Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:47

@ navajana: waarom wil je er nog muesli en slobber bij als je HH voert? lijkt me idd dat je veel mengt. Mij is altijd gezegt dat veel verschillende soorten voer door elkaar geven het effect van elk voer verloren gaat en meer moet gaan voeren voor hetzelfde resultaat.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:49

:D nou mag me ook melden hier

Mijn paard is bij laarakkers geweest en haar darmen zijn vreselijk aan toe net als maag en hormoonhuishouding

Bijna al mijn voer werd afgekeurd merk calvados en lucerne van hartog

Ze gaat over op 4x daags ruwvoer en 5 handjes Bio-ron voer musli en 3 handjes spelt.

Lucerne schijnt zeer slecht te zijn en voorzien van 10% suikers snelle

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:51

Pffft ik wil eens de HH normaal brok gaan bestellen, maar die verzendkosten....!
Zo jammer! Iemand die ook in Friesland levert? Ik kan niets vinden. Ik baal.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:52

@gimli Olie werkt niet, al geprobeerd, ze krijgt echt heel erg veel hooi nu hoor, ik voer haar 4 tot 5 keer per dag 2 plakken hooi. Ze at dit eerst niet allemaal op nu wel, en ze word al wat dikker.

Op de zak staat 0 zetmeel, hoe weet jij dat er 35 procent in zit dan?
Ja, ze word dit jaar 21 en ze heeft door de sneeuw en ijs, en een kreupelheid daarvoor dus stil gestaan, en er is werkelijk niks meer van over. Slobber krijgt ze af en toe. En meusli ook. Verder krijgt ze 2 x per dag kracht voer + nog 1 keer wortels. 1 x p/d krijgt ze ook nog lucerne.
Ze is eerlijk gezegd zo mager sinds ik HH ben gaan voeren, geen idee of dat er iets mee te maken heeft, haha. (denk het niet).

We zijn haar nu weer aan het opbouwen kwa werk, en het word al beter... dus ik hoop dat het vooral spier is.. Ze is door een reguliere dierenarts nagekeken, en word binnenkort doorgemeten door alternatief arts. Ze moet wel weer naar de tandarts, maar naast gebruikelijke dingen geen ernstige dingen, en ik wil haar nu absoluut niet verdoofd, dus eerst even opknappen, dan mag ze wel veer gesedeert. Maar nu durf ik dat even niet aan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:56

zou je dan niet beter senioren voer erbij nemen zoals de seniores priores ipv muesli en slobber (dan bedoel ik kant-en-klare en niet dat je de muesli/brok gewoon weekt met warm water)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:57

Kan je geen equifyt zupa voeren om haar iets beter op gewicht te krijgen?

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:58

@petitparis Ik heb eerst met alleen hh geprobeerd, maar toen werd ze alleen maar magerder, toen ben ik seniores priores gaan voeren als slobber. Dat moet zes uur weken, en met -21 ging dat niet zo best :P dus overgestapt op slobber.

Ik heb hooi en kuil door elkaar geprobeert, hooi vind ze minder lekker, dus terug gegaan naar alleen kuil. Dus lucerne erbij gaan voeren, dat gaat heel goed en vind ze ook lekker. HH niet zo, dus af en toe een beetje meusli erbij. Ik weet het, bizar veel, en ga het ook niet zo houden, maar ik probeer gewoon even vanalles snap je... Ik herken haar bijna niet meer... (misschien word ze gewoon oud.. zucht)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:59

Navanja schreef:
@gimli Olie werkt niet, al geprobeerd, ze krijgt echt heel erg veel hooi nu hoor, ik voer haar 4 tot 5 keer per dag 2 plakken hooi. Ze at dit eerst niet allemaal op nu wel, en ze word al wat dikker.

