[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fortuna22

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:16

Mijn paard eet de Lucerne niet helaas..
Ik geef haar nu Pianissimo van Cavalor, nagenoeg onbeperkt ruwvoer en slobber met Equilin na het werk.Ondanks dat ze niet gek is op de Pianissimo is ze er wel duidelijk rustiger van geworden.Zit nu wel te overwegen om de senior priores er bij te gaan gebruiken om haar wat meer op gewicht te krijgen.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:22

Sinds ik mijn merrie merriebrok voer is ze zo veel veranderd. Van schale merrie, waarbij je altijd d'r ribben kon tellen is ze nu mooi rond en vol.
Denken jullie dat ik die merriebrok moet blijven geven, of weer over moet gaan op gewone brok?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:25

Hoe zit merriebrok met de energie Joline?

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:27

Er zit wel meer energie in, maar merk dit verder niet aan mijn paard. Zij is niet anders dan anders in haar
gedrag. Ze krijgt nu voor de 3e maand merriebrok

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:32

Ok, dank je.Dan is het niet geschikt voor die van mij, ze is al erg heet.Onderhoudsdosis basisbrok is al te veel voor haar...lastig!
Maar kan je niet proberen langzaam te gaan combineren met een goede basis brok in combinatie met de merrie brok?en dan kijken hoe ze het daar mee doet?
Ik heb geen idee of merriebrok voldoende in zich heeft om als permanent voer gegeven te worden?

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:51

ik zou opletten met zomaar te stoppen hoor ... misschien inderdaad afbouwen en zien hoe ze het daarop doet, maar dan wel over voldoende ruime tijd.
Mijn paardje is trouwens ook wel een pittige maar ik vind ook niet dat ie er heviger op wordt trouwens :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:42

Ik gebruik voor de schrale paarden een jaarlingen brok.
Heb dat spul toch staan voor mijn 2 veulentjes, sinds 9 dagen jaarlingen.
Werking van merrie of jaarlingen brok is het zelfde.
Extra eiwitten en mineralen voor groei en aanzetten van spier.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:44

Ik meld mij hier ook even, heb al veel nuttig tips hier gekregen op Bokt. Wat vinden jullie van de vooruitgang? Hij krijgt nu sinds een maand en half zijn nieuw dieet (bietenpulp / slobber / maisolie / vitaminensupllement)

Hieronder het album met alle foto's, je zal zien dat op een moment hij zeer mager is, hij heeft ervoor wat koliek gehad en waarschijnlijk ook het stress van het verhuizen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=QB66PQCN

Ik kon jammer genoeg de foto's niet uploaden omdat ze te zwaar zijn...nochtans genomen met mijn blackberry

whispjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:07

Ik lees ook even mee!
heb er altijd wel een beetje last mee maar nu in de winter al helemaal.
Bij zijn heupen is mijn paard ingevallen en je ziet zn ribben, ook aan z'n kont en ruggegraat zie je dat hij wat mist.. Toch heeft hij wel een beetje een hangbuikje als het ware..
regelmatig ontwormd, hij staat overdag op het land met vrij kort gras en 2 dekens en 's avonds op stal zonder deken, met een volle ruif kuilvoer, 1 kilo basisbrok en wat wortels..
Hij traint ongeveer 3 a 4 keer per week recreatief tot licht serieus.

Hij krijgt dus niet genoeg en heeft vaak ook weinig energie enzo..

Hoe zal ik dit aanpassen? 's ochtends op land bijvoeren? meer biks en/of er nog wat anders aan toevoegen?

Ik hoop dat iemand advies wil geven..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:28

Ik kom mij hier nu toch ook maar melden.

Het gaat om een KWPN merrie van 19 (in maart 20) jaar oud. Ze staat met pensioen en hierop hebben wij haar krachtvoer aangepast. We doen de paarden regelmatig ontwormen. We maken binnenkort weer een afspraak met de tandarts voor controle. Ze heeft energie genoeg en eet goed.
Ze staat met pensioen vanwege een blessure en ze staat bijna helemaal stil (wel elke dag buiten met haar vriendje.) Af en toe ga ik een stukje met haar wandelen of recht toe recht aan werk met de lange lijnen. Dt vindt ze ontzettend leuk en dit mochten wij ook nog met haar doen.

Ze krijgt nu 2x daags slobber van Havens en 3 keer daags flink wat kuilvoer, hiervan laat ze regelmatig zelfs wat liggen vanwege de hoeveelheid (wat later alsnog opgegeten wordt).
Ze is niet mager (geen ribben te zien maar wel te voelen, net aan dat wel) maar we willen haar graag wat ronder zien. Bijna 2 maanden geleden zijn ze verhuisd voor de winter. Ik heb in mijn achterhoofd dat het nog stress kan zijn maar ze had dit figuur al voordat we verhuisden en na de verhuizing is ze goed blijven eten.

