Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:26

Ik vind erg jammer dat het in regio Utrecht niet te koop is.. of in ieder geval alsnog 30 min rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:39

Bestellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:40

Bestellen werkt perfect.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:47

plutolover schreef:
Ik vind erg jammer dat het in regio Utrecht niet te koop is.. of in ieder geval alsnog 30 min rijden..

Ik bestel het via Extended steps en als ze er dan toevallig is voor behandeling dan neemt ze het mee. Je kan het ook daar halen is in Bussum geloof ik. Meestal laat ik het thuis bezorgen.

Even een punt nu. Sinds paardje een slowfeeder heeft en echt onbeperkt hooi (en ook omdat we nog niet vol aan het werk zijn door blessure) eet meneer niet alles op van zijn active+. Soms is alles op en soms laat hij best veel liggen. Hooi eet hij wel gewoon.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:56

Als ik vergelijk met Pavo vital, zit in Pavo vital meer dan om Vitalbix

Alleen in Vitalbix zit meer magnesium maar weer veel minder vitamine E.

Me Pavo vital is zo goed als op. Vandaar even me twijfel of toch Vitalbix ga proberen

Hij krijgt magnesium bij gevoerd.. dus tja wat is verstandig.. en in Vitalbix zit toch wat ijzer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:13

plutolover schreef:
Als ik vergelijk met Pavo vital, zit in Pavo vital meer dan om Vitalbix

Alleen in Vitalbix zit meer magnesium maar weer veel minder vitamine E.

Me Pavo vital is zo goed als op. Vandaar even me twijfel of toch Vitalbix ga proberen

Hij krijgt magnesium bij gevoerd.. dus tja wat is verstandig.. en in Vitalbix zit toch wat ijzer

Je post hier nu al zolang met twijfel. Mizora heeft al talloze keren schema’s laten zien met waardes. Zoek daar ff op terug.............

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:15

Maar wat is t voordeel van opzichten van bijv Pavo vital

In de Pavo vital zit meer vitamines vooral meer vitamine E. Daarin tegen zit in Vitalbix wel meer magnesium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:27

T blijft allemaal een kwestie van proberen, zo simpel is het helaas gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:58

Als jouw paard het goed doet op de pavo, waarom wil je dan switchen? Ik heb een maandje de marstall geprobeerd (goedkoper) maar voelde niet goed (heb er geen verklaring voor), dus weer terug naar VB, voor mij voelt dat goed en paard ziet er goed uit en is gezond. Dus geen reden om te veranderen.
Dus als jouw paard het goed doet op pavo, waarom wil je dan overstappen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:08

Pavo Vital is in verhouding wel duurder

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:18

Nee, per kg is Pavo Vital duurder (2.5-3€/kg), per dag niet (30g/100kg paard/dag = 0.080€/100kg paard/dag)
Vitalbix daily complete (2€/kg), heeft een hogere dosering (75g/100kg paard/dag = 0.150€/100kg paard/dag).

Als je de dosering van de fabrikant aanhoudt wordt het verschil groter ten gunste van Vital (18-20g/100kg paard bij Vital, 50-65g/100kg paard bij DC).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:37

Ik denk dat ik ook weer terug ga op de Vitalbix. We zijn nu een uitstapje aan het maken naar JPGEF, maar de Vitalbix heeft wat brok betreft zeker de voorkeur. Verder zie ik nog geen duidelijke verschillen. Ik vind het ook leuker dat de brokken van Vitalbix net een beetje groter zijn zodat je ook daadwerkelijk wat in de voerbak hebt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:46

Rede dat ik miss Vitalbix wil is dat ik misschien z’n suplimenten daarmee kan mengen. En dus niet extra biks bij moet voeren om te mengen

De vital is minder te geven en kleinere brokjes dus kan niet mengen met z’n suplimenten

Alleen geef ik nu msgnesium bij, en wil dat niet over doseren, hij krijgt nu ook minder magnesium bij s de aanbevolen hoeveelheid ivm de Pavo vital

