[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjord100

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:29

Mijn Fjord was ook veel te dik. Heb zo'n 8 weken geleden hem op weiderantsoen gezet. 2 keer per dag een half uur tot een uur afhankelijk van de lengte van het gras. Is mooi afgevallen. Hij kreeg 's avonds nog een plakje zeer grof hooi. Bijna riet zo grof. Ik men zo'n 3a 4 keer per week een 3 kwartier. De laatste 2 weken is hij erg zweterig en hijgerig. Ik heb zijn hals en borst geschoren, maar bleef hijgen en zweten. DA langs laten komen omdat ik het niet vertrouwde. Hart, longen wel goed? DA vond dat hij te weinig kreeg en moest hem 2 keer per dag 1 kilo brok bijgeven en langer op wei zetten. Hij had te weinig en lever kon dat niet hebben. Te weinig energie en dus slechte conditie. Nu maar hopen dat hij niet weer dik wordt. Ik vind het zeer lastig. Hij groeit nl. al van de lucht.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:33

Oei, dat klinkt wel als een heel erg streng dieet. Een paard hoort zo'n 16 uur te kunnen fourageren. Als je fjord straks is opgeknapt, kun je beter meer ruwvoer geven en de brok afbouwen. Brok bevat veel suikers en is daardoor niet geschikt voor de sobere paarden. Beter kun je dan gaan kijken naar een vitaminesupplement of een suiker- en zetmeelarme muesli.

fjord100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:57

Helaas groeit hij ook van wat voor ruwvoer dan ook. Normaal krijgt hij alleen in de winter een handje brok voor de vitamines, maar idd het is een streng dieet. Hij is alleen van water en lucht maar zo 100 kilo te zwaar.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:52

Dan vaker voeren, maar kleine porties riwvoer. Een paard kan echt niet te lang zonder ruwvoer staan, dat is erg slecht voor de maag.
Op de wei kun je een graasmasker omdoen, dan kunnen ze wel eten, maar een heel stuk minder.
Heb je foto's van je fjord?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:41

@Fjord100, ik geef grasbrok en muesli van Equifyt twee x per dag...allebei heel arm aan suiker.
Als je je paardje op dieet zet, kies je best een vervangmiddel waardoor hij alle belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt.
Mijn Haflinger is hierdoor afgevallen en heeft energie genoeg om te werken.
Ze staat overdag op een zo goed als afgegraasde wei en kan naar believen hooi eten.
's Avonds komt ze op stal en heeft ze een vol hooinet voor de ganse nacht.
De maag mag niet te lang leeg zijn, gevaar voor maagzweren.

Hopelijk heb je hier wat aan ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:05

Hoeveel zit er in equifit?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:42

@timokyana
het is een kruidenmuesli met toegevoegde vitaminen en mineralen
ZONDER melasse en kan als volwaardig krachtvoer gegeven worden.
Mijn Haf heeft eczeem en ze schuurt zelfs niet meer nu.
Vorige zomer had ze een harde manenkam en zo'n vetrimpels....deze laatste zijn zo goed als verdwenen.
Het is sinds jaren dat ze het zo goed doet, ik ben heel tevreden nu :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:35

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:13

Ook ik was fanatiek bezig met minder voer en veel bewegen. Had ook slimfit gekocht om het afvallen te ondersteunen. Ben ik gelukkig nog niet mee begonnen want we hebben een Droes geval opstal en niemand mag van het terrein of. Dus rijden en dergelijke valt af want we hebben geen eigen bak. Word 2 maanden minimaal stappen op het terrein dan maar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:19

Hallo! :wave: Het is alweer een tijdje geleden dat ik mij hier meldde, ik wilde graag even melden dat ik een hele fijne oplossing heb gevonden voor mijn moddervette ros: ik heb 'm verhuisd! Niet alleen heeft hij nu een betere (paardvriendelijker) omgeving en een érg leuke kudde maar hij is er dus ook afgevallen. Hij staat nu ergens waar de paarden eigenlijk constant in beweging zijn, en waar ook een geschikte hoeveelheid wordt gevoerd. Zodra de hooibakken leeg zijn hebben ze kaal weiland, takken en momenteel een moerasje vol eikels om zich mee te vermaken. En als hij in de winter erg dik zou worden kan hij met andere paardjes die gauw dik worden apart op een paddockje 's nachts. Ik ben helemaal blij! Gisteren zag ik 'm zelfs achter z'n oor krabben met z'n achterhoef, dat had hij heel lang niet gekund... spekpens zat in de weg en als hij het probeerde werd hij topzwaar en moest dan weer z'n voet op de grond zetten om niet te kapseizen.

