[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:48

Je dierenarts besteld een setje bij de gezondheidsdienst. Je pony moet nuchter zijn als het bloed wordt afgenomen. Daarna moeten de buisjes met bloed goed gekoeld (of ingevroren, dat weet ik zo niet) opgestuurd worden naar het lap. Als ze niet goed gekoeld zijn dan kan dat de uitslag beïnvloeden. Vervolgens krijgt je dierenarts binnen een paar dagen de uitslag binnen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:50

Weet jij toevallig ook de kosten hiervan?
Denk indd dat ik dat maar moet doen? Is dit altijd op de lossen met voeding of is er ook een kans dat je insuline moet spuiten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:56

Insuline spuiten gebeurd volgens mij niet bij paarden. Er zijn overigens dierenartsen die je 'afraden' om te testen. Het dieet van een ir pony ziet er namelijk hetzelfde uit als de voeding van een hb pony, dat wil zeggen suikers en zetmelen beperken en veel beweging geven. Zelf heb ik wel getest, omdat ik gewoon zekerheid wilde hebben. Overigens kreeg ik alleen van mijn dierenarts gluco balance na een test, dus dat was een extra reden om te testen. Overigens kun je dan later nog eens testen om te zien hoe de ir zich ontwikkeld.

Kosten weet ik zo niet meer, geloof rond de 135 euro in totaal? Zou je even je da moeten vragen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:00

Ja mijn da raden het indd ook af. Maar wil eigelijk ook iets meer zekerheid. Ga na mijn vakantie contact met ze opnemen.
Waar is gluco balance voor?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:06

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:07

Hahah ja indd. Ben ook al aan het kijken via google enzo.
Super bedankt voor je info in ieder geval.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:27

meld me hier ook even aan. ook een te dik paard

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:54

Mijn vzmerrie is ook te dik. Sinds het gras suikerrijk is door de regen, is het buikje *poef* heel dik geworden. Het zit haar met rijden volgens mij ook in de weg. 's Winters krijgt ze 2x hooi en 3 kg bix per dag en komt ze niet aan. (het is een KWPN merrie)
Nu krijgt ze een handje mineraalbix en 3 handjes gewone bix. Haar land deelt ze met nog 2 paarden en het gras is niet super lang ofzo. Ze wordt 6 dagen per week afwisselend getraind.
Ik denk dat het vooral water / gas is. Als ze op stal gaat of als het gras wat minder rijk wordt, gaat het er wel weer af... Maar ze lijkt wel drachtig ;)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:15

Darkness85 schreef:
Er heeft hier op Bokt ik het voer gedeelte een paar keer een lijstje gestaan van verschillende soorten musli's. En daarachter het aantal % suiker en zetmeel dat ze bevatten. Weet iemand dat lijstje voor mij op te snorren?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt. Maar ik kan het niet vinden... |o

Weet niet welk topic je bedoelt, maar dit is misschien ook wel wat? (voor meerdere mensen in dit topic?) [VS] Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:40

Ik heb me eigen idd in dat topic gemend. Erg interessant. :j

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 07:49

Echt dom. Heb nogmaals gevoeld naar de ribben van mijn paard. (vorige keer niet goed gedaan) deze zijn te voelen maar niet te zien. vooral bij de achterste rib (richting vlank) kan ik mijn vinger tussen de ribben leggen.

Wil dit dan zeggen dat hij een hooibuik heeft? Wat kan je aan een hooibuik doen?

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:16

mijn shetje is verslaafd aan puddingbroodjes _/-\o_

is dat lekkers ongezond? :Y) zit toch volle melk in? :j

ze wordt namelijk heel 'chagrijnig' als ze die niet gehad heeft voor elf uur.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:01

Ik heb dit topic nu voor een groot deel doorgespit, en heb er veel bruikbare tips uit gehaald.
Ook ik heb een tonnetje rond paard.. Hij begint nu echt van die vetstrepen in zijn manenkam te krijgen.
Manenkam is ook hard trouwens (betekent dat gelijk ir, weet iemand dat)
Hij is 1.43, wel een brede bouw, maar hij weegt nu 520 kg.. dat is echt te veel.

Hij staat overdag op de weide, die is enorm groot, leuk voor de kudde, maar hij wordt er echt veel te dik van. Daarom ben ik gisteren gestart met een graasmasker..
Hij krijgt nog 1 plak hooi in de slowfeeder, en in plaats van musli krijgt hij spelt (vanaf volgende week, dan krijg ik het binnen)
Ook zijn we begonnen met longeren, dagelijks. Nu 20 minuutjes, maar ik wil het opbouwen naar een uurtje. Ook wil ik zeker 3x per week een flinke buitenrit maken.

