Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fanci_mike

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:01

Tis een beetje een combi. Merk het aan tinkemans ook, hij is frisser. Ik vind het geweldig, eíndelijk zit hij weer lekker in zijn vel. Paint is frisser op natures best, dus die krijgt dat weer. Ik wil graag dat mijn paarden zich lekker voelen, zorg dan ook dat ze regelmatig hun ei kwijt kunnen en ja, ik heb er flink van leren rijden...

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:34

Ik ga mijn best doen om hem lekker zoveel mogelijk zijn energie nuttig en leuk/goed te laten besteden.
Mijn paard was kopschuw toen ik hem kocht. Dit was nagenoeg weg. Het is sinds een week weer terug en alle bewegingen die je maakt geeft hij vaak negatief reactie op ( - schrikken). Ik ben hier alweer opnieuw op aan het oefenen en gaat alweer iets beter, maar vreemd dat dit opeens dan weer terug is (zal misschien dan ook wat te maken hebben met het feit dat hij meer energie heeft en weer gevoeliger wordt voor bewegingen). Met longeren en rijden is hij erg vlot. Opzich niet erg (fijn zelfs), maar het duurt nu veel langer voor hij ontspant. Hier moet ik dus ook weer opnieuw aan werken. We gaan ons best doen. Opzich ben ik tevreden over het voer. Meneer vindt het heerlijk, is fit, glanst, manen lijken snel te groeien, maar jammer genoeg is zijn mok wel terug (afgelopen week) ondanks dat de bodem droog is, en we wat balans moeten gaan zoeken in zijn energie.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:46

Ik heb niet het idee dat het mijn merrie lekkerder in d'r vel zit. Ze is altijd toomloos en een vat vol energie. Maar ze was veel meer schrikkerig en rusteloos. Ze krijgt altijd al een magnesium/tryptofaan supplement om haar wat te helpen met angst. Maar die angsten en stress momenten leken het keer op keer te winnen. Ze bleef er ook langer in hangen.

Daar zit ze zichzelf echt mee in de weg. Merkte echt dat ze meer gestresst was bij bepaalde handelingen waar ze altijd al iets stress van heeft. Bv rijden in 1 bak met andere paarden. Door smalle openingen lopen enz.
Nu dat ik gestopt ben merkte ik na een dag of 4 ook weer een teruggang in het stress gedrag. En ik ben er mee gestopt aan het begin van deze week... Dat was toen het nog koud was. Dus het weer kan ik er niet echt de schuld aan geven.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:21

Jannepauli schreef:
Toch vraag ik me af.... als paarden zo 'frissig' worden op dit voer, kan het dan niet gewoon zo zijn dat ze zich nu eindelijk lekker in hun vel zitten en daar wat jolig op reageren? Dan lijkt het me meer een probleem van de baasjes die dat blijkbaar niet goed kunnen oppakken..

Nou nee hoor tenminste niet in mijn geval.
Mijn merrie ging als een idoot paard door de bak en longeer cirkel of ik er nu op zat of niet.
Ze keek er ook erg gestrest bij dus heeft niks te maken met niet in goede banen kunnen lijden.
Nu ze weer op haar eigen voer staat is de rust weer terug gekeerd en ja met vrolijke uitspattingen.

Dus ik ben gestopt met dit voer voor nu helaas want ze vond het heerlijk en het idee erachter kon ik alleen maar toejuichen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:38

Ik geef geen C4L op dit moment, maar bij mij hebben ze allemaal last van overtollige energie hoor!
Zit eerder in de lucht dan in het voer ;)
Maar goed, als het verschil met ene voer of andere voer zo duidelijk is...
(maar kan ook zijn dat ze rustiger is na even flink uitrazen... met be sneeuw en bevroren grond konden ze dat de laatste tijd ook minder he...)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:19

Denk ook dat meer in de lucht zit, want die van mij krijgt hoofdzakelijk alleen voordroog en die bezig om een goede pingpong bal te zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:27

Ik heb net m'n eerste zak C4L gehaald. Wou het al even, maar de voersnelheid bij mij is zo laag dat ik eerst alle restjes op wou maken.

