[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:09

Hier zit ook zo ergens iets :j Vandaar dat ik me afvraag of er ook geen andere manieren zijn :+

Ik zit nu te twijfelen of ik gewoon onbeperkt zou blijven geven (hij laat echt heel veel liggen, ik gooi er de laatste dagen amper wat bij, de mensen die op stal helpen spraken mij er al over aan :+ ), of dat ik het toch allemaal weer zou afwegen en controleren ... Misschien wachten tot het pak wat ik nu heb op is en zien of ze er langer mee gedaan hebben dan de voorbije keren ... Ze lijken minder te eten (vooral [***], en zijn dik zijn is het grootste probleem denk ik).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:19

Ik heb toch maar een voedingsdeskundige gebeld, en zij adviseerde me het hooi af te wegen.
Een paard eet in het wild wellicht de gehele dag iets, maar daar zeg ik het al 'iets'... dus hier een blad, daar een tak, hier een groene pluk, en daar weer een vergeelde struik...
Wij bieden een prachtige hoeveelheid ruwvoer aan met veel voedingswaarde, dit kun je niet vergelijken met hetgeen het gemiddelde wilde paard vind.
Ik gaf 1,5% van het ideale lichaamsgewicht van mijn paard, dat is in haar geval dus 7 kilo hooi.
Ik ben nu gaan minderen, en zit nu op 5,5 kilo.
Nu heb ik een IJslander, en die hebben een langere euh... (dikke of dunne) darm waardoor ze hun voedsel effectever gebruiken.... en dus MEER uit MINDER halen.
Mijn merrie had gewoon zo'n dikke gezwollen buik met poep en winden... vind je het gek dat ze niet wil lopen?

Dus minder hooi en in haar geval (vanwege die trage darmen) deels hooivervangers (aangemaakt met flink wat water).
Ik ga dit regime maar eens volgen en verder veel, veel stappen... ernaast en erop.
Pas als ik het gevoel heb dat ik daar verbetering zie ga ik meer doen, het is nu geen doen om haar te laten draven... dat redt ze gewoon niet,. Terwijl ze echt niet heel dik is... maar die arme buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:45

[***] beweegt op zich niet slecht (topics in mijn onderschrift zijn van gisteren & eergisteren) maar toch moet er echt dringend wat gebeuren ... En ik weet zo even niet wat het beste is ... Ik ben ze ook onbeperkt gaan geven met de reden dat er dan geen voernijd meer zou zijn ([***] is nogal uh .. apart op dat gebied), maar eigenlijk heeft dat totaal niet geholpen en staan ze nu toch weer apart, dus dan kan ik eigenlijk ook weer naar beperkt voer gaan .. als hij dan nijdig is kan hij het op zichzelf uitwerken :+ (als de andere zo slim is om niet te dicht aan de draad te komen).

Maar ik zeg het, volgens mij eet hij echt niet veel ... Er hangen nu bv. al 2 dagen 2 hooinetten in z'n stal, daar is hij amper aan geweest, terwijl daar wel de meeste voorraad in zit .. Voor de rest krijgt hij in 2 bakken wat plukken, zal in totaal misschien een kilo of 2-3 zijn .. en ook dat gaat niet volledig op .. Dus dan vraag je je af waarom je pony niet afvalt :+

Maar misschien is het echt controleren wel beter, dan weet je wat er echt in gaat ... en er valt altijd wel wat op de weide te scharrelen volgens mij, zeker met het pak dat we nu hebben, bladeren & takjes genoeg die zich verspreiden :+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:13

[***] Ik heb ook zitten kijken bij dat voervergelijk wat je paard mag wegen, maar dat gaat toch echt niet op voor het type paard dat ik heb je kan toch bijv geen welsje met een tinker vergelijken :+
Ik heb afgelopen weekeind een hooinet bij de epplejeck gehaald zo'n slowfeeder en idd daar doen ze slow mee :D misschien van zulke netten in de wei leggen/hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:16

Er staan toch ook verschillen naar aanleiding van het ras dat je hebt? En dan nog eens een overzicht qua stokmaat. Het zal vast niet 100% kloppen, maar je krijgt er toch een idee door.

