Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:29

Ik voer ook de normaalbrok :j Verder krijgt ze goede kwaliteit voordroog en hooi en een liksteen. That's it.
's winters geef ik gemiddeld zo'n kg per dag, met de vorst had ze wat meer nodig. Zomers als ze op het land staat krijg ik er niet meer in dan een halfje ongeveer.

Verder eten ze het echt naar behoefte. In het begin wilde ik het er perse inkrijgen maar dat moet je gewoon vergeten. Mijne eet het gedurende de hele dag, als ik telkens een paar brokjes overhou weet ik dat ik genoeg voer. Is de bak compleet uitgelikt voer ik meer. Blijft er teveel liggen voer ik minder. Het verschilt niet dagelijks, eerder per seizoen. Ik voer het nu bijna 2 jaar geloof ik. Eerst wilde ik het nog weleens mengen om het erin te krijgen, maar dan at ze alleen 'het lekkere' op. Nu weet ik ( en heb ik er vrede mee :j) dat ze echt naar behoefte eet, omdat ze geen toegevoegde suikers etc meer krijgt kan ze dat ook voor zichzelf bepalen :j

Ik train ook dagelijks met 1 dag in de week vrij. Verder rijden we voornamelijk dressuur ( en wedstrijden), maar laatste tijd spring ik ook meer. Ook maken we flinke buitenritten, altijd genoeg energie, ze wordt absoluut niet schraal, ziet er blakend gezond uit en glimt je tegemoet!

Kortom ik ben een zeer tevreden klant :D

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:31

Billy schreef:
En welke voer jij? Hij wordt dagelijks 3 kwartier tot een uur gereden/gelongeerd, ik zit te denken aan de normaalbrok. En dan hopen dat het ook een gunstig effect heeft op z'n mok, die krijg ik met geen mogelijkheid weg..

Ze hebben ook mokkruiden en/of mokzalf bij voergezond, ik weet niet hoe lang je al met die mok loopt te stoeien? Verandering van voeding (waarschijnlijk de Normaal brok) is in elk geval al een stap de goede kant op.

Billy

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:34

Meer dan een jaar....van alles geprobeerd, van de dierenarts en allerlei mokzalven, maar ik krijg het niet helemaal weg...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:37

Ander voer zou zeker kunnen helpen :j Ik zou dan wel compleet overstappen op HH en de marstall ook niet meer geven :j

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:38

Dat is ook de bedoeling....

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:42

Ik ken paarden waarbij het heeft geholpen, maar ik ken ook paarden waarbij het niet heeft geholpen :')
Als mok zo hardnekkig is, wil een ingrijpende verandering in voer weleens helpen. Met HH heb je geen toegevoegde suikers en zetmelen te verteren, dus de afvalstoffen verminderen en dat kan een gunstige invloed hebben.

Nee heb je,,,

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:53

Misschien kan je bij de wisseling van het voer meteen een kuurtje doen? Bijvoorbeeld van de Groene Os, Phytonics of misschien is er ook wel een kuur van HH? Even helemaal naar nul en vanaf daar weer goed opbouwen?

De mijne heeft ondanks goed voer toch afvalstoffen opgebouwd in de manenkam, waarschijnlijk door vastzittende spieren na blessure, die krijgt daarvoor nu een kuur phytonics, ook alleen maar natuurlijk!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:44

Begrijp ik goed dat HH ook in Voorschoten is af te halen?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:12

Ik heb 2 paarden die de HH slecht eten.
"Toevallig" zijn dit ook de enige 2 paarden die wat dikker zouden mogen zijn.
Nu denk ik er wel over om die weer terug te zetten op het oude voer, maar de een is nogal gevoelig, snel bultjes enzo, lijkt echt losser in zijn lijf te worden en de ander is een luchtzuiger en krijgt meteen weer last van zijn maag als hij iets met granen eet.
Tijdje terug heb ik hem om te proberen een beetje ruwe spelt kunnen geven, maar daarna begon hij ook direct weer lucht te zuigen.
Senioren Priores wordt hier ook niet meer gegeten.. :')
Lucerne wel, maar lijkt weinig aan te zetten, verder krijgen ze nagenoeg onbeperkt voordroog en raak ik een beetje door mijn ideeën heen.

Geen van mijn paarden schuurt nog aan zijn staart nu ze HH krijgen, ben ook heel benieuwd of de langdurige mok er ook mee wil verdwijnen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 18:00

TS leest nog steeds mee ;) Heb weinig te melden. Ze Staan beide op HH met lucerne. Pony laat soms biks en soms lucerne liggen (ze doet een moord voor kuil, dus als ze op de ochtend vlak na of net voor haar biks kuil krijgt dan eet ze de biks niet). Nu wordt het weer warmer en laat ze eerder wat liggen. Paard vreet alles op :D Verder geef ik wat extra kruiden als ik dat nodig vind. Ondanks de natte paddocks heeft de Fries nog steeds keurige sokken en geen mok of andere korst-plekjes en dat was vorig jaar wel anders. Dus ben nog steeds tevreden :j

