[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:54

Ik weet het ook nog niet :+ :))

Poeh, jouw geval is nog een stuk zwaarder ( :+ ) dan die van mij precies als ik dat zo lees :=
Ik hoop dat ik het hier door de extra beweging (en natuurlijk niks anders dan nodig qua voer) wat ga kunnen onder controle houden, maar hij is nog maar net verhuist dus kan daar nu nog niks over zeggen. Al heb ik in de week wel staan kijken en was ik er 90% zeker van dat hij een gestroomlijnder lichaam had. Maar de keer daarna was dat idee alweer een stuk minder :+ :)) Ik zou ergens zo'n weeglint willen te pakken krijgen, maar kan het echt nergens vinden := Misschien toch nog eens buik & lengte proberen op te meten (maar mijn meter is net niet lang genoeg en dan ben ik toch nooit zeker).

Ik heb gisteren trouwens een paddock paradise gemaakt, heb met wat mensen gesproken en eentje had mij een erg leuk ontwerp gegeven, dus dat heb ik gisteren gemaakt :D Ben benieuwd of hij dat ook zo leuk gaat vinden als ik :)) Ik heb nu ruimte voor 5 voerplaatsen over de hele weide (schuilstal, hooibak, 2 inhammen in het pad en de achterste paddock, al kan ik bv. bij dat laatst nog altijd meer dan 1 emmer neerzetten). Ik heb vandaag wat inkopen gedaan en op 5 minuten tijd een slowfeeder in elkaar geflanst (moet hem nog afwerken :+ ) en hij heeft nu op 4 plaatsen z'n voordroog. Kan hij lekker rondtrekken en zoeken in plaats van op 1 plaats te blijven eten :)

Mijn hele eigenste slowfeeder :D
Afbeelding

Ben er trots op :Y) :))
Al ga ik het wel nog maken dat ik de mat in de hoeken ga vasthangen met een musketon & touwtje door de bodem van de bak uit, maar moet nog even iets vinden om gaten in die bodem te maken ;)

Verder is het de bedoeling dat er in de hooibak een soort draadnet zeg maar komt en dan heb ik nog 3 hooinetten (als ze ooit eens aankomen :') ) waarvan ik er 1 in de stal kan leggen en 2 in ronde speciekuipen in de inhammen van mijn paddock paradise. Er staat nu 1 speciekuip met los voordroog erin, gewoon als test om te zien of die er morgen nog staat :+ Anders moet ik nog een manier gaan zoeken om die vast te hangen :')

ponyzotje

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:18

Sabine, wat leuk dat je een paddock paradise'je maakt!! Echt tof! Die slowfeeder ziet er wel leuk uit, maar is de mat niet te dik om hooi doorheen te trekken? Nu lijkt het alsof het enkel eruit kan langs de zijkanten? Nu dat merk je zelf ook snel genoeg waarschijnlijk.

Ja Daya heeft ook van die dagen dat ze er slanker uitziet, maar dan kom ik de volgende dag toe en denk ik "Oh nee.." :D . Ik hoop gewoon dat ze nog een eindje in haar dunne vacht blijft zitten zodat ik er ook nog wat mee kan doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:36

Je kunt de speciekuipen ook ingraven Sabine, blijven ze beter staan :Y) Mijn dikkie staat ook in een wannabe-PP, er is een pad met een dwarspad, waterbron enz. en in het midden twee weitjes en hij beweegt er veel meer dan op de vorige stalling :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:17

Speciekuip heeft het tot nu toe overleefd .. hij gooit ze wel ondersteboven als ze leeg zijn, zou hij ook doen als ik een gat graaf denk ik :+ We zien wel :)

Ben zelf ook blij met (en trots op :Y) ) mijn kleine PP'tje :D De rest van de stal vind het maar raar :)) maar misschien krijg ik ze nog wel op andere gedachte :Y)
De mat is moeilijk om hooi doorheen te trekken :j Heb hem nu sinds gisteren echt in gebruik (er moesten nog gaten in voor de touwtjes, nu moeten er nog musketon-haken aan maar kan 'm wel al gebruiken) en na 5 minuten hield hij het al voor bekeken om op zoek te gaan naar iets anders, terwijl het ding echt 'vol' hooi zat :+ Maar dat is net goed, de uitdaging, het moet niet altijd zo makkelijk zijn :+ Maar ik ga waarschijnlijk wel in de mat zelf een aantal gaten uitsnijden zeg maar :j Zodat hij dus een paar plaatsen heeft waar het ook doorheen kan, zoals bij een hooinet ;)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:25

_Dune_ schreef:
Ik denk dat je al goed op weg bent, maar ik zou zeker niet een uur gaan longeren, dat is veel te lang, geestdodend en ook nog eens niet al te goed voor de pezen.

