Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:29

Raamzicht schreef:
Klinkt toch alsof hij veel krijgt, helemaal gezien het licht tot matig werk?
Hoe merkte je dat het niet genoeg voor hem was?

Ondanks dat hij best veel ruwvoer krijgt dat hij ging invallen (en niet bij de flanken/en nee er is lichamelijks niets aan de hand). Ook qua energie was hij wisselend.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:31

superpony schreef:
Wanneer is 's avonds en hoeveel is een grote pluk hooi? Ligt daar 's ochtends nog wat van, want ze moeten de nacht ook niet zonder staan.
Wat voor krachtvoer 2x daags?

Het is niet heel logisch om basis brok te geven en dan dieetmuesli en nog een vit brok. Dan zou hij snel teveel krijgen.

Ze krijgen best een aardige hoeveelheid hooi in de avond. Soms ligt er nog wel wat in de stal, soms niet.. Basisbrok van masters (2x een kg)..

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:58

Pfff wat een kilo's voer gaan daar in zeg! Je kan in mijn ogen beter 1 goed spul erin stoppen dan zoveel verschillende soorten. Zelfde met fruit eten bij mensen, beter twee tot drie goeie afwisselende stuks fruit zodat het lichaam alle juiste vitaminen eruit op kan nemen dan 6 stuks.

Wat vind je paard van de active +? Daar hebben ze maar een beperkte hoeveelheid van nodig, en krijgen ze de nodige langzaam vrijkomende energie van. Kun je verspreiden over die drie voerbeurten die hij krijgt. Evt aangevuld met wat Luzerne als je meer volume wilt

Charaz

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:00

Ik ben van de daily complete overgestapt naar de active+ , die vinden ze hier zeer smakelijk.

Ik vind ook dat hij erg veel krijgt, mijn kwpn (pony’s krijgen vitalbix), krijgt buiten voldoende goed hooi en weidegang waar nu niet veel staat 2x daags een halve schep basisbrok en heeft daar voldoende aan.

Ik zou je hele schema omgooien en overstappen op de active+ en erbij luzerne voeren daar schijnen ze een hoop goede eiwitten uit te kunnen halen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:26

SBravour schreef:
Pfff wat een kilo's voer gaan daar in zeg! Je kan in mijn ogen beter 1 goed spul erin stoppen dan zoveel verschillende soorten. Zelfde met fruit eten bij mensen, beter twee tot drie goeie afwisselende stuks fruit zodat het lichaam alle juiste vitaminen eruit op kan nemen dan 6 stuks.

Wat vind je paard van de active +? Daar hebben ze maar een beperkte hoeveelheid van nodig, en krijgen ze de nodige langzaam vrijkomende energie van. Kun je verspreiden over die drie voerbeurten die hij krijgt. Evt aangevuld met wat Luzerne als je meer volume wilt

Is dat ook van vitalbix? Ja toch? Dat is die muesli toch?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:24

Ik geef ook de active+ maar ga terug op Pavo nature best..

Merk echt geen verschil kwa energie.. en vind t nogal duur.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:41

Ik vond vergeleken met de nature’s best de active + echt veel beter ogen, minder stof.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:28

Je merkt het ook vaak niet aan je paard. Jij zal ook prima kunnen functioneren op goedkoop voedsel. Maar beter voor je lijf is Bio en Volkoren etc. Zelfde met paard, bovendien vluchtdier dus laat t ook nog eens minder zien aan buitenwereld.
Pavo, sojaschroot ed. Vitalbix zijn echt top ingrediënten. Je wilt je paard toch zo lang mogelijk mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:55

Gizeppie schreef:
superpony schreef:
Wanneer is 's avonds en hoeveel is een grote pluk hooi? Ligt daar 's ochtends nog wat van, want ze moeten de nacht ook niet zonder staan.
Wat voor krachtvoer 2x daags?

Het is niet heel logisch om basis brok te geven en dan dieetmuesli en nog een vit brok. Dan zou hij snel teveel krijgen.

Ze krijgen best een aardige hoeveelheid hooi in de avond. Soms ligt er nog wel wat in de stal, soms niet.. Basisbrok van masters (2x een kg)..

Zoals iedereen al zegt, Altijd eerst meer hooi. Er ligt weleens wat of niks, is niet voldoende waarschijnlijk.

2x een kilo en wat je zelf geeft is ontzettend veel krachtvoer waar de meeste paarden vroeg of laat echt veel problemen van krijgen.
Ze kunnen er zelf van invallen door verkeerde voeding, maag en darmproblemen, spierproblemen etc.

