[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:43

Ariebren schreef:
Die kilo's zijn natuurlijk scheppen van een liter.
Een kilo muesli is al bijna drie scheppen.

Maar veels te veel krachtvoer.

6 kg goed hooi per 24 uur is en moet al voldoende zijn.

Ik vraag mij af wat ze voor de stalling betaald met deze hoeveelheden.

2 kg brok is al 10 euro per 10 dagen
2 kg haver is al 10 euro per 10 dagen.
en de rest ??. 20 euro per 10 dagen ??
Dus totaal 40 euro per 10 dagen ??
Dat is minimaal 120 euro krachtvoer per maand.

Mijn grote vriend, de voer leverancier heeft een droom.

100 van dit soort klantjes en hij is binnen.

Het zijn scheppen indd, maar aan hooi en gras heeft hij gewoonweg niet genoeg. Ik rij overigens momenteel vrijwel niet, longeer en wandel wel veel, maar wil er pas weer op gaan als hij goed op gewicht is en beter in zijn velletje zit. Het is een paard van 1.75, flinke reus dus, en als hij goed is aangekomen wil ik het krachtvoer natuurlijk ook wel rustig gaan afbouwen naar een betere hoeveelheid, maar voor nu heeft hij het gewoon echt nodig. Ik haal ongeveer 1 zak muesli en 1 zak maismeel per maand, de rest gaat vanuit stal (brok, haver en andere muesli), en ik sta spotgoedkoop dus geloof dat ik redelijk geluk heb :)

edit; hij krijgt trouwens van de kleine baaltjes hooi ongeveer 6 a 8 extreem dikke plakken per dag, en staat ongeveer 8 uur op het land.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:54

Als je niet rijd en dan zoveel krachtvoer ...... oefff
Probeer anders eens seniores priores van subli. Is gemaakt voor oudere paarden die geen hooi meer kunnen eten, maar werkt ook super om ook jonge paarden op gewicht te brengen. Je moet het wel weken, want er zit bietenpulp in.
Maar volgens mij is het 10 keer beter voor de darmen dan al dat krachtvoer !
En heb je al eens iets als Opkikker van NAF geprobeerd ? Want als de darmen het voer niet goed en efficient kunnen verteren ( en dat kunnen ze zoveel krachtvoer zowieso al niet ), dan kan je erin stoppen wat je wil, maar zal je paard niet aankomen. Opkikker zorgt ervoor dat de darmen beter gaan verteren etc.

Joline_

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:48

Ik wil mijn merrie graag merriebrok gaan bijvoeren om wat te laten aankomen. Welk merk adviseren jullie mij?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:38

Hier ook graag advies!
Mijn haflinger heeft een bijna vier maanden oud veulen aan de voet, en ze wordt er niet mooier op. Een enorme bolle hangbuik (ze heeft geen wormen) vanwege slechte bespiering, en daarbij wordt ze steeds magerder.
Ze krijgt nu twee maal daags een volle schep merriebrok (en dan eet ze het restje veulenbrokjes op van het veulen) en zo ongeveer onbeperkt hooi. Iemand nog goede ideeen? Zou ik haar ook een beetje moeten longeren om weer wat spiertjes te kweken?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:35

Waarom geen wormen ??
Ei telling laten doen ??

Hoe is de status van tanden en kiezen ??

Maar zogauw het veulen van de moeder af is komt het gewicht wel weer terug.

Renee_P_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:24

Heb ook even jullie hulp nodig. Ik verzorg een oude shet. Ze is sinds september zeer erg vermagerd. Ze kreeg enkel gras, maar ze laat dat nu allemaal uit haar mond vallen. Ze heeft dus gebitsproblemen, maar haar baasjes willen er niets aan laten doen en ik heb het geld er niet voor. (Ik ga nog naar school) Ze geven haar elke avond een emmer krachtvoer, maar het beestje moet helemaal geen arbeid verrichten. Ik woon in Belgie, maar ben om Seniores Priores van Subli gereden in Nederland. Hoorde dat dat goed was om haar te doen aan komen. Ze krijgt het in 2 porties (1kg aangelengd met3liter water, 6uur weken), ik kan het niet in meerdere porties geven omdat ik te ver woon en de baasjes vertrouw ik niet, die zouden het niet eens laten weken... Ik geef dus nu sinds een week seniores priores, 's avonds krijgt ze nog steeds een emmerkrachtvoer van haar baasjes, maar heb enkel het gevoel dat ze meer en meer afvalt. Ze is echt gratemager... Nu heeft ze ook nog eens diarree en dat kan ze nu echt wel missen...

