[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:44

Weinig ervaring ermee Sabine. Ik zoek zelf nog naar een leuk supplement a la Marstall, Pavo VitalComplete, Cavalor supplement... zo'n dingen waar je echt weinig van moet voeren (80gr per dag hoorde ik). Voorlopig heb ik weidebigs van Masterhorse, daar kom ik nog wel een eindje mee toe en ze doen het er wel goed op vind ik. Maar naar deze winter toe is een supplement misschien handiger.

De Haflinger doet het hier heel goed momenteel. Vandaag nog even gereden en ze is wel stevig, maar ziet er best strak uit ondertussen. Ik blijf wel twijfelen graasmasker aanhouden deze winter of niet... Sowieso komt er een Greenguard in plaats van de Imperial Riding, het kunststof lijkt me toch iets fijner...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:46

Denk dat we niet naar dezelfde dingen op zoek zijn ;) Ik zoek echt een extra knabbel, dus ruwvoer(vervanger), omdat ik hem in de winter wat extra wil geven, maar niet het voordroog wil opschroeven. En het Compact Gras is dus niet wat ik zoek :+ Het stomme is dat al die dingen die zo goed klinken bijna onmogelijk te krijgen zijn :=
Gewoon een volledige vitaminen/mineralenkorrel is natuurlijk wat anders :) Ik voer zelf Pavo Vital bij de spel & luzerne (kleine hoeveelheden, is zeg maar mijn krachtvoer) en dat gebruik ik meteen ook als beloning tijdens het werken. Handig :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:49

Neen dat klopt, maar het is hier toch het topic ervoor he :D Ik wou je niet negeren vandaar mijn beginnetje haha, ik vind het een interessante vraag maar stel me bij "extra ruwvoer uit pak" altijd iets voor dat rijker is dan hooi en dus niet geschikt voor 't Haffie hier.
Wbt Pavo klinkt het wel in orde :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:50

Haha ok, merci :Y)
Denk dat je met die Pavo inderdaad niet veel kwaad kan, en die van mij vindt het zelfs als beloning geweldig, terwijl het echt wel kleine korreltjes zijn, moesten we wel aan wennen :)) :+

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:59

Haf hier is met alles tevreden :D Dat moet lukken.

Is het geen optie om gewoon tarwestro bij te voeren in een netje, zodat hij altijd gewoon bezig kan blijven?

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:31

ik heb een welsh A merrie die gauw dik is
en vooral in de winter gauw dik
heb haar eind april met graaskorf in de wei van half 9 tot half 3
heb haar op geweekt hooi staan
en geen kracht voer meer op advies van de DA
wat kan ik haar geven in plaats van geweekt hooi (kliederen met water in de winter)
en 1,5 uur beweging stappen longeren VD mennen
hoe help ik haar goed de winter door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:35

@ ponyzotje : iets van stro is zeker een optie :j Alleen het vinden is een probleem :+
En ik kan maar heel beperkt opslaan (eigenlijk is mijn ruimte al op als mijn pakken voordroog er staan, maar 1 of 2 pakken/zakken erbij lukt nog wel) dus dat werkt meestal niet zo handig ....

@ polly : ik kan je jammer genoeg niet echt verder helpen. Waarom geweekt hooi? Gaat gewoon hooi niet?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:46

polly, dat klinkt als een goed schema. Naar de winter toe kan je eventueel oud voordroog voeren (oud als in tweede snede), als je dat snel opkrijgt. Of toch proberen een ton te isoleren met stro en er het hooi in te weken.

Sabine: ahzo, dat is natuurlijk lastig..

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:11

hoihoi,

ik heb hier nooit foto's geplaats omdat ik vond dat er nooit genoeg voor en na was.
nu dus wel, dus wil ik deze foto's met jullie delen.

zo was hij vanmorgen:

Afbeelding
let niet op zijn "onstpannen houding" :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en zo was hij vorig jaar rond september:

Afbeelding
Afbeelding

ik hoop dat jullie ook kunnen zien buiten zijn teddyberen vacht om dat ie beter en strakker in zijn velletje zit. enig verschil is dat de foto's van vandaag in rust in de paddock tijden een "dutje" genomen zijn en de foto's van vorig jaar in actie tijdens een rondje crossen.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:53

crazyshar: wauw, je ziet echt wel dat hij is afgevallen !!! Goed hoor :D .

KRLMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:51

Mijn verzorgshettejs zijn helaas ook véél te dik .. ze staan nu op sta, zullen ze minder gras eten, krijg hooi appelen,wortels, brood , koffie , sla, bieten niks ongezond dus alleen willen ze niet afvallen :c

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:24

Koffie? Waarom krijgen ze koffie?

Brood is erg ongezond voor pony's, dat zou ik dus ook schrappen.
Appels en wortels bevatten veel suikers, die kun je dus beter ook weg laten als ze het niet nodig hebben.
Hetzelfde geldt voor de sla en de bieten, als ze het niet nodig hebben hoef je het ze ook niet te geven.

Bij mij krijgen ze als het gras op is, dagelijks onbeperkt hooi en een handje biks per pony. Dat is zat, daar kunnen ze het prima mee doen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:51

*negeerd grote rode letter*

Ik ben wanhopig!

Ik verzorg 2 ijslandse "oma's" (1 is 29 jaar en nr 2 is 25 jaar)
Nr1 zorgt niet echt voor problemen qua gewicht, ze is wat aan de dunne kant maar ze heeft een slechter wordend gebit en met behulp van slobber en onbeperkt hooi blijft dit stabiel.
Nr2 zorgt wel voor problemen qua gewicht. Ze is namelijk moddervet.
Rijden en longeren kan niet meer ivm artrose, naast de fiets vind ik met haar te gevaarlijk waardoor alleen wandelen overblijft qua beweging. Wandelen zet naar mijn idee nou niet echt zoden aan de dijk...

Qua eten staan ze beide 24/7 op het land. In de winter al het land (bijna kaal dan) met onbeperkt hooi (ivm Nr1), in de zomer staan ze op een klein stuk en krijgen ze elke dag steeds een strook land erbij. Verder krijgt Nr1 slobber zo'n 3x per week, en ik vermoed (ik ben er niet altijd aangezien de paarden bij de eigenaar aan huis staan) dat Nr2 ook regelmatig mee eet daarvan.

Zet nr 2 apart zou je zeggen, ja leuk geprobeerd want madam schreeuwt het hele dorp bij elkaar, en wordt dan erg onrustig.
Geef Nr1 Haar extra voer apart, dit is idd een optie, alleen moeilijk te controleren want ik doe het wel braaf, maar doet de eigenaar het ook braaf...

Ondertussen is ze van een paar pondjes teveel, naar heel wat kilo's teveel gegaan doordat ik haar van het voorjaar met pensioen heb moeten doen ivm de artrose. Ik vind het nu genoeg geweest, en ze moet gewoon die overtollige kilo's kwijt!

Misschien hebben jullie nog tips voor een ouder paard met bewegingsbeperkingen?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:15

Doe nr 2 een graaskorf om, met die van greenguard kunnen ze prima gras EN hooi eten alleen dan met mate. En toch blijven wandelen met haar, je denkt misschien dat het niet veel doet maar alle beetjes helpen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:03

Ik zou ook de andere pony een graaskorf omdoen...

Update van mijn kant, inclusief een fotootje.
Daya is ein-de-lijk een beetje afgevallen tot zoals ze is op de foto. Ze heeft haar graaskorf aangehouden tot een paar dagen geleden. Daar heeft ze ook hooi mee gegeten en bleef eerst nog heel rond, maar stilaan ging ze toch afvallen. Ander paard is nu nog ietsje aan de zware kant - dankzij het feit dat de Haflinger niet alles meer van onder haar neus weg-at ;-) !
Nu is de graaskorf dus af, ik hoop dat ze zich een beetje goed houdt nu. Anders moet ie weer op. Sowieso gaat ie ook weer om vanaf ze van weiland verhuizen.
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0288_n.jpg

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:40

Hier weer eens een vraag van een stille meelezer.