Ik vroeg mij af waarom een uur longeren slecht zou zijn voor de pezen? Je rijd toch ook wel is een uur. Dan zit je er nog op ook. En een buitenritje kan soms al snel het dubbele zijn. Dat is toch ook niet slecht voor de pezen?

Het is niet aanvallend bedoeld hoor. Maar gewoon puur uit nieuwsgierigheid.

Ik longeer mijn paard ook wel is wat langer. Soms tot wel 50 minuten. Dan longeer ik wel met touwtjes. En wissel veel van hand. Ik longeer gewoon in de bak, dus niet op een kleine longeercirkel. Ik ga dus ook veel rechtuit en wissel tussen grote en kleine voltes. En ik stap ook veel tussendoor. Dus niet aan 1 stuk draven/galopperen.

Maar ik zie dus niet in waarom dat slecht zou zijn voor de pezen. Het stukje geest dodend kan ik wel snappen. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:15

Wanneer je longeert loopt je paard steeds rondjes. Dat is veel belastender dan rechtuit, tenminste als je het goed doet en het paard dus het binnenachterbeen verder onder zet. Dat moet het paard dan constant doen wanneer je longeert.

50 minuten longeren vind ik echt absurd lang. Ik ben met 10 minuten klaar...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:21

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de goede tips die ik gehad heb.
Mijn poown is nu in 3 maanden tijd ongeveer 9 cm minder bol geworden (gemeten over het dikste deel van de buik)
Dit is gelukt door een graasmasker, over van kuil op hooi, drastisch minder musli, en meer beweging.
Hij is nog wel wat aan de bolle kant, maar niet meer zo gevaarlijk dik.
Zijn manenkam is weer mooi soepel, inplaats van keihard.

Ben er gelukkig mee. :D :D

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:57

hestejente schreef:
Wanneer je longeert loopt je paard steeds rondjes. Dat is veel belastender dan rechtuit, tenminste als je het goed doet en het paard dus het binnenachterbeen verder onder zet. Dat moet het paard dan constant doen wanneer je longeert.

50 minuten longeren vind ik echt absurd lang. Ik ben met 10 minuten klaar...

In 10 minuten kun je je paard niet trainen. Ik heb al 10 minuten nodig om warm te stappen en dan ook nog eens 10 om uit te stappen. Dat zijn al 20min. Daartussen zit 15 min draf en een minuut of 5 galop. Dan kom ik op 40 minuten. Dat vind ik een heel normale tijd. Ik heb het dan over effectief longeren met hulpteugels zoals touwtjes, pessoa, bijzet of die nieuwe longeerhulp. En niet over gewoon je paard in de rondten laten hobbelen. Want dat is geen longeren/trainen.

Maar nogmaals ik longeer niet in een speciale longeerbak. Maar gewoon in de bak. Ik loop dus erg met hem mee. Ik laat hem zo de hele bak door draven en hou hem dus niet kort op een rondje van 15m.

Maar ik ga wel even een eigen topic openen. Want ik ga hier mega off topic.. :+

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:37

Darkness, het lopen op de volte is inderdaad belastend voor de pezen. In- en uitstappen zou je aan de hand kunnen doen en het echte trainen aan de longe, dat scheelt alweer 20 minuten rondjes lopen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:03

Olikea, heeft die de graaskorf dan ook op voor het eten van hooi? Gaat dat goed?
Proficiat met het afvallen daar!!!