Volgende week komt de dierenarts toch om bloed te prikken, dus wil ik het gelijk hebben over het voeren van magnesium.

Iemand nog tips?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:11

Ik denk dat je al goed op weg bent, maar ik zou zeker niet een uur gaan longeren, dat is veel te lang, geestdodend en ook nog eens niet al te goed voor de pezen. Beter kun je dan 20 minuten longeren en 40 minuten wandelen aan de hand, waarbij je je paard stevig laat doorstappen. Daarmee verbranden ze veel caloriën.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:15

@ dune.. typo.. moest dus een half uurtje zijn.. :+

Een uur is inderdaad nogal veel..

Ik hoop maar dat hij wat af gaat vallen, want anders ben ik bang dat hij hoefbevangen raakt.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:20

hoi,

ik rijd ondertussen een jaar een verzorgpaardje, wat ondertussen toch ook echt te dik geworden is.
we denken aan IR maar kunnen het momenteel wegens omstandigheden (nog) niet laten testen.

voornamelijk de pockets op de schouders naast/voor de schoft zijn het ergste.
die zorgen er ook voor dat hij nu zelfs zijn zadel boommaat 40 niet meer past.
nu is hij voor de rest ook wel pofferig en te dik, en daar komt verandering door intensiever en gecontroleerd bewegen, aan de hand, lange teugel, droogmennen, balkjes stappen, longeren korte stukjes in zwaardere bak.
hij heeft een verleden van HB dus het is oppassen geblazen.

nu mijn vraag of er iemand oefeningen weet die de bovenlijn en met name de pockets aanpakt?
buikspieren, conditie en krachttraining komt goed, maar die pockets en de boven lijn,... daar hebben we nog geen antwoord op kunnen krijgen.

alvast bedankt!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:44

@olikea, vanwaar de keuze voor spelt en magnesium?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:49

Magnesium zou helpen bij het "oplossen" van de vetophoping aan de manenkam en op de schoft.
Maar dit wil ik eerst overleggen met de dierenarts, want ik ga niet zomaar een supplement geven.

Spelt ga ik voeren op aanraden van een bokker. Nu krijgt hij musli, dat bevat veel snelle suikers, dat geeft een suikerpiek, waardoor het sneller kan aanzetten.
Spelt bevat langzame suikers, waardoor er geen suikerpiek ontstaat.
Het liefst zou ik hem helemaal niets bijvoeren, maar ze krijgen allemaal samen eten, en ik ben bang dat hij dan de hele stal afbreekt.
Verder heb ik ook nog een vitaminebrokje besteld, want dat zal hij wel nodig hebben vermoed ik.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:50

Ik ben benieuwd hoe je paard het op spelt doet.
Het is hier ook weleens aangeraden echter mijn paard krijgt nu helemaal geen krachtvoer enkel een vit korrel :-)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:52

Welke vitamine korrel voer je? Ben er nog niet helemaal uit welke het moet worden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:53

Van marstall.
Echter denk ik erover om in de winter de koeken te gaan voeren, ik moet alleen even kijken wat daar allemaal inzit...Het zou hier wat makkelijker zijn omdat alles in een groep buiten staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:38

Ik kom ook even langs, weet niet of ik in het verleden al eens gereageerd heb maar ik heb ook een dikkertje. En ik wil er nu echt vanaf :Y)

Mede hiervoor sta ik sinds begin september op een andere stal. We hebben nu ons eigen stukje weide & stalletje en doen alles zoals we het zelf willen. Weide is niet heel groot, maar dat moet ook niet, want mijn bedoeling is toch om het gras zeg maar als extra te houden. Hij heeft dit nu nog kunnen afeten (in stukjes) en staat sinds een paar dagen op zijn winterstukje, de rest van de weide krijgt nu rust. Misschien dat ik hem daar nog wel eens een paar uur op laat nu het weer nog niet al te slecht is, heb ik vandaag bv. ook gedaan omdat ik wat aan de stal wilde doen en dit leuker is zonder nieuwsgierige pony in je nek :+