Sinds September kan ik helaas weinig doen met mijn paard. Er is droes uitgebroken konden niet meer van het terrein dus ook niet naar de bak.
Nu is er een nieuwe bak aangelegd op eigen terrein. Van de andere bak mogen we geen gebruik meer maken. deze is gigantisch zwaar en niet te rijden.

Wat hij doet in een week.
2 keer longeren (longeerrondje)
3 keer rijden (op het terrein, dus niet intensief)
1 keer een flinke buiten wandeling
1 dag grond werk.

Voer:
S&S
Hooi dit krijgt hij aangeboden in een slowfeeder.

Wie geeft raad hij word weer zo dik ineens. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:44

Ik val nog maar eens binnen ...

Ik heb nu 2 pony's die beiden op enkel voordroog staan (droog voordroog, geen kuil) en een vitaminenbrokje.
En dik dat ze zijn }:0

Ik zit nu echt te denken wat ik nog meer kan doen ...
Moet dit er echt af door het werken? Volgens mij lukt dat nooit :=
Heb geen optie om ze op hooi ofzo te zetten en omdat ze al alleen op voordroog staan wil ik dat wel zo houden, ze moeten wel ergens voedingsstoffen uithalen natuurlijk.

Ze hebben eerst op beperkt gestaan (dus afgewogen porties) en staan nu sinds een tijd op onbeperkt.
Er wordt echt niet meer gegeten (in tegendeel) dan met het beperkt, dus of dat het probleem is ...

Voor de 2e pony moet ik nu een poeder gaan geven (is blind aan 1 oog en heeft daar nu problemen mee) en ja, dan moet ik dus iets hebben om te het doorheen te doen :+ Zit nu te denken weer een zak Optiform van Mijten te halen en hier een schepje van te geven, dit hebben ze mij toen aangeraden voor mijn eczeempony (de andere dus), het zou helpen de afvalstoffen af te voeren en de darmwerking te bevorderen enzo. Zou ik ze daar dan allebei 's avonds gewoon een schep van geven? Of de ene toch gewoon op voordroog alleen laten staan?

En wat moet ik nog doen om die pony('s) eens wat dunner te krijgen :\

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:55

Toch maar aan het werk zetten. Om te verbranden, is beweging nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:57

Hmm :+ Probleem is een beetje dat vooral langdurige, trage beweging goed is, toch?
Dus veel wandelen in het bos enzo, ook om conditie op te bouwen (want die is nu echt slecht) ...
Maar die tijd heb ik eigenlijk (momenteel) niet := Ik ga over een paar maanden wel minder werken dus dan heb ik wat meer dagen vrij, maar nu is dat nog even moeilijk. Ik kan na het werk nog wel iets doen, maar geen uur in het bos gaan wandelen ofzo (kan ik zelf fysiek ook niet aan na een dag werken). Dus ik weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken :\

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:00

Als je zelf de tijd niet hebt, dan zou ik er iemand bij zoeken. Beweging is echt een must als je ze wilt laten afvallen, van alleen wat minder voeren vallen ze niet (of amper) af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:02

Hmmja, ik heb een verzorgster, maar die wil ik niet graag alleen met hem op pad sturen. We kunnen dus wel samen gaan wandelen (als ik mijn ander geval eens opgevoed krijg :+ ) dus dat maakt het gezellig, maar haar ermee op pad laten terwijl ik op mijn werk zit ofzo gaat 'm niet worden, dat durf ik niet :=

Is er niks wat ik kan doen in een kortere tijdsspanne?
Dus iets van 10-15 minuutjes longeren (of los longeren) en veel overgangen of dat soort toestanden?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:04

