Ik heb toch maar een voedingsdeskundige gebeld, en zij adviseerde me het hooi af te wegen.
Een paard eet in het wild wellicht de gehele dag iets, maar daar zeg ik het al 'iets'... dus hier een blad, daar een tak, hier een groene pluk, en daar weer een vergeelde struik...
Wij bieden een prachtige hoeveelheid ruwvoer aan met veel voedingswaarde, dit kun je niet vergelijken met hetgeen het gemiddelde wilde paard vind.
Ik gaf 1,5% van het ideale lichaamsgewicht van mijn paard, dat is in haar geval dus 7 kilo hooi.
Ik ben nu gaan minderen, en zit nu op 5,5 kilo.
Nu heb ik een IJslander, en die hebben een langere euh... (dikke of dunne) darm waardoor ze hun voedsel effectever gebruiken.... en dus MEER uit MINDER halen.
Mijn merrie had gewoon zo'n dikke gezwollen buik met poep en winden... vind je het gek dat ze niet wil lopen?
Dus minder hooi en in haar geval (vanwege die trage darmen) deels hooivervangers (aangemaakt met flink wat water).
Ik ga dit regime maar eens volgen en verder veel, veel stappen... ernaast en erop.
Pas als ik het gevoel heb dat ik daar verbetering zie ga ik meer doen, het is nu geen doen om haar te laten draven... dat redt ze gewoon niet,. Terwijl ze echt niet heel dik is... maar die arme buik.