Kan iemand mij helpen ?
Alvast erg bedankt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:20

Wat lief dat je helemaal naar nederland bent gereden voor sp voor je verzorgshet !
Als ze helemaal geen hooi meer eet, dan is die ene kg sp waarschijnlijk niet genoeg. Je geeft , als ze niets geen hooi meer eet , 1 kg droge sp per 100 kg lichaamsgewicht. Ik weet niet of het kan, maar misschien komt de diarree wel door de sp ??? Houdt dat wel in de gaten.
Kan ze wel gehakseld gras eten ? zoals b.v. lucerne of grasmix ( oa van Hartog ).
Of anders grasbrok van marstall of equifyt of nog tig merken.

kijk anders ook even hier : [VS] Centraal topic: Voeding voor het oudere paard
Maar daar staan vooral bovenstaande tips. Olie bijvoeren kan ook heel goed zijn, maar met die diarree zou ik daar mee uitkijken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:25

Renee_P_K schreef:
Heb ook even jullie hulp nodig. Ik verzorg een oude shet. Ze is sinds september zeer erg vermagerd. Ze kreeg enkel gras, maar ze laat dat nu allemaal uit haar mond vallen. Ze heeft dus gebitsproblemen, maar haar baasjes willen er niets aan laten doen en ik heb het geld er niet voor. (Ik ga nog naar school) Ze geven haar elke avond een emmer krachtvoer, maar het beestje moet helemaal geen arbeid verrichten. Ik woon in Belgie, maar ben om Seniores Priores van Subli gereden in Nederland. Hoorde dat dat goed was om haar te doen aan komen. Ze krijgt het in 2 porties (1kg aangelengd met3liter water, 6uur weken), ik kan het niet in meerdere porties geven omdat ik te ver woon en de baasjes vertrouw ik niet, die zouden het niet eens laten weken... Ik geef dus nu sinds een week seniores priores, 's avonds krijgt ze nog steeds een emmerkrachtvoer van haar baasjes, maar heb enkel het gevoel dat ze meer en meer afvalt. Ze is echt gratemager... Nu heeft ze ook nog eens diarree en dat kan ze nu echt wel missen...

Kan iemand mij helpen ?
Alvast erg bedankt!

diarree in deze tijd van het jaar wijst vaak naar bloedwormen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:31

Ariebren, we doen 4 x per jaar eitelling. En we hebben een vast clubje thuis, dus dat is altijd goed. Op 10 dagen na de bevalling zijn ze wel allemaal ontwormd. Tandarts is in het voorjaar geweest. Het plan was om het veulen bij moeder te laten tot het volgende weideseizoen :=

We beginnen in ieder geval maar met drie x daags een schep merriebrok ipv twee maal.
Heeft het zin om dagelijks nog een scheut lijnzaadolie over de brokken te doen als dat niet voldoende is? Of heeft ze uitsluitend meer eiwitten nodig vanwege de melkgift?

Renee, het klinkt of je verzorgshet echt naar de tandarts moet. Waarom willen haar baasjes dat niet?
Je bent inderdaad heel erg goed voor haar, petje af!

Renee_P_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:57

geerke schreef:
Renee_P_K schreef:

Kan iemand mij helpen ?
Alvast erg bedankt!

diarree in deze tijd van het jaar wijst vaak naar bloedwormen.

Ze is pas ontwormd, ik denk niet dat dit het probleem is

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:59

waarmee is ze ontwormd?
gebitsproblemen kunnen ook diarree veroorzaken,of juist een verstopping.

Renee_P_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:24

Sammyoo schreef:
Ariebren, we doen 4 x per jaar eitelling. En we hebben een vast clubje thuis, dus dat is altijd goed. Op 10 dagen na de bevalling zijn ze wel allemaal ontwormd. Tandarts is in het voorjaar geweest. Het plan was om het veulen bij moeder te laten tot het volgende weideseizoen :=

We beginnen in ieder geval maar met drie x daags een schep merriebrok ipv twee maal.
Heeft het zin om dagelijks nog een scheut lijnzaadolie over de brokken te doen als dat niet voldoende is? Of heeft ze uitsluitend meer eiwitten nodig vanwege de melkgift?

Renee, het klinkt of je verzorgshet echt naar de tandarts moet. Waarom willen haar baasjes dat niet?
Je bent inderdaad heel erg goed voor haar, petje af!

Ze zeggen:" ze is oud, dat is helemaal de moeite niet..." De DA zegt ook dat het geen nut heeft (heb het gevoel dat hij niet echt bekommerd is om de gezondheid van het dier, meer om het geld...) Ik had al voorgesteld aan haar baasjes om te veranderen van DA, maar er zijn er heel weinig in onze buurt die ook groter vee kunnen behandelen...