Op de zak staat 0 zetmeel, hoe weet jij dat er 35 procent in zit dan?
Ja, ze word dit jaar 21 en ze heeft door de sneeuw en ijs, en een kreupelheid daarvoor dus stil gestaan, en er is werkelijk niks meer van over. Slobber krijgt ze af en toe. En meusli ook. Verder krijgt ze 2 x per dag kracht voer + nog 1 keer wortels. 1 x p/d krijgt ze ook nog lucerne.
Ze is eerlijk gezegd zo mager sinds ik HH ben gaan voeren, geen idee of dat er iets mee te maken heeft, haha. (denk het niet).

We zijn haar nu weer aan het opbouwen kwa werk, en het word al beter... dus ik hoop dat het vooral spier is.. Ze is door een reguliere dierenarts nagekeken, en word binnenkort doorgemeten door alternatief arts. Ze moet wel weer naar de tandarts, maar naast gebruikelijke dingen geen ernstige dingen, en ik wil haar nu absoluut niet verdoofd, dus eerst even opknappen, dan mag ze wel veer gesedeert. Maar nu durf ik dat even niet aan.

Er zitten granen in die bestaan voor het grootste deel uit zetmeel. 0 % zetmeel in krachtvoer kan volgens mij nooit! Zelf in 2e en 3e snede hooi zit wat zetmeel en in luzerne.... Ik zou niet weten hoe je een voer zou moeten maken zonder zetmeel. Je kan ook even op voervergelijk.nl kijken!

drukfoutje misschien?

Fibra kun je proberen! Kan een gratis proefzakje aanvragen via de site om te kijken of ze dat wel lekker vind! Goeie kwaliteit eiwitten (belangrijk voor groei en opbouw van spieren) Hoog vet en geen melasse en geen suiker toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Levita30 op 29-02-12 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:59

Dat was de narigheid met die vorst, dus nu heb ik een sample van Zupa thuis liggen, dus dat ga ik straks even proberen. Is wel weer de bedoeling dat ik daar op overstap. maar van Seniores priores werd ze echt niet dikker. Vond ze ook niet echt lekker trouwens.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:01

@ levita, haha ja ik denk het, vond het al gek, maar het ziet er wel goed uit, die meusli, en verder waren de waardes ook wel goed. en er zit zogenaamd spelt in. wat ik niet geloof, zal wel alleen het hulsje van de spelt zijn. maar ach, dat is ook al gezond.. ! (haha')

Ik wil eigenlijk ook graag spelt gaan voeren, maar daar wacht ik mee tot ze weer wat gezonder oogt. En ik terug kan naar 1 voer...

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:06

Navanja schreef:
@ levita, haha ja ik denk het, vond het al gek, maar het ziet er wel goed uit, die meusli, en verder waren de waardes ook wel goed. en er zit zogenaamd spelt in. wat ik niet geloof, zal wel alleen het hulsje van de spelt zijn. maar ach, dat is ook al gezond.. ! (haha')

Ik wil eigenlijk ook graag spelt gaan voeren, maar daar wacht ik mee tot ze weer wat gezonder oogt. En ik terug kan naar 1 voer...

(zie update in mijn vorige bericht)

spelt zit ook in Fibra! vergelijk de 2 eens op voervergelijk.nl Vind ik erg handig.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:12

Navanja schreef:
Dat was de narigheid met die vorst, dus nu heb ik een sample van Zupa thuis liggen, dus dat ga ik straks even proberen. Is wel weer de bedoeling dat ik daar op overstap. maar van Seniores priores werd ze echt niet dikker. Vond ze ook niet echt lekker trouwens.

Ik voer sinds kort ook de zupa ipv de Sp van subli en met succes!Het werkt goed en ze vinden het heerlijk en de Sp vonden ze niet lekker!Je krijgt er een mooie slobber van..Als er vorst is kun je dan geen dichte emmer mee naar huis nemen,zo doe ik het ook altijd..

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:17

Ja ik ga die sample van zupa proberen, binnenkort. En die fibra klinkt goed.