Heb hier hooinetten, heb er nu bij de dikste 2 in de stal hangen en dan krijgt hij nog wat losse plukken verdeelt over 2 bakken, die plukken gaat hij aan eten, de netten laat hij hangen .. Heb ook al geprobeerd met alleen netten maar dan krijgen die heel veel frustraties te verduren en ik weet niet of alle partijen daar zo happy van worden .... (dat ik hem wat beperk qua eten ok, maar ik moet geen gefrustreerde pony er aan overhouden := )

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:25

Dat heb ik gelezen als ik me niet vergis stond er voor een tinker 500 kg tot 800 kg niet echt duidelijk dus :+

Soms is een frustratie snel over als ze door hebben dat je toch niet toegeef ;)
Je moest eens weten hoe de mijne was toen hij een graasmasker om kreeg :=
Niet naar het gedrag kijken van vandaag morgen en overmorgen, maar daarna pas ;) vaak is de gedachten, oliebol het lukt niet...mmm dan maar niet en we zoeken wat anders...mmm er is niets wat nu...dan maar niets het is veel te ingewikkeld... mmmm maar toch krijg ik best trek zal ik het dan toch maar gaan proberen... oke het kost wat tijd maar ik kan wel eten. *\o/*

Dus met andere woorden een beetje harder zijn niet toegeven een keer opzij kijken alleen een slowfeeder neer hangen en ze zoeken het maar lekker uit :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:34

Kan vanaf hier niet op de site om de 1 of andere reden, maar staat er echt dat een tinker tot 800 kg kan? Dat herinner ik me toch niet :') Ik heb bv. een New Forest (1.45m) maar dat ras staat er niet bij, dus heb ik gekeken naar dacht ik fjord, tinker, en dan de stokmaat en dan kom ik tot wat ze ongeveer, in theorie, mogen wegen. Maar is allemaal maar een richtlijn hoor, sowieso moet er een gedeelte van af :Y)

Misschien dan inderdaad maar terug enkel de hooinetten ... En die dan weer in de bak vastmaken (nu hangen ze in de stal maar ik vind de graashouding toch interessanter). De houten bak zal het probleem niet zijn, die speciekuip gaat weer alle kanten opvliegen vrees ik (zelfs met dikke tegel erin) :+

Ben op dat gebied wel een watje hoor :j :o
Heb altijd schrik dat hij niet voldoende binnenkrijgt (je leest altijd dat die darmen constant aan het werk moeten zijn want anders krijgen ze problemen) maar hij kiest er zelf voor om "niet" te eten natuurlijk .. al weet hij dat ook weer niet dat dit slecht is voor hem neem ik aan, alhoewel hij het ook wel zal merken als hij honger heeft :+ Ik vind het moeilijk :')

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:47

Ik heb even opgezocht het was 500 tot 800 kg.

Graashouding is zeker interessanter vnl met het oog op eventueel stof dat in de neus kan komen.
Ik heb op stal helaas wel hooiruiven hangen, maar buiten alles op de grond.

Het zit zeker tussen je oren dat zat het bij mij ook tot dat ik resultaat zag na even volhouden ;)
Met 3 sprieten zijn de darmen ook in werking daar hoeft hij echt geen plak voor op te eten.
Ik heb nadat ik hem zijn graasmasker omgedaan heb bij hem gestaan en hij was zo zielig wist er geen raad mee kwam steeds naar me toe en o wat vond ik dat toch naar, tot ik om een hoekje ben gaan staan kijken en toen kon hij er wel mee eten >;) zodra hij mij zag was hij het zielige mannetje en als ik niet in de buurt was kon hij er prima mee uit de voeten. :=
Ik denk idem met een slowfeeder ze moeten er echt handig in worden als ze weten dat ze er gewoon niets anders voor in de plaats krijgen dan moeten ze wel geef jij ze nu een plak er bij tja dan zingen ze het wel uit tot jij weer kom, gemak dient de...paard in dit geval :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:51

Mijn netten hangen op zich ook wel laag hoor (wel zo dat er geen dingen loshangen ofzo waar ze in kunnen blijven hangen) en verder geef ik voordroog dus echt veel stof komt er niet bij kijken. Had eerst een net op de grond liggen in de stal (soort hooikussen zeg maar) en dat deed het erg leuk, maar toen begon het te regenen en toen liep mijn stal half onder water := :+ Dus toen heb ik een andere manier gezocht.