Renee_P_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:35

geerke schreef:
waarmee is ze ontwormd?
gebitsproblemen kunnen ook diarree veroorzaken,of juist een verstopping.

Ik weet eigelijk niet waarmee ze ontwormd is, de dierenarts heeft het gedaan en ik was er niet bij, haar baasjes wel (maar die kennen er al helemaal niets van) Ze wordt jaarlijks ontwormd, maar een kleine maand geleden had ze een erg opgezwollen buik. Dan heb ik haar baasjes kunnen overtuigen om haar opnieuw te ontwormen...

Renee_P_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:57

Maris schreef:
Wat lief dat je helemaal naar nederland bent gereden voor sp voor je verzorgshet !
Als ze helemaal geen hooi meer eet, dan is die ene kg sp waarschijnlijk niet genoeg. Je geeft , als ze niets geen hooi meer eet , 1 kg droge sp per 100 kg lichaamsgewicht. Ik weet niet of het kan, maar misschien komt de diarree wel door de sp ??? Houdt dat wel in de gaten.
Kan ze wel gehakseld gras eten ? zoals b.v. lucerne of grasmix ( oa van Hartog ).
Of anders grasbrok van marstall of equifyt of nog tig merken.

kijk anders ook even hier : [VS] Centraal topic: Voeding voor het oudere paard
Maar daar staan vooral bovenstaande tips. Olie bijvoeren kan ook heel goed zijn, maar met die diarree zou ik daar mee uitkijken.

In het begin als ik de sp gaf had ze heel mooie mestballetjes, maar nu is het gewoon diarree... Ze krijgt ook nog steeds die emmerkrachtvoer 's avonds... Kan het daar ook aan liggen?
Ik hoop dat het niet aan de sp ligt, anders moet ik weer naar iets anders opzoek.
Stel dat het aan de sp ligt? Is het dan best dat ik overschakel op grasbrok? Zo ja, welk merk en in welke winkel kan ik het dan vinden?
Olie ga ik er nu best nog niet bijdoen, eerst kijken hoe de stoelgang vordert met de sp..

Alvast erg bedankt Maris!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:52

Hallo iedereen!
Ik hoop dat jullie mijn 'probleem' even willen lezen en misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben een week niet bij mijn pony geweest, en toen ik vanmiddag de deken van haar af trok schrok ik nogal. Ze is ontzettend mager geworden.
Ongeveer een maandje geleden zag ik dat ze al dunner werd, ik ben toen slobber bij gaan voeren.
Ze is echt heel mager, bij haar heupen is ze ingevallen, op haar kont, je kunt haar ribben zien als ze beweegt.
Momenteel krijgt ze 2x een kwart biks (besterly basic) per dag. Ze loopt op een redelijk kaal weiland (dit kan helaas niet veranderd worden). Ze krijgt 2x per dag veel kuilvoer. Ook krijgt ze ongeveer 2x per week slobber (pavo) Verder voeg ik als ik er ben lijnzaadolie aan haar biks toe.
Ik berijd haar recreatief, momenteel zo'n 2x in de week.
Haar exacte leeftijd weten we niet, tandarts schat haar rond de 16/18 jaar.
Wormenkuur krijgt ze om de 3 maanden, tandarts is van het zomer geweest.
Verder is ze goed fit, haar temperatuur heb ik opgemeten, deze was prima.
Ik wil haar graag weer wat dikker krijgen, voor ze echt te dun wordt.
Wie weet wat ik toe kan voegen en echt goed helpt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:04

Loopt ze dag en nacht buiten ? Heeft ze een deken op ?
Hoeveel ruwvoer eet ze dan per dag en hoe zwaar is ze ?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:04

Binnen zetten zonder deken.
Dan kan het paard zich natuurlijk warm houden door de vacht op te zetten.
En zodoende haar energie niet steken in warm houden doordat de deken haar vacht blokkeert.

Ga dagelijks een 2 kg veulenbrok bijvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:13

Ze staat 's nachts op stal, ze heeft een deken op ja.
Hoeveel weet ik niet precies, 2 manden vol, maar weet niet hoeveel kg.
Hoe zwaar ze is weet ik niet precies.
Binnen zetten is geen optie, als ze de hele dag binnen staat krijgt ze heel dikke benen en dan heb ik haar zo kreupel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:19

amykimmie schreef:
Ze staat 's nachts op stal, ze heeft een deken op ja.
Hoeveel weet ik niet precies, 2 manden vol, maar weet niet hoeveel kg.
Hoe zwaar ze is weet ik niet precies.
Binnen zetten is geen optie, als ze de hele dag binnen staat krijgt ze heel dikke benen en dan heb ik haar zo kreupel.

