Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:53

Wijslander schreef:
Anoniem schreef:
Equimins..

Ah ook. :D Die bestel ik gewoon, ziet er goed uit en nog betaalbaar ook. Scheelt me weer een hoop uitzoekwerk, bedankt!

Deze inderdaad :D

Zidore

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 00:29

We hebben hier een paardje nu op hooibrok met vitalbix nutri mash staan (is ouwetje met slechte tanden) is dat voldoende (naast onbeperkt goed hooi) of moet ik hier nog pavo vital naast geven (of zijn we dan aan het “over”voeren??

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 07:55

Zidore schreef:
We hebben hier een paardje nu op hooibrok met vitalbix nutri mash staan (is ouwetje met slechte tanden) is dat voldoende (naast onbeperkt goed hooi) of moet ik hier nog pavo vital naast geven (of zijn we dan aan het “over”voeren??

Hooibrok bevat - tenzij aangevuld met vitamines en mineralen - niet voldoende vit/min. Nutrimash is een aanvullend voer en bevat ook niet voldoende vit/min in principe.
Ik vraag me alleen af waarom je pavo vital zou voeren als je al in de vitalbix-lijn zit? Die producten sluiten mooi op elkaar aan - zou zelf dan eerder vitalbix daily complete bij de nutrimash en hooibrok voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:25

Ik ben eigenlijk benieuwd wanneer je een paard of pony mineralen moet gaan voeren. Ik heb nu subli bikkels gehaald voor de pony, maar moet mijn paard nu ook?
Situatie: klein paard wordt regelmatig bereden, 3x per week. 4 jaar, merrie. Krijgt 3/4 schep basisbrok en 1/4 schep merriebrok. Merriebrok wil ik opmaken en dan helemaal op basis. Ze krijgt ook een emmer luzerne.

Pony, 12, ruin, ook 3x per week gereden. Is een d pony. Was geen biks gewend en likt overal aan. Mineralen blok is beschikbaar maar laat hij links liggen. Krijgt nu 200 gram basisbrok en een schep luzerne.

Beide lopen in het land waar wel gras is maar niet idioot veel. Op stal hooi in slowfeeder, goeie kwaliteit.

Omdat de pony overal aan likt dacht ik dat hij misschien een tekort had, dus ga hem nu iedere dag 300 gram bikkels geven. Zou mijn paard het ook nodig hebben? Wanneer loopt een paard kans op tekorten?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:19

Skippy01 schreef:
Zidore schreef:

Hooibrok bevat - tenzij aangevuld met vitamines en mineralen - niet voldoende vit/min. Nutrimash is een aanvullend voer en bevat ook niet voldoende vit/min in principe.
Ik vraag me alleen af waarom je pavo vital zou voeren als je al in de vitalbix-lijn zit? Die producten sluiten mooi op elkaar aan - zou zelf dan eerder vitalbix daily complete bij de nutrimash en hooibrok voeren.

ik wil graag een vitaminebrok die door de hooibrok/slobber/mash heen kan. Dat kan met Pavo wel en de vitalbrokjes moet je apart voeren, dat gaat niet met 2 voerbeurten per dag helaas... ook de prijs is 3x zo duur.. dat maakt op zich niet zoveel uit eerlijk gezegd, de voerbak raakt nogal vol met die hoeveelheid, van pavo is maar klein bekertje.. alhoewel die melasse/tarwe etc. me wel tegenstaat inderdaad... weet jij zo wat er mist aan vitaminen bij de mash, want daar zit volgens mij best al wel wat in... hopelijk kan ik iets aanvullen zodat ik 'compleet' ben zeg maar..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:31

Die vitalbrokjes vallen ook uiteen in de slobber, zou geen probleem moeten zijn.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:35

Myrthe3 schreef:
Ik ben eigenlijk benieuwd wanneer je een paard of pony mineralen moet gaan voeren. Ik heb nu subli bikkels gehaald voor de pony, maar moet mijn paard nu ook?
Situatie: klein paard wordt regelmatig bereden, 3x per week. 4 jaar, merrie. Krijgt 3/4 schep basisbrok en 1/4 schep merriebrok. Merriebrok wil ik opmaken en dan helemaal op basis. Ze krijgt ook een emmer luzerne.

Pony, 12, ruin, ook 3x per week gereden. Is een d pony. Was geen biks gewend en likt overal aan. Mineralen blok is beschikbaar maar laat hij links liggen. Krijgt nu 200 gram basisbrok en een schep luzerne.

Beide lopen in het land waar wel gras is maar niet idioot veel. Op stal hooi in slowfeeder, goeie kwaliteit.

Omdat de pony overal aan likt dacht ik dat hij misschien een tekort had, dus ga hem nu iedere dag 300 gram bikkels geven. Zou mijn paard het ook nodig hebben? Wanneer loopt een paard kans op tekorten?

