[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:45

Olie heb ik geprobeerd, maar ik kan niet zeggen dat ik verschil gemerkt heb. Misschien gaf ik er ook niet genoeg van? Ik deed gewoon een flinke scheut over haar brokken.

Luzerne heb ik nog niet geprobeerd. Hoe zit het precies met verhoudingen in de voeding? Luzerne moet je altijd samen met iets anders geven of niet?
En worden ze daar hevig van?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:51

Volgens mij worden ze niet hevig van luzerne en ik geloof dat ze ongeveer een kilo bij mogen krijgen zonder dat het problemen geeft(en een kilo is heel wat luzerne )..Een scheut olie is niet veel om aan te zetten,maar veel olie is niet zo lekker..Ik denk toch dat je dan beter naar de subli omega 3,6,9 kan kijken,dat lusten ze graag en het is makkelijk voeren..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:11

Enkel jammer dat Subli moeilijk te krijgen is in België... Ik weet niet waar ik het hier zou moeten zoeken. Zijn er andere merken die een vergelijkbaar product hebben?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:15

Masters heeft een seniorenbrok ( slobber ) die vergelijkbaar is met die van Subli. Alleen wel een keer zo duur.
Lucerne is een super product, maar niet alle paarden kunnen het goed verdragen ( jeuk, dikke benen, darmklachten ).

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:55

hmm... als ze al gevoelig is aan dikke benen, dan toch beter geen luzerne proberen?
Ik bekijk die slobber van Masters even.

Wat ik ook al bedacht had, maar ik weet niet of dit wel zo slim is, is om het krachtvoer toch weer te verhogen (ze deed het er best wel goed op) en dan magnesium bijgeven om haar kalmer te houden? Blijf ik natuurlijk wel weer met die stalbenen zitten :(

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:03

Bier schijnt te helpen tegen stalbenen

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:05

ooit eens op een blauwe maandag bier voorgeschoteld (had gehoord dat het goed was voor de vacht) ze bekeek me alsof ik van mars kwam, snuifde eens hard en liep de andere kant op. Geen succes helaas.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:10

Ashkerlon schreef:
Senior priores heb ik nog niet geprobeerd omdat ik nergens ervaringen lees over paarden die reeds een te veel aan enegie hebben. Meestal oudere dieren of makkelijk karakter. Meer energie in dit paard stoppen is eigenlijk niet aan te raden. Het is nu al een stuiterbok die bijna de lucht in gaat. Waarschijnlijk is het ook een deel het nerveuze karakter die haar zo mager maakt.

Dit staat op de site van Subli

Citaat:
Een volledig voer dus voor paard en pony die van de oude dag geniet. Als u uw paard of pony nog regelmatig gebruikt c.q. arbeid laat verrichten is een arbeidstoeslag nodig.

Andere toepassingsmogelijkheden van de Seniores Priores (ook geweekt in ruim water): paarden en pony´s die vatbaar zijn voor bevangenheid of spierproblemen, hebben ook baat bij Seniores Priores

Ik gaf er op advies van de paardenkamp in Soest voor de energie veulenbrok bij omdat ze met alleen senior priores sloom en lusteloos was

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:52

Zou zoiets bijvoeren zinvol zijn? http://www.equifyt.be/index.php?option= ... 10&lang=nl
Ruwvoer heeft ze tot nu toe nog nooit slecht op gereageerd, ook niet op de volle grasweide. Op zich is het gemakkelijk bij te voeren (grasbrok moet amper een half uurtje weken) En het is geconcentreerder dan voordroog.

Het spreekt zichzelf gewoon zo hard tegen... Je zou verwachten dat ze minder energie hebben als ze mager zijn, dus dan is meer eten geen probleem. Maar deze loopt de benen uit haar lijf als ze de kans krijgt, dus als je er nog meer energie in steekt, loopt het gewoon niet goed af.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 07:08

Dat kan je heel goed erbij geven,ik zou dan de fetura of de senior doen..Je zou als extra nog wat (gemalen) lijnzaad bij kunnen geven,even overgieten met kokend water 10 minuten laten staan en dan mengen met bv de fetura..