Overigens denk ik dat boterhambillen niet persé op overgewicht duidt. Bij mijn paard dan wel. Maar ik vind het verder vooral een typisch haflinger-iets. In de kudde van mijn paardje staat ook een haf, die niks te dik is maar die wel van die mooie billen heeft.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:46

Ik geloof niet dat dat moeras vol eikels zo gezond is voor je paard :+
Verder klinkt het als een mooit stekkie!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:31

Twee jaar terug ruimde hij iedere ochtend de eikels op in het paddockje waar ik hem zette terwijl ik uitmestte, hij was toen netjes op gewicht en heeft nooit wat aan die eikels overgehouden. Gaat me er vooral om dat hij in beweging is -hij loopt van het gras naar het water naar het hooi terug naar het gras naar de eikels, knaagt aan een tak, en weer naar het gras, de hele dag loopt hij- en daardoor afvalt. Hij heeft een schokbetonnen verteringsstelsel en is nog nooit ziek geworden van eikels. Hij eet ze ook maar een klein deel van het jaar ;) Heb 'm liever slank mét eikels dan dik zonder, eerlijk gezegd. Het moerasje bestaat uit een sloot en de wat zompige weerszijden daarvan. Lengte is schat ik 100 meter. Het is geen uitgestrekt moeras in een natuurgebied ;)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:30

eikels kunnen wel degelijk gevaarlijk zijn voor je paard maar slechts in grote hoeveelheden en vooral de nog groene eikels en bladeren mjah blijft toch beetje oppassen hoor. Elk jaar vooral als na een storm veel eikels in weiland terechtkomen zijn er dieren die problemen mee krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:35

Mwah, ze zijn bruin en er doen minstens 4 paardjes hun best om ze elke dag netjes op te ruimen. Wacht, ik zoek d'r wel even een plaatje van.

Edit:
Afbeelding
Je snapt hopelijk dat ik in dit landschap niet met een hark ga staan moeilijk doen :Y)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:19

qoute:
In groene, niet rijpe eikels en eikenbladeren bevinden zich looistoffen (tanninen). Deze kunnen bij een hogere dosering problemen veroorzaken.

De ziekteverschijnselen bestaan uit een aantasting van de maagdarmwand, waardoor o.a. maagzweren , maagdarm-verstoppingen en bloedarmoede kunnen ontstaan. De eerste zichtbare symptomen zijn een verminderde eetlust, koliekverschijnselen en een donker gekleurde urine. Als je paard tijdens het poetsen gevoelig is in de buikstreek is alertheid geboden.

Ik zou ich het risico niet lopen. ;-) Het kan twee jaar goed gaan en misschien het derde jaar fout.Ik zou het niet afwachten in elk geval :-)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:58

Zodra eikels vallen zijn ze meestal rijp.
Ik heb horen zeggen dat als een paard het net gewend is, een hand vol al schade kan aanrichten, maar een paard dat dagelijks eikels kan eten, kan er kilo's van op zonder ziek te worden.
Wel zijn het soort zetmeelbommetjes, en ze komen er enorm van aan.
In dat opzicht is het dus geen geschikt 'voer' voor paarden die toch al te dik zijn en moeten afvallen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:05

Zo lang hij ondertussen ook afvalt mag hij van mij eikels eten :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:42

Ik heb even een vraag.

Ik heb een pony van 20 jaar. Hij is niet dun, niet tè dik maar heeft wel een buikje. Zijn ribben zie je ook(die heb je altijd al gezien, of hij nou dik was of niet. Iemand misschien toch tip dit weg te krijgen) hij krijgt op het moment een halve kilo brok per dag. Daarnaast onbeperkt gras, hij krijgt kuil (ik voer op het oog, wat ik ongeveer genoeg vind. Is toch erg lastig...... Want ik weet niet of hij nou te veel of te weinig krijgt) hij heeft ook toegang tot stroo uit zijn schuilstal.

Is dit, wat hij krijgt; genoeg, te weinig of teveel? Of moet ik andere supplementen geven? Het is een c-ponytje en hij is vorig jaar keer hoefbevangen geweest van teveel kuil. Dit krijgt hij nu weer. Iemand zei brok vervangen door pavo daily plus. Ik dacht eerder aan pavo daily plus vermengen met brok tot een halve kilo. Of toch maar niet? Wie helpt mij!!! Ik heb mijn pony pas enkele weken dus erg lastig is dit haha!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:46

Is je pony wel regelmatig ontwormd? En heeft de pony veel vet op zijn hals, schouders en/of kont?
Als de pony verder weinig vet heeft, dan zou het ook een grasbuik kunnen zijn. Heb je misschien een foto?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:51

_Dune_ schreef:
Is je pony wel regelmatig ontwormd? En heeft de pony veel vet op zijn hals, schouders en/of kont?
Als de pony verder weinig vet heeft, dan zou het ook een grasbuik kunnen zijn. Heb je misschien een foto?

