Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:56

Limonade schreef:
Voeren op het oog doen we ook met onze hond ( Barf ) dus ik ga er vanuit dat ik het ook wel een beetje kan bij een paard haha.

Ik ben ook erg benieuwd waar ik mee thuis kom! Keus genoeg daar in Spanje ;)

Leuk dat je ook barft! Ik doe dat ook, voer ook de paarden HH op het oog en dat gaat prima!

Equi_libre

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:00

hahaha, ik barf niet maar carnibest... Geheel off topic, want het zijn honden, geheel on topic want natuurlijke voeding ;-)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:14

Caballos schreef:
Limonade schreef:
Voeren op het oog doen we ook met onze hond ( Barf ) dus ik ga er vanuit dat ik het ook wel een beetje kan bij een paard haha.

Ik ben ook erg benieuwd waar ik mee thuis kom! Keus genoeg daar in Spanje ;)

Leuk dat je ook barft! Ik doe dat ook, voer ook de paarden HH op het oog en dat gaat prima!

Hier idem :) 4 barfende katjes! (volgens mij staat er nog een foto van in mijn profiel)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:39

Misschien voor de liefhebbers van Lucerne een optie; wij kunnen een grote partij grofstengelige lucerne kopen, dus niet gehakseld, zonder melasse/ olie etc. In kleine baaltjes ( ca. 20/ 25 kg), maar voor ons met 2 paardejs is de hele partij teveel. Als er mensen belangstelling hebben neem dan even contact op.
We hebben al een partijtje thuis en de paarden eten het heel graag, het is helemaal stofvrij. We mengen het nu met het hooi, en dat bevalt erg goed.
We hebben ook nog gehakseld lucerne liggen ( uit grote baal, zonder toevoegingen) en dat voeren we tussendoor in de voerbak.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:18

Mijn paard vond de luzerne van Subli al te grof, dus het klinkt fantastisch maar ben bang dat ze het niet eet.. Merrie he..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:24

annepanne schreef:
Mijn paard vond de luzerne van Subli al te grof, dus het klinkt fantastisch maar ben bang dat ze het niet eet.. Merrie he..

Tja, onze paarden vinden het echt heel lekker, dit lijkt ook al veel meer op hooi maar ze moeten er wel flink op kauwen. Die van ons zijn allebei hengsten, maar ik kan me niet voorstellen dat het daar iets mee te maken heeft ;)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:34

Merrie meer in de zin van, het is nogal een tutje! Je zit me net wat te ver weg om het even te proberen!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 04:46

Hoi allemaal, zijn jullie er nog?

Ik heb weer een nieuwe vraag: Nu staat er bij de Marstall Force dat er 2% melasse in zit. Is dit erg?
In de Stal- en Weide repen zit het niet. Dan beter die voeren?

De Pavo Vital die ik nu voer zal trouwens ook wel melasse bevatten...
Kwam er achter dat Marstall goed te verkrijgen is in de buurt, ga eens verder spitten!

Heb nu voer van Mijten, ook om te proberen (is dan wel niet suikervrij, helaas) De Dressuur Plus, om te kijken of dat mijn pony wat rustiger zou maken.

En als jullie moesten stemmen, wie zegt dan dat bietenpulp goed is (en ze er niet heet van worden?) Hoor zoveel tegenstrijdigheid!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:27

Producten van Marstall horen niet in dit topic (ivm met suikers en melasse, etc.)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:56

Bietenpulp worden paarden niet heet van; het is meer ruwvoer dan krachtvoer! Bietenpulp bestaat uit de overblijfselen van de voederbiet nadat alles suikers ( die doen wij in onze thee/ koffie, etc) eruit gehaald zijn. Het enige wat dus overblijft zijn de ruwe vezels van de biet.

Mijn ervaringen zijn dat wanneer je een heet paard een combinatie voert van genoeg goed hooi, lucerne ( gehakseld of grofstengelig), een niet al te grote portie gemengd graan + vit. supplement dat ze rustiger worden, beter in hun vel zitten ( letterlijk en figuurlijk), geen stofwisselingsproblemen hebben, etc. etc.
De oorzaak van een te druk paard kan ook liggen in "verkeerd" voerbeleid, maar dan in de richting van maag/ darmproblemen. Wij voeren geen brok of ander "kant en klaar" voer, maar er zit wel veel haver in de granen ( waar paarden zogenaamd druk van worden :o , de grootste fabel die er bestaat) en allebei onze paarden ( 2 dekhengsten) zijn de rust zelf.