Anyway .. hij krijgt nu 250g spelt & 500g luzerne verdeelt over 2x per dag. Dit omdat ik hem toch iets extra wilde geven en veel goede dingen over spelt gehoord heb (wilde eerst HH voeren maar dat is voorlopig nog onmogelijk om aan te komen, verkeerde land :+ ). Bij dit alles krijgt hij een kleine 50g Pavo Vital, dit geef ik als beloning tijdens het werk, en wat over is gaat dan 's avonds bij z'n extraatje. Ook heeft hij een KNZ liksteen. Als ruwvoer zit ik met voordroog, echter is dit heel droog voordroog (ik snap het verschil nog steeds niet tussen dit voordroog en hooi :') ). Voorlopig krijgt hij 2 plakken per dag, we zijn nog zoekende. De bedoeling is om hem 'onbeperkt' te zetten, maar wel op voorwaarde dat hij niet alles meteen opeet :+ Dit heeft hij namelijk wel altijd gedaan, zodra er eten was werd er gegeten (en het was echt niet dat ze te weinig kregen ofzo, in tegendeel, hij ziet er niet voor niks zo uit :+ ), dus ik hoop dat hij daarin wat meer rust gaat vinden zodat ik hem de kans kan geven om altijd wat te knabbelen ... Er gaat een bak op z'n weide komen en ik wil daar een net in maken en verder ben ik nog aan het kijken om misschien nog andere manieren te gaan doen, zodat ik op verschillende plaatsen wat kan neerleggen/zetten en hij niet altijd maar op 1 plaats staat te eten. Maar dat staat nog in de kinderschoenen :Y)

Nog een reden waarom ik verhuist ben is omdat ik nu de beschikking heb over een 'altijd' berijdbare megagrote rijbak en ook nog een aparte roundpen. Verder liggen we letterlijk midden in het bos. Dus ik heb geen excuses meer, werken zullen we :Y) :')

Dit is een recente foto:
Afbeelding

Zou nog ergens zo'n meet/weeglint willen scoren, want dat inschatten en berekenen vind ik echt wel te moeilijk :o :')

Zijn er een beetje goede plannen? Of ga ik ergens volledig de mist in? Nu zeggen, nu kan ik nog makkelijk veranderen :Y) :))

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:35

je bent op de goede weg vind ik :j zal alleen de luzerne wel schrappen vind dat beetje overbodig en zit hele hoop mer in dan puur luzerne (kijk maar eens goed op het etiket, zeker als het korrels zijn). Ik heb hier ook staan maar ze krijgen het hier enkel in volle winter als ze het nodig hebben of als ik iets van psylliumvezel door geef als kuurtje tegen zand. Maar gezien jij al een ander van vitamine korrels geeft zal ik zeker de luzerne gewoon alten vallen voegt niet veel nuttigs toe enkel meer energie en daar wilde je toch juist vanaf :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:26

Dank je wel :)
De luzerne zijn geen korrels maar is gehakseld of hoe moet ik dat zeggen. Het is gewoon Hartog-Lucerne, ik ga nog kijken bij een andere winkel waar ze ook luzerne hebben of daar misschien andere dingen inzitten. Ik denk dat zij iets anders hebben dan Hartog, misschien zelfs merkloos, en misschien zit daar geen melasse (of minder) in. Dat is het enige wat mij daar momenteel aan stoort, voor de rest kan het weinig kwaad denk ik ... Ik ben de luzerne trouwens express gaan geven. Door de spelt is er namelijk een scheve calcium/fosfor verhouding en de luzerne vangt dit op. Mijn vitamine-korrel alleen is hiervoor niet voldoende. Dus vandaar. Hij heeft er ook weer extra knabbel door dus ik hou het voorlopig zo, probeer het eventueel nog met een ander soort luzerne, en dan zie ik wel :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:31

Update van de dikke Haflinger hier: nog steeds moddervet ondanks graaskorf 24/7 :+ . Nu eindelijk wat tijd om met haar te werken dus hopelijk verandert dat sterk. Moet eerlijk zijn, denk dat ze zonder graaskorf even dik, maar waarschijnlijk ook hoefbevangen was geweest.
Heb nog een hectare vol gras over dus ze zal nog heel lang haar graaskorf moeten dragen, wrs tot nieuwjaar gok ik. Daarna over op hooi, maar hoe?? nog steeds geen idee. Misschien toch de greenguard bestellen, maar dat is wéér een graaskorf... Ik blijf erover in dubio zitten. Nog enkele maanden om te twijfelen :D