Je paardsn krijgen te weinig vitamines en mineralen. Om aan de juiste dosering te komen zou je de aanbevolen hoeveelheid moeten geven. Omdat veel paarden daar veel te veel van aanzetten (door de suikers oa) geven veel mensen dat niet. Een vitaminebrokje of poeder is dan een goede aanvulling.
Voor de lik pony, je zou een theelepeltje zeezout aan zijn voer kunnen toevoegen. In ieder geval zout zonder toegevoegde jodium

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:53

tamary schreef:
Die vitalbrokjes vallen ook uiteen in de slobber, zou geen probleem moeten zijn.

er staat bij dat je ze echt apart moet voern, vandaar...

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:02

Over de vitamine e kwam een vraag:
Ik voer de lijnzaadolie met vitamin E. Mijn merrie is sinds dien gaan glanzen als een spiegeltje en prachtig mooi in haar rondingen. Eerder had ik last om haar op gewicht te houden, als je daar ook last van hebt zou je de dosering iets kunnen verhogen net zoals ik had gedaan. Maar, let op, dat betekent niet dat deze olie alleen geschikt is voor dunne paarden. In de normale dosering zeker een mooie aanvullen voor 'normale' paarden zonder dat ze dikker worden.

Daarvoor nog een vraag over de vitaminekorrel:
Ik lijk bijna een vitalbix promotor... Maar: ik voer dus ook de combi DailyComplete samen met de Active+. Mijn merrie is echt de allermoeiljkste eter die ik ooit heb gekend (alles anders dan vitalbix, appels, wortels en paardensnoepjes(pas sinds kort) gaat er niet in), zakken en zakken en zakken zijn er door heen gegaan totdat ik de gok maar aan ging en ondanks het gezonde imago van vitalbix, het toch maar geprobeerd. En wonder boven wonder vindt ze dit heerlijk. Ze eet het direct op en niet of gedurende een hele nacht of gewoon helemaal niet. Ze likt de bak er bij uit.
Ik geef een maatschepje van Vitalbix met DC en eentje met Active+. Je kan eigenlijk uit de voeten met enkel DC, maar omdat mijn merrie best wat extra's mag om aan te zetten maar niet drukker hoeft krijgt ze de muesli erbij. Ook voor de lekker, het is heerlijk kruidig namelijk en olie erin.
Let op, ze worden niet dik of heet van de active het is langzaam beschikbare energie in de vorm van olie dus.

Al met al, ja het kost misschien wat meer in vergelijking met schroot als pavo, maar je stopt echt goed spul in je paard, wat ze 1; heerlijk vinden 2; heel natuurlijk is kwa ingredienten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:20

Niet alle paarden vinden vitalbix zo enorm lekker. De slobber hoef je die van mij niet voor te zetten :o

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:25

Dat heb je altijd. De ene smult van pavo vital de andere niet.
Mijne hoef je geen enkele slobber voor te zetten, dus ook niet die van hun. Terwijl bijna alle paarden slonner enorm lekker vinden ;)

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:10

Nee de bovenste is met selenium.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:27

Ik geef nu pavo vital naast het gewone krachtvoer, omdat ze anders tekorten zou krijgen gezien ze niet veel krachtvoer krijgt (wordt snel heet van krachtvoer)

Twijfel of ik hiermee door moet gaan of dat t eigenlijk overbodige luxe is.
Verder dacht ik eerst om te wisselen naar vitalbix complete + vitalbix muesli + lucerne. Maar vind dat voer nog best wel prijzig

Ze krijgt per dag:

- c/a 200 gram(2 handen vol) voermeesters ruwvoermix royaal (bij 800gr, volledig dekkend)
- 500 gram muesli - horsefood easy mix (bij 2 kg volledig dekkend)

Als ik dus het voeradvies moet aanhouden, zou ik of 2 kg muesli, of 800 gram ruwvoermix, of bijvoorbeeld 1 kg muesli + 400 gram ruwvoermix moeten geven.

Wat denken jullie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:40

Als ze te heet wordt van krachtvoer, dat verminderen tot net genoeg om vitaminekorrel te eten en die eventueel een weekje of 2 te verdubbelen. Heet kan ook door tekorten komen nl. Krachtvoer wordt meestal gegeven voor de vit. + energie en enkel de eerste is essentieel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:38

Als ze heet worden van krachtvoer en het niet echt nodig lijken te hebben
zou ik krachtvoer schrappen
Goed supplement geven wat je door een ruwvoer achtig iets mengt en klaar
(Er van uitgaande dat ze qua ruwvoer afdoende gevoerd krijgen om gewoon In conditie te blijven )

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:30

Vorig seizoen de vitalbix DC bijgevoerd. Maar vond de grote zak toch lastig droog bewaren.. nu bij horsefitshop met 25% korting de pavo vital besteld. Ben erg benieuwd.