Buikpijn is een nogal onderschat probleem; dat kan drukke paarden geven, paarden die niet "aan het been" zijn, paarden die prikkelbaar zijn, etc. etc. Buikpijn wordt o.a. verzoorzaakt doordat de darmen/ maag te lang stil liggen, maagzuur zich ophoopt en dat gaat irriteren. Een paard hoort 16! uur per dag te kauwen om goed gezond te blijven en de vertering/ stofwisseling op peil te laten blijven. Door het voeren van zoveel mogelijk ruwe vezels, behalve grofstengelig hooi en/ of lucerne, ook pure, ongeplette, granen, die bevatten nl ook veel vezels en voordat een graankorrel verteerd is moet er eerst goed gekauwd worden en daarna moet er in de darmen nog flink gewerkt worden om de schilletjes af te breken en de voeding uit het graan op te nemen.

( Witte) suikers, melasse, brok etc. zorgen voor irritatie van de darmen; brok hoeft niet gekauwd te worden, dat valt vanzelf uitelkaar in de mond en veel muesli's zijn voorbewerkt "voor een betere vertering" zodat ook zonder kauwen de darmen nauwelijks aan het werk hoeven om de voeding op te nemen; dus de darm werkt niet hard genoeg en gaat geirriteerd aanvoelen; gevolg een geirriteerd paard.
Het lucerne/ alfalfa hooi wat wij nu bijvoeren is zo grof dat de paarden daar heel lang zoet mee zijn, eerst het eten/ kauwen en daarna het stofwisselings stelsel wat aan het werk moet.

En voor iedereen met een "granen fobie"; ze worden er niet heet van ( maar hebben wel genoeg conditie), ze poepen niet alles uit, hooguit wat schilletjes en het bestaat niet alleen uit suiker! ;) 8-)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:00

madamX schreef:
Producten van Marstall horen niet in dit topic (ivm met suikers en melasse, etc.)

Wel eens aan gedacht dat suikers en melasse ook natuurlijk is :D
Sorry kan het even niet laten :o

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:09

Jammer genoeg geldt dat niet voor de bewerkte soorten ( "witte" geraffineerde suikers, meel, rijst, pasta etc.) en juist die worden toegevoegd in voer.
Suikers zitten vrijwel overal in ( behalve in o.a. vlees ;) ) en zijn in die vorm ook nodig om energie van te krijgen, maar bewerkte suikers zijn uitermate ongezond, voor mens en dier, werken verslavend en geven allerlei "ongewenste bijwerkingen" zoals bijv. hyperactiviteit, darmklachten, etc. Eigenlijk zijn geraffineerde produkten puur vergif; als het "gezonde" ( vitaminen, vezels, etc) zijn eruit gehaald, er blijft alleen een leeg produkt over.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:12

Bedankt voor de uitleg van wat jij merkt, Elcid! Ik voer een pony nu ongeveer hetzelfde als jij.

Mijn andere pony krijgt nu wel een grove muesli. Was speciaal voer voor de zenuwen, zeg maar. Heb nog niet het idee dat het veel doet (hij krijgt ook maar weinig). Naast pulp en lucerne (z. melasse!) dan.

Waarom mag ik trouwens geen vraag stellen over Marstall hier? We hadden het eerder toch ook over de vitaminebrokjes van Pavo?

Daarbij komt dat er volgens de site geen melasse in de koeken van Marstall zit. Het gaat hier toch niet alleen over graanvrij voeren, maar juist de suikers, melasse, kant en klaar brok, conserveringsmiddelen ed?
Of begrijp ik het verkeerd (kan zomaar :o )

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:12

ElCid schreef:
Jammer genoeg geldt dat niet voor de bewerkte soorten ( "witte" geraffineerde suikers, meel, rijst, pasta etc.) en juist die worden toegevoegd in voer.
Suikers zitten vrijwel overal in ( behalve in o.a. vlees ;) ) en zijn in die vorm ook nodig om energie van te krijgen, maar bewerkte suikers zijn uitermate ongezond, voor mens en dier, werken verslavend en geven allerlei "ongewenste bijwerkingen" zoals bijv. hyperactiviteit, darmklachten, etc. Eigenlijk zijn geraffineerde produkten puur vergif; als het "gezonde" ( vitaminen, vezels, etc) zijn eruit gehaald, er blijft alleen een leeg produkt over.

Maar dit wordt niet gebruikt in de Marstallvoeders. Mijn reactie was bedoeld voor madamex :)
Wat jouw commentaar betreft ben ik het helemaal met je eens!