Hier zag het ernaar uit dat de Haflinger een beetje begon af te vallen, maar ik heb hen helaas wegens overschot aan gras toch op een nieuwe weide moeten zetten. Het zal er dus wel weer anders uitzien over een paar dagen :D . Daarna nog een halve hectare erg lang gras, wat ook niet ideaal is, want mevrouw heeft de truc gevonden om dat aan de grond af te bijten en dus de hele pluk ineens op te eten. Veel te slim.
Desondanks doet de korf wel iets hoor. Zonder zou het veel erger zijn. Maar om nu te zeggen dat ze slank is... :D

Momenteel longeer ik haar af en toe en rijden we af en toe een halfuurtje. Ook laat ik haar los lopen in de bak, zodat ze eens goed kan crossen. De enige manier om haar moe te maken, eigenlijk. Eerst even rennen, daarna loopt ze doorgaans rondjes om me heen in de gevraagde gang. En af en toe doet ze nog eens de hele piste. Ideale combi longeren en toch niet te zwaar belasten imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:35

Heb al verschillende (spontane) reacties gehad dat poon precies wat afgevallen is *\o/*
Aangezien ik zelf dit idee ook had (maar het nooit zeker weet :+ ) ben ik er wel blij mee :D

Dan slaat natuurlijk meteen ook de twijfel weer toe: krijgt mijn pony wel genoeg eten? }:0
Maar volgens mij wel .. elke keer als ik aankom liggen er nog wat plukken voordroog in en hij mest nog steeds even goed en even veel .. Hij is niet slomer of extreem hongerig (al ziet hij me wel altijd graag komen natuurlijk :P ) dus volgens mij zit dat nog wel goed, toch?

Voor in de winter heb ik nog voederbieten geregeld voor wat extra knabbel.
En ik heb nu een baaltje Compact Gras staan waarvan ik hem misschien nog 1 of 2 kg extra bij wil geven (wil mijn voordroog graag aan 5 kg houden, dat is het makkelijkst te verdelen :Y) ). Dus heb nog wel opties :)

En natuurlijk heeft hij op dit moment ook meer beweging .. Heb al meer met hem gewerkt dan heel de zomer bij elkaar denk ik :') en sowieso intensiever (zijn nu bv. bezig met de dubbele longe, is toch wel echt werken :P ) en hij heeft z'n paddock paradise waar hij toch wel in rondscharrelt (momenteel 4 voerplaatsen, komt nog eentje bij).

Dus alles samen lijkt het toch de goede richting uit te gaan :D
Zo stom dat ik nergens een weeglint kan vinden ... Toch nog maar eens proberen zelf te meten (maar ik twijfel dan achteraf altijd of ik wel goed gemeten heb _O- )

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 08:09

Hier even een grote herfstdip !

Mijn haflinger was in 2008 echt veel te zwaar, 640 kg. Moest van het gras af minder hooi en meer bewegen.
We hebben een hele strijd gehad met het gewicht, maar uiteindelijk in 2010 stond de weegschaal op 520 kg.

Helaas kreeg ik weer opmerkingen van hij wordt wel weer er dik en in augustus wilde hij liever niet dan wel lopen, maar ja warm weer denk je dan. Ook heb ik mijn zadel moeten verbreden maar er ging nog steeds geen lampje branden. Ben naar de DA gegaan met urine om het te laten onderzoeken maar daar kwam niets uit waarde waren prima. Te dik kwam even niet in mijn op.

Tot ik gisteren weer met hem naar de weegbrug ben gegaan en er nu weer 60 kg meer aan zit dan in 2010 !

Wie kan mij tips geven want ik weet nu even niet meer hoe ik dit moet oplossen.

Hij eet drie plakken is ongeveer 8 kg graszaadhooi op een dag.
Krijg 500 gram grasbrok verdeeld over 4 voerbeurten.
Staat in de paddock en loopt 24 uur buiten, hooi en brokjes gaan in verschillende kuipen zodat hij moet bewegen voor zijn eten.
Rij 1 x per week in de les mee en daarvoor moet ik eerst 50 min rijden om bij de les te komen. Dus rijden we minimaal al 3 uur op de zaterdag. Wel veel in stap.
De rest van de week rij ik zeker nog drie maal een uur.
Andere dagen longeer ik dan.
Alles is in een heel laag tempo en je moet elke stap eruit dwingen!

