. Voorheen voerde ik Marstall Mash bij, een slobber. Deze maakte ik zodra ik op stal kwam en voerde ongeveer 1,5 uur nadien.
Ook las ik ergens dat wanneer je heel heet water gebruikt de werktijd verkort wordt.

Kan iemand me hier iets meer over vertellen?

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:36

Ik heb hier ook eventjes meegepraat toen ik Figo net had. Die is er weer bijna helemaal bovenop :)
Om te vergelijken:

Toen ik hem net had, begin september 2012 (beetje onduidelijk, maar zoals jullie zien: alles wat uit kon steken, stak ook uit):
Afbeelding

Nu, een klein half jaar later:
Afbeelding

Hij heeft vijf maand lang dagelijks onbeperkt voordroog en Pavo Podolac gekregen, gemengd met lijnzaadolie en twee handjes luzerne. Twee keer per week ook een bak slobber. Sinds begin deze maand zijn we overgeschakeld op Podogrow gemengd met Care4Life, met daarnaast nog steeds onbeperkt voordroog. Hij doet het super!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:37

Ik maak de SP meestal aan met heet water (waterkoker) als ik op stal aan komt, dan geef ik het na het werk of als ik naar huis gaan (1 tot 2 uur later, maar soms ook wel eens na een half uur al) en dat gaat prima!

maar dan doe ik het wel met echt heet water, met lauw of koud water moet het echt wel meerdere uren weken...

Figo is echt enorm bijgekomen, super hoor!

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:40

Ik gooi op slobber ook altijd kokend heet water, gaat inderdaad veel sneller! Wel even laten afkoelen dan :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:02

LiesbethDW schreef:
Ik gooi op slobber ook altijd kokend heet water, gaat inderdaad veel sneller! Wel even laten afkoelen dan :)

En even voelen of alle harde stukjes er uit zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:15

Ik heb water uit de gijzer en wel zo heet dat je het niet aan je handen kunt hebben of kunt drinken. Ga het van de week eens halen en proberen!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:20

Na 3 weken begint Saga lekker vol te worden :D Hij begint ook mooier in zn vacht te zitten, en gister tijdens het longeren had ie veel meer energie en was ie heerlijk aan het klieren, racen, bokken etc. Alles wat een jong paard dus eigenlijk zou moeten doen, maar waarvoor hij de energie dus niet had :(

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:07

ik ben nu een maandje pavo opto grow aan het proberen maar niet geweldige resultaten, Ga nu Dommelsche watermolen Meal proberen, heb nu al een aantal paarden gezien die daar heel mooi van werden, het is een soort kruidige slobber gemaakt van mais en nog vanalles maar heb nu al een aantal paarden gezien die echt heel mooi werden