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:16

Zijn er hier mensen die bij EquiFyt bestellen? Wil de Zupa graag bestellen, maar om nu een transport te laten komen ik een beetje te gek haha.
Wellicht iemand in Friesland die het ook heeft?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:29

@mirim; bedankt :D Misschien hebben anderen er weer wat aan!
@Safiera; wij voeren lucerne zonder melasse of welke toevoeging dan ook. We hebben grote ( 400 kg) balen, daar wordt niks aan toegevoegd en kleine baaltjes grof stengeling lucerne ( Alfalfa) hooi. Heeft dus alle voordelen van lucerne/ alfalfa maar zonder de nadelen van allerlei toevoegingen ( en is veel goedkoper ;)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:40

Veel Healthy Herbs voeders hier... misschien kunnen jullie mij adviseren.

Ik heb een pony, 1.35 m hoog.
Ze heeft last van zomereczeem en is gevoelig voor suikers e.d.
Ze heeft een grotere kans om hoefbevangen te raken, mede omdat haar hoefbeen lager licht dan normaal (is niet gekanteld en ook nog niet eerder hoefbevangen geweest).
Ook heeft ze de neiging om snel een dikke manenkam te krijgen bij te veel voer (suikers?).

Op dit moment voer ik per dag 1/2 schep Marstall Naturell + 1 schep Marstall ProCaval-Struktur + een klein handje Marstall Force
(de struktur krijgt ze om haar wat langzamer te laten eten)
Verder krijgt ze onbeperkt hooi wanneer ze op stal staat.

Ze wordt intensief gereden op B niveau dressuur, springen en cross.

In de winter staat ze overdag in de paddock (van 9 a 10 uur tot 4 a 5 uur) en 's avonds/'s nachts op stal.
In de zomer staat ze overdag op het land (niet al te rijk land) en 's avonds/'s nachts op stal.

Ik wil graag een overstap maken naar het natuurlijk voeden.
Welk voer zullen jullie mij dan aanraden?

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:45

Elcid, welk vitamine supplement gebruik jij dan. En wat voor granenmix gebruiken jullie? Kan je dan bijv ook de 5 granenmix van subli geven, of zitten daar weer teveel onnodige toevoegingen bij.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:00

Wij voeren als supplement Marstall Force, eerder gaven we PAVO Vital maar dit bevalt beter.
De granenmix kopen we van een boer in Groningen ( Siddeburen) in grote hoeveelheden; het is een combinatie van hoofdzakelijk haver en gerst met een klein deel tarwe en gebroken mais. Wij geven er zo nu en dan ook zwarte haver bij, die is wat vetter.
Wij hebben ook wel de granenmixen van Subli gevoerd, die met zwarte haver heeft geen vit. korrel maar de 5-granenmix wel. Die granenmixen voldoen ook prima.
We hebben ook een tijdje zelf gemengd en kochten dan zakken haver/ gerst etc. die we doorelkaar mengden.
Reden van overstap is heel simpel; we weten waar deze granen vandaan komen ( de boer verbouwd het zelf), de prijs is zeer concurrerend en de paarden doen het er erg goed op :D \
We kwamen met dit voer in aanraking op een pensionstal waar we gestaan hebben en zijn het dus blijven voeren; intussen zijn er diverse vrienden met paarden van ons die het ook zijn gaan voeren.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:05

Nou wie weet. Ik heb een ijslander en nog nooit iets van granen gevoerd. Maar wellicht zou ie daar fijn op kunnen reageren. Al zijn er ook weer veel mensen die tegenstander zijn van het voeren van granen. Het blijft een moeilijke materie. Ben net overgestapt op subli dieetmix. Dat eerst dus maar eens even afwachten.

Maar hoeveel van die granenmix voer je dan per dag?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:24

Wij voeren nu ca. 1,5 kg per dag; we zijn weer begonnen met trainen, maar meer dan 2 kg voeren we eigenlijk nooit. Als ze niks doen dan geven we rond de kilo per dag i.c.m. ca. 9 kg ruwvoer ( hooi en lucerne).
Het gaat dan om een Lusitano hengst van 1.65m en een Paint hengst van 1.55m.

Ik stuur je even een PB.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:33

Stal_Fiore schreef:

Ze heeft een grotere kans om hoefbevangen te raken, mede omdat haar hoefbeen lager licht dan normaal (is niet gekanteld en ook nog niet eerder hoefbevangen geweest).
Ook heeft ze de neiging om snel een dikke manenkam te krijgen bij te veel voer (suikers?).

Op dit moment voer ik per dag 1/2 schep Marstall Naturell + 1 schep Marstall ProCaval-Struktur + een klein handje Marstall Force

In de winter staat ze overdag in de paddock (van 9 a 10 uur tot 4 a 5 uur) en 's avonds/'s nachts op stal.
In de zomer staat ze overdag op het land (niet al te rijk land) en 's avonds/'s nachts op stal.