Hoe krjg ik nu die kilo's eraf of zou er medische toch iets wezen dat ik beter de DA kan laten komen.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:35

jomaro: krijg je de indruk dat je paard het werk niet leuk vind?
werk je vnl met hem in de bak? zoja kun je eens gaan kijken om meer met hem naar buiten te gaan, aan de hand een goede wandeling van een uur of op de fiets zodat ie ook goed kan draven, maak eens een obstakel baan in de bak met tonnen,balkjes, flapperende dingen, zodat hij wakker wordt en om zich heen gaat kijken dat het allemaal wel heel leuk is om te werken en vooral al die positieve aandacht die hij krijgt elke keer als hij uit zichzelf een stap voorwaarts doet!

succes.

een update langs mijn kant, post hier niet zo heel veel, ben bijna alle tijd kwijt bij het knollietje.
hij is flink vermagerd, zijn buik hangt niet meer, je ziet zijn buikspier lijn lopen (weet niet hoe anders te omschrijven), en zijn zware volle manenkam wordt IETS soepeler en vooraan net achter de oren lijkt ie wat dunner te worden.
helaas blijven tot nog toe de pockets boven en onder zijn schouderblad en die lekkere bulten op zijn kont waardoor die een kuil krijgt :D maar het kuiltje is al minder diep!

dus we gaan de goede kant op, gisteren is ook ons aangepaste (verbrede) lamoen binnen gekomen, dus nu nog een goede instructeur en dan kunnen we daar ook mee aan de bak. heerlijk tussen de paden en lanen de hort op :D

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:46

crazyshar schreef:
jomaro: krijg je de indruk dat je paard het werk niet leuk vind?
werk je vnl met hem in de bak? zoja kun je eens gaan kijken om meer met hem naar buiten te gaan, aan de hand een goede wandeling van een uur of op de fiets zodat ie ook goed kan draven, maak eens een obstakel baan in de bak met tonnen,balkjes, flapperende dingen, zodat hij wakker wordt en om zich heen gaat kijken dat het allemaal wel heel leuk is om te werken en vooral al die positieve aandacht die hij krijgt elke keer als hij uit zichzelf een stap voorwaarts doet!

succes.

Het rijden is al een afwisseling van in de polder rijden , naar de les toe is langs een drukke weg.

http://youtu.be/1kOYDqzYgNg

Waar je hem heel actief en wakker mee krijg zijn kunstjes doen voor een brokje :D

We zullen eens aan het werk gaan met andere dingen in de bak. Wie weet werkt het.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:49

ik zie inderdaad niet echt een paard dat er plezier in heeft en graag wilt lopen.
het lijkt ook wel alsof het hem meer moeite kost om zijn voorbenen te bewegen/op te tillen dan zijn achterbenen. die zijn veel actiever dan vooraan.
en als je hem meer bezig houdt tijdens zo'n rit door hem daar ook oefeningen te laten doen? zodat hij wat gestimuleerd wordt? het lijkt hem allemaal helemaal niets te doen, leuk een bomproof paard maar leven zit er niet echt in haha.

ik merk wel bij "mijn" haf dat stem beloning net zo hard werkt als een snoepje, als ik hem helemaal de hemel in prijs met een stem zo hoog dat er glas kan breken :D dan wordt ie helemaal blij en gaat nog meer zijn best doen haha :D

mss kun je bij hem ook eens kijken wat zijn intresse wekt qua beloning wat niets met voedsel te maken heeft.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:30

crazyshar

:D hij ziet er inderdaad bomproef uit zo en als je dan weet dat ik een aantal maanden terug bijna niet langs de weg durfde omdat hij ineens echt heel erg gek kon doen :o
We zijn wel blijven rijden maar niet meer alleen :D

Ga proberen met stembeloning, op zich klets ik al tegen hem van wat we gaan doen :j

De lol/plezier en graag willen lopen moet op de een of andere manier terug komen, maar heb hem al jaren en een echte loper is het al vele jaren niet meer. Mede door al het overgewicht natuurlijk.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:38

@jomaro, misschien kun je eens een kijkje nemen in het insulineresistentie topic.Ook hier komen goede tips naar voren.

Ik vind je paard ook te zwaar,helaas.Bloedmooi overigens,heb zelf twee haffen ;-)
Gewicht is zo'n vreselijk moeilijk iets en vooral ze op gewicht houden.
Hoe voer je nu je haf?Uit een slowfeeder?
Waar haalt je haf de benodigde vitamines uit?ook om vet te verbranden zijn die nodig en die vind ik niet terug in je rantsoen. :-) Met name vit E en magnesium.
Vitamine E moet overigens apart op gecontroleerd worden.zit niet bij een standaard bloedonderzoek.