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:35

Dan kun je toch zeer makkelijk eens een proefverpakking of zak bestellen? Of durf je niet online te kopen?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:12

Jawel heb een proefzakje gehad en hij vond het heerlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:49

Oke, dan wordt het tijd om een knoop door te hakken denk ik zo :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:51

ik maak eerst me overige suplimenten op. En krijgt hij iets meer krachtvoer omdat ik nu geen pavo vital geef, omdat het op is.

hij krijgt nu ongv over de dag verdeeld een kilo brok. miss wat minder.

zodra me magnesium, en me gewrichten supliment op is, bestel ik via paardendrogist alles tegelijk. Ik heb uitgerekend hoeveel van alles moet hebben, om ongv op dezelfde dagen te komen, zodat ik dan weer alles tegelijk kan bestellen,

ik vind het heel iritant om als ik deze week wat bestel, ik week later weer moet bestellen. De verzendkosten zijn niet hoog bij paardendrogist maar als je steeds bij elkaar op telt wel.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:48

edit: ik zie net bij paardendrogist alles boven de 25€ geen verzendkosten dus dat scheelt een hoop

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:12

Nog een toevoeging over ijzer: Vitalbix is één van de weinige merken die alle waardes vermeldt, dus ook vanuit de grondstoffen en niet alleen de toegevoegde waarden. Indien ijzer niet vermeldt staat, betekent het zeker niet dat het er niet in zit. In elk product komt vanuit de grondstoffen ijzer.
Aan Vitalbix is dus geen ijzer toegevoegd - aan de Pavo Vital dus ook niet, maar helaas is de ijzerwaarde vanuit de grondstoffen dus niet te vergelijken.

Mijn collega Astrid van Pure paardenvoeding heeft onlangs een artikel geschreven over de 'illusie van ijzerloos voer': https://www.purepaardenvoeding.nl/wat-w ... -het-voer/

@Mizora, als je uitgaat van 30g Vital per 100 kg lichaamsgewicht, dan kom je toch nog steeds veel te laag in magnesium en vitamine A? Ben benieuwd naar je berekening, gezien jij ook met CVB rekent. Mag ook in PB ivm offtopic.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:26

De magnesium in het hooi is voldoende officieel, dus paarden die geen verhoogde magnesium-behoefte hebben kunnen goed toe met Vital. Het vitamine A gehalte is inderdaad bizar laag, maar dat komt door een wisselende gegeven hoeveelheid in het cvb. Moet je maar eens naar de rantsoenvoorbeelden kijken. Ik heb met de kerst al eens een mailtje gestuurd naar het cvb maar daar geen antwoord op gehad. Binnenkort stuur ik er nog wel weer één om dit opgehelderd te krijgen. Het verschil is ontstaan nadat het cvb vanaf een bepaalde editie de tabel heeft aangepast maar de voorbeelden niet, dus 1 van de twee is fout, maar er is geen uitleg gegeven waarom hij aangepast is dus ik kan nog niet zeggen welke.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:57

Hoi hoi, ik had een topic geopend, maar daar heeft niemand op gereageerd, dus ik vraag het even zo!
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, of iets...

Ik heb 2 merries, moeder Pebbles en dochter Bailey. Beide hebben erge voernijd (Pebbles vanuit haar verleden en Bailey door haar moeder, ondanks de maatregelen die ik hiervoor heb getroffen). Nu heb ik Pebbles sinds 2 weken op vitalbix en haar voernijd is zo goed als weg. Eerder viel ze de buurvrouw aan (en de buurvrouw haar), nu slaat de buurvrouw tegen de zijkant van de stal en boeit het Pebbles helemaal niks, ze kijkt niet eens meer boos (eerder stonden ze steigerend tegenover elkaar in de stal). Zou het kunnen dat dit afneemt door de vitalbix? heb dat nog nooit eerder gehoord eigenlijk... Misschien omdat er minder suikers inzitten?