maar als ze dan s'nachts binnen staat kan je haar wel lekker hooi bijvoeren ! 2 manden vol zegt me niet zoveel .
Weeg eens een keer hoeveel ruwvoer ze krijgt ! En probeer haar gewicht te schatten, daar heb je tegenwoordig ook meetlinten voor die redelijk kloppen qua de schatting die ze geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:37

Hooi is er momenteel niet, alleen kuilvoer, en dat krijgt ze savonds en sochtends.
Heb er helaas niet veel over te zeggen omdat ik bij iemand sta.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:42

Kuil is ook ruwvoer. Maar echt, probeer eens te wegen hoeveel ze krijgt ! Als ze veel te weinig krijgt is het logisch dat ze mager wordt.
1,5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht is ongeveer wat ze moet krijgen .....
Krijgt ze minder kan je bijvoeren. Mag dat niet van stal, koop dan zelf hooi bij of lucerne of wat dan ook aan ruwvoer.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:16

amykimmie schreef:
Hooi is er momenteel niet, alleen kuilvoer, en dat krijgt ze savonds en sochtends.
Heb er helaas niet veel over te zeggen omdat ik bij iemand sta.

En die stal houder kan door die deken dus niet zien of het paard te weing of te veel krijgt.
Ik doe bij mijn pension klanten ook de deken niet af om te kontroleren.

Daarom, je doet weinig met het paard, dus deken af.
Laat de natuur zijn gang gaan en degene die voert ziet dan, dat er wat meer gegeven moet worden.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:38

@amykimmy Vervelend he?! Ik kon ook altijd wel janken als ze ineens zo snel vermagerde. Wat voor ras is het eigenlijk en hoe groot ongeveer. Je kan ook altijd even naar subli, Pavo of iets dergelijks bellen voor een voeradvies. Dat ruwvoer moet je inderdaad echt afwegen. Een mand zegt niets, hoe groot is de mand? zit het strak of is het al losgeschud? Even goed nakijken dus! En mijn dierenarts zweert ook altijd bij een flinke scheut zonnebloem olie bij het voer. En zoals velen van ons op dit topic kan je sp van subli of gewoon slobber ook wat bijgeven om ze extra vetjes te geven. succes.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:17

Ik heb al eens gereageerd in dit topic omdat mijn merrie te mager was... echter dat probleem is opgelost geraakt door ze 14 dagen bij een vriendin op de weide te gooien, met gras tot aan haar knieën. Daar is ze in die korte tijd 2 singelgaatjes verdikt. Ribben waren niet meer zichtbaar en ze was gewoon goed qua gewicht.

Echter daar kon ze niet blijven (te ver, gras gaat niet eeuwig mee,...)
Nu staat ze op een stalling waar ze onbeperkt kuilvoer krijgt (ofja, ze krijgt 2x per dag, maar er liggen altijd nog restjes tussen het stro) En in het begin kreeg ze behoorlijk veel krachtvoer. Ook hier werdt ze langzaam maar zeker dikker van. Echter met die hoeveelheid krachtvoer, was ze qua karakter niet meer handelbaar (gewone recreatiekorrel zonder haver) en stond ze met stalbenen in haar box.
Ik heb dus gevraagd om het krachtvoer te verminderen. Omdat ik 1, mijn nek niet wil breken en 2 die stalbenen ook niet gezond zijn. Maar door het verminderen van het krachtvoer, begint ze nu weer in te vallen.

Wat moet ik nu doen? Opnieuw krachtvoer verhogen? Dus onhandelbaar paard, stalbenen, maar wel dikker? Of is er een ander alternatief dan krachtvoer, waar een paard dus niet knettergek van wordt en geen stalbenen tot gevolg heeft? Ik denk dat het probleem bij de suikers ligt. Als het eiwit was geweest dan had ik dit moeten merken tijdens die 14 dagen weidegang met super veel gras.
Mais/snijmais/kuilmais eet ze niet graag. Bietenpulp bevat nog te veel suiker. Merriebrok is voordien al geprobeerd, werdt ze ook knettergek van en dat op amper 1 kg per dag.
Senior priores heb ik nog niet geprobeerd omdat ik nergens ervaringen lees over paarden die reeds een te veel aan enegie hebben. Meestal oudere dieren of makkelijk karakter. Meer energie in dit paard stoppen is eigenlijk niet aan te raden. Het is nu al een stuiterbok die bijna de lucht in gaat. Waarschijnlijk is het ook een deel het nerveuze karakter die haar zo mager maakt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:32

Heb je ook al luzerne geprobeerd met extra olie of omega 3,6,9 van subli?