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:08

Zou je niet kunnen proberen of ze het op hooi beter doet? Die van mij eet ook niet alles op als ze kuil krijgt. Van een goede baal hooi vind ik geen sprietje meer terug. Bovendien is haar mest nu ook minder slap. Ik ben zelf nu gewoon standaard een merriebrok gaan voeren (van subli). Daar krijgt ze 2 kg per dag van en doet ze het goed op beter dan op 3 kg basisbrok. Niet te fris en na een week ook geen stalbenen meer.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:00

De stal waar ik nu sta heeft enkel voordroog. Normaal maken ze hooi van het gras op hun land, maar door het slechte weer dit jaar waren ze genoodzaakt om er voordroog van te maken. Het is redelijk droge voordroog en ze eet het graag. Ze krijgt enorme hoeveelheden, maar er zitten te weinig uren in een dag om alles op te krijgen. Om het even welk uur dat ik kom, ligt er nog eten in de stal. En anders staat ze op stro, wat ze ook loopt te vreten tussendoor.
Andere paarden staan gezellig te kijken of te tukken met hun hoofd uit het luik, madam staat altijd met haar hoofd naar beneden, eten wat er te eten valt.
Aan de hoeveelheden ligt het zeker niet, want het is niet voor te stellen wat ze binnen speelt, misschien de kwaliteit, maar op het oog ziet het er gewoon goed uit.

In combinatie met krachtvoer was het zeker voldoende en werd ze dikker. Maar ze kan er gewoon niet tegen.
Ik vraag op stal nog even of ze andere opties zien, en anders kijk ik eens verder naar die grasbrok. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar hyper van gaat worden.

@mootje1980: merriebrok werkt ook niet. Op amper 1 kg per dag staat ze al te stuiteren als een volbloed vol haver.

sannexbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:08

Als je paard/pony te dun is moet je niet meer krachtvoer geven, dit geeft alleen energie. Sowieso meer ruwvoer en vaak slobber geven. Evt ontwormen en kijken of het gebit goed is, het kan ook zijn dat het pijn doet om te eten. Succes!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:42

Ik kom mij hier nu toch ook maar melden.

Het gaat om een KWPN merrie van 19 jaar oud. Ze staat met pensioen en hierop hebben wij haar krachtvoer aangepast. We doen de paarden regelmatig ontwormen. We maken binnenkort weer een afspraak met de tandarts voor controle. Ze heeft energie genoeg en eet goed.
Ze staat met pensioen vanwege een blessure en ze staat bijna helemaal stil (wel elke dag buiten met haar vriendje.) Af en toe ga ik een stukje met haar wandelen of recht toe recht aan werk met de lange lijnen. Dt vindt ze ontzettend leuk en dit mochten wij ook nog met haar doen.

Ze krijgt nu 2x daags slobber van Havens en 3 keer daags flink wat kuilvoer, hiervan laat ze regelmatig zelfs wat liggen vanwege de hoeveelheid (wat later alsnog opgegeten wordt).
Ze is niet mager (geen ribben te zien maar wel te voelen, net aan dat wel) maar we willen haar graag wat ronder zien. Bijna 2 maanden geleden zijn ze verhuisd voor de winter. Ik heb in mijn achterhoofd dat het nog stress kan zijn maar ze had dit figuur al voordat we verhuisden en na de verhuizing is ze goed blijven eten.

Ik wil haar sowieso iets gaan geven voor haar gewrichten (om het soepel te houden, ze wordt immers niet meer gereden). Glucosamine of Old Timer (kruidenmengsel van wendals herbs) of toch iets anders, maar wat dan?
Ik zoek dus geen super dikmaker maar iets wat ik haar bij de slobber kan voeren, iets meer aanzet en dat ook bijhoudt.

Iemand tips?