Je kunt nog best het een en ander aan huisvesting veranderen misschien.
Verder kilometers maken,duurtraining.Juist de lange afstanden in beweging helpt hierbij.Maar volgens mij doe je dit al.
Hoe voelt zijn manenkam en zijn hoeven?
Ik heb niet zo het idee dat je paard het niet leuk vind..wel dat er iets dwars zit.Of er iets medisch mis is durf ik niet te zeggen,kan ook goed het gewicht zijn wat parten speelt.Of een tekort aan iets waardoor hij misschien wat lusteloos is.
Heeft hij snel last van spierpijn?

Ik geloof ook niet dat je dit goed krijgt met afwisseling (al is dat altijd belangrijk).Als ik je filmpje zo zie heb ik wel het idee dat hij niet lekker in zijn velletje zit,aan orenspel en ogen te zien.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:45

timokyana

Hooi ligt op verschillende plaatsen, geen roosters erop heb ik wel gehad. Ben overdag altijd thuis dus krijgt hij kleine beetjes verdeeld over de dag, of in een hooinet.
Heb een tijdje subli ponybrok gegeven(400 gr p/dag) voor vitamine/mineralen maar daar gaat hij van schuren.
Nu een half jaar grasbrok eigenlijk met het idee dat er dan ook voldoende vitamine in zitten. Hangt ook een zoutblok in de stal.
Manenkam is dik voorste 10 cm is wat losser. Dit is al jaren zo ook toen hij richting de 500 kg was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:22

Voert er hier iemand Pavo Daily Plus?
Zou ook een stukje ruwvoer kunnen vervangen en is dus misschien ook iets om als extra bij te geven (ik blijf ermee zitten dat ik denk dat hij te weinig krijgt :o Zal vast tussen mijn oren zitten hoor :') ). Zit wel melasse in, maar echt zonder melasse heb ik al stilaan opgegeven ... En ik heb ook iets van 'voor die hoeveelheden die hij krijgt' ... Het is dus niet de bedoeling om hem kilo's & kilo's daarvan te geven ...

Ik heb momenteel voordroog, spelt & luzerne & pavo vital, en 3 voederbieten.
Dit krijgt hij verveeld over de hele dag (voormidag voordroog, spelt; 's middags 2 bieten; avond voordroog, spelt & 1 biet). Ik verdeel dit 's avonds over 5 plaatsen, voormiddag wordt het jammer genoeg op 1 plaats gegeven (ga nog eens heel lief vragen of ze misschien ook even de weide rond willen gaan :o ). Ik heb nog compact gras staan waar ik nog mee ga beginnen, maar ben nog een beetje zoekende ... Ik wil zeg maar op verschillende plaatsen naast het voordroog nog wat extra neerleggen .. In z'n stal krijgt hij z'n spelt/luzerne, z'n bieten aan de andere kant van de weide. Het compact gras kan dan ook nog ergens erbij en vandaar dacht ik dus aan iets als de Daily Plus, gewoon puur als extra knabbel zeg maar.

Maar vraag me dus af of dit voordelen of nadelen heeft voor een pony zoals die van mij (te dik & zomereczeem) dus vandaar de post .. Iemand ervaring? :Y)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:55

[***]

Ik heb geen ervaring met pavo daily plus. Wel met luzerne daar werd zijn manenkam echt erg dik en hard van.

Blijft moeilijk om iets goeds te vinden om te voeren en dat ze dan geen te kort krijgen.

Heb soms het idee dat er in de lucht te veel suikers zitten :D

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:01

Mijn paard en pony lopen dag en nacht samen in de wei. De pony is vet,en het paard mag ook wel wat minder...maar dit probleem heb ik elk jaar,er zit gewoon nog teveel in het gras. Als de winter straks echt begint en er is niets meer te knabbelen in het land,dan slinken ze wel weer. Ze krijgen geen brok,ook niet in de winter,maar wortelen en goed hooi.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:19

Hallo,
Ik heb een fjord en een shetlander die allebei veel te dik zijn. Aangezien de winter er weer aankomt zit veel rijden er ook niet in (voor de fjord). Ze staan 24/7 in de wei en krijgen Hooi bijgevoerd. We gaven altijd wortelen in de winter maar zitten daar juist veel suikers in of niet? Ik lees veel verschillende dingen namelijk.
Groeten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:53

In wortels zitten zeker veel suikers. Er zitten ook vitaminen in, dat is de voornaamste reden dat veel mensen ze voeren.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:24

timokyana schreef:
@jomaro, misschien kun je eens een kijkje nemen in het insulineresistentie topic.Ook hier komen goede tips naar voren.

