Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:02

Hier eten ze het met smaak. Krijgen elke avond een warme prak. 2 krijgen er muesli doorheen en de ander krijgt wiesencobs met wat zemelen. een los brokje vinden ze niet lekker.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:07

Wat zouden jullie aanraden voor een shet die wat aan moet komen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:16

:wave:

Een jaar geleden heb ik 1 van mijn paarden een tijd op de Marstall Naturell gehad. Na verloop van tijd vertikte ze het echter om nog te eten en ben ik gestopt dit te voeren.

Sinds vorige week heb ik een zak Force binnen en dit ben ik nu aan het mengen met biks wat ze al kregen. De biks gaat er straks uit en dan wil ik ze vol op de force zetten. Maar de dosering per dag is zo weinig, dat ik ze toch eigenlijk iets erbij wil geven, zodat ze het idee hebben echt ergens voor naar binnen komen als ze 's nachts op stal moeten.

Ik heb wel slobbermash staan, maar om dat nu elke dag te geven, vind ik eigenlijk een beetje te. Ik wil dat alleen geven als extraatje na hard werken of na een koude/regenachtige dag buiten staan als warme hap.

Nu heb ik naar de faser light gekeken, maar die is niet te combineren met ander voer, klopt dat? Tenminste, dat was wat ik opmaakte uit de folder.
De Sinfonie lijkt me ook wel wat, zeker omdat 1 van de 2 last heeft van haar luchtwegen.
Evt. voor het ene paard Sinfonie en voor het andere paard iets anders, is ook een optie, maar ik weet eigenlijk niet goed wat.

Paard 1 is 14, merrie, fries (snel schraal) licht in het werk en last van haar luchtwegen. Nu onbeperkt kuil/hooi, 1/2 schep basisbrok en 40 gram Force

Paard 2 is 4, ruin, fries, licht in het werk, opbouwfase na zadelmak maken en moet wat meer gaan doen. Nu onbeperkt kuil/hooi, 3/4 schep basisbrok en 40 gram Force.

Heeft iemand een tip?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:48

Jibbel persoonlijk vind ik de combinatie Fries/kuil/basisbrok niet fijn. Dit vanwege de aanleg van Friezen voor mok en eczeem.
Maar misschien staan jouw paarden op een pensionstal en heb je daar niet zelf de keus in?
Over het algemeen doen Friezen het erg goed op de Complete als ze in training staan en anders is de Optimaal een goede keus.
Omdat jij zegt dat een van de paarden wat last heeft van de luchtwegen is inderdaad de Sinfonie ook een heel goed voer. Je kunt beide paarden Sinfonie geven als daar je voorkeur naar uit zou gaan.
De Faser is op zich ook een goed voer, maar niet voor een paard wat al snel schraal is. Ook is het inderdaad moeilijk om daar een vitaminekorrel bij te geven; dan moet je echt wel even uit (laten) rekenen hoe je met de verhoudingen zit.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:54

Flosje446 schreef:
Wat zouden jullie aanraden voor een shet die wat aan moet komen?

Een shet die aan moet komen zou ik Mash en Force geven en natuurlijk goed ruwvoer. De keus om Mash te geven is omdat ik denk ( ik heb de pony natuurlijk niet gezien) dat zijn darmen ( of door ondervoeding of door wormen) een knauw hebben gekregen. Met gewoon een portie ruwvoer en weidegang wordt een Shet namelijk niet snel te mager...........ze hebben niet veel nodig. Je overvoert ze eerder als dat ze te kort krijgen.
Het is dan zaak om als eerste de zuurgraad in de darmen en de darmflora weer op te bouwen en daar is de Mash een goed hulpmiddel bij.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:02

@mirim: Ik heb ze echt nét 2 weken thuis staan, maar om meteen over te schakelen op iets anders, leek me nou niet zo'n goed plan. Heb dus voor nu nog een zak basisbrok die ook op de pensionstal gevoerd werd. Ze doen het daar overigens goed op en ik geef ze bewust weinig (1/2 schep en 3/4 schep per dag). Dit bouw ik langzaam af en de force bouw ik nu op.
Nu heb ik geluk en zijn die van mij allebei niet eczeemgevoelig en mok heeft 1 van de 2 af en toe last van als het extreem nat is, maar verder niet. Het zijn sowieso 'rare' friezen, want ze hebben ook niet echt aanleg om dik te worden.

De kuil die ze krijgen is voordroog, heel grof, stengelig en bijna hooi. Het is dat het wat vochtiger is. Daarbij is het van 2009, dus behoorlijk laag in voedingswaarde. Sowieso wil ik wel voordroog blijven voeren, ivm de stof allergie van de ene. Ze krijgt nu wel 's avonds hooi of een plakje stro, voor extra ruwe vezels, maar de kwaliteit moet van beide echt super zijn, anders is het te stoffig en ben ik weer terug bij af met hoesten etc..

