Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:48

Hier ook een pony die snel afvalt in de winter. Hij krijgt de Balancer Pro of de Body Builder van Je paard gezond en fit.

Van Vitalbix werd hij knetterdruk. Ik vind het nog steeds een mooie vitaminebrok maar niet voor de mijne :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:21

Cardy schreef:
Interessant topic.. Hier al lange tijd zoekende naar echt goed passend voer. Merrie komt in de winter hele dagen buiten en zomers dag en nacht op het land. Heeft in de winter maanden onbeperkt hooi.

Ze valt gauw af in de winter en lijkt de eiwitten(?) te missen die ze wel in de zomer van het gras krijgt.

Zou haar graag op minder suikers willen zetten en het liefst alleen een vitamine brok icm lucernebrok.

Vind Vitalbix een erg mooi product, ben alleen bang dat ze hier niet genoeg aan zal hebben.

Wat zijn jullie ervaringen met Vitalbix voor paarden zoals de mijne?

Hier ook snel afvallende merrie. Sleutelwoord goed onbeperkt hooi. Daarbij krijgt ze 250 gram votalbix DC en dan een maatschepje v 300 gram Active + erbij plus een flinke scheut linseed en vitamine e olie (ook v vitalbix). Eerste winter die ze mooi rond doorkomt. Vooral de olie is misschien proberen waard voor je?
Ze is heel moeilijke eter, dit is het eerste voer waar ze van smult.

Over het bestellen terugkomend, dat sloeg op een bokker die zei dat vitalbix slecht verkrijgbaar was. Ja misschien in de winkel, maar bestellen kan natuurlijk overal.

Ze is juist fijn meedenkend maar voldoende energie om mee aan de slag te gaan. Maar wel de juiste energie, voor prestatie en niet voor pieken en drukte. Ieder paard reageert anders op een merk voer.

Bijkomend voordeel is dat ik maar €23 per maand kwijt ben aan mijn overschema bij vitalbix, dat is echt niet duur als je het vergelijkt met van alles watjes bij elkaar samengesteld. En het fijne is dat je alles van 1 lijn kan voeren, alles is op elkaar afgesteld en gratis voeradvies, zelfs als je een combi met ander merk wilt voeren denken ze goed mee.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:33

Cardy schreef:
Dankjewel voor je reactie. Ik ben dus ook bang dat het voor haar niet genoeg zal zijn.. hebben het een paar maanden geleden geprobeerd met een andere vitaminebrok en gewone lucerne, maar daar viel ze van af en deze lucerne liet ze staan.

Ze staat nu op de lucerne brok met Cavalor strucomix senioren verdeeld over 5 voerbeurten, maar vind dat de cavalor te veel suiker heeft.

Ze komt overigens gelukkig wel weer aan en er zit nu eindelijk weer een laagje vet op de ribben.

De cavalor fiberforce is ook een fijn product. Die voerde ik altijd samen met pavo vital!

plutolover

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:42

Het is heel verschillend Ind hoe een paard reageert

Ik vind Vitalbix ook steeds commerciëler. Maar het is zeker geen slecht product

Als je Pavo vergelijkt met andere merken valt hun suikers/zetmeel ook wel mee. De meeste zijn dan hoger.

Ik zelf vind bestellen niet fijn. Wil gewoon m’n voer kunnen halen.. Vooral omdat ik niet altijd thuis ben.

Daarnaasr moet ik juist meer Vitalbix geven voor een actiever paard. De vitamine korrel eet hij niet.. ondanks dat die korrel ook door de active zit..... ik heb gwn een raar paard

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:47

Equifirst Healthy Fibe Deze vind ik erg intressant maar niet te koop.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:52

Mij was door Vitalbix de Vitalbix active geadviseerd, maar dan zit ik al gauw op 65 euro per maand.

Heb ook nog naar de Vitalbix Daily Complete gekeken, maar ben dus bang dat ze toch te kort aan energie, vetten, etc. zal hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 02:18

Cardy, hoeveel en wat voor ruwvoer geef je in de winter? En hoe pak je de overgang aan?

In principe vallen paarden in de winter in. Wij als mens vinden dat niet prettig, dus voeren vaak extra.

Ik heb er 2 die snel invallen en ik begin als de dagen korter worden al met bietenpulp en wiesencobs bijvoeren. Eerst een klein beetje opbouwend tot hele maaltijden als het gaat vriezen. Met vitamine brokje.
Maar die van ons staan hele jaar rond op onbeperkt hooi en 24/7 buiten zonder dekens. Als ze netjes op gewicht zijn en blijven kijk ik het aan. De koude dagen iets meer extra's en de mooie dagen wat minder.

