Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:53

Mizora: Pavo vital zou toch 100 gram genoeg zijn 600kg paard.
Waarom zou je 150 gram geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:01

Ze is niet uitgegaan van het advies van de producent maar heeft gekeken naar wat paarden nodig hebben qua vitamine E en Selenium. Ze heeft van elk voer dus uitgereken hoeveel je ervan zou moeten voeren om minimaal 1,5mg Selenium te voeren en genoeg vitamine E te voeren.
Dan kom je soms uit op andere doses dan die de fabrikant adviseert. Vaak zie je bij vitamine/mineralenbrokjes dat er meer gevoerd moet worden dan de fabrikant adviseert. Van Pavo Vital en Vitalbix moet je dus behoorlijk wat meer voeren dan de fabrikant aangeeft om aan deze minima te voldoen. Bij Vitalbix kom je bijvoorbeeld uit op 375gr/500kilo paard als minimum voor de vitamine/mineralenvoorziening terwijl je volgens het eigen schema van Vitalbix bij geen arbeid al aan 250gr genoeg zou hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-17 20:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:04

Omdat ik het niet eens ben met Pavo. Ik adviseer ook meer van daily complete, dubbel zoveel van metazoa en bij Force adviseer ik alleen de aanbevolen hoeveelheid als ze op het gras staan, anders ook meer.

Ik gebruik een andere referentiewaarde voor selenium (namelijk CVB ipv NRC. Wat neerkomt op 0.3mg/100kg paard i.p.v. 0.2mg/100kg paard) en ik wil een hogere dosis vitamine E, ondanks dat ze een lagere hoeveelheid vitamine E compeneren met andere antioxidanten (mailcontact over gehad). Daarnaast vind ik een wat hogere hoeveelheid koper wel fijn, omdat de meeste paarden veel te veel ijzer binnenkrijgen (gewoon al via het ruwvoer en dan vaak nog extra via bietenpulp en luzerne).

Maar in dit geval heb ik de hoeveelheid vitamine E als leidraad genomen.

@xyzutu2: 1.5mg selenium, maar verder inderdaad correct. Pavo rekent met 1.0mg selenium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:06

Ik heb het even aangepast. :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:22

Aah duidelijk!

Ik ga na Pavo vital de Vitalbix proberen

De krachtvoer weet ik nog niet. Geef nu maar 150 gram Pavo care fore life ivm suplimenten

Miss de krachtvoer ook geven maar dan zou ik ook maar 150 gram geven omdat me hafje eigenlijk op dieet is.

Maarja hij moