[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:47

Vandaag weer voer gekocht.
Voor stalgenoten ook meegenomen.
Lucerne mix neem ik normaal ook.
Maar paste nu echt niet meer in de auto :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:35

Ik heb een dilemma -O-

Paardje staat sinds kort op een wei waar niet erg veel gras meer op staat. Ze staat daar 24 uur per dag. Qua rijden doet ze het nu super, ze is zo soepel als ik haar nog nooit mee heb gemaakt (wat heel fijn is, want ze heeft kissing spines). Alleen... ze krijgt dus lang niet voldoende eten. Ik moet eigenlijk 2x per dag dat beest uit de wei halen en bijvoeren, maar ik ben er maar 3 tot 4 dagen in de week. Ik kan ook vragen of ze 's nachts op stal mag, dan krijgt ze wel eten, maar dan wordt ze weer stijf.

Help, wat moet ik doen -O-

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:10

Voerkabouters?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:52

grote baal voordroog erin zetten zodat ze onbeperkt ruwvoer heeft?

Sheran

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:09

Voerkabouters zijn een goed idee! Waar haal je die? :D

Voordroog erin zetten was een goede optie geweest... als er niet nog 7 andere paarden bij hadden gestaan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:10

Eens een keertje ophouden om het paard te vermenselijken.

Ze is nu soepel, niet te dik en niet te dun ??

Je moest eens weten hoe hard het gras nu nog groeit.
De temperaturen samen met de zon zitten boven de 10 graden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:11

Ariebren: ze is nu veel te dun :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:14

Mijn standaard antwoord is:

Heb je er al eens een echte paarden tandarts erbij gehad ??

Niet zo'n vijlen ragger van 50 euro, maar een echte ??

crosspiloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:15

het gras groeit nog wel iets maar de voedingswaardes van het gras
zijn in het najaar wel minder

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:28

Tuurlijk is de voedings waarde wat mider.
Misschien 10 procent ??
Er zijn zat paarden fokkers die hun paarden de hele winter in natuurgebieden laten lopen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:35

Ik ben nu bezig een tandarts te zoeken, maar aangezien ze pas dun werd toen ze in deze wei kwam, denk ik niet dat het daaraan ligt. De paardjes willen ook de wei niet meer in en doen alle mogelijke moeite eruit te komen om nog bij vers gras te kunnen :P

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:51

Ariebren schreef:
Tuurlijk is de voedings waarde wat mider.
Misschien 10 procent ??
Er zijn zat paarden fokkers die hun paarden de hele winter in natuurgebieden laten lopen.

Ja maar het scheelt verder ook nogal HOEVEEL gras er nog op je land staat. Voedingswaarde of niet, als het gras op is, valt er ook weinig voeding vanaf te halen. Ook als het hartje zomer is. Op is op.

Hoe zit het met die andere 7 paarden? Die zullen dan ook wel wat extra's kunnen gebruiken of niet? Misschien gezamenlijk, of in overleg met de staleigenaar een baal voordroog erin (laten) zetten?

Hier zie ik het nu trouwens ook hoor, dat de pony's minder uit het gras halen. Eerst kwamen ze met volle buiken de paddock weer in 's avonds, en werd er wel wat hooi gegeten maar meer omdat het er was, niet omdat ze nou nog zo'n vreselijke trek hadden. Nu gaat ook het hooi weer met smaak naar binnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:02

Als de wei echt kaal gegeten is en er staan 7 paarden dag en nacht op zou ik zeker hooi/kuil bij gaan voeren...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:04

Zolang er nog wekelijks gras gemaaid wordt in de grote tuinen, is er gras groei.

En een volle buik is een teken van veel gras.
Of te wel, de paardjes vreten zich vol.

Maar een kruiwagen hooi op de wei, is voor de paarden veel makkelijker.
Ze kunnen dan blijven staan en zich vol eten.

Wat doe jij ?

Een bord vol eten opscheppen ??
Of overal naar toe lopen om een klein hapje te pakken ??

Een paard is lui en gaat eten van de grote hoop.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:02

Ik kan me zelf ook niet voorstellen dat de andere paardjes het erop uithouden, maar in de wei wordt niet bijgevoerd. Daarvoor zal ze naar stal moeten.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:59

Ja maar Ariebren als het grazen opgegeven moment meer energie kost dan oplevert dan gaat er toch iets niet goed. Natuurlijk moet een paard zich niet gaan staan volschransen maar als het duidelijk vermagert dan betekent het gewoon dat het te weinig binnen krijgt. En er op de weide dus niet meer voldoende gras staat om 8 paarden van te onderhouden.

Tja als ze echt niet bij willen voeren op het land dan zul je denk ik er toch voor moeten gaan kiezen om dr 's nachts op stal te zetten of zelf vaker naar stal te komen. Maarja dan zit je nog met het probleem dat je daar wel even zoet mee bent want van een half uurtje hooi eten zetten ze ook niet echt aan natuurlijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:00

Ik denk dat ik, zodra ik de staleigenaren weer zie, maar vraag of ze toch op stal kan komen. Dan maar meer mijn best doen met rijden :P

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:23

Kun je niet met de eigenaren van de andere paarden overleggen om gezamelijk voordroog oid bij te voeren?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:56

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen flauw idee heb wie die andere eigenaren zijn en ik ze nooit zie. Er staan ook een paar kleine dikke pony's in, die hoeven vast geen voordroog te hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:18

Lastig dat je niks met de andere eigenaren kunt regelen...

