Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:26

Omdat ik ook de vital active wilt proberen omdat hij de care4life niet altijd eet. En ik hem wat activer wilt.

Maar weet niet of dat wel zin heeft omdat hij dat na t werk krijg.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:34

Ik voer mijn paarden 's ochtends en 's avonds hun voer en niet vlak voordat ik ga werken. Denk niet dat het tijdstip waarop je iets voert verschil maakt.. Althans dat is mijn ervaring. Het is de algehele energiebalans van een paard die voor mij uitmaakt of een paard actiever is.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:54

Dus concreet, wat is je vraag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:09

Je gaat toch sportbrok voeren? Het wordt er niet duidelijker op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:32

Roos_M schreef:
Dus concreet, wat is je vraag?

Nog concreter, wat is je vraag over Vitalbix? Want dat is tenslotte waar dit topic over gaat.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:02

Of Vitalbix active effect heeft na het rijden. Om hem meer energie te geven voor t werk..

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:31

plutolover schreef:
Of Vitalbix active effect heeft na het rijden. Om hem meer energie te geven voor t werk..

Heb je het nu over Pavo Vital of over Vitalbix Active+ ?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:33

De Pavo vital geef ik nu naast care4life van Pavo

Nu wil ik de care4life vervangen voor de active+ maar vraag me af of dat wat uit zou maken omdat hij t na het werk krijgt. En niet ervoor

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:52

plutolover schreef:
De Pavo vital geef ik nu naast care4life van Pavo

Nu wil ik de care4life vervangen voor de active+ maar vraag me af of dat wat uit zou maken omdat hij t na het werk krijgt. En niet ervoor

Nee dat maakt niet uit. Het mooie aan de active+ is namelijk dat het paard op dat voer (aan)leert energie te halen uit vezels en plantaardige vetten. Dit zorgt voor een constanter energielevel. In traditionele brok en muesli moet het paard de energie voornamelijk uit suiker en zetmeel halen waardoor je energiepieken krijgt en het weinig effect heeft als je het steevast na het rijden voert.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 07:57

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:46

Ik snap dat nooit zo, als ze invallen ga je toch meer of rijker ruwvoer geven?
Mijne moest aankomen en heeft dat wel met hulp van nutrimash, olie en pulp gedaan. Maar ook onbeperkt ruwvoer. Eenmaal weer op gewicht gaat hij weer terug naar 300gr brokjes.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:58

Jotoma schreef:
Ik snap dat nooit zo, als ze invallen ga je toch meer of rijker ruwvoer geven?
Mijne moest aankomen en heeft dat wel met hulp van nutrimash, olie en pulp gedaan. Maar ook onbeperkt ruwvoer. Eenmaal weer op gewicht gaat hij weer terug naar 300gr brokjes.

Helaas heb je de hoeveelheid ruwvoer niet altijd voor het zeggen als je op pension staat. Anders had ik hier voor gekozen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:03

Dan zou ik er nog steeds anders mee om gaan. Als mijn paard niet voldoende ruwvoer krijgt zou ik aanbieden extra bij te betalen voor meer ruwvoer, zelf ruwvoer aanschaffen of een andere stal zoeken. Maar goed, off topic. Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: ik denk niet dat je je paard op gewicht houdt met de active+.
Dan zou ik eerder voor pulp gaan.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:30

Ik voer mijn paard naar tevredenheid Vitalbix dc, maar ze valt 's winters altijd wat in, ondank dat ze al een grote ruwvoereter is. Als ik haar pulp bijvoer, en dat hoeft nog niet eens zoveel te zijn, is ze zo weer op gewicht.
Pulp levert de grondstoffen voor een goede darmflora en daardoor beter benutten van het overige ruwvoer.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:24

Invallen (vooral in de winter) komt vooral door een gebrek aan darmvulling (dus ruwvoer).

Een paard wat makkelijk invalt moet altijd beschikking hebben over ruwvoer. Je kan ook extra vezels voeren in de vorm van bietenpulp en/of luzerne. Helemaal ideaal is een combinatie van bietenpulp/luzerne en zemelen zodra je daar aan begint.

Krachtvoeder is bedoeld als extra bron van energie en/of een uitgebalanceerde bron van vitaminen en mineralen. Niet persé als buikvulling.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:33

Ik meld me in dit topic :o

Ik heb namelijk een vraag over de vitalbix pure lucerne. Ik ben aan het rondkijken om bij het krachtvoer (nu een kwart schep havens basisbrok) lucerne bij te geven zodat ze rustiger eet, ook om eventueel wat meer spieren aan te zetten (ze heeft nu een half/driekwart jaar stil gestaan) en dus wat extra eiwit bij te voeren. Nu vroeg ik me af of hier mensen ervaring hebben met de lucerne van vitalbix? Ik zie door de bomen het bos niet meer dus ik hoop hier wat ervaringen te krijgen!

Ik kreeg als tip mee om lucerne te geven, maar dan wel lucerne brok omdat de losse lucerne kan prikken in de slokdarm, wat is jullie ervaring hier mee?