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:42

Nou heb via een adres in Groningen de normaal brok van HH kunnen bestellen met schappelijke kosten.
Lucerne gekocht. Nu nog olie en een liksteen, dan zijn we voorzien van voer :D

Zit er aan te denken om me aan te melden bij HH als verdeelpunt, mits HH goed bevalt.
Volgens mij zijn er genoeg mensen die interesse hebben hier in Friesland.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:28

ik ben gestopt met HH omdat ik straks de mogelijkheid heb om subli te voeren en dan de ideetmix
ik wil het proberen want scheelt en hoop geld .
ze krijgt per dag nu 1/4 dieetmix en meng er 30 gram force doorheen.
verder goed eiwitarm paardenkuil

wil het niet dan ga ik weer terug om HH

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:32

Stal_Fiore schreef:
Begrijp ik goed dat HH ook in Voorschoten is af te halen?

Ja dat begrijp je goed :) . Wel op afspraak overigens.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:38

Navanja schreef:
Halloo, daar ben ik weer even :)

Ik zag bij de ranzijn een zak van (?) Havens, een meusli zonder suiker en zetmeel, en zonder melasse. Ik heb die nu maar eens meegenomen om te proberen. Hebben jullie daar ervaring mee?

Ik voer nu om mijn merrie hopelijk eindelijk te laten aankomen :
-lucerne van Hartog
-Basisbrok van HH
-Meusli van havens
-Slobber mash van Pavo voor extra.

En ik ben bezig met kisten zodat ze onbeperkt hooi kunnen krijgen... maar zucht, lastig hoor, want wil er geen kilo's suiker ingooien, maar ik wil wel graag dat ze wat aankomt..

(en dat te bedenken bij een paard wat ooit tegen insulineresistentie aanzat, ik heb de pot glucobalance hier nog staan)

Muesli zonder zetmeel bestaat helaas niet. Granen = zetmeel. Je zou kunnen overwegen om de weidebrok plus te geven van HH, dat zet aan vanwege de extra eiwitten. Dat zou je ipv de muesli en/of slobber kunnen geven.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:42

Billy schreef:
En welke voer jij? Hij wordt dagelijks 3 kwartier tot een uur gereden/gelongeerd, ik zit te denken aan de normaalbrok. En dan hopen dat het ook een gunstig effect heeft op z'n mok, die krijg ik met geen mogelijkheid weg..

Dan zou je ivm de mok misschien nog kunnen kiezen voor de Normaalbrok + ipv de 'gewone' normaalbrok. Daar zitten wat kruiden in ter ondersteuning van de huid.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:55

Ga ik dat proberen. Had nu net een zak Vito gekocht, maar als die op ik ga ik het bestellen. Het schijnt in Oostvoorne af te halen te zijn, da's vlak bij onze stal

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:32

Limonade schreef:
Nou heb via een adres in Groningen de normaal brok van HH kunnen bestellen met schappelijke kosten.
Lucerne gekocht. Nu nog olie en een liksteen, dan zijn we voorzien van voer :D

Zit er aan te denken om me aan te melden bij HH als verdeelpunt, mits HH goed bevalt.
Volgens mij zijn er genoeg mensen die interesse hebben hier in Friesland.

Waar zit jij in Friesland? :o

Ik voer de Normaal brok en de weidebrok... en dat voor 2 paarden.
Heb de vorige keer ook via Groningen besteld.

Ik zou trouwens niet te veel luzerne voeren.. Luzerne ligt niet echt op één lijn met voergezond.
Liksteen had ik trouwens ook via Groningen..

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:33

Billy schreef:
Ga ik dat proberen. Had nu net een zak Vito gekocht, maar als die op ik ga ik het bestellen. Het schijnt in Oostvoorne af te halen te zijn, da's vlak bij onze stal

:D Das bij mij!

Je kan het dan bij voergezond bestellen en dan word het met de rest in 1x bij mij afgeleverd!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:46

Aha, leuk!!
1x in de maand of zo?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:47

Beetje verschillend, in de winter vaker als in de zomer.
Heb nu net een bestelling gedaan en die zal dan binnen 2 weken wel geleverd worden. Als je dus nog wat nodig hebt kan je het nu ook bestellen dan kan 't nog mee! Het is lang houdbaar iig dus daarvoor hoef je niet 't laten!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:48

Nee, doe het de volgende ronde wel.
Heb net de ton voer vol, dat duurt een maandje of zo

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:52

Ik denk dat de volgende bestelling pas over 2 maanden zal zijn, maar misschien kan je dan altijd nog een zak van mij overnemen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:56

Komt wel goed, ik kan een zak nl lastig opslaan tenzij ik hem in de auto laat liggen, en dat is ook zo onhandig :D

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:00

Begrijpelijk, heel onhandig! ;)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:17

Wie voert de HH Normaal brok plus?
Ik kreeg dit advies van HH, maar twijfel of ze voldoende energie zal krijgen hieruit...
Ze wordt 3 a 4 keer per week zeker een uur goed stevig gereden.

Zijn hier ook mensen met zomer eczeem paarden die HH voeren?
Zo ja, wat voer je?