Maar ook mijn pony's zitten al maanden goed in hun vel, zijn voorwaards, willen graag enzo.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:31

Mede door dit topic is mijn interesse gewekt over Pavo Care4life, maar ik twijfel nog heel erg. Ben daarom bezig om de 65 pagina's (*slik*) van dit topic door te nemen, maar ben denk nog wel even bezig om alle informatie door te nemen.

Zouden een aantal van jullie even in mijn topic kunnen kijken (zie onderschrift)? Want twijfel heel erg over de voerkeuze die ik moet maken.
Ik ga ondertussen het topic verder doorlezen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:16

Ik begin door de verhalen over drukke paarden hier ook een beetje te twijfelen...
Maar ik voer het nu al een aantal weken en nu ineens is mijn merrie is heel stuk drukker met rijden, ik denk toch ergens ook dat het in 't weer zit, want ik hoor meer paarden die erg fris zijn op 't moment...

ik kijk het nog even af...

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:12

Mijn paard is een paar weken terug wel wat drukker geweest voor zijn doen, door de kou denk ik want nu hij de laatste weken af en toe wat zwaarder aan het werk is lijkt hij juist soms wat energie te missen.
Hij ziet er prachtig uit en lijkt het verder super te doen op C4L dus ik verander nog niks, hooguit krijgt hij wat granen bij mocht hij energie blijven missen.
Ook is hij giga aan het verharen dus misschien vandaar de energiedip, ik kijk het ook nog even aan...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:32

Ik ben nu sinds donderdag vorige week gestopt met de C4L en merk duidelijk verschil, zeer groot zelfs.....iedereen mag denken en vinden wa hij/zij zelf vind, maar voor mij is het duidelijk.

Wellicht dat ik het er straks zo nog eens bij ga voeren, of in de zomer als hij eerder wa futloos is maar voor nu even niet meer.

Mss da ik er tussendoor nog eens een soort van testperiode mee ga doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 01:01

waar is de c4l mooi mee aan te vullen als je toch wat extra energie zou willen?
(bv na flinke rit/training)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:12

Ik geef dan slobber (een volle schep droog spul en dat dan aanmaken met water).

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:19

Mijn paint kreeg er gewoon brok bij.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:21

Ik geef die van mij ruwe spelt bij.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:22

Pulp (evt. met een scheut olie) is ook een optie, of gewoon een extra portie C4L (dat doe ik meestal).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:35

ik geef er omegamix en lucerne bij, en na het werk wat subli senioren priores

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:29

Mijne staat nu op 'rust'ivm luchtweg problemen dus nu heeft ie zeker zat aan c4l, geef hem 2x per week wat seniores bij.
Als hij weer opgestart mag worden en we rijden weer actief(duim,duim)kijk ik ff of ik iets anders erbij zal geven of sowieso stop met c4l.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:18

Ik kan me vergissen hoor, maar bij de meeste die er last van hebben dat hun paarden te fris zijn.
Zijn bij de meeste paarden de paarden die care4life en ander voer er bij krijgen.
Zou het niet kunnen zijn dat ze een beetje te veel van het goede krijgen en daardoor hun energie niet kwijt kunnen?

Mijn shetje is eind 2011 begin 2012 heel ziek geweest, longonsteking, koorts en vieze ontstoken ogen, daardoor veel antibiotica gehad. Toen hij weer een beetje begon op te knappen, begon hij enorm te schuren en werd door mij en de dierenarts gedacht aan zomereczeem, einde van de zomer had ie geen manen en kuif meer over en boven in de staart zat bijna geen haar meer. Deze winter bleef hij maar door schuren en viel me ook op dat ie overal korstjes in manen en staart had en ook op zijn schouder. En zijn vacht was mottig en dof[ geen wormen]

Nu staat ie al een poosje op care 4 life, en de korstjes zijn zo goed als wel, de manen staart en kuif groeien weer en zijn vachtje is mooi en glanst. Het is weer mijn vrolijke manneke, die hij was voor hij ziek werd. Nu ben ik alleen nog benieuwd wat er in de zomer gebeurt, gaat ie toch weer schuren en is het zomereczeem, of was het gewoon de verkeerde voeding en de antibiotica die hij door care4life nu wel af heeft kunnen voeren? Ik hoop het maar.