Ik wil haar sowieso iets gaan geven voor haar gewrichten (om het soepel te houden, ze wordt immers niet meer gereden). Glucosamine of Old Timer (kruidenmengsel van wendals herbs) of toch iets anders, maar wat dan?
Ik zoek dus geen super dikmaker maar iets wat ik haar bij de slobber kan voeren, iets meer aanzet en dat ook bijhoudt.

Iemand tips?

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:03

Heeft iemand ervaring met hartog maisbrok? Ik heb t gekocht maar weet nou niet of t geweekt moet worden... Hij lust t zo niet graag.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:35

Dora doet het goed. De diarree zijn wel al een poos vanaf. Een dikkerd is het niet, maar ik hou het nu goed in de gaten. Om haar van de diarree af te krijgen heb ik haar een poosje slobber gevoerd en kuil. Ik had al kuil, maar een vrij droge soort.

Nu dat goed gaat staat ze op kuil en 1,5 schep brok. 0,5 in de ochtend en 1 in de avond waar dan omega olie en NAF reflex ( voor de gewrichten ) overheen gaat.

Zoals gezegd, ze heeft niks over en ik hoop dat ze in het voorjaar het laatste beetje weer bijtrekt en dan met een reserve de winter in kan gaan.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:18

Meld mij hier ook. Heb een 3 jarige die onmogelijk op gewicht te houden is.
Krijgt nu sinds kort een kilo sportbrok, kilo muesli, halve kilo omega mix. Allemaal van Subli. En nog een suplement voor jonge paarden. En daarnaast onbeperkt hooi.
Hoop dat dit wat gaat doen, want hij moet er echt wat bij :(

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:30

kan je zijn krachtvoer niet mengen met b.v. lucerne? Dan doen ze er wat langer over, maken meer speeksel aan waardoor ze weer wat aankomen

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:33

Ik mij graag ook even bij dit topic melden!
Ik heb een 3 jarige merrie die nu toch wel te dun blijft!
1 kilo sportbrok per dag (over 3 x verdeeld), 3 x per dag kuil en sinds deze week voer ik slobber van pavo bij. Meer brok gaat niet werken bij dit paard, dit heb ik juist moeten minderen, vanwege de energie die zij kreeg(heethoofdje).
Nu lees ik veel over maismeel en lucerne.
Maar ik moet echt iets hebben wat 'geen' energie toevoegd, energie genoeg, maar een pure dikmaker!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:36

seniores priores ...... !
Begin nou ajb niet met maismeel, dat is echt niet gezond voor paardendarmen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:41

Inderdaad geen maismeel,dat is slecht verteerbaar voor paarden en daardoor slecht voor de darmen..
Ik geef momenteel pavo podo grow bij aan mijn 4 jarige en mijn 19 jarige en moet zeggen dat dit echt fijn werkt om ze voller te krijgen zonder dat je idioot veel moet voeren..

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:43

Waarom geef je sportbrok Pleiada?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:57

Podo grow is geen sportbrok maar een brok voor jonge paarden met een verhoogd eiwitpercentage waardoor het ook geschikt is voor oudere paarden of paarden die wel wat extra's kunnen gebruiken..

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:06

Sorry, haalde twee verhalen door elkaar :-)
De vraag was voor Ryant

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:08

wou jullie net een vraag stellen over podo grow:P maar zie dat dit onderwerp al besproken wordt. Hoe is de energie van de paarden vergeleken met ander brok. mijn volbloed van 16 blijft toch wat dunnetjes, maa rhij is wel heel energiek dus hij hoeft eigelijk niet heter

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:12

Ik heb arabieren en mijn ervaring is dat ze er niet veel heter van worden,dat is met ander voer wel eens heel anders..

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:13

toch maar eens de moeite waard, hij ziet er al stukken beter uit als vorig jaar maar toch net even dat kontje en die laatste ribbetjes komen er niet bij. hij is ook en heel groot (1,80) en sensibel dus denk dat hij uitzichzelf al veel energie verbrandt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 06:51

Dat zelfde probleem had ik met mijn 4 jarige..Vorig jaar had hij behoorlijke gebitsproblemen waardoor hij nogal was afgevallen,hij was al wel weer veel dikker geworden maar wat ik ook voerde hij bleef toch aan de schrale kant..Die pavo podo grow geef ik nu ongeveer 6 weken en hij is opeens weer mooi rond aan het worden, dus ben er best blij mee..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:31

Nou hoeveel tijd zou je resultaat moeten zien?

Ik voer nu sinds bijna 2 weken een kilo sportbrok, kilo muesli, halve kilo omega mis, en 6 schepjes supplement moor jonge paarden. Heb het idee dat zn vacht wat meer glimt, maar qua gewicht zie ik nog niks.

Ryant: Kun je van 3 keer per dag kuil ook naar onbeperkt?