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:45

Hier al een mooi resultaat bereikt ondertussen!!
Mijn paard is in volle groei, en was na een groeischeut plots ontzettend iel geworden:

Afbeelding

nu staat hij op basisbrok gecombineerd met merriebrok, veel hooi/kuil, en x keer per week slobber

nu is hij zo:

Afbeelding

Mooi bijgetrokken in de achterhand en dat afschuwelijke zicht van die ribben eindelijk weg, zelfs iets of wat vetlaagje rondom! Ik ben heel tevreden :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:18

ziet er goed uit jasminds, volgens mij is hij nu mooi op gewicht.

Kane is weer helemaal ingevallen deze winter. Onbeperkt hooi en grasje hebben er wel voor gezorgd dat hij een dikke buik heeft, maar zijn ribben zijn nog steed goed zichtbaar en zijn ruggengraat ligt echt op zijn rug. En dan heb ik het niet eens over zijn uitstekende heupen.
Verder is hij blij en heeeeeeel erg druk de laatste tijd, op het moment krijgt hij anderhalve kilo conditiebrok en een flinke schep slobber mash van havens. en onbeperkt ruwvoer.
Zou het kunnen zijn dat het ook gewoon echt zijn bouw is? Dat die heupen en ribben zo zichtbaar horen te blijven?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:18

Ilse_123 schreef:
ziet er goed uit jasminds, volgens mij is hij nu mooi op gewicht.

Kane is weer helemaal ingevallen deze winter. Onbeperkt hooi en grasje hebben er wel voor gezorgd dat hij een dikke buik heeft, maar zijn ribben zijn nog steed goed zichtbaar en zijn ruggengraat ligt echt op zijn rug. En dan heb ik het niet eens over zijn uitstekende heupen.
Verder is hij blij en heeeeeeel erg druk de laatste tijd, op het moment krijgt hij anderhalve kilo conditiebrok en een flinke schep slobber mash van havens. en onbeperkt ruwvoer.
Zou het kunnen zijn dat het ook gewoon echt zijn bouw is? Dat die heupen en ribben zo zichtbaar horen te blijven?

Dat denk ik niet. Zeker omdat je zegt dat hij nu in de winter is teruggevallen ( dus daarvoor was het beter , neem ik aan ).
Ruggegraat die uitsteekt zegt vaak wat over de bespiering die dan weg gevallen is. Spieren hebben eiwitten nodig , krijgt je paard die genoeg binnen ( en dan ook de aminozuren die het meest te kort zijn in een paardendieet zoals lysine en methionine ) ?
Als je zeker weet dat je paard geen wormen heeft en de tanden goed zijn. Overweeg dan eens seniores priores van Subli en minder dan de brok die je nu geeft.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:16

tanden zijn vorige maand gedaan en wormen heeft hij ook niet. Aangezien hij altijd zo aan het schommelen is houden we al die dingen goed in de gaten, maar dat is nog nooit echt de oorzaak geweest. De slobber die hij nu krijgt is op aanraden van de dierenarts...
Ik vind het zo vreemd dat de bespiering dan zo weg valt, want we rijden best actief en het gaat best lekker. Zijn rug heeft wel altijd wat uitgestoken, maar in de zomer is het vaak net iets minder. Zijn ribben zijn eigenlijk altijd goed voelbaar en redelijk zichtbaar. Met invallen bedoel ik vooral zijn flanken, maar die krijg ik natuurlijk pas goed te zien als ik zijn deken eraf haal en dan trekt hij natuurlijk wat op.
Dit is een foto van afgelopen zomer, hij heeft nu dus een dikkere buik en meer spieren op zijn kont, maar zijn ribben zijn door zijn lichte wintervacht wel zichtbaar, en zijn ruggengraat ligt er dus nog iets bovenop.
Afbeelding

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:04

Het gras zou een oorzaak kunnen zijn. 's zomers halen ze er natuurlijk een stuk meer uit. Zeker omdat je zegt dat ie 's winters toch steeds invalt.

