Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:45

Ik heb ook een mestkever gespot, maar eerlijk gezegd niet de link naar het voer gelegd!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:04

Volgens mij heten het niet voor niets mestkevers toch? Ik zie ze zo vaak in de wei. Alleen maar gunstig. Houden de grond luchtig en ze verspreiden de mest onder de grond :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:06

Zo is ontwormen bijvoorbeeld weer zeer schadelijk voor mestkevers, dus een beter uitgedacht ontwormbeleid kan ook gevolgen hebben voor de mestkevers, zowel in diversiteit als in aantallen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:34

Vandaag ook maar een zak gehaald. Ik ga het mengen met podo grow om na het rijden te geven, het paard moet aankomen en ik zat te twijfelen tussen dit en daily plus, maar dit lijkt beter. Zo nodig 50mL olie eroverheen en dan moet het helemaal goedkomen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:45

Ik voer het nu een week aan mijn paard met bloedarmoede omdat hij lekker veel vitaminen en mineralen mag hebben maar ik wil wel de rust in zijn koppie bewaren. Hij krijgt trouwens ook medicijnen hoor voor zijn bloedarmoede.

Mijn paard reageert ook niet goed op suikers en zetmeel hij word hier heel nerveus, druk en gevoelig van en krijgt last van zijn spieren omdat hij denk ik de suikers niet kan verwerken.

Ik hoop dat dit voer voor hem werkt :)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:56

Jannepauli schreef:
_O- het moet niet gekker worden !

:D :D :D Zal wel toeval zijn, maar wel héél toevallig :j Het was wel de "uitprobeer-versie", ik weet niet of het inmiddels verandert is ;)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:27

Ziviaantje schreef:
Ik hoorde van iemand dat ze vreselijk veel last hadden van mestkevers toen ze care4life voerden en zodra ze er mee gestopt waren waren de mestkevers ook weg.... heel apart :+ Ik ben in de winter gaan voeren, dus volgens mij zijn er dan geen actieve mestkevers :o

Dus de moderne mestkever is kieskeurig qua eten? Ik dacht dat mest gewoon mest was. :')
Je ziet trouwens vaak bij paarden die granen krijgen en dat slecht verteren, dat kauwen hun mest helemaal om komen wroeten in de wei, om er de nog eetbare stukken uit te pikken.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:28

LiesbethDW schreef:
Ik heb trouwens ook gemerkt dat dat Figo geen last meer heeft van dunne mest. Voor ik begon met Care4Life was dat nogal eens het geval. Positief, dus!

Oh dat zal ik bij die van ons is in de gaten gaan houden... We zijn weer over op zijn oude brok, omdat we dachten aan een soort versie spierbevangenheid, maar "Pavo Care 4 Life met weinig suikers" heeft er niet voor gezorgd dat hij beter liep (werkelijk alles al geprobeerd/kliniek/ijzers/en ga zo maar door). Mest was volgens mij wel beter als normaal? Hij heeft normaal nogal dunne mest. Maar kan ook met de vorstperiode te maken hebben dat de stallen minder nat waren.. Zal er is op letten! Geen mestkevers gespot hoor!

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:39

Mijn paard staat nu ongeveer een week op Care4life, en moet zeggen dat ik hem nog nooit zo druk heb meegemaakt... Hij is sinds een week ook onrustig, ongeduldig, schrikkerig en niet moe te krijgen... Ik weet voor 99,9% zeker dat dit niet door het weer komt, want heb de hele koude periode geen last gehad van dit gedrag.

Moet mijn paard nog even wennen aan deze brok? Zal dit nog afkoelen? Hij krijgt gewone conditiebrok van stal uit (2x daags 1/4 schep) en dan krijgt hij van mij nog 1x 1/3 schep van het care4life. Hij is een kruising fries x belg. Hij heeft voorheen kruidenmuesli gehad en ben nu dus overgestapt op care4life. met de kruidenmuesli had hij nergens last van.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:42

Marleen, ben er toch van overtuigd dat het in jou geval de care4life is.

Er is verder niks veranderd in de situatie van Jitze. Behalve dan dat hij nu dit andere voer krijgt. Hij reageerd t zelfde als dat Fenya deed op t voer.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:52

ok, maar het moet natuurlijk niet gevaarlijk worden... Jou pony koelde redelijk af toen je halverwege de zak was. Als ik zo lang moet wachten, heb ik een tikkend bommetje onder mijn kont die af gaat :P haha. Hoe lang moet ik dit maximaal aankijken?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:14

Hoeveel kruidenmuesli gaf je voorheen? Deze mix heeft in verhouding erg veel vitamines in een kilo en als je de vitamines ineens opvoert kunnen ze daar best wel even heftig op reageren. Ik geef paarden ook extra vitamines als ik ze voor een wedstrijd wat frisser wil hebben en dat werkt goed.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:17

van die kruidenmuesli (ook van Pavo) kreeg hij 1/3-1/2 schep.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:05

Misschien moet je het eerst rustig mengen met de kruidenmuesli?