Ik denk inderdaad ook dat hij veel zieliger is als ik erbij ben dan wanneer ik er niet bij ben :+ Het gaat hem ook niet om het hooi ofzo .. hij wilde paar dagen terug het hooi niet eten, dus wat doe ik? Ik rommel er eens in, waardoor hij dacht dat ik nieuwe voorraad gelegd had, hij gaat achter mijn rug kijken en begint gewoon te eten, terwijl hij eerst voor datzelfde hooi z'n neus optrok ... Ik zal 'm nooit begrijpen :+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 02:02

Als de mazen maar klein genoeg zijn dan kunnen ze er vrijwel niet in vast komen te hangen.
Wbt stof in voordroog dat wil niet alles zeggen, ik heb op het moment en merrie die wat hoest beetje verkouden oid, veearts raadde me aan hooi 24 hr te weken omdat je dan echt van het stof af ben, maar helaas lust ze dit echt niet tja misschien vohouden tot ze wel gaat eten als ze nu een overgewicht had zou ik zeggen ja, maar ze is de dikste al niet dus dat gaat hem niet worden. ;)
Wij hebben kuilgras van de koeien, hij heeft gekeken, geroken, prima spul maar ik moest niet denken dat dit nu dan ook stof vrij was, het liefst zo vanaf de kuil voeren zo nat mogelijk dan is het nog niet stofvrij, maar wel een stuk minder.

Even voor de duidelijkheid onze koeienkuil lijkt op voordroog/kuil voor paarden niet van die kleffe zooi oid er is alleen wat meer mest op gegaan de gehalten zijn wat hoger, maar de zuurtegraad zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 02:08

Hmmja, op dat gebied heb ik wel geluk, hier trouwens echt voordroog, lijkt net hooi, alleen niet zo stoffig :+ Zal vast wel stof in zitten :j maar je stikt er niet in als je ermee bezig bent, en dat is toch altijd wel interessant (ik heb bv. eens een baaltje Compact Gras van Hartog geprobeerd in het begin, daar kreeg ik al stoflongen van bij het openen van het pak := :+ ).

Mbt tot de netten heb ik inderdaad geen idee hoe ze er in zouden kunnen blijven vasthangen, zijn ook kleine mazen, geen grote gaten want dan heeft het concept ook weinig zin natuurlijk in mijn geval :Y)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 02:13

Hier de kuil daar merk je ook niet dat er stof in zit en volgens de veearts zit het er dus echt wel in, ik vond het ook wel raar want het gaat er toch nat in en komt er nat uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 02:16

Ergens wel raar inderdaad als je het zo bekijkt, maar ik ken er verder ook niks van natuurlijk :+
Maar dan is eigenlijk niks stofvrij qua ruwvoer? Of hoe moet ik dat zien?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 02:22

Ik weet het ook niet ik neem aan dat als iets nat is dat het gen stof is, maar hij ziet dat toch anders.
Net zoals je hooi minimaal 24 hr moet weken en er niet zomaar een emmer water over moet gieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 02:34

Gelukkig heb ik daar allemaal (nog) geen problemen mee .. Gewoon te dikke paarden is al erg genoeg :+ :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 03:40

Heb eens zitten rekenen ... Ik heb 400 kg genomen als ideale gewicht (kan nog altijd zien hoe hij er dan uitziet, moet toch ergens een getal hebben om te beginnen :+ ), en heb gerekend op 1.5% droge stof. Als je dan rekening houdt dat het voordroog is zou ik op zo'n 8.5 kg per dag uitkomen ...

Zou ik dan gewoon 2 netten van 2 kg maken en dit 2x per dag? En dan nog elke keer een pluk los voor de ergste honger? Wil wel verschillende voerplaatsen blijven houden, alleen wordt dat moeilijk als je hoeveelheid beperkt is :+ Of hoe zou ik dit aanpakken? En 's avonds nog een schep Optiform erbij, voor de vooruitgang van de achteruitgang :Y) :+

(de andere ga ik denk ik beginnen met 10 kg en dan kijken hoe het gaat .. die is toch tikje groter en is beetje ouder en zieliger, dus indien mogelijk mag die van mij wel wat meer hebben, heeft ook altijd grote honger :+ :)) ).