Nu heb ik het 'probleem' dat dochter Bailey bij mij niet erg voernijdig is: als ik voer dan weet ze dat ze even moet wachten en krijgt ze het. Het enige wat ze doet is boos kijken (ze hoeft overigens niet heel lang te wachten, maar gewoon dat ze me niet omver de voerbak inbeukt).
De staleigenaar wordt altijd half opgegeten. Hij doet zijn arm door de tralies en Bailey bijt dan in de voerschep, steigert, bokt en lijkt te grommen. Tot nu toe bijt ze alleen in de voerschep, en de staleigenaar trekt zijn arm snel genoeg weg, maar er komt een dag dat dit fout gaat... Nu staat zij nog op het reguliere brok, omdat ze het er erg goed op doet (op de voernijd na dan). Zou verandering van het voer helpen, of zou het puur toeval zijn dat het bij Pebbles zo goed werkt?

Ik hoor het graag als mensen hier ervaring mee hebben _/-\o_

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:02

Ik zou het zeker een kans geven, hoewel ik er nog niet eerder van gehoord heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:34

Myrth97 schreef:
Hoi hoi, ik had een topic geopend, maar daar heeft niemand op gereageerd, dus ik vraag het even zo!
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, of iets...

Ik heb 2 merries, moeder Pebbles en dochter Bailey. Beide hebben erge voernijd (Pebbles vanuit haar verleden en Bailey door haar moeder, ondanks de maatregelen die ik hiervoor heb getroffen). Nu heb ik Pebbles sinds 2 weken op vitalbix en haar voernijd is zo goed als weg. Eerder viel ze de buurvrouw aan (en de buurvrouw haar), nu slaat de buurvrouw tegen de zijkant van de stal en boeit het Pebbles helemaal niks, ze kijkt niet eens meer boos (eerder stonden ze steigerend tegenover elkaar in de stal). Zou het kunnen dat dit afneemt door de vitalbix? heb dat nog nooit eerder gehoord eigenlijk... Misschien omdat er minder suikers inzitten?

Nu heb ik het 'probleem' dat dochter Bailey bij mij niet erg voernijdig is: als ik voer dan weet ze dat ze even moet wachten en krijgt ze het. Het enige wat ze doet is boos kijken (ze hoeft overigens niet heel lang te wachten, maar gewoon dat ze me niet omver de voerbak inbeukt).
De staleigenaar wordt altijd half opgegeten. Hij doet zijn arm door de tralies en Bailey bijt dan in de voerschep, steigert, bokt en lijkt te grommen. Tot nu toe bijt ze alleen in de voerschep, en de staleigenaar trekt zijn arm snel genoeg weg, maar er komt een dag dat dit fout gaat... Nu staat zij nog op het reguliere brok, omdat ze het er erg goed op doet (op de voernijd na dan). Zou verandering van het voer helpen, of zou het puur toeval zijn dat het bij Pebbles zo goed werkt?

Ik hoor het graag als mensen hier ervaring mee hebben _/-\o_

Mijn merrie krijgt sinds een paar maanden Vitalbix en wat mij gelijk vanaf het begin opviel is dat mijn merrie er wat kalmer van werd. Niet extreem, maar genoeg om het op te laten vallen. Dus, gezien mijn eigen ervaring, vind ik het niet vreemd om jouw ervaring te lezen :-)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:44

Mijn paard vindt Vitalbix wat minder smakelijk dan de stalbrok (Pavo) die ze eerst kreeg.
Ze valt er dus ook niet als een gek op aan, maar eet eerst nog even wat hooi voor ze aan haar brok begint. Misschien dat dat bij jouw paard ook het geval is?
In mijn ogen alleen maar een voordeel, gehaast brokjes wegknagen is ook niet zo gezond.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:47

ik heb nu een zak besteld, de proefzakjes at hij keurig op

ga het eerst mengen met wat voer van hemzelf. zodra dat op is ga ik over op alleen vitalbix mist hij er goed op blijft doen. dan ga ik wel wat meer vitalbix geven.