Ja natuurlijk gaat dat helpen, maar 10 a 15 minuten bewegen per dag zet ook niet heel veel zoden aan de dijk. Mijn paard is goed afgevallen met veel en lange bosritten. Dit heb ik uiteraard rustig opgebouwd, maar geholpen heeft het zeker! Daarnaast krijgt hij in de zomer een graasmasker om in de wei. Ik krijg het er anders echt niet afgereden.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:08

Ik val ook weer eens binnen :o
Die van mij had helaas wegens blessure een hele poos stil gestaan en is toen giga dik geworden.
Toen ik weer met hem aan de gang kon heb ik hem gemeten om te kijken hoe dat afvallen zou verlopen, nou heb ik dat eigenlijk niet echt meer bijgehouden, waarom weet ik eigenlijk niet, maar pas kwam ik dat briefje tegen en dacht nu moet ik toch eens meten hoe hij nu is.
Er zit een hele tijd tussen, met ook tussenpozen van wel en niet aan het werk te kunnen zetten.
Ik heb dus zijn buik 3 plekken gemeten.
Voor : was 201 is nu 182 is 19 cm er af.
Midden : was 229 is nu 198 is 31 cm er af.
Achter : was 216 is nu 188 is 28 cm er af.
Hij is nog behoorlijk dik, maar ik had niet verwacht dat het zoveel zou zijn dat er af was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:11

Hmmja, er zijn veel plannen voor lange ritten :j Maar nu gaat dat nog even niet lukken :+ Sowieso moet hij eerst beleerd worden voor de kar, een zadel heb ik er liever niet meer op (de andere kan hopelijk wel bereden worden en kunnen we met z'n allen fijn het bos in ;) ). Dus dat moet toch allemaal opgebouwd worden. Ben sinds dit weekend echt aan de slag gegaan, hij heeft al 4 dagen moeten werken, de sukkelaar :Y) Vandaag had hij door omstandigheden rust, maar morgen ga ik toch even wat proberen, al is het maar een kwartiertje in de roundpen ofzo...

Voor naar de zomer toe heb ik niet meteen schrik, hij staat alleen op een stukje weide (wel contact met buurpaarden) en dat is een paddock paradise (in theorie, in praktijk is de boel momenteel even afgebroken :+ ) en mijn bedoeling is om hem voornamelijk op hooi te houden, en dan bv. een eens uurtje ofzo op gras .. Of dan in het bos gaan wandelen en tijdens het wandelen stukjes te laten grazen, dat soort dingen...

@ mnkortleve : dat ziet er al goed uit!
Ik had tijdje terug ook gemeten, gewoon de buik aan de schoft zeg maar (dus singelplaats) en dan berekent met die formule van op voervergelijk. Daar kwam uit dat hij op zo'n 461 kg zou zitten, terwijl voor zijn ras/stokmaat 350-450 kg ideaal is .. Dus als je dat zo bekijkt valt het toch wel mee, maar toch vind ik hem veel te dik :+ Ik ga dus voor de 400 kg gaan :Y) En hopelijk is dat dan beter...

(de andere pony zat op 491 kg dacht ik, maar die is ook stukje groter en zou in theorie tussen de 400 kg en 500 kg mogen wegen .. maar daar mag toch ook wel af :+ ).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:51

_Dune_ schreef:
Toch maar aan het werk zetten. Om te verbranden, is beweging nodig.

Ook even binnenvallen....
Ik meen dat iemand hier iets over had gezegd, Jannepauli geloof ik? Dat lang en stevig doorstappen effectiever was dan draven en galopperen m.b.t. het verbranden van vet?
Hoe zat dat ook alweer?

Mijn merrie heeft een ontstoken baarmoeder gehad en meermalen zandkoliek en blijkt nu, al langere tijd, een trage darmwerking te hebben.
Ik moet dus werken met ruwvoervervangers, en ben een beetje ah sleutelen qua voer.
Voorlopig stap ik alleen nog maar, draven resulteert helaas direct in verkramping... waarschijnlijk nog steeds veroorzaakt door overvulde en geïrriteerde darmen.
Zeer lastig wanneer je verschillende oorzaken tegelijk moet bestrijden :-(