De active+ is een goede en waar je meer wil geven, kun je het beter aanvullen met een mooie ruwvoermix.
Dan kun je bijv stal 2x active+ laten geven en zelf nog iets van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Dat is relatief weinig in kilo's, maar vul dat maar aan met ruwvoermix. Heb je 3x daags een leuk bakje eten en veel nuttiger en effectiever.
Maar het werkt alleen naast echt genoeg GOED hooi.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:45

SBravour schreef:
Je merkt het ook vaak niet aan je paard. Jij zal ook prima kunnen functioneren op goedkoop voedsel. Maar beter voor je lijf is Bio en Volkoren etc. Zelfde met paard, bovendien vluchtdier dus laat t ook nog eens minder zien aan buitenwereld.
Pavo, sojaschroot ed. Vitalbix zijn echt top ingrediënten. Je wilt je paard toch zo lang mogelijk mee.

Dit is ook de reden waarom ik Vitalbix ben gaan aanschaffen. Alleen ik merk wel dat het paard er niet genoeg aan heeft. De pony overigens wel.. Die zag er top uit!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:49

Dat klopt, het werkt ook zeker wel. Mn pony zag er top uit. Maar er is geen optie bij ons op onbeperkt hooi in de avond. Dat is er simpelweg niet en in de stallen in de omgeving ook niet. Overdag kunnen de ze zich tonnetje rond eten, maar in de avond niet. In de zomer staan ze 10/12 uur op t land en winter 8 uur op de paddock met hooi.@superpony

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:53

Tja.. voordat Vitalbix op de markt was, leefde paarden ook door op goedkoper merken..

En t is niet dat ik perse goedkoper wil.. maar ik moet meer geven om aan de energie te komen die ik wil... en met bijv een ander merk geef ik minder..

Vitalbix beweert dat ik 1/3e minder krachtvoer nodig heb.. maar ik moet juist meer geven.. sinds ik Vitalbix active geef, is mijn al flegmatieke hafje nog flegmatieker.. terwijl hij meer krijgt...

Helaas lust m’n haf de care fore life niet. En die van Cavalor spreekt me niet aan. Te weinig magnesium

Merken die ik intressant vind.. zijn niet te koop in de buurt...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 02:04

Gizeppie schreef:
Dat klopt, het werkt ook zeker wel. Mn pony zag er top uit. Maar er is geen optie bij ons op onbeperkt hooi in de avond. Dat is er simpelweg niet en in de stallen in de omgeving ook niet. Overdag kunnen de ze zich tonnetje rond eten, maar in de avond niet. In de zomer staan ze 10/12 uur op t land en winter 8 uur op de paddock met hooi.@superpony

Dan moet je met stal gaan overleggen dat je voor de avond en nacht een hooinet kan vullen. Als er nog in zit, heeft stal ook geen verlies, vul je alleen bij.
Lang zonder staan en te weinig of slecht ruwvoer is gewoon slecht. Dan kun je duur voeren wat je wil, maar je mist een stuk basis.

Plutolover, dat is ook zo. Maar er waren wel ook onzichtbare problemen die weggemoffeld werden of op minder prettige manieren aangepakt soms. ( zoals gedrag bijv )
Ook zijn paarden al vaak in meer of mindere mate beschadigd en ook ''gewend'' aan het krachtvoer, wat het soort van afkicken moeilijk maakt. Een paard heeft ontzettend veel tijd nodig om alles uit ruwvoer te halen.
En heel vaak is het ruwvoer echt niet van voldoende kwaliteit. Het mist variatie, voldoende vit/mineralen en structuur om een goede voeding te bieden. Al zou het volledig zijn, moet het ook structuur bevatten voor de darmen.
Daarnaast is het voor darmen van essentieel belang dat het paard veel beweegt. Volvreten op stal en stilstaan, is geen beste combi.

Heel veel problemen worden niet erkend als voedings of management problemen. Kijk maar eens op Bokt alleen al wat er allemaal mis gaat en opgelost wordt met een therapie, speciale les, ander bit of supplement bijv........
Mensen geven handenvol uit en gaan van het een naar het ander.

Vroeger was het anders, maar was het hele paarden houden anders en ook zeker was het recreatief paarden houden echt niet zo groot als nu. En werkpaarden werden echt niet heel oud. Ook was maandagziekte heel normaal en dat zegt al veel over toen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:04

Niks meer aan toe te voegen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:11

I.m.o. is het ook echt puzzelen, en blijven puzzelen. Ik heb twee verschillende vitaminebrok, Vitalbix en VS. Daarnaast heb ik de muesli en mash van Aplhengrun van Agrobs. Daarbij heb ik spelt, bietenpulp en gemicroniseerd lijnzaad, soms ook wat zemelen. Los heb ik nog magnesium en vit. E supplement.

