[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:53

dianalamboo schreef:
Hier ook een keer een graasmasker geprobeerd. Zijn heel hard geweest omdat ze aangaven dat een paard uiteindelijk echt wel gaat eten. Nou, die van ons dus niet. Niet gegeten en gedronken met als gevolg; koliek. Voor ons dus geen graasmasker maar strookbegrazing.

Wat vervelend zeg :(:) maar gewoon uit nieuwschierigheid hoe lang zat er nu tussen het om doen van dat ding en de 1e koliek verschijnselen?
Wat een verschil eigenlijk die van mij at letterlijk alles met dat ding en dronk zelfs uit een weidepomp.

AngieJ

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:50

Afbeelding

Ollieeee<3

verapony888

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:46

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:09

mnkortleve; er zat ongeveer 10 uur tussen. 's ochtends omgedaan en 's avonds de verschijnselen. Mest was erg hard en kreeg ze er niet af. Dierenarts heeft er veel uitgekregen en medicijnen gegeven. Mocht die nacht niet eten dus graasmasker weer (dan at ze toch niet) en de volgende dag afgedaan.

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:23

Beste bokkers,

Ik heb een vraag over mijn pony.
Ik word de laatste tijd steeds vaker aangesproken dat hij te dik is.
Als ik vertel hoeveel ik hem aan voer geef valt het stil.. omdat het eigenlijk helemaal niet zo veel is.

Sochtends, hooi en 1/4 biks/muesli met peentjes
smiddags hooi en peentjes
savonds hooi en 1/4 biks/muesli met peentjes

Hij wordt om de dag gereden en vaak los gegooit met vriendjes.
Hij komt minimaal 3 uur per dag buiten. Op zijn "vrije" dagen longeer ik of maak ik een buitenrit.

Ik hoor graag van jullie wat ik verkeerd doe.

Mvg Marieke

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:41

Als hij te dik is zou ik de muesli/biks en wortels weglaten of iniedergeval een stuk minderen. Bijv. sochtends 1/4 biks en savonds 1/4 muesli.

De meeste paarden kunnen prima leven op goed hooi.

Daarbij zou ik eerlijk gezegd wel proberen om hem meer buiten te hebben want dat scheeld ook een hele hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:47

@ verapony888 : zo te zien op die foto mag er best wel een stuk af :j Lijkt meer buik & kont op pootjes := Maar denk wel niet dat het een erg duidelijke foto is om zo te beoordelen...

@ Wammie : waarom de muesli & peentjes?
Wat voor pony is het en hoeveel hooi krijgt die?

Die van mij is nu een paar dagen bezig aan z'n dieet ... en nog steeds ligt er altijd wel knabbel :+ Ik ben er toch wel hard in geworden moet ik zeggen, als hij nu niet eet wat er ligt heeft hij pech, er komt dan wel een klein plukje bij maar de rest moet hij maar gewoon eerst opeten en niet steeds op vers staan te wachten ... Natuurlijk let ik wel op, had vandaag een bak waar hij niet aan was geweest (zat eerst een net in, toen heb ik die inhoud er los in gedaan) en dat zag er toch niet meer zo fris uit, dus dat heb ik dan wel gewoon weggedaan. Maar als ik er niks aan zie moet hij zich niet aanstellen (zeker niet als de andere het wel nog gewoon eet). :+ Ik had het idee dat hij er al wat gestroomlijnder uit zag zeg maar, dus niet meer zo'n papzak, was misschien maar een idee hoor ... maar het leek toch wel zo :P (misschien heeft hij gewoon niet meer die overvulde hooibuik en zie ik dat).

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:06

ik zou wel willen dat hij meer naar buitenkomt maar dat is niet altijd gemakkelijk. In de zomer gaan ze elke dag 3 uur op de wei dus dat scheelt ook wel enorm. Ik had muesli van iemand gehad en omdat ik met biks wou minderen heb ik het gemixt dus er zit van allebei een heel klein handje in elke dag. Peentjes kon geen kwaad omdat het vooral vocht was. Maar als ik hier ongelijk in heb is het misschienn al een goeie stap om met de peentjes te minderen of te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:11

Ohja, ik zie nu dat je ook nog biks geeft :+
Heb je al eens geprobeerd met enkel hooi + vitaminenkorreltje? En dan kan je eventueel van daar weer verder moest je paard energie te weinig blijken te hebben of dergelijke. Het zal je verbazen hoe weinig paarden eigenlijk nodig hebben :Y)

Beiden van mij stonden tot enkele dagen enkel op voordroog (droog voordroog) + vitaminenkorrel.
Nu ben ik hierbij een halve emmer Mijten Optiform gaan geven. Dit eigenlijk uit noodzaak want 1 pony moet een poedertje krijgen en dus moest ik iets van voer hebben :+ En voor de andere zou het goed zijn ivm zijn overgewicht & eczeem. Dus dit ben ik nu aan het proberen, maar dat is ook het enige dat ze extra krijgen.

Met energie of dergelijke heb ik nog geen problemen gehad, wel met het feit dat de pony wel wil, maar niet kan .. Stilstaan + te dik zijn heeft als gevolg dat hij momenteel na een half uur buiten adem is (en heeft dan nog geen druppel gezweet, dus echt conditieprobleem). Maar zoiets krijg je niet opgebouwd door er meer voer in te gaan steken ... en dat is wat veel mensen volgens mij wel denken...

Ik geef zelf niks van wortelen of appelen of dergelijke, zeker niet aan mijn eczeempony. Maar dit is vooral omwille van de eczeem, ik wil zoveel mogelijk extra suikers vermijden. Maar ik denk dat dit ook wel interessant kan zijn voor paarden met overgewicht. Ja, het zijn natuurlijke suikers en ja, er zit meer vocht in, maar het zijn toch maar weer suikers erbij die in mijn ogen niet meteen nodig zijn. Snap je wat ik wil zeggen? Maar dat alleen gaat volgens mij het verschil niet maken hoor ;)

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:24

ik snap het. En hoe doet u het met het hooi? Ik hoor van de een onbeperkt en de ander dat ik op moet letten niet teveel moet gevenl ik geef een krat vol en dan een hooinet. Alvast bedankt voor alle informatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:30

Ik heb beiden geprobeerd ... Ik heb eerst beperkt gedaan, toen onbeperkt en nu sinds een paar dagen weer beperkt. Bij het onbeperkt aten ze zich niet te barsten, er bleef toch best veel liggen, maar toch lijkt het mij voor mezelf interessanter om het echt onder controle te hebben.

Bij de pony die echt te dik is (pony van 1.45m, nu geschat 461 kg, wil graag eens kijken hoe hij uitziet op 400 kg) werk ik nu met 2 hooinetten van elk ongeveer 4 kg ('s morgens 1 en 's avonds 1) en dan krijgt hij er 's avonds nog die Optiform, vitaminenkorrel en een plukje los voordroog bij (voor de ergste honger, maar aangezien nog overal vanalles ligt van het onbeperkt denk ik niet dat die zo'n honger heeft :+ ).

Bij de andere pony zit ik nu op ongeveer 10 kg (dus 2x een net van 5 kg en nog wat los spul) + die optiform & vitaminenkorrel, die is wat ouder, wat zieliger en ook wat groter, en die is ook niet zo heel erg veel te dik (maar er mag wel af).

Moet nog zien of ze er nu beter gaan uitzien dan bij het onbeperkt, ben nog maar een paar dagen weer bezig. Maar ik lijk aan de dikke wel al te merken dat hij er beter uitziet, heeft misschien toch ook met die Optiform te maken (zou de darmwerking bevorderen bv., dus misschien dat hij er daarom niet meer zo opgeblazen lijkt uit te zien ;) ). Maar ik ken er verder ook niks van, ik probeer ook maar :=

Het enige waar ik zelf nog mee zit .. hoe doe jullie dat (indien beperkt) met koude?
Ik heb bv. gemerkt bij het onbeperkt geven dat ze meer aten dan als het warmer was (mijn baal was sneller op :P ) en dat is ook nodig want het lichaam heeft meer nodig om warmte te maken. Maar nu geef ik afgewogen.. geef ik dan ook meer? Of hou ik het op afgewogen en moeten ze maar vet verbranden voor de warmte? }:0 Ofzo ...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:38

Ik heb trouwens nog een tip voor diegene die echt een te dikke pony/paard heeft.
Van NAF hebben ze Slimline. Dit heb ik ook begin vorig jaar besteld voor mijn toen te dikke pony. En het heeft echt gewerkt. En je doet er erg lang mee met zo'n bak. Het restje heb ik deze week opgemaakt.
Het is zeker het proberen waard! Je kunt het bestellen bij depaardendrogist :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:40

Slimline .. klinkt al meteen als iets geweldigs :+
Wat zijn het? Vermageringspillen voor pony's? :Y) (ik ga het even opzoeken ;) )

Edit; hmm, lijkt een soort vitaminenkorrel met nog wat extra functies (bevordering spijsvertering bv.)
Die dingen heb ik nu ook .. Twijfel dan dus of het wel echt een nuttige aanvulling is in mijn geval.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:46

haha,
soort poeder en dat helpt om gezond aftevallen, zonder vitamine etc tekorten zeg maar.

Ik heb hem gewoon op een hooidieet gezet en dan de poeder elke dag door een beetje voer.
Hij heeft er bijna een jaar over gedaan om weer slank te worden maar dan weet ik gewoon wel zeker dat het gezond is gegaan en niet te snel want dat is heel slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:53

Welk voer gaf je dan? Want je moet het inderdaad wel ergens doorheen doen .. en dat voer op zich kan ook weer slechte eigenschappen hebben die niet meteen nodig zijn om aan je paard te geven ...