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:56

Hij is nu al volledig over op dat care4life. Als ik nu weer ga mengen met kruidenmuesli, zal dat nu geen effect meer hebben wat betreft rustig overmengen gezien het ook al in combi wordt gegeven op de dag met de biks die ze op stal geven. Mijn vraag is meer; Hoe lang mag dit maximaal duren voor hij hieraan gewend is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:12

Toch vraag ik me af.... als paarden zo 'frissig' worden op dit voer, kan het dan niet gewoon zo zijn dat ze zich nu eindelijk lekker in hun vel zitten en daar wat jolig op reageren? Dan lijkt het me meer een probleem van de baasjes die dat blijkbaar niet goed kunnen oppakken..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:38

Dat was ook mijn eerste idee jannepauli, vaak heb je zelf ook als je een vitaminekuurtje doet dat je in een keer je een stuk beter voelt en een stuk meer energie hebt. Kan me voorstellen dat dat bij paarden die bv wat tekorten hebben of paarden die niet het beste voer krijgen een heel stuk kan uitmaken. wat voor zo'n paard eigelijk normaal zou moeten zijn wordt dan in een keer als 'fris' gezien. geen idee maar dat lijkt me wel aannemelijk zoiets.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:53

Dat lijkt mij ook wel logisch Jannepauli. Ik zou gewoon nog een tijd doorgaan met het voeren. Volgens mij kun je niet na korte tijd zeggen dat eventueel druk gedrag door voer komt.
Ik merk aan mijn supergevoelige Hispano-Arabe merrie helemaal niets. (ook niets aan mijn iets minder gevoelige PRE ruin trouwens). Wat ik wel zie is een prachtige glans over vacht en manen, ondanks dat ze allebei een flinke wintervacht hebben en hartstikke vies zijn momenteel :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:58

Jannepauli schreef:
Toch vraag ik me af.... als paarden zo 'frissig' worden op dit voer, kan het dan niet gewoon zo zijn dat ze zich nu eindelijk lekker in hun vel zitten en daar wat jolig op reageren? Dan lijkt het me meer een probleem van de baasjes die dat blijkbaar niet goed kunnen oppakken..

En dit is idd iets wat ik me het hele topic eigenlijk al afvraag, want ik vermoed dat bij de meeste keren dit aan de orde is :D

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:07

Mijn twee paarden zijn ook erg fris, maar dat is voor mij een teken dat ze goed in hun vel zitten en weer zin hebben in het nieuwe seizoen. Ondanks dat we net begonnen zijn met trainen, hebben ze allebei een prima looplust en willen ze HARDER! Ze zien er allebei goed uit, glimmen mooi. ik zou me bij hun eerder ernstig zorgen gaan maken als ze "braaf" waren :o.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:23

Jannepauli schreef:

Zoiets dacht ik ook

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:25

Het lijkt mij ook wel logisch dat als een paard minder belast word met ik noem het maar even troep(suikers enzovoorts) dat hij zich dan beter voelt en dus frisser is. En dan krijgen ze ook nog eens lekker extra vitaminen dus ik snap het wel.

Mijn paard heeft bloedarmoede en ik geef het net een week dus aan hem merk ik nog niet zo veel.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:28

Het is niet zozeer dat hij niet in toon te houden is, ik zie meer een hoop onrust bij me paard vandaan. Hij heeft weinig geduld, en schikkerig. wat heel fijn is, is dat hij meer energie heeft en drukker is, maar krijg momenteel erg het idee dat hij zichzelf in de weg zit met zijn onrust.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:47

Maar.. als je je paard dan de gelegenheid geeft lekker te bewegen ( buiten, de bak in, de wei op) en je ook zelf lekker aan de slag gaat met het dier, dan vloeit die 'overdosis' energie toch vanzelf weg? De vraag is of je 'schrikkerigheid, nevositeit' niet gewoon verkeerd interpreteert..? Ik vermoed dat als een paard een groot deel van de dag op stal gehouden wordt, het dier noch in het lijf, noch in de kop, de energie kwijt kan.
Een beetje spelen kan dan wonderen doen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:52

Volgens mij ligt het er aan dat de paarden er lekkerder van in hun vel gaan zitten,maar het is ook de tijd van het jaar waarin paarden vaak hun ei niet kwijt kunnen..