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:23

Al mijn paarden zijn momenteel fris en jolig, terwijl er maar 1 c4l krijgt...
Als mijn paard hard heeft gewerkt voer ik sinds kort granen bij (equifyt), maar de basis is elke dag 1kilo c4l.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:09

@uudje , bij mij gaat die theorie niet op, mijne kreeg alleen de C4L en wat Daily plus erbij of andere kauwstimulator.
Verder kreeg mijn paard de helft nog maar van de aanbevolen hoeveelheid.

Ik heb vandaag weer gereden en zelfs mijn omgeving zegt hem simpelweg niet terug te kennen....
Ik heb pavo gemaild en gevraagd of het mss een idee is om eens te bekijken waar mijn paard, en enkele andere, hierdr zo reageren?

Ik vind het flauw van mensen om te zeggen dat het niet kan omdat er niks in dit voer zit waarop een paard zo kan reageren...ik vind dat zelf kinderachtig en eigenlijk ook niet eerlijk.
Ik ben niet de enige met deze ervaring, het zijn er meerdere.

Ik heb nu eenmaal een wat joliger paard, altijd zeer attent, maar door de C4L werd hij 'gek'.
Nu denkt ik wel dat je pas echt een duidelijke onclusie kan geven na enkele weken, al zie je in ons geval echt al een mega verschil.

Ik ben nog steeds erg te spreken over dit voer, maar ben ook gewoon erge benieuwd wat het is waar oa mijn paard zo op reageert?
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 19-02-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:14

Alle drie de rij-men ponys van mij staan nu al een tijd op care4life, ze krijgen alleen C4L, hooi en gras.
Ik wil geen ander voer meer!! Ze doen het erg goed op en zijn nu (2 van de 3 eindelijk!) op goed gewicht! hehe.....
Zitten goed in hun vel en lichamelijk zien ze er ook top uit, al zeg ik het zelf :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 19:46

Individuen kunnen altijd ergens op reageren.
Je kunt nu eenmaal nooit een product maken dat perfect is voor állemaal. Kennelijk past dit voer niet voor het paard van Loes.

Ik denk dat het ook deels zou kunnen komen dat sommige paarden zo heftig reageren door het niet meer voeren van veel ballast en het juist toevoegen van veel kruiden.
Dat wellicht gecombineerd met het weer.

Mijn haflinger stond als manegepony op 2 kg sportbrok per dag en een pluk kuil.
Ondanks hoge dosering krachtvoer was hij sloom en vermagerd.
Toen hij bij mij kwam, heb ik hem in eerste instantie volledig van het krachtvoer afgehaald en ben hem volop hooi gaan voeren.
Hij kwam weer aan en werd fitter. Vervolgens kreeg hij alleen (een kleine hoeveelheid, minder dan een halve kg) krachtvoer bijgevoerd wanneer hij gewerkt had.
Hij werkt nu harder dan als manegepony (10-15 km bosritten in heuvelachtig terrein met veel draf en galop, 3-4x per week, tegen een uurtje rondhobbelen in een manegeles met vooral veel stap en wat sukkeldraf, max 5x per week).
Hij krijgt nog steeds veel minder krachtvoer dan voorheen, maar is veel fitter dan hij zijn leven lang als manegepony geweest is.
Conclusie, hij kreeg teveel waar hij niets mee kon en te weinig waar hij wel wat mee kon.
Nu met de C4L is hij mogelijk nog wel fitter, maar niet zo onbehouwen als bij Loes beschrijft. Hin zit gewoon goed in zijn vel en haalt uit de C4L precies wat hij nodig heeft, vermoed ik.
En hij krijgt meestal ong de helft tot 2/3 van de door pavo aanbevolen hoeveelheid.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:06

@Marije_jiplover klopt wel.

Ballast was het bij mij ook niet, hiervoor voerde ik Marstall Vito en heb ook Dieetmix gehad, maar dat ad hij niet graag.
Ik let al jaren op juiste voeding dus dat is het helaas bij mij ook niet.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:29

Ben deze week begonnen met voeren (omdat k grotendeels ook door mn brok heen ben). Meneer is van zichzelf af en toe al aardig druk, maar de laatste dagen vindt ik hem wel iets drukker. Ik ga het even aankijken hoe het straks is als hij dit 50/50 met brok krijgt maar het was niet de bedoeling dat hij nog drukker zou worden... ik wacht het dus nog even af en ga niet meteen conclusies trekken....