Ik heb nu in theorie hetzelfde effect met wat ik geef (Optiform voor de darmwerking & nog wat dingetjes + vitaminenkorrel) dus we houden het voorlopig daarop en we zien wel hoe het gaat :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:58

Ik gaf het gewoon door een handje basisbrok of handje muesli of graan. (daar deed ik niet zo moeilijk over eerlijk gezegd)

Oke, ja dat is dan idd wel hetzelfde idee. Als het goed is duurt het wel altijd eventjes voor je echt verschil ziet, anders gaat het te snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:09

Ja, inderdaad, het mag ook niet te snel gaan, maar ik hoop toch wel dat er binnenkort verandering te zien is, of dat hij toch meer conditie krijgt om te beginnen (dan kunnen we eens doorwerken :P) dus daar gaan we nu mee aan de slag, als alles beetje mee wil werken want vorige week begonnen we goed en eindigden we weer slecht en deze week zie ik het ook somber in :') Mijn leven (en lichaam) houdt het werken met mijn pony tegen, ook altijd leuk :Y)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:10

En hoe gaat het ondertussen met je pony's Sabine?

Mijn pony geef ik sinds vandaag een deel graszaadhooi en nog een klein deel gewoon voordroog dus ben benieuwd of dat een beetje wil helpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:04

Hoi, mag ik mij ook melden?

Ik zou graag wat tips hebben.
Mijn fjord van 3 jaar is altijd wel ietsje te zwaar geweest, maar sinds de afgelopen week heeft hij echt nu vetbulten achter zn schouder en op zijkant van zn buik en boven de staart aanzet. ik baal er zo van

vinden jullie hem zo op de foto ook echt veels te zwaar of iets?
Afbeelding

ik heb nooit zo hiermee te maken gehad.. ihij staat 24/7 buiten en de staleigenaar gaat nu morgen groot deel van het land dichtgooien zodat hij op een schraler stuk komt te staan. en ga hem vanaf nu 3x per week beweging geven aan de lijn of los.. kan ik op deze manier de kilo's er goed vanaf krijgen? hij krijgt verder geen voer, behalve mini schepje vitamine korreltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:09

Weet niet hoe het gaat, goed zeker? De weide is mooi opgeruimd van overtollige hooitjes :Y) :+ En verder zijn ze nog happy enzo dus het zit wel goed. Vandaag zijn we van weide verhuist dus nu is het weer allemaal even uitzoeken, maar komt wel goed. Voordeel is dat we nu echt vlakbij de piste zitten, terwijl dit eerst toch x aantal minuten stappen was (wat op zich wel goed is, maar niet altijd even leuk als je nog na het werk even wat met je pony's wil doen ofzo), dus vooral [***] (maar de andere ook) zal vaker aan de bak moeten :Y) Zal hij wel een nadeel vinden trouwens :P

Recente foto's staan trouwens in het topic in mijn onderschrift, zijn van vandaag.
Ze krijgen nu dus beperkt voordroog en dan 's avonds 0.5 kg Optiform voor de vertering + vitaminenkorrel. Hoop dat ik met die combinatie + het wat meer bewegen toch wel resultaat ga halen :Y)

suze : leuke pony heb je! Ik heb geen idee of je zo die kilo's er goed vanaf gaat krijgen, ik hoop van wel want ik zit met hetzelfde :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:11

in hetzelfde schuitje sabine? :)

ik hoop dat deze maatregelen helpen, want ik wil hem echt gewoon buiten houden met zijn vriendjes.. en inrijden wil ik nog niet, dus meer dan longeren en los longeren kan ik ook nog niet doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:12

:j Qua voer krijgen ze echt niet teveel, kan ze toch niet op lucht laten leven :+
Ze krijgen nu echt voordroog berekend op hun (ideale) gewicht en dan dus die Optiform & korrel en daar moeten ze het mee doen .. Dus het enige wat ik nog extra kan doen is ze laten bewegen, dit is de laatste tijd er serieus bij ingeschoten maar hoop ik nu weer te kunnen opbouwen dus ik hoop dat het helpt :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:14

Ik heb inderdaad eigenlijk ook enkel mijn bovengenoemde opties. De andere weilanden laten afsluiten en hem beperken tot een kleiner stuk met korter en minder gras. En beginnen met beweging.
Ik schrok alleen zo van die 2 bulten aan de zijkant van zijn buik en was zo bang dat het al veels te erg was :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:17

Kan volgens mij ook een beetje van het moment afhangen hoor ... Ik heb dat bij die van mij in ieder geval, de ene keer denk ik "oliebol, je bent echt vet" en dan de dag erna ofzo lijkt het allemaal wel weer mee te vallen. Ik heb ook het idee dat dit verbeterd is sinds ik weer die Optiform ben gaan geven, daarvoor heb ik dat een tijdje niet gedaan en stonden ze op onbeperkt, en toen had hij echt zo'n plofbuik .. Dus ik denk dat die Optiform wel helpt om de darmwerking te verbeteren (zou het in theorie moeten doen, maar het is altijd maar afwachten :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:19

Ja dat klopt heel erg.. de ene keer dacht ik oww te dik! en volgende moment dacht ik nee het is de bouw.
Ik heb er zolang over zitten twijfelen. En vanavond was ik door die bulten opeens helemaal in paniek :=
*dus rent naar bokt* :')

naja. ik moet nu echt gaan slapen := dus ik ga morgen rustig bijlezen. dank je wel voor je reacties alvast, ben nu weer iets rustiger :+