Zijn er mensen die naast de vit/min brok toch nog supplementen bijvoeren? Ze krijgt hier nu vitalbix lijnzaad, pharmahorse vit E excellent en magnesium over de muesli,

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:42

Ik zelf geef wel suplimenten voor zijn atrose, daar zit glucosamine, maar ook beetje magnesium en ik geef biotine bij

ondanks dat ik een vitmaine korrel bijgeef, en klein beetje krachtvoer.

Biotine ben ik nog maar net mee begonnen.

Je zou zeggen hij moet genoeg hebben aan de vitamine korrel en zn krachtvoer. Alleen wat ik niet zo goed snap.

even in pavo geval. Die zeggen als je minder dan 2 kg (pony 1.5kg) krachtvoer geeft wordt er aanbevolen een vitamine korrel bij te voegen. Bij alleen ruwvoer is het zeker aan te raden omdat in ruwvoer niet genoeg zit. Maar of je nou wel of geen krachtvoer bij voert, je geeft nog wel de zelfde hoeveelheid vitaminekorrel. Ik zelf geef voor 500kg ipv voor 450kg

Dus eigenlijk zou je dan als je krachtvoer geeft ook minder vitaminekorrel moeten geven.

Rede dat ik biotine bij voer is dat mijn haf veel over het verharde loopt en hij nu achter geen ijzers heeft, en ik hoop dat straks de biotine aanslaat en daardoor achter ijzerloos kan blijven.

Biotine is een veilig supliment kan je niet snel overdoseren. En magnesium is ook vrij veilig.(behalve als je paard nierproblemen heeft) Wat ik wel doe ik geef wel de minimale. Dus pharamhorse zegt voor pony van 300 kg moet ik 3 schepjes biotine geven en voor een paard 6 schepjes (600kg) ik doe dan de 3 schepjes ook al zit ik dan 150 kg onder de dosering. Dit omdat in pavo vital al extra biotine is toegevoegd.

Wil je echt 100% zeker weten dat je paard niks te kort heeft, zou je bloedtestje moeten doen.

mijne kwm ondanks de pavo vital (gaf toen maar 50 gram ipv 75 gram) en subli dieet toch een vitamine D te kort.(stond toen in de winter veel binnen, mar had in de zomer 24/7 buiten gestaan, dus snappen doe ik het niet hij stond toen net 2,5 op stal) Magnesium gaf ik toen ook bij en dat zat mooi in het midden. Vitamine E was ook gewoon goed.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:46

Wat is precies je vraag?

Waar ik benieuwd naar ben;
Waarom heeft je haf kv nodig?
Koudbloeden zijn meestal meer dan prima af op enkel vitamine brok. Normale dosis.
Mooi ruwvoermixje erbij en klaar ben je.

Ben benieuwd of je biotine gaat werken voor dat doel.

Wat ik voor mijn paard heb laten doen is uittesten wat ze nodig heeft door n holistisch dierenarts. Als ze er is dan doet ze t en het kan zeker wisselen !

Als je paard iets niet nodig heeft en wel krijgt kan het namelijk overprikkelend werken op het systeem. Zeker als je paard al iets heeft dan kan het averechts werken.
En voer enkel goede zo niet de beste kwaliteit.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:51

Mijn IJslanders krijgen een vitaminekorrel, krachtvoer (haver) na het werk, lijnzaad en supplementen (magnesium, wheypoeder en sinds vorige week vitamine e). Op stal wordt wel (onbeperkt) arm ruwvoer gegeven.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:55

Ik heb mijn had ook keer laten meten door een holistische meid. Kwam uit dat hij alleen metazoa nodig had.. maar dat lust meneer niet eens.

Zelf de pyhontics joint comp zou hij niet nodig hebben terwijl als ik niks ondersteunende geeft voor z’n atrose hij toch strammer is

Heb hem ook alleen op wat lucerne en Pavo vital gehad maar miste echt energie voor het rijden.

Hij speelt nogal veel

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:35

Saaams schreef:
Vorig seizoen de vitalbix DC bijgevoerd. Maar vond de grote zak toch lastig droog bewaren.. nu bij horsefitshop met 25% korting de pavo vital besteld. Ben erg benieuwd.

Zijn er mensen die naast de vit/min brok toch nog supplementen bijvoeren? Ze krijgt hier nu vitalbix lijnzaad, pharmahorse vit E excellent en magnesium over de muesli,

Grote zak? Ieder voer is toch zo een grote zak ;) Vitalbix is nog één vd kleinere

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:35

Ik heb het hier ook niet over een holistische meid.
Dit gaat om gedegen medisch advies.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:48

Ah ik dacht dat je bedoelde met zo stokje meten. Diegene had daar wel speciaal een opleiding ervoor gevolgd. Sorry kwam wat respectloos over

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:03

SBravour schreef:
Saaams schreef:

Grote zak? Ieder voer is toch zo een grote zak ;) Vitalbix is nog één vd kleinere

Klopt. Maar muesli word ingekocht door stal. Dus van die zak heb ik geen last. Dan moet ik het restant weer thuis bewaren en op stal met een emmer of ton aan de slag.