Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:43

Oh en mijn paard is geen 'eten-om-het-eten' paard. Ook als hij gestresst is oid, het eerste dat-ie láát is het eten van z'n krachtvoer. :D
Overvoeren gaat bij hem dus ook niet gebeuren gelukkig, zelfs met 'gewoon' krachtvoer (muesli, onderhoudsbrok met granen) heeft hij regelmatig iets laten staan, uiteraard minder snel dan wanneer er geen suikers toegevoegd zijn.
Het zal inderdaad het ruwvoer zijn dat voedzamer is. :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:17

Weet iemand hier toevallig de Ca/P verhouding van bietenpulp?

En de halve zak die ik nu heb, staat 3% melasse op. Vond ik wel oke, dus die ga ik vanaf nu voeren bij de mix en lucerne. Maar in de winkel zag ik op nieuwe zakken "jaarsuikers 7%" staan. Is dat hetzelfde en betekent het dus gewoon 7% melasse? Vind dat wel jammer, want een ander merk pulp is hier niet aan te komen.

Is nogsteeds puzzelen met het voer. Langzaam wil ik het graan wat gaan afbouwen, en meer pulp en lucerne geven. Zo even kijken of Waldi wat rustiger wil worden.

Is er naast magnesium misschien ook nog wat anders dat ik evt. zou kunnen bijgeven om hem te helpen de spanning te laten afvloeien? Nu krijgt hij niks (nouja, wel Pavo Vital).

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:27

Tja, ik zou de granen laten staan. De mijne werd er verschrikkelijk heet van en dat waren maar vier handjes per dag en zonder haver. Nu met de HH geen last meer van. Gister heerlijk gereden met die onwijze wind!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:30

Dat scheelt dan inderdaad een hoop! Vandaag weer een partijtje vliegen buiten := Wat was ik blij dat ik er naast stond!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:55

Safiera schreef:
Weet iemand hier toevallig de Ca/P verhouding van bietenpulp?

En de halve zak die ik nu heb, staat 3% melasse op. Vond ik wel oke, dus die ga ik vanaf nu voeren bij de mix en lucerne. Maar in de winkel zag ik op nieuwe zakken "jaarsuikers 7%" staan. Is dat hetzelfde en betekent het dus gewoon 7% melasse? Vind dat wel jammer, want een ander merk pulp is hier niet aan te komen.

Is nogsteeds puzzelen met het voer. Langzaam wil ik het graan wat gaan afbouwen, en meer pulp en lucerne geven. Zo even kijken of Waldi wat rustiger wil worden.

Is er naast magnesium misschien ook nog wat anders dat ik evt. zou kunnen bijgeven om hem te helpen de spanning te laten afvloeien? Nu krijgt hij niks (nouja, wel Pavo Vital).

Suikergehalte in bietenpulp varieert; 'jaarsuikers 7%' geeft aan de hoeveelheid rest suiker in de pulp, hierbij wordt de melasse NIET meegerekend. Bietenpulp ZONDER (rest)suiker bestaat NIET. (ga je maar verdiepen in hoe suiker gemaakt wordt...)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:59

Dus bovenop die jaarsuikers komt nog de melasse? Dat zou dus, uitgaande van nog eens 3% melasse totaal 10% suiker zijn?

Is dat veel voor een voer? Ik weet wel dat er in bietenpulp (rest) suiker zit: natuurlijk. Ze halen immers de meeste suiker er uit (zo maken ze suiker) en wat overblijft komt in het diervoer.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:05

Tinkels schreef:
Even een vraag:

ik ben een zeer tevreden gebruiker van Healty Herbs brokken.

Aangezien het lastig is om er aan te komen friesland, zit ik er over na te denken om 'verdeler' te worden.
Ik woon op 5 min. afstand bij Heerenveen. Zijn er hier in dit topic mensen uit mijn omgeving die er dan ook makkelijker aan kunnen komen en gebruik willen maken van 'mijn verdeelpunt' ?

Ik wil mijn toekomstige paard ook HH voeren, en zat al te kijken waar ik het vandaan moest halen. Heerenveen is voor mij op zich redelijk te doen. Maar ik wil, als het paard het wil eten, direct de groot verpakking bestellen. Dan ben ik er voorlopig even vanaf.
En denk niet dat we die zo makkelijk in de auto krijgen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:53

Nou, ik ben weer reuze blij met mijn kieskeurige appie :n Mijn d&h voer raakte langzaam op dus ben gaan mengen met HH normaalbrok. Gister puur normaalbrok gegeven en meneer eet het niet......... Uit mijn handen eet hij het met lange tanden en werkt hij het meeste er weer uit.