Elk paard heeft daarvan een eigen combinatie en hoeveelheid wat ook steeds weer aangepast wordt. Ik kijk steeds naar de paarden om te beslissen wat ze nodig hebben.

Uiteraard is de basis onbeperkt goed hooi. Voor de Lusitanos kom ik op zo'n 12kg per dag.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:15

plutolover schreef:
Tja.. voordat Vitalbix op de markt was, leefde paarden ook door op goedkoper merken..

En t is niet dat ik perse goedkoper wil.. maar ik moet meer geven om aan de energie te komen die ik wil... en met bijv een ander merk geef ik minder..

Vitalbix beweert dat ik 1/3e minder krachtvoer nodig heb.. maar ik moet juist meer geven.. sinds ik Vitalbix active geef, is mijn al flegmatieke hafje nog flegmatieker.. terwijl hij meer krijgt...

Helaas lust m’n haf de care fore life niet. En die van Cavalor spreekt me niet aan. Te weinig magnesium

Dat is voor mij idd hetzelfde. Niet in deze omgeving te koop. En van vitalbix moet ik veel meer geven.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:16

Gizeppie schreef:
plutolover schreef:

Dat is voor mij idd hetzelfde. Niet in deze omgeving te koop. En van vitalbix moet ik veel meer geven.

Al eens gekeken naar een cavalor fiberforce?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:19

@saams

Nee goede ervaringen mee??

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:53

Gizeppie schreef:
@saams

Nee goede ervaringen mee??

Mijn pony is dol op de cavalor fiberforce! Hij moet zo weinig mogelijk suiker, zetmeel en granen. Maar hij doet het er prima op. Wat je ook kan proberen is Equifirst Healthy Fiber Mix, daar zitten geen granen in en weinig suiker/zetmeel. Mijn pony vind die net iets lekkerder dan de fiberforce

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:35

Vitalbix is prima te bestellen via Feral horse care.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:19

SBravour schreef:
Vitalbix is prima te bestellen via Feral horse care.

Klopt deed ik ook altijd, alleen mijn paard eet het dus niet..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:27

Interessant topic.. Hier al lange tijd zoekende naar echt goed passend voer. Merrie komt in de winter hele dagen buiten en zomers dag en nacht op het land. Heeft in de winter maanden onbeperkt hooi.

Ze valt gauw af in de winter en lijkt de eiwitten(?) te missen die ze wel in de zomer van het gras krijgt.

Zou haar graag op minder suikers willen zetten en het liefst alleen een vitamine brok icm lucernebrok.

Vind Vitalbix een erg mooi product, ben alleen bang dat ze hier niet genoeg aan zal hebben.

Wat zijn jullie ervaringen met Vitalbix voor paarden zoals de mijne?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:33

Cardy schreef:
Interessant topic.. Hier al lange tijd zoekende naar echt goed passend voer. Merrie komt in de winter hele dagen buiten en zomers dag en nacht op het land. Heeft in de winter maanden onbeperkt hooi.

Ze valt gauw af in de winter en lijkt de eiwitten(?) te missen die ze wel in de zomer van het gras krijgt.

Zou haar graag op minder suikers willen zetten en het liefst alleen een vitamine brok icm lucernebrok.

Vind Vitalbix een erg mooi product, ben alleen bang dat ze hier niet genoeg aan zal hebben.

Wat zijn jullie ervaringen met Vitalbix voor paarden zoals de mijne?

Mn pony had hier genoeg aan in combinatie met lucerne, maar Mn grote paard echt niet.. Ik was super tevreden erover, maar voor Mn grote paard is dit niet voldoende.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:37

Dankjewel voor je reactie. Ik ben dus ook bang dat het voor haar niet genoeg zal zijn.. hebben het een paar maanden geleden geprobeerd met een andere vitaminebrok en gewone lucerne, maar daar viel ze van af en deze lucerne liet ze staan.

Ze staat nu op de lucerne brok met Cavalor strucomix senioren verdeeld over 5 voerbeurten, maar vind dat de cavalor te veel suiker heeft.

Ze komt overigens gelukkig wel weer aan en er zit nu eindelijk weer een laagje vet op de ribben.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:44

Heeft iemand ervaring met summer fit van Pavo? Die koeken?