Hij is regelmatig omtwormd, altijd op tijd. Hij heeft een redelijke dikke kont (neem aan vet) op zijn schouders heeft hij ook genoeg vet, of het veel is durf ik niet te zeggen, ik zoek even een foto!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:53

Afbeelding
Hij is hier niet echt dik, maar als je voor hem staat, puilt zijn buik een beetje aan de zijkanten eruit. Naast hem denk je dat hij haast echt te dun is, als je recht voor hem staat zie je het pas

Edit: ik zoek even een betere foto

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:53

Als je wilt weten of je paard te dik is, dan is alleen naar de buik kijken niet voldoende. Het beste kun je scoren op 3 punten; hals, rug/buik en kont. Zie het filmpje voor een duidelijke uitleg. Het is wel in het engels, mocht je het niet goed begrijpen, dan weet ik denk ik nog wel een zeer verkorte versie van dit verhaal in het NL.

http://www.worldhorsewelfare.org/inform ... ght_advice

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:54

Ik kan geen betere vinden, zal er dinsdag paar maken van zijn ribben en buik van voren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:43

Zou het kunnen dat een pony eet, puur voor de uitdaging?
Situatieschets: momenteel heb ik een hooinet, een emmer in de stal en een houten bak buiten.
Hij krijgt een gedeelte in het hooinet, een stuk in de emmer en sinds gisteren ook een pluk in die houten bak.
Het hooinet is altijd leeg, de emmer zit nog vol (als je alles wat op de grond ligt bij elkaar hebt geraapt :+ ) en de houten bak was ook leeg, maar hier lag dus maar een klein plukje in. Het hooinet is ook iets wat duidelijk z'n voorkeur heeft, zodra je daarmee aankomt is z'n aandacht alleen nog daarvoor. Hij doet liever moeilijk met het net dan gewoon hetgeen wat los in de emmer ligt te eten ...

Zou het kunnen dat hij gewoon aan dat hooinet bezig blijft tot het leeg is omdat hij dat een leuk spelletje vindt? Ik wilde eerst altijd met hooinetten werken (maar ben nog op nieuwe aan het wachten) en dus alles verdelen over verschillende netten op verschillende plaatsen. Maar misschien is dit niet zo'n goed idee?

Heb de voorbije dagen zoveel mogelijk in het net gestoken en dan nog een plukje in de emmer enzo, maar dit is dan misschien geen goed idee? Misschien kan ik beter een plukje in het net en de rest gewoon 'los' neerleggen? Dat hij dan niet zo iets heeft van: het moet, moet, moet op?

Ik kan niet goed volgen :')

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:23

Geen idee [***], mijn Haf is sowieso geobsedeerd door alles wat eten is, hooinet of niet :D

Hier is de dikke Haf nog steeds dik. Sinds maart/april staat ze nu met een graaskorf, dag en nacht, tot op vandaag. Ze blijft echter moddervet. Ik vind het ontzettend zonde, ze is ook zo enorm geobsedeerd. Als ik met haar werk in de piste gaat ook altijd de korf even af en dan stopt ze gewoon niet met zoeken aan de bakrand naar sprietjes gras, er kan een bom ontploffen. De graaskorf is nochtans die IR, met een klein gaatje dus. Helpt niets. Er staat nu ook nog erg veel gras te wachten (nog halve hectare vol) wat mijn draver wel kan gebruiken, maar zij dus niet. Huidige weide ziet er leeg uit maar de Haf valt nog niet af...
Ondanks die vetheid houdt ze wel een zekere conditie, ze zweet bijna niets. Echt gek. Stapt en draaft ook nog heel ruim... Ik denk dat in haar geval de enige oplossing zou zijn elke dag een paar uur hard werken, of een veulen krijgen :+ . En om dat tweede nu elk jaar te doen is uiteraard ook overdreven ;-) .

Voor de winter twijfel ik nog steeds. Ad lib hooi, maar dan met of zonder graaskorf? Voor mijn gevoel maakt het weinig uit, vet blijft ze toch. Ben alleen bang dat het alsnog erger wordt deze winter. Ad lib vanwege het andere paard, dat ik echt niet apart kan voeren (vorig jaar alles uitgetest en niet goed bevonden). Denk er wel over de draver voordroog bij te voeren, maar dan heb ik het probleem van de Haflinger nog niet opgelost.

Dikke paardjes, het blijft ontzettend moeilijk vind ik...