Ik vind je paard ook te zwaar,helaas.Bloedmooi overigens,heb zelf twee haffen ;-)
Gewicht is zo'n vreselijk moeilijk iets en vooral ze op gewicht houden.
Hoe voer je nu je haf?Uit een slowfeeder?
Waar haalt je haf de benodigde vitamines uit?ook om vet te verbranden zijn die nodig en die vind ik niet terug in je rantsoen. :-) Met name vit E en magnesium.
Vitamine E moet overigens apart op gecontroleerd worden.zit niet bij een standaard bloedonderzoek.

Je kunt nog best het een en ander aan huisvesting veranderen misschien.
Verder kilometers maken,duurtraining.Juist de lange afstanden in beweging helpt hierbij.Maar volgens mij doe je dit al.
Hoe voelt zijn manenkam en zijn hoeven?
Ik heb niet zo het idee dat je paard het niet leuk vind..wel dat er iets dwars zit.Of er iets medisch mis is durf ik niet te zeggen,kan ook goed het gewicht zijn wat parten speelt.Of een tekort aan iets waardoor hij misschien wat lusteloos is.
Heeft hij snel last van spierpijn?

Ik geloof ook niet dat je dit goed krijgt met afwisseling (al is dat altijd belangrijk).Als ik je filmpje zo zie heb ik wel het idee dat hij niet lekker in zijn velletje zit,aan orenspel en ogen te zien.

Hoi,

Heb inmiddels bloedonderzoek laten doen DA dacht aan IR. Maar dat is er niet uit komen rollen. Wel dat er een parasieten besmetting is en daardoor een bloedarmoede die erg laag is.

Juiste wormenkuur en suplementen moeten hem weer op de been zien te krijgen.

Gr Mariska

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:51

Poon doet het niet slecht :D
Heb hem vanmorgen bij wijze van test het volledige hooi laten geven, dus het aantal kg dat ik normaal in 2x per dag geef. Ik had al een vermoeden dat hij niet meer at om te eten, en wilde nu dus eens goed zien wat hij ermee deed. Vanavond lag er nog genoeg om de hele nacht mee door te kunnen! *\o/* Heb hem toch nog een klein beetje bijgegeven, maar het zou goed kunnen dat ze dan morgenvroeg niks moeten geven (heb gezegd als er nog veel ligt dat het dan ok is, en als toch alles op moest zijn heb ik een hooinet klaar staan). Wat een luxe als je zo onbeperkt kan geven :D Hoop dat dit zo blijft duren :Y) :))

Verder ben ik toch nog steeds zoekende voor eventueel een extra. Als je alles berekend zou ik hem te weinig ruwvoer geven (alhoewel hij het dus wel laat staan en ook niet op een nieuwe lading aanvalt, dus honger heeft hij niet) dus vind ik het een leuke gedachte om toch wat extra te kunnen geven. Ik had daarom eens een baaltje Compact Gras meegenomen, deze heb ik gisteren open gedaan .. Wat is me dat een rotzooi :o := Toen ik de baal open deed lag mijn halve baal al op de grond }:0 Er kwam zoveel stof uit dat zelfs ik er hoestbuien van kreeg := En het is ook een stuk kleiner gehakt dan dat ik gedacht had, het valt zo door je vingers .. Vind het ook niet fijn om vast te nemen :+ Ik ga hem nu die baal geven, want poon vindt het wel heel lekker, zal ook niet voor niks zijn :+ en dan was het dat.

Nu heb ik wat gehoord & gelezen over Hippo Fourage & Horsehage, wat ook ruwvoeders zouden zijn. Maar die bestaan uit raaigras, en ik dacht dat dit gras niet zo goed was? Alhoewel er wel heel weinig suiker in zit als je het bekijkt op voervergelijk (een stuk minder dan in Compact Gras bv.) .. Iemand hier toevallig ervaring?