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:12

Ik heb eerst losse lucerne gehad van Hartog. Op zich is die ook prima, veel mensen op stal gebruiken deze ook omdat die goedkoper is.
Na een dikke maand de vitalbix lucerne geprobeerd. De vitalbix vind ik veel fijner aanvoelen, ruiken en eruitzien dan de Hartog lucerne. Paard kreeg ook jeuk van de hartog (maar dat ligt aan mijn paard zijn allergieën, niet aan het voer) en bij de luzerne van vitalbix heb ik nog geen schuren gezien.

Dat prikken in slokdarm en zelfs maag kan kloppen. Dat heb ik ook gelezen voor ik het ging voeren en meteen ook het advies gekregen om altijd eerst hooi te geven. Ik voer sindsdien mijn paard altijd eerst hooi voor hij zijn brok x luzerne emmertje krijgt. Tot nu toe gaat dat prima zo. :j

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:28

Inderdaad samen met hooi voeren. Als je er profijt uit wil halen qua eiwitten moet je ook goed kijken wat de voor jouw paard aanbevolen hoeveelheid gaat zijn. Dat is namelijk waarschijnlijk meer dan 1 voerschep per dag.

Net zoals krachtvoer altijd eerst hooi voeren voor je lucerne geeft is het beste. Daarnaast is de Lucerne van Vitalbix één van de weinige lucernes op de markt waarbij ter 'ontstoffing' lijnzaadolie wordt gebruikt en het lucerneblad er niet uit gefilterd is. Hier zitten de meeste bouw en voedingsstoffen (dus ook de eiwitten) in. Hierdoor dus effectiever voeren dan met een lucerne waar alleen de stengels zitten.

Mijn paard doet het er in de praktijk heel erg fijn op!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:36

Klinkt goed! Ze krijgt er tijdens het krachtvoer hooi bij maar echt erna geven is wel lastig. Qua eiwitten wil ik even kijken hoe ze het doet op meer hooi en nu dus echt puur tegen het schrokken van de brokken. Ik ga eens kijken of ze het bij onze leverancier hebben!

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:46

Robin_Rikkie schreef:
Klinkt goed! Ze krijgt er tijdens het krachtvoer hooi bij maar echt erna geven is wel lastig. Qua eiwitten wil ik even kijken hoe ze het doet op meer hooi en nu dus echt puur tegen het schrokken van de brokken. Ik ga eens kijken of ze het bij onze leverancier hebben!

In praktijk kleur ik ook niet binnen de lijntjes hoor. :o
Hij krijgt altijd eerst hooi en meteen daarna ga ik zijn brok/luzerne mengen met de bietenpulp. Zo krijgt hij zijn krachtvoer ongeveer vijf minuten later. Dat is 's ochtends. 's Avonds hangt er altijd een hooinet klaar voor hem dus als hij binnenkomt, kan hij meteen hooi eten en ongeveer een uurtje later geeft stalgenootje krachtvoer.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:56

Hmm ja, dat zou eventueel kunnen alleen ik moet met het voer naar de wei/paddock lopen om het te geven in het donker (ook geen lichten) dus om dan twee keer te lopen wanneer het ook in een keer kan :=
Nu ben ik qua ruwvoer ook aan het veranderen met tijden etc dus even kijken of dit geregeld kan worden! Morgen even langs de voerleverancier en daar nog even advies vragen :)

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:59

O ja, dat zou overbodig zijn om twee keer te lopen. Dat zou ik zelf ook niet doen. :P

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:06

Nou zoals beloofd meld ik me nog een keer alhoewel de discussie over schrikachtige paarden inmiddels wat op de achtergrond is geraakt zie ik. Ik ben gestopt met de Vitalbix en terug naar Marstall. Resultaat; een pony die niet meer bij ieder geluid of beweging op mijn tenen springt of er vandoor gaat. Ook ik wil er de nadruk op leggen dat ik niet ga zeggen dat Vitalbix slecht is., maar het lijkt een mismatch met mijn pony . Als ik heel eerlijk moet zijn krijgt mijn paard van Vitalbix net iets meer glans dan van de Marstall, maar goed voor mij beter een paard met iets minder glans maar een rustig hoofd .
Ik ga ook niet meer proberen terug te gaan op de Vitalbix ondanks het feit dat ik mij ook realiseer dat andere faktoren een rol kunnen spelen. Het is mij gewoon te riskant. Hij doet het goed op Marstall net als de 2 jaar voor mijn uitstapje naar Vitalbix daily complete . Ik voer overigens wel de Nutri Mash van Vitalbix en dat gaat verder prima!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:23

Ik heb nu ook een zak vitalbix lucerne, had voorheen altijd hartog.
Deze voelt wat zachter aan en er zit geen melasse in, alleen wat olie. Dat vind ik wel een voordeel.
Ik heb deze winter ook voor het eerste de nutrimash voor na het werk en die bevalt ook goed, ze eten het graag.

Verder voer ik al een aantal jaar naar tevredenheid pure feed.
Zijn hier mensen die toevallig overgestapt zijn van pure feed naar vitalbix en hoe bevalt dat, merk je verschil?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:50

Zijn er ook mensen die de lucerne voeren en dan ook olie erbij? Ik zou wel de lucerne willen proberen maar vraag me af of je dat dan niet te veel van het goede wordt met die olie? Of is die hoeveelheid te verwaarlozen?