Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:21

Marleen_vA schreef:
ik wil even iets melden;

mijn paard was de rust hemzelf. zelfs toen het overdag -10 was en mijn paard net 2 weken daarvoor geschoren was, had hij nergens last van. de gehele koude periode niet. Hij bleef nuchter van karakter en absoluut niet schrikkerig en onrustig/nerveus/ongeduldig. Nu opeens sinds ik het voer gaf, zag ik een compleet ander paard (negatieve manier). Zijn mok kwam terug (ondanks de droge bodem), zijn vacht glom dan wel, maar hij had allemaal wondjes van zijn droge huid (wat hij voorheen ook niet had), en zijn hele karakter veranderde (leek wel weer een wild paard). Misschien toeval dat dit gebeurd uitgerekend toen ik hem op nieuw voer had gezet. Ik ben sinds gister weer gestopt met het voeren van C4L. Kom ik er gelijk achter of zijn omslag in karakter te maken zou kunnen hebben met dit voer.

De mijne reageert net zo. Ze is alleen niet geschoren. Naar de mok heb ik vandaag niet naargekeken.

Sharani schreef:
@Bora: Er zit net zoveel energie in als Natures Best en b.v. de basisbrok zit lager in DE. Als het alleen om de vitamines gaat zou ik een vitamie brokje geven zoals die van Pavo of Marstall Force.

Zou 100gr dan zoveel energie geven als ze al 2kg basis-sportbrok (havens via stal) en 500gr speedmix van horsefood per dag krijgt. Dit al een jaar?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 20:29

Dat klinkt als veel krachtvoer. Als de C4L idd een dusdanig gunstig effect op de darmwerking heeft, dat de rest van het krachtvoer misschien beter wordt opgenomen?

Ik weet het niet, ben geen voedingsdeskundige.
Ik weet alleen dat mijn pony fitter is (en mooier op conditie is en blijft) op minder krachtvoer dan op meer. Hij kreeg eerder (toen hij nog niet van mij was) ook 2 kg sportbrok, en was sloom en suf.
Nu krijgt hij nog maar ca 400 gram, eerst nature's best, nu dus ong. een half jaar C4L en hij doet het hier echt veel beter op dan op de veel grotere hoeveelheid brok.

En het kan natuurlijk ook zijn dat er nu eenmaal paarden zijn die reageren op (een van) de ingrediënten.
Het schijnt toch ook dat er paarden 'staatsgevaarlijk' worden van glucosamine? Volgens mij zag ik daar laatst ook een topic over voorbij komen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:32

Ik vind het toch wel interessant worden...

Hoe gaat het met de paarden die ineens erg druk en kijkerig werden nu ze er weer vanaf zijn gehaald?
Zijn ze weer rustig geworden, en hoe lang duurde dat?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:35

Bora: Nee, dat zal niet veel extra energie zijn bij al dat andere voer. Maar ook qua vitamine toevoeging is dat niet veel voor een groot paard, dat is de hoeveelheid die mijn minipaard van ongeveer 60 kg krijgt. Zou voor extra vitaminen dan echt voor een suplement kiezen, dat zal meer voor je paard doen. Maar ze zal met het voer wat ze al krijgt ook al het nodige aan vitamines binnenkrijgen.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 22-02-13 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:35

Als ik de brok ga minderen valt ze behoorlijk in ondanks dat ze meer dan voldoende ruwvoer krijgt. En de speedmix krijgt ze bij omdat de stal niet meer brok wilde voeren en ze wat te sloom/rustig was op wedstrijden. Ze loopt nu ong 3x per week wordt 5-6x per week.

Ben het in deze hoeveelheid gaan voeren als supplement vandaar de lage hoeveelheid

Sharani

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:48

Misschien nogal offtopic, maar is bietenpulp niet wat voor je paard als ze snel neiging heeft om in te vallen. Is ook een voer wat energie geeft zonder heet te maken. Voor mijn paardjes is het verhogen van de bietenpulp hoeveelheid altijd de eerste stap als ik ze te schraal vind.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:54

zou wel iets zijn maar ik kan dat niet 2x per dag klaarzetten. Ben ook afhankelijk van de stal. Maar dan mist ze ook de energie uit de brok die ze wel voor het werk nodig heeft (zowel ohz als mennen)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:01

Bietenpulp geeft ongeveer net zoveel energie hals geplette haver, maar het klaarzetten is inderdaad wel lastig als je het voeren niet in eigen beheer hebt.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:06

De muesli zet ik al voor een week klaar in bakjes. Ze mocht van stal niet meer brok maar wel muesli krijgen. Dat is een nadeel als je het niet in eigen beheer hebt.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:13

Vanaf vandaag kan ik me ook tot het clubje C4L-voederaars rekenen... Tot nu toe gaf ik altijd Equifyt aan mijn paarden, maar m'n Equifyt-dealer is er jammer genoeg mee gestopt, en wil ik nu aan Equifyt geraken moet ik bijna 40 km om rijden en dat is me echt wel wat te ver :( Dussss.. gisteren zak Nature's Best en zak C4L gaan halen, en stilletjesaan overschakelen. Ben eens benieuwd :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:31

