Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:49

[/quote]

Mijn merrie krijgt sinds een paar maanden Vitalbix en wat mij gelijk vanaf het begin opviel is dat mijn merrie er wat kalmer van werd. Niet extreem, maar genoeg om het op te laten vallen. Dus, gezien mijn eigen ervaring, vind ik het niet vreemd om jouw ervaring te lezen :-)[/quote]

Fijn om te lezen dat het niet per se toeval is haha!

MarChak schreef:
Mijn paard vindt Vitalbix wat minder smakelijk dan de stalbrok (Pavo) die ze eerst kreeg.
Ze valt er dus ook niet als een gek op aan, maar eet eerst nog even wat hooi voor ze aan haar brok begint. Misschien dat dat bij jouw paard ook het geval is?
In mijn ogen alleen maar een voordeel, gehaast brokjes wegknagen is ook niet zo gezond.

Ja dat doet Pebbles ook, of ze eet eerst de helft, dan wat hooi en daarna de andere helft. Maar het leek mij dus dat ze dan juist boos zou worden op de buurvrouw, aangezien die wel echt lang haar lekkere brok aan het eten is, aan het steigeren is en aan het slaan is tegen de zijkant. Pebbles negeert dat nu gewoon. Zou dat zijn omdat ze toch weet dat ze wel brokjes heeft?

MarChak

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:49

Die van mij geeft eigenlijk weinig sjoege als de rest brok staat te eten, ze heeft er geen besef denk ik dat de rest lekkerder brok heeft.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:45

MarChak schreef:
Die van mij geeft eigenlijk weinig sjoege als de rest brok staat te eten, ze heeft er geen besef denk ik dat de rest lekkerder brok heeft.

Ja dat denk ik ook, dat heeft ze niet door. Maar wel dat haar buurvrouw veel langer aan het eten is, wat voorheen voor problemen zorgde. Ik ga het met Bailey denk ik maar gewoon proberen, langzaam overstappen op de vitalbix. Al helpt het niet voor haar voernijd, dan is het alsnog wel beter voor haar denk ik

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:52

Ik ben sinds vandaag de daily complete gaan voeren gemend met wat muesli. Ze krijgt dit moment als supplement: naf m fit voor de spieren/afvalstoffen en glucosamine/msm voor gewrichten na val.
Kan ik hier beter mee stoppen of heeft de DC hier van zichzelf weinig bijdrage aan. Wil niet gaan over doseren.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:23

^) Mijn ruin eet de luzerne na 2 weken niet meer op. Hij probeert het wel maar haakt uiteindelijk toch af. Bij de luzerne van Havens deed hij dit ook. Nu moet ik weer iets anders verzinnen waar ik mijn olie en supplementen aan kan toevoegen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:35

Afbeelding

Zijn de brokjes veranderd? Bij de proefzakje waren ze dacht jk toch echt anders..

Ik hoop dat hij z’n suplimten bij wilt eten. Maar verlopig meng ik het nog met een beker (150-200gram) van zijn mix biks en nature best.

Want heb dat pas nog gekocht

En kan t daarna altijd nog mengen met alleen beker nature best.

Hij krijgt vanuit de hitactief ook nog wat biks

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:03

Het is mij niet opgevallen dat de brokjes zijn veranderd en voer het toch al 1.5 jaar. Ziet er hetzelfde uit als altijd bij mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:21

Geen verandering in de brokjes hoor...

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:26

Vroeger waren ze kleiner. Misschien had je de kleinere brokjes nog?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:42

Nee ze hadden meer de vorm van de snoepjes.. terwijl er echt Vitalbix daily op stond was ook zo zilveren zakje

Maar goed hij vind ze vast wel lekker. Meng het toch eerst met z’n voer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:42

Ze hebben geen andere vorm gehad.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:46

Dan ben ik in de war ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:57

Misschien waren t de snoepjes van vitalbiks.
De treats..

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:32

NinaCharlie schreef:
^) Mijn ruin eet de luzerne na 2 weken niet meer op. Hij probeert het wel maar haakt uiteindelijk toch af. Bij de luzerne van Havens deed hij dit ook. Nu moet ik weer iets anders verzinnen waar ik mijn olie en supplementen aan kan toevoegen.