Bestellen is wel makkelijk en met 2 zakken gratis bij Vialbix. Je kan het laten bezorgen waar je wil natuurlijk. Ik blijf ook niet thuis voor een pakket. Ze leggen het op de oprit of ik haal het bij een afhaal punt als je dat kan invullen.
Maar wij voeren al even geen vitalbix meer vanwege de lucerne.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 07:34

Overdag heeft ze 2 grote hooibakken met slowfeeders tot haar beschikking:

Afbeelding

En op stal krijgt ze 1,5 plak van een grote baal hooi en voor de zekerheid staan er nog 2 volle kratjes die gegeven worden tijdens de voerbeurten.

Overgang van land naar paddock gaat van 24/7 land, dan alleen overdag land en de nacht op de stal, naar uiteindelijk paddock.

Vitalbix is bij onze winkel gewoon te verkrijgen, dus als het wel wat is dan kunnen we gewoon overstappen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 08:22

Gizeppie schreef:
plutolover schreef:
Tja.. voordat Vitalbix op de markt was, leefde paarden ook door op goedkoper merken..

En t is niet dat ik perse goedkoper wil.. maar ik moet meer geven om aan de energie te komen die ik wil... en met bijv een ander merk geef ik minder..

Vitalbix beweert dat ik 1/3e minder krachtvoer nodig heb.. maar ik moet juist meer geven.. sinds ik Vitalbix active geef, is mijn al flegmatieke hafje nog flegmatieker.. terwijl hij meer krijgt...

Helaas lust m’n haf de care fore life niet. En die van Cavalor spreekt me niet aan. Te weinig magnesium

Merken die ik intressant vind.. zijn niet te koop in de buurt...

Dat is voor mij idd hetzelfde. Niet in deze omgeving te koop. En van vitalbix moet ik veel meer geven.

Wat hier wel hielp bij paarden die meer nodig hadden en waaraan ik geen 'echt' junkfood zoals Pavo wilde voeren: HiPro Flexible Move. Héél hoog vet-aandeel, laag in S+Z. Werd hier destijds door Van Vossen geleverd en die leggen het indien gewenst gewoon op stal weg voor je als je dat aangeeft op je bestelformulier.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 08:51

plutolover schreef:
Equifirst Healthy Fibe Deze vind ik erg intressant maar niet te koop.

Ik voer deze sinds een tijdje en mijn pony vind het heerlijk! Ik laat het speciaal bestellen bij een dealer in de buurt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 08:57

tja ik heb ook niks aan hoog vet aandeel.. mijn haflinger is al eerder dik dan dun.

Ik vind jammer dat in de fiber force van cavalor weinig magnesium in zit, net als ijzer enz. mijn hafje maakt al minder rode bloedcellen aan. (volgens dierenarts normaal, pas bloed onderzoek gehad) ook zit er weinig vitamine e in. Uiteraard kan je dat aanvullen met vitamine korrel. Dat zou dan betekeken dat ik bijv ipv 1 kilo 2 kilo moet geven en dan kom ik op 16% suikers/zetmeel.

Kan ik beter bijv halve kilo van een meusli/brok geven waar per kilo al meer in zit om aan hetzelfde te komen als de fiber force. bijv ik geef sportfit van pavo daar zit 32% suiker/zetmeel inper kilo. En dan geef ik ook16% suikers/zetmeel maar voer ik minder waardoor ik goedkoper uit ben.

of zie ik dat verkeerd? Daarom vind ik erg jammer dat mijn haflinger de vitalbix active meer moet geven om hem alsnog actiever te krijgen. Want het is verder een prima product.

Aanvullen met een vitamine korrel doe ik al.

ik ga gewoon rustig brainstormen haha.

vanauit stal hebben we een subli die niet te koop is in de winkel. daarin zit 150 gram zetmeel per kilo. is dat dan 15%? suikers kan ik niet op de verpakking vinden... staat wel op dat er melasse in zit. Het zijn kleine brokjes. Ik heb subli wel eens gemaild erover. Maar ze wouden me niet vertellen hoeveel suikers er in zat.

Want dat kleine beetje haalde lange na niet wat er in het ruwvoer zit..Kortom subli vond ik erg bot overkomen. En dan krijg ik al mijn bedenkingen. Zelf tijdje de dieetmix van subli gegeven maar merkte ik ook geen verschil in.

ik ben bezig om mn haf af te laten vallen. Maar hij moet wel voldoende ruwvoer binnen krijgen. Hij mag elk uur wat eten.