Nou vandaag toch maar 2 kleine zakjes opgehaald, want mijn granenmix ging nu toch best hard. Maar ja die heb ik ook alweer ruim 1,5 jaar dus is nu ook af en toe een extraatje voor de kippen. Voor mij dus wel handig dat er kleine zakjes zijn, want mijn voersnelheid ligt dus heel laag.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:36

bora schreef:
zou wel iets zijn maar ik kan dat niet 2x per dag klaarzetten. Ben ook afhankelijk van de stal. Maar dan mist ze ook de energie uit de brok die ze wel voor het werk nodig heeft (zowel ohz als mennen)

Mijn merrie geef ik daarvoor de senioren priores van Subli, ook op basis van bietenpulp.
Ik maak het klaar met goed heet water als ik op stal aan kan (dan is het veel sneller klaar dan met koud water) dan voer ik het na het rijden of als ik naar huis ga.
En dat gaat prima.

Voor de vitamines en om gelijk met de andere paarden wat 'krachtvoer' in de voerbak te krijgen geef ik nu C4L met een halve schep lucerne en omega mix erbij.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:29

Nou de mijne is weer helemaal zichzelf, ik ben nu 1 week en 1 dag gestopt met de C4L.
Iedereen, en zelf mijn instructie zeg da het en mega metamorfose is, we hebben vanavond in de springles gegrapt da hij nu wel weer wat meer mocht gaan krijgen :P

HEt is bij ons echt overduidelijk verbeterd en zelf weg sinds de C4L niet meer word gevoert, hij is nu zoals altijd en niet meer neurotisch schrikkerig en opgefokt.

Ik heb van PAvo nog geen reactie terug op mijn vraag of het mss mogelijk is om dit soort ervaringen beter te gaan bekijken, waarop reageren deze paarden zo heftig, het is niet he suiker/zetmeel gehalte ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:30

bizar zeg, ik vraag me echt af waar dat dan in zal zitten...
houd je ons op de hoogte, ook als je reactie van pavo hebt?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:55

Ben ook reuze benieuwd!
Tot nu toe lijkt het voor mijn pony nog steeds het tegenovergestelde effect te hebben.. heeeeel rustig.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 01:23

Ook Rosa is gewoon weer normaal te hanteren en niet meer zo neurotisch. Gewoon weer fijn paard.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 01:27

Ik heb even niet gevolgd wat het effect van care4life op het gedrag is, maar ik had al wel meteen een probleem toen ik dit paardenvoer aan mijn paard gaf, nl ze eet het niet! Ze eet eigenlijk alles wat je voor haar neus zet, maar dit wilde ze gewoon niet hebben :+
Niemand verder last hiervan?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:00

Ik ben eerder gestopt en toen werd ze rustiger. Proef op de som genomen en weer wat gegeven en na 4 dagen zag je weer verschil. Stop nu definitief. Terug naar vito met vit korrels. Ging toen ook goed.
Andere tinker blijft er wel op. Die doet het beter dan alles wat ze heeft gegeten

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:14

Nouvel schreef:
Ik vind het toch wel interessant worden...

Hoe gaat het met de paarden die ineens erg druk en kijkerig werden nu ze er weer vanaf zijn gehaald?
Zijn ze weer rustig geworden, en hoe lang duurde dat?

Vandaag is de derde dag dat ik gestopt ben met voeren. gister was hij onder het longeren al aanzienlijk rustiger en op stal kon ik hem weer gewoon los hebben staan zonder dat hij onrustig heen en weer wiebelde. Ik wil eerst zien of dit zo blijft (vandaag en de aankomende week). Als hij weer rustig wordt dan zou het kunnen zijn dat hij inderdaad niet goed reageerde op het voer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:12

thanx voor je reactie!

is er al reactie van pavo met een mogelijke oorzaak?

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:13

daar ben ik ook wel benieuwd naar

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 12:23

Als Loes gisteravond nog geen reactie heeft, zal dat heus vandaag en morgen ook niet komen, de mensen die bij Pavo werken hebben nl ook weekend.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:26

ow sorry, daar heb ik overheen gelezen waarschijnlijk... :+

ik ben gewoon erg benieuwd waar die reactie vandaan zou moeten komen bij dit voer...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:46

Marije_jiplover schreef:
Als Loes gisteravond nog geen reactie heeft, zal dat heus vandaag en morgen ook niet komen, de mensen die bij Pavo werken hebben nl ook weekend.

Zeker weten? Ik heb vaak mails terug gehad op onmogelijke tijden. Volgens mij zijn ze 7 dagen per week, 24 uur per dag met voeding bezig. :')

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:24

Nee ik heb nog geen reactie, al denk ik ook da zoeits even duurt.
Een mail word onvangen en dan natuurlijk door gestuurd naar de juiste personenen en dan praten.
Dit geld wel alleen als ze dit serieus nemen, er zijn natuurlijk ook heel veel positieve ervaringen, het is ook een mooi voer.