Ik gebruik een grassoort van agrobs.
Dit zijn 60 verschillende kruiden grassen in een zak. Agrobs heeft een paar soorten. Ik gebruik de leichtgenuss en dit eten ze zo zonder brok ook graag op.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:19

Jammer dat Agrobs lastig te verkrijgen is

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 00:03

Bedankt voor de tip, dat ken ik nog niet!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 00:09

https://www.rwdh.nl/paard.html

Ik heb het besteld bij de link.
Is mooi mengsel wat ook niet stoffig is. Zo zag ik tijdje geleden van een stalgenoot hartog grasmix maar die vond ik heel stoffig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 01:50

Ik ben ook gek van Agrobs en bestel het inderdaad ook altijd via Rene Wielens. Uiteraard betaal ik dan wel bezorgkosten, maar het is altijd op voorraad en altijd in uitstekende kwaliteit tot in mijn stal geleverd. Vlotte levering ook. Voor mij is het de basis die ik aan al mijn paarden geef, naast de vitamine brok.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:39

Myrth97 schreef:
MarChak schreef:

Ja dat denk ik ook, dat heeft ze niet door. Maar wel dat haar buurvrouw veel langer aan het eten is, wat voorheen voor problemen zorgde. Ik ga het met Bailey denk ik maar gewoon proberen, langzaam overstappen op de vitalbix. Al helpt het niet voor haar voernijd, dan is het alsnog wel beter voor haar denk ik

Weet niet of je paardje bietenpulp lust? Ik vond het altijd zo zielig als alle paarden lang bezig waren over hun brok en de mijne binnen een paar tellen klaar was met eten. Geloof niet dat mijn paard er zelf er last van had, maar toch. Ik meng de vitalbix met 200gr geweekte bietenpulp. Hierdoor doet ze lang over haar voer en ik heb het geluk dat ze zowel de vitalbix als bietenpulp lekker vind. In plaats van bietenpulp zou je ook grasbrok kunnen weken.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:28

Ze krijgt een paar keer per week als ik zelf op stal ben warme bietenpulp met een handje Active+. Soms doe ik dat al in haar voerbak, maar dan koelt het snel af en warm vindt ze het lekkerder Y)(^)
Maar als dat er niet is staat ze gewoon rustig haar hooi te knagen terwijl de rest nog met de stalbrok bezig is.
Zit ze niet echt mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:52

Dat paarden ermee zouden zitten dat ze hun brokjes sneller op hebben dan een ander paard is volgens mij puur vermenselijking...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:13

Als er gewoon voldoende hooi aanwezig is, gaan ze daar aan verder. Wij hebben er 4 24/7 samen staan. 2 krijgen bijgevoerd en de 2 andere een beetje voor het idee. Die zijn eerder klaar en gaan dan weer rondwandelen en hooi eten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:46

Vermogen gegeven hij moest even aan de smaak wennen maar hij heeft alles opgegeten

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:01

Ik meld me hier ook even!
Ik voer nu geruime tijd naar zeer grote tevredenheid de Active+ met luzerne en iedere avond de nutrimash. Aanvullend krijgt ze ook nog de lijnzaadolie van Feralhorse.
Ze is enorm veranderd sinds ze over is op de Feralhorse en staat zelfs al met een mooie foto op de FB van ze :D

Nu vraag ik me af hoe anderen het doen als het paard een vrije dag heeft.
Ik voer dan naast uiteraard onbeperkt hooi van alles de helft als op een dag dat ze wel werkt.

Normaal dus 1,4 kilo active+, op vrije dag 0,7 kilo.
Luzerne 4 maatbekers per dag, op vrije dag 2.
Nutrimash 2 maatbekers per dag, op vrije dag 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:50

Ik voer geen grote hoeveelheden, mijn merrie krijgt, wel of geen vrije dag, nagenoeg hetzelfde.
Qua hoeveelheid krijgt zij 2x250gr per dag. Deze portie's bestaan uit daily complete gemengd met active+, een handje vol luzere en 100gr 369 omegamix.
Het enige verschil op een werkdag is dat zij na het rijden 350gr mash, gemengd met 2 handjes vol luzerne, krijgt.
Uiteraard krijgt zij gedurende de dag nagenoeg onbeperkt ruwvoer.