Hoi,

misschien nog even handig te vermelden wat voor arbeid je pony doet?
Ik lees dat je pony eigenlijk onbeperkt ruwvoer kan eten? Persoonlijk vind ik wat hij er aan krachtvoer bij krijgt best veel.
HH is er geschikt om als aanvulling te geven op onbeperkt ruwvoer en pony's/paarden die gevoelig zijn voor HB.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:52

M.b.t. al dan niet granen voeren (los van of er toevoegingen in het voer zit) en natuurlijk voeren: op zich maken granen geen deel uit van het natuurlijke voedingspatroon van paarden; hun verteringsapparaat is niet ingericht op het verteren van granen. Maar: ze zullen vast in de natuur ook wel eens een graantje meepikken. In dit topic is uiteindelijk door TS gesteld dat voor haar 'natuurlijk voeren' gebaseerd is op een menu zonder granen, en zonder allerlei toevoegingen als melasse, zout, e-nummers etc. Of je het daarmee eens bent, moet je voor jezelf bepalen. Dat is echter wel waar in dit topic vanuit wordt gegaan.

Ik denk dat het vooral van belang is, dat als je wèl granen voert, dat dit niet in grote hoeveelheden tegelijk is (geschreven wordt niet meer dan 1 kilo per keer, wat ik overigens al best veel vind, maar dat terzijde) en dat de hoeveelheid granen in overeenstemming is met de hoeveelheid arbeid die het paard verricht. En daarnaast moet je vooral ook het individuele paard voor ogen houden; wat dat betreft hebben we het telkens over allerlei gemiddelden, maar ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb geen gemiddeld paard ;-). Hij krijgt nu al een hele tijd helemaal geen granen meer en daar vaart hij heel goed bij. Net als een heleboel anderen die het wel prima doen op granen. Ik persoonlijk denk wel dat als je granen geeft, je beter 'echte' onbewerkte granen kunt geven (waar ElCid denk ik op doelt) i.p.v. muesli's en brok. Overigens zijn de produkten van HH ook in brokvorm, maar die zijn niet te vergelijken met dat soort brok.

@ElCid: ik hoor/lees op meerdere plekken dat lucerne nogal eiwit-rijk is. Dat gaat dus wel goed met Ultramar? Ik durf het Perre (PRE) eigenlijk niet te voeren, aangezien hij toch moeite lijkt te hebben met eiwitrijke voeding. Daar ben ik ook voor gewaarschuwd door degene waar ik hem vandaan hebt (hij is fokker in NL, Perre is door hem gekocht in Spanje). Hij gaf aan dat je Iberische paarden geen eiwitrijke voeding moest geven; ook geen maismeel oid. En geven jullie het dan als hooi of naast hooi?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:58

Caballos schreef:
Stal_Fiore schreef:

Hoi,

misschien nog even handig te vermelden wat voor arbeid je pony doet?
Ik lees dat je pony eigenlijk onbeperkt ruwvoer kan eten? Persoonlijk vind ik wat hij er aan krachtvoer bij krijgt best veel.
HH is er geschikt om als aanvulling te geven op onbeperkt ruwvoer en pony's/paarden die gevoelig zijn voor HB.

De arbeid die mijn pony doet, staat er bij...

Ik vind het niet veel krachtvoer. 1/2 schep is niet 1/2 kilo he?
Ze krijgt dus 1/2 schep Marstall Naturell per dag, dus 1/4 schep in de ochtend en 1/4 schep in de avond.
Daarbij krijgt ze 1 schep ProCavall-Struktur per dag, dus 1/2 schep in de ochtend en 1/2 schep in de avond.

Als ik haar op minder zet dan heeft ze niet genoeg bij het werk dat ze moet doen.

Het onbeperkte ruwvoer is alleen op stal, dus dat is in de avond/nacht.
Buiten heeft ze dit niet.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:01

Stal_Fiore schreef:

ik heb dezelfde vraag en opmerking als ElCaballo eigenlijk. Wat versta jij onder intenstief rijden? En daarnaast, krijgt ze 'echt' hooi of voordroog/kuil? Sommige mensen noemen dat ook hooi nl., dus ik vraag dat altijd even na.
Kennelijk heeft je pony toch wat moeite met het verwerken van al de voeding die ze krijgt gezien wat je beschrijft, dus dan zou het maar zo te veel kunnen zijn. Heb je al ees geprobeerd de Marstall Naturel weg te laten en alleen de force en struktur te geven? Ik ben helemaal verder niet bekend met Marstall, dus ik heb geen idee of dat kan, maar ik dacht toch dat de force een vitamine brokje is? Of vergis ik me? Want als dat zo is, ben je misschien al een eindje op weg. Als je info wilt over de HH wil ik je gerust via pb verder helpen.