En dat drukke gedrag? Hoe uit zich dat? Wat je bij bijv. Arabieren nog wel eens ziet is dat wanneer je ze meer krachtvoer geeft ze juist drukker/nerveuzer worden waardoor ze alleen maar meer energie verbranden en juist nog meer in/afvallen. Dus dat zou ook nog kunnen. Sowieso blijkt uit steeds meer onderzoeken dat krachtvoer paarden juist kan doen invallen omdat ze ruwvoer veel beter opnemen dan krachtvoer en je het systeem juist meer belast door meer krachtvoer te geven. Genoeg verhalen te vinden waarbij paarden ineens weer enorm bijkwamen juist door minder krachtvoer te geven maar bijv. als extra een omega369 supplement bij te voeren. Dat zijn gezonde vetten die het lichaam veel minder belasten maar waar ze vaak wel goed van aanzetten. Evenals de bietenpulp in senioren priores. Ook die belasten het systeem een stuk minder dan de meeste soorten krachtvoer maar ze zetten er wel van aan.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:00

Hij is alleen druk tijdens het rijden, in de wei staat hij eigenlijk vooral te suffen, soms trekken ze even een sprintje, maar voor de rest is hij gewoon lui :+
Die slobber van havens is dus aangeraden door de DA, het was beter op te nemen en vooral goed voor extra vetjes. Ik geef hem voortaan maar een extra schep van die slobber, bij een vriendin (der paard) schijnt het ook goed aan te slaan.
Afgelopen augustus zijn we verhuisd van een stal waar hij ongeveer 6 uur per dag buiten kwam, naar 24/7 buiten... De vorige foto is trouwens van juni vorig jaar, hij was toen op onverklaarbare wijze weer heel erg ingevallen.
Dit is een foto van september, hij werd behoorlijk veel ronder van het gras, ze kregen toen ook nauwelijks hooi bij.
Afbeelding

En und foto van vandaag, zijn ribben zijn weer duidelijk te zien, maar het is nog niet ernstig. En de shetlander op de achtergrond is flink doorvoed :+
Afbeelding

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:13

Ook volgens mij zou een brok voor oudere paarden flink helpen :) Of ook merriebrok? Dat zorgt er voor dat ze extra veel aminozuren binnen krijgen, en dat uit zich normaal in heel het lichaam. Ik heb daarmee bij de mijne die ribben weggekregen (nouja, de zichtbaarheid althans :+ ), de achterhand vind ik ook best moeilijk omdat je zegt dat hij reeds onbeperkt ruwvoer krijgt ...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:13

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is pavo podo grow een van de hoogste in eiwit en dus zeer geschikt voor oudere of magere paarden naast jonge paarden..Die van mij was weer afgevallen na het vuurwerk maar van deze brok komt hij weer super snel bij..

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:23

Ik meld me ook. Mijn ruin is echt moeilijk op gewicht te houden. Voornamelijk is dat omdat hij geen seconde stil staat op het land. Hij loopt constant heen en weer, alleen of met andere paarden. Hij krijgt smorgens een MEGA berg hooi, tegen de middag een emmer een een halve wortelen, tegen de avond een kleine emmer maisvlokken, weer hooi en later op de avond 1 schep sportbrok en 1 schep gerst. Hij verliest vooral gewicht op zijn rug en ribben, een buikje heeft hij wel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 07:06

Je voert nu wel er veel zetmeel waardoor hij juist veel gaat verbranden en veel energie krijgt..Zowiezo zou ik niet teveel mais voeren omdat dat niet zo goed verteerbaar is voor paarden. .Om meer aan te komen kun je beter kun je beter producten voeren met hoog eiwit, ruwe celstof en vetten zoals luzerne, merriebrok/opfok brok, subli seniores priores en subli omega 3, 6, 9..

ControlFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:30

Het beste is nog altijd het voeren van genoeg ruwvoer van goede kwaliteit! Zelf voer ik luzerne bij en daar blijft mijn paard mooi vol van. Het voer mengen met wat zonnebloemolie schijnt ook goed te werken.