Mijn jonge paard loopt ook op een hele kale wei, wij hebben nu met elkaar afgesproken dat ze 2x per dag verdeeld over de wei wat plukken voordroog krijgen, zijn ze weer even bezig en krijgen ze net iets meer binnen...

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:24

Ik moet zeggen dat mijn paard sinds hij op een nieuwe stal staat al mooi bijgetrokken is. Het is nu een 'normale' 4-jarige om te zien, en niet meer zo'n iel ding. Er mag nog wel een klein beetje bij, maar het is in een korte tijd al onwijs verbeterd! Dus jongens, een betere kwaliteit (ruw)voer kan echt verschil maken! Het voordroog wat hij op de oude stal kreeg, zag er ook goed uit, maar in dit kuil wat hij nu krijgt zit duidelijk meer!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:02

@ Sheran; ik zou ook zeggen baaltje hooi er in, worden de andere paarden ook niet slechter van toch?:)

Zo even een update over mijn dunne knollen...

Maan en Loom gaat echt op en af momenteel, er zit onwijs weinig voeding nog in het gras, en ook het gras is zo goed als op. Een stalgenoot haalt ze nu 1 keer per dag een uurtje of 4 uit de wei, dan krijgen ze voor die tijd onbeperkt hooi en een schep muesli (subli) + een schep sportbrok (havens). Ik zelf ben er 5 dagen in de week, dan krijgen ze bij mij ook nog een dikke plak hooi (doen ze ongeveer een uur a 2 uur over) plus een schep muesli van subli en een schep cornmuesli van marstall. Heb ook net een zak maismeel besteld die vandaag geloof ik binnen is, en ze krijgen vanaf vandaag lijnzaadolie over hun voer. De overige twee dagen voert mijn moeder Armani, maar voor Loom is er dan helaas weinig tijd (als het gaat dan haalt ze ze alle twee naar binnen, maar gaat niet altijd.)

Ik ben hier nu sinds een week mee bezig, voor deze week kregen ze ook al hooi & brok bij, maar niet genoeg want vooral Loom bleef afvallen en maan bleef hetzelfde. Op dit moment zie je bij beide duidelijk de ribben zitten, en zijn ingevallen bij de flanken. Ik rij ook al een tijdje niet meer, alleen af en toe longeren om soepel te houden, omdat ik gewoon wil dat ze eerst aankomen.

Ze hebben allebei geen wormen (is allemaal gecheckt) en tanden zijn ook in goede conditie. Ze gaan namelijk ieder halfjaar naar de dierenarts die ook tandarts is bij ons in de buurt. K ga straks weer heen om te kijken of er al iets verbeterd is, gezien ik dinsdag en woensdag er niet kon zijn.... Vanaf zondag gaat Maan gelukkig 's nachts naar binnen, dan heeft hij onbeperkt hooi tot zijn beschikking en krijgt nog een extra keer krachtvoer. Hopelijk kan Loom ook, maar dat is nog niet zeker omdat ze ook vanaf volgende maand naar een nieuw huisje gaat.

God wat een gedoe zeg, om een beetje gewicht er aan te krijgen. Het gaat er zo af, maar er op is een ander verhaal bij deze twee (m'n derde pony is juist te dik, en krijg ik er niet af :') )

Heeft iemand nog tips? Iemand nog ideeen over mijn huidige "voersysteem" hoe het beter kan? We zijn trouwens wel aan het proberen te regelen dat de paarden die op het land staan (Loom dus) een baaltje hooi per dag op het land mogen eten, als de rest naar binnen is...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:36

Vergeet niet dat de paarden nu extra energie nodig hebben voor de aanmaak van de wintervacht.
En daar is een paarden weitje te klein voor.
Maar onbeperkt bijvoeren ??
Gewoon blijven voeren zoals tijdens de winter periode.
Niet te veel en ook niet te weinig.
Te veel voer mesten ze uit.

En een paard wat schraal blijft ??
Veulenbrok voor de extra eiwit en sla, mais, enz, olie voor de vet aanzet.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:50

Ik zit ook met een wat schralere pony op het moment. Hij is ingevallen en laat toch een zweem van ribben zien. Hij is 3,5 en wordt binnenkort beleerd, maar ik zou hem daarvoor graag wat dikker krijgen. Hij staat nog op de wei en krijgt muesli, merriebrok, lucerne en maisvlokken bij.
Maar wat ik eigelijk nergens vind, hoeveel maisvlokken/lucerne mag/moet je zo bijgeven op een dag? Want ik heb de indruk dat mijn portie maar een druppel op een hete plaat is ?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:59

Ik blijf toch gaan voor de optie meer/rijker ruwvoer geven.
Ik kreeg mijn paard op de vorige stal waar ik stond echt niet dikker, worm en bloedonderzoek was goed, en heb echt van alles geprobeerd bij te voeren. Het voordroog wat ie kreeg leek er goed uit te zien. Toch was het voor hem niet genoeg/rijk genoeg. Hij staat sinds een paar maandjes op een andere stal, en is echt onwijs bijgetrokken. Het is nu weer een 'normale' 4-jarige om te zien.

Hier een foto van Denzel een tijdje geleden
Afbeelding

En nu ziet hij er zo uit. Hij lijkt op deze foto zelfs wat buikig (is ie niet hoor)
Afbeelding