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:49

Ik zou proberen zo vaak mogelijk kleine hoeveelheden te geven in een slowfeeder en zeker niet los op de grond, ze gaan het echt wel leren en door het los neer te leggen vinden ze het wel makkelijk zo, zet jezelf er maar overheen dat het zielig is en kijk maar eens een paar dagen de andere kant uit. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:00

Deze hoeveelheid gaat echt in de hooinetten :j
Ik geef dan 8 kg verdeeld in de netten, en dan krijgt hij van mij nog een plukje gewoon zo erop gegooid, kan hij toch al meteen 3 happen eten :Y) :+ (dat is dan die halve kg die nog over is :P ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:21

Voila, hij staat nu echt op dieet :Y)
Daarstraks heel z'n hooibak leeggehaald en de netten uit z'n stal en hij heeft dan 1 net terug gehad en nog een losse pluk. Hij keek wel heel beteuterd, was echt op de rest aan het wachten :+ Maar hij zal het wel overleven, hij heeft de laatste tijd zo goed rondgestrooit met alles dat hij toch altijd wel wat extra sprieten vindt :P

Ben benieuwd :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:45

+:)+ Super joh, dat is nou de goede instelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:28

[***] is in hongerstaking gegaan :+
Het net wat hij gisteren had gekregen stak nog zo goed als vol, het net wat ze er deze morgen hebben gehangen ook .. Dus hij heeft nu gewoon een kleine pluk los gehad en heb gezegd dat ze morgenvroeg maar moeten kijken, als dat net nog even vol zit moeten ze niks bijgeven ... Hij heeft er wel aan geplukt maar daar is het ook bij gebleven, denk dat hij vooral de grond heeft opgeruimd :+ En het gaat wel uit het net enzo, want de andere had z'n net helemaal leeggegeten, dus dan moet [***] het zelf weten :+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:32

Maf paard. :+
Misschien het net wegen zodat je weet dat hij wel wat binnen krijgt en goed opletten wat er in de stal ligt, misschien gaat het stro oid wel naar binnen :=
Wel even opletten dat hij dus wel eet, want als hij het niet doet kan hij er andere dingen van krijgen en dat is ook niet te bedoeling. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:37

Eten zal hij wel doen, daar heb ik eigenlijk geen schrik voor, kan me echt niet voorstellen dat hij honger gaat lijden :+ Er ligt verder niks in de stal (schuilstal, 24u buiten), behalve wat er de voorbije dagen uit het net gevallen is enzo, dus daar zal hij wel aan knabbelen .. Binnenkort is de weide mooi opgeruimd :Y)

Ik heb gezegd dat als het net morgenvroeg nog vol zit dat ze gewoon een losse pluk erbij mogen gooien (ligt ook klaar) en als het net leeg is gewoon het nieuwe net hangen. En ik ga toch morgenmiddag dus dan kijk ik wel hoe het uitziet. Ik ga denk ik als een net een paar dagen blijft liggen die inhoud gewoon los geven, en dan verser voordroog in het net doen ... Ik zie wel, moet nog een precies plan bedenken :+

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:26

Daadkrachtig, da's goed ;-) Inderdaad oppassen voor 'niet eten' maar dat doe je al zie ik ;-) .

Hier is de Haflinger eindelijk ongeveer op gewicht (en nu is het andere paard, dat vroeger nooit te dik stond, veel te dik :\ ), maar ze krijgt belachelijk weinig te eten. Ze krijgt 's avonds wel stro bijgevoerd (opgebouwd uiteraard) en dat lijkt toch het meeste effect te hebben gehad. Ze lijkt veel minder hongerig terwijl ze toch blijft afvallen.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:44

Hier ook een keer een graasmasker geprobeerd. Zijn heel hard geweest omdat ze aangaven dat een paard uiteindelijk echt wel gaat eten. Nou, die van ons dus niet. Niet gegeten en gedronken met als gevolg; koliek. Voor ons dus geen graasmasker maar strookbegrazing.