En over invallen in de winter:
Wees 'blij' dat je paard wat afvalt in de winter, dan hebben ze in de zomer minder kans op hoefbevangen. Al moet ik wel bij zeggen je heb afvallen, en afvallen natuurlijk. Is je paard echt mager vind ik het anders. paarden in t wild eten zich helemaal rond in de lente/zomer en teren dan in de winter op die reservers.

wij houden onze paarden vaak dik en zomers worden ze nog dikker door het gras, en dan heb je meer kans op bevangenheid.

het mooist zou zijn als ze op geven moment gewoon een goed gewicht hebben zonder ind te mager te zijn.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:41

@plutolover, mede-haflinger-eigenaar. Vorige paard kreeg de HiPro een tijdje, omdat die energie nodig had + niet makkelijk dik te houden was.
Maar ik snap je, sinds 2 jaar hier ook een haf :) Hier gaat het op ongeveer 500 gram vitalbix active+ per dag echt prima. Hiervoor op dezelfde hoeveelheid Equifyt greenpower of equifyt quarter ook. Vitalbix active+ vindt ze wel echt lekkerder dan equifyt.
Die van mij hoeft alleen echt niet heter. Ze blijft lopen, en zeker aan de hand is ze echt wakker genoeg...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:42

Plutolover, het is lastig voor mensen om hun paard iets te zien afvallen, terwijl het voor de winter idd goed zou zijn.
Maar wij doen het met onze oudjes, 24/7 buiten zonder dekens ook niet. Ik voer ook va najaar bij.

Je kan ook eens kijken naar het zelf laten samenstellen van een brok of mengeling als je zo specifiek ziekt. Volgens mij kan dat bij https://purehorse.nl/

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:49

ow dat zelf samenstellen vind ik intressant, wist niet dat het bestond. Ik ga eens naar kijken

ik helaas niet de voedingskennis van een voedingsdeskundige. Maar ga er eens in verdiepen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:06

plutolover schreef:
ow dat zelf samenstellen vind ik intressant, wist niet dat het bestond. Ik ga eens naar kijken

ik helaas niet de voedingskennis van een voedingsdeskundige. Maar ga er eens in verdiepen

Heb het nog niet helemaal gelezen, maar je zou kunnen beginnen met wat je denkt dat ie nodig heeft en als dat bevalt zo laten. Bevalt het nog niet, de volgende ronde met ze overleggen en wat toevoegen of weglaten bijvoorbeeld. Ik denk ideaal als je wil aanvullen, maar op suikers wil letten.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:39

Wat toevallig, zag vandaag dat een Duitse voeder site ook naar NL zou komen en dat je daar ook alles samen kon stellen.

Wist ook niet dat er al zo een concept bestond, eigenlijk ideaal als je je eens goed hebt verdiept in voer.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:37

zijn er hier mensen die overgestapt zijn van vitalbix naar iets anders?

Mijn paard wilt de DC niet meer eten...

Ik dacht aan de marstall faser light, maar daar moet ik best veel van voeren, mijn paard weegt namelijk 650 kilo.

De pavo vital vind ik niet zuiver, gemaakt van citruspulp = sinaasappelschil en daar zitten veel bestrijdingsmiddelen in.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:52

Ja VS200

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:24

Ik ben overgestapt naar JPG&F. Ik voerde het al maar ben toen overgestapt naar Vitalbix omdat ik dat bij de voerhandelaar in het dorp kon krijgen. Pony werd echter extreem schrikkerig/druk van Vitalbix dus ik voer nu weer je paard gezond en fit.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:16

Ik ben ook overgestapt van Vitalbix naar JPG&F. Meer omdat ze heel druk en rillerig werd. Ze at het ook niet graag. Dus overgestapt. Nu heel tevreden.

Vind vitalbix een mooi voer, maar mijn paard duidelijk niet :+

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:59

diesel_ schreef:
zijn er hier mensen die overgestapt zijn van vitalbix naar iets anders?

Mijn paard wilt de DC niet meer eten...

Ik dacht aan de marstall faser light, maar daar moet ik best veel van voeren, mijn paard weegt namelijk 650 kilo.

De pavo vital vind ik niet zuiver, gemaakt van citruspulp = sinaasappelschil en daar zitten veel bestrijdingsmiddelen in.

Je kan ook voor de helft de force doen en de andere helft fader light. Dat je van allebei de helft van de aanbevolen hoeveelheid voert.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:17

Heeft iemand een tip over een vloeibaar vitamine supplement? Brokjes is voorlopig even geen optie

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:53

Caaatje schreef:
Heeft iemand een tip over een vloeibaar vitamine supplement? Brokjes is voorlopig even geen optie

Brokjes weken in water? Dan vallen ze uit elkaar. Tenminste de Pavo Vital wel.

Even kijken hoeveel water wenselijk is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:01

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 08:47

Kan iemand mij vertellen hoeveel gram suiker de pavo vital bezit per 100 gram.
De verpakking schept mij niet veel duidelijkheid.
Bij de vitamines staat duidelijk dat het per kilo is maar dat staat dus niet bij de suiker en zetmeel etc.

Afbeelding