Ik ga eens kijken naar de optimaal!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:11

Dat is luxe...kun je het helemaal zelf gaan bepalen :D .
De Optimaal is echt een goed voer voor ze. Wat ik zelf zou doen is ze in de " zware perioden ", denk aan de verharing bijvoorbeeld, de Sinfonie te geven ( een kuur van 40 dagen 2 maal per jaar) en dan weer over te gaan op de Optimaal. Je houdt dan het lichaam zelf actief, doordat je het niet systeem niet verwend door aldoor dezelfde voedingsstoffen te geven, maar het lichaam attent houdt...dat houdt de weerstand hoog.
Natuurlijk is het goed om als het paard hoest of last heeft van de luchtwegen extra Sinfonie te geven, dit dan op zo'n moment het liefst even geweekt in warm water. ( dus als het noodzakelijk is buiten de kuur om naast de Optimaal of even in plaats van de Optimaal)
Succes met je paarden aan huis!

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:29

is de sinfonie ook aan te raden als je paard even in een dipje zit.
mijn merrie is wat afgevallen en begint nu weer op te knappen maar mag wel wat extra hebben.

Nisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:38

Mijn pony staat op Marstall Cornmusli!

Hij was altijd heel magertje en zat slecht in zijn vacht en bespiering, zsinds ik het geef ziet hij er top uit! goed op gewicht, mooie bespiering mooie vacht en hoe voelt zich er heel fit mee! hij krijg 2 per dag een halve schep en daar doet hij het prima op!! En het is een sportpony, maar komt geen energie tekort!!

Een aanrader! ps het word door Marstall geleverd bij ons om de week!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:10

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:06

kevje06 schreef:
is de sinfonie ook aan te raden als je paard even in een dipje zit.
mijn merrie is wat afgevallen en begint nu weer op te knappen maar mag wel wat extra hebben.

Ja, de Sinfonie is de oppepper :) Het is geen dikmaker, maar als het afvallen komt door een dipje in de gezondheid is het zeker een aanrader. Maar misschien volstaat een beetje meer voer van wat hij nu krijgt ook wel? Ik merk aan mijn paarden ook dat ze nu beginnen te verharen....het wisselvallige weer en de nu koudere nachten vragen ook wat meer energie.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:09

Vraagje, is er iets veranderd aan de slobber?
Paard eet het niet en het ruikt anders vergeleken met de vorige zak.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:29

Er is een tijd geleden iets veranderd aan de samenstelling, maar niet onlangs. De Mash bevat niet meer de kruiden de zo lekker roken. Dit omdat Mash vaak gebruikt wordt om medicijnen door heen te geven. De kruiden konden de werking van sommige medicijnen beinvloeden.
Maar dit is al een tijd terug gedaan. Mocht je twijfelen over de zak dan zou ik je aanraden contact op te nemen met je leverancier.

spoenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:40

Wat is jullie mening/ervaring over Freizeit?
Ik heb het niet meteen teruggevonden in dit topic :o

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:44

Thnx voor je antwoord Mirim!

Wat ik me ook nog afvroeg: Ik gaf nadat de Naturell niet meer gegeten werd, de Subli Zonder. Hier was ik ook erg tevreden over. Is dat evt. ook te combineren met de force?
De optimaal ziet er idd ook erg goed uit!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:43

spoenk schreef:
Wat is jullie mening/ervaring over Freizeit?
Ik heb het niet meteen teruggevonden in dit topic :o
Goede ervaring, heb er 3 staan die ik het voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:40

dat lijkt mij ook wel een fijne musli ja...hoef je hier niet heel veel van te geven of wel?
(voor onderhoud qua vitaminen/mineralen?)

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:56

wie weet of er een marstall musli is voor paarden met exceem? ik meende dat ik die een keer gezien heb maar kan het nu niet vinden.

edit, net gevonden via de zoekfunctie

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:22

Jibbel, het zal best wel te combineren zijn met de Force, maar waarom ga je niet voor het beste voer als je toch al Marstall voert :D (sprak de Marstalldealer ;) )
Zonder gekheid: De Optimaal is een prima voer en als je dat geeft hoef je waarschijnlijk geen Force bij te voeren. Van de Optimaal hebben ze heel erg weinig nodig om toch in hun vitaminen en mineralen te voorzien.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:34

Superleuk dat nieuwjaarscadeau van Marstall!
Paard begon te flemen van de wiesencobs en ik mocht niet verder lopen voordat ze er nog een had gehad haha, die vallen dus goed in de smaak!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:08

Ik heb nu 3 verschillende producten van Marstall gehad, de naturell, daarna de robuust icm synfonie en daarna cornmuesli met synfonie en vitamine korrel.
Ik merk dat mijn pony het na een tijdje laat liggen, iemand enig idee hoe dit kan?

Ben nu overgestapt op Westernmix van Hugho

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:38

Nee, ik ben benieuwd of jouw pony dan na een tijdje ook de Hugo laat liggen.
Lastig zo'n moeilijk eter :) .
Mijn paarden staan nu al een jaar of zeven op Marstallvoer en eten het nog steeds heeeeeeel graag! :j

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:26

Ik ben ook benieuwd. Typisch is wel als ie avonds op stal gaat hij eerst aan zijn hooi begint en als laatst de muesli. Nu begint ie eerst aan hugho en daarna pas zijn hooi :+

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:31

@ Neroo: Die van mij at na verloop van tijd de Naturell ook niet meer. Geen idee waarom niet, maar ik heb het wel vaker gehoord.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:23

Mijn hafliger eet met geen mogelijheid de marstall mash op :-(

Hij vind het walgelijk........nu moet ik iets anders verzinnen als mash/slobber zonder melasse ne weinig suiker....