Toen niet aangedacht, en ik heb geen dichte emmer, maar die zijn natuurlijk aan te schaffen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:17

Je hebt van masters ook nog een seniorenbrok die je moet weken ( half uurtje maar weken ). Die lijkt wel wat op de sp, maar er zitten ook darmbacterieen in die ervoor zorgen dat de dikke darm met name beter voedingsstoffen op kan nemen. En dus grotere kans dat je paard wat aanzet. Misschien deze brok eens proberen ipv seniores priores ?!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:41

Navanja schreef:
J
Toen niet aangedacht, en ik heb geen dichte emmer, maar die zijn natuurlijk aan te schaffen.

Meestal zelfs gratis te verkrijgen bij traiteurs of frituren (de emmers van mayonaise of gekookt en gepelde eieren)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:42

Ohja, natuurlijk... :P haha. goed idee.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:07

Anne, ik zou echt de Zupa proberen hoor die ik je gegeven heb. Echt dat spul kan echt wonderen verrichten. En dat zonder al dat andere erbij. Ik deed voor Passage toen de lucerne en wat meusli en Zupa door elkaar. Dat ging erg goed en ze kwam echt leuk aan.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:19

Ga ik doen maar :) Zeker.. Ik vind het alleen zo lastig, dat ik er zo'n klere end voor moet rijden, want waar haal jij het ook alweer? Burgerbrug?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:26

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:49

Ik haal het inderdaad in Burgerbrug, maar goed, als je een hele zak koop doe je daar zo een half jaar a jaar mee denk ik. En daarnaast kan ik het best voor je halen zodat als we les hebben dat ik het je kan geven :-) No problemo...

Navanja schreef:
Ga ik doen maar :) Zeker.. Ik vind het alleen zo lastig, dat ik er zo'n klere end voor moet rijden, want waar haal jij het ook alweer? Burgerbrug?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:59

Ik voer mijn Gronings gefokte heethoofd nu Marstall Vito na het rijden. Lees nu over HH, ben benieuwd of daar nog winst mee te pakken is mbt tot zijn heetheid. Hij krijgt nu va de stalhouder 2x 0,5 kilo basisbrok en na het rijden een schep Vito. Wat zouden jullie doen? Houden zo of HH proberen?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:11

Mijn paard stond voor de HH ook op 1 kg brok per dag ( verder alleen hooi), toen was ze erg heet met rijden. Met de HH merkte ik na enkele dagen al verschil :j
Niet dat ze suf of sloom is geworden, integendeel, maar nu kan ik het controleren en dat rijd toch wat fijner :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:13

Limonade schreef:
Pffft ik wil eens de HH normaal brok gaan bestellen, maar die verzendkosten....!
Zo jammer! Iemand die ook in Friesland levert? Ik kan niets vinden. Ik baal.

Volgens mij moeten we eens kijken of we met z'n allen kunnen bestellen. Er komen steeds meer in Friesland.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:15

En welke voer jij? Hij wordt dagelijks 3 kwartier tot een uur gereden/gelongeerd, ik zit te denken aan de normaalbrok. En dan hopen dat het ook een gunstig effect heeft op z'n mok, die krijg ik met geen mogelijkheid weg..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:29

Navanja schreef:
Halloo, daar ben ik weer even :)

Ik zag bij de ranzijn een zak van (?) Havens, een meusli zonder suiker en zetmeel, en zonder melasse. Ik heb die nu maar eens meegenomen om te proberen. Hebben jullie daar ervaring mee?

Ik voer nu om mijn merrie hopelijk eindelijk te laten aankomen :
-lucerne van Hartog
-Basisbrok van HH
-Meusli van havens
-Slobber mash van Pavo voor extra.

En ik ben bezig met kisten zodat ze onbeperkt hooi kunnen krijgen... maar zucht, lastig hoor, want wil er geen kilo's suiker ingooien, maar ik wil wel graag dat ze wat aankomt..

(en dat te bedenken bij een paard wat ooit tegen insulineresistentie aanzat, ik heb de pot glucobalance hier nog staan)

Muesli en slobber geheel weg laten en waarschijnlijk is de Weide Plus brok beter ipv Basis brok. Ander Basis Plus brok, ligt eraan hoeveel je doet met je paard.