Iemand tips of advies? Ik baal als een stekker, nu moet ik alsnog achter d&h aan.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:01

Gewoon afwachten.. en in z'n voerbak doen..
Hij gaat t vanzelf eten ;)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:15

Mijn spikkel is ook een zeikerd met eten. De eerste keer heb ik er een beetje appel door gedaan, nu eet hij het gelukkig met veel smaak :)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:17

Ik hou ook nog even vol. Appel kan ik ook wel ff proberen, maar zodra het in zijn bak zit trekt ie er gewoon zijn neus voor op. Het maakt hem niet veel uit of hij het eet, als hij het niet lust eet hij het echt niet :+ Sukkel!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:54

gewoon door blijven geven en als het smorgens maar op is .
die van mij at ook paar dagen het met geen liefde maar was wel smorgens op en nu eet ze het gelijk maar wel met kleine beetjes
ik heb het in een voerbal gedaan zodat ze er wat voor moet doen .

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:35

Anders mengen met een beetje appelmoes, appel eten ze er gewoon tussenuit. Momenteel geef ik het met grasmix van Hartog, luzerne at ze niet meer na tandarts bezoek... Nu eet ze netjes haar bak weer leeg.

Gaan er nog mensen van hier mee naar de Pavo excursie? Is op 21 maart, zie topic!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:16

Als je appelmoes gaat geven zeg je ook doei tegen suikers.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:05

Als je het tijdelijk doet om te wennen aan de smaak? Tja of je dan een appel geeft die ze ertussen uit eten en alsnog de brok laten staan of even appelmoes en dat weer afbouwen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:06

annepanne schreef:
Gaan er nog mensen van hier mee naar de Pavo excursie? Is op 21 maart, zie topic!

Ja, ik ga mee met mijn moeder (heb nog geen rijbewijs :( )

Eigenlijk zouden we iets van naamkaartjes moeten maken met bokt- en echte namen. Anders weet ik na die dag nogsteeds niet wie ik nu gezien heb :')

Ik voer (om even ontopic te gaan) nu half bietenpulp ipv de 1/2 schep granen die ik gaf. Lijkt of paardjes daar rustiger van worden.
Ook heb ik mijn magnesium (Boimag) binnen gekregen van de paardendrogist. Zat een hele grote maatschep bij: ik heb ze een mail gestuurd want twee keer 75 gr/dag kan niet kloppen, of wel?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 01:54

Geen idee qua magnesium, waarom ga je het voeren, heb je eerst bloed laten controleren? Mijne houdt ook snel haar spieren vast, snel spierpijn/ verzuren dus had er weleens naar gekeken maar durf het niet zomaar te gaan voeren! Wat was jouw reden?

Tja naambordjes, door eerdere meetings achter gekomen dat je dan ook de ava erbij moet doen! Wat een herkenningspunt is dat! Haha

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:17

annepanne schreef:
Anders mengen met een beetje appelmoes, appel eten ze er gewoon tussenuit. Momenteel geef ik het met grasmix van Hartog, luzerne at ze niet meer na tandarts bezoek... Nu eet ze netjes haar bak weer leeg.

Die van mij lust geen appelmoes :P
Maar met een beetje geraspte appel, ging het super :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:31

Mijn paard eet het ook niet (meteen).
Hij krijgt nog ander voer van stal. En van mij dus de HH.
Maar in de ochtend is het wel op.
Binnenkort even kijken hoe het gaat als ik helemaal over ga op HH.
Of ie dan nog wat laat liggen uiteindelijk.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:50

Hoeveel voeren jullie als een paard zijn brokken laat liggen. Hier gaat het liefst ook de bodem uit de voerbak naar binnen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:54

ik voer halve schep HH per dag voor tinker van ongeveer 450 kilo.
doet nog geen arbeid
is keurig smorgens op ;)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:01

De mijne krijgt twee keer daags een halve a drie kwart vol maatbekertje voor de hond :+ Ligt eraan wat ze doet (de volgende dag) Bij meer eet ze het niet op, dus hou dit nu aan!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 13:54

Ik voer Voergezond / Healthy Herbs met lucerne erbij (zonder toevoegingen).
Ik gebruik van die bakken van hartog ijs (750 grams) om mijn voer in klaar te zetten. Hoeveelheid hangt af van het weer. Ik merk duidelijk dat ze met deze vrieskou meer nodig hebben. Dan eten ze hun hele bak leeg. En anders laten ze staan wat er te veel is.

Normaal krijgt de Fries een half bakje lucerne en een grote hand (is ong 100 gram) HH per voerbeurt (dus ochtend en avond)
En de pony een derde bakje lucerne en een kleine hand (50 gr) HH

Nu met de kou doe ik er iets meer in, zowel lucerne als brok. Ook hebben ze vrijwel onbeperkt kuil. Moet wel zeggen dat de mijne laag in het werk staan hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:56

jullie weken de HH niet he?
(ik heb een proefhandje gehad,ga het straks voeren,eens zien hoe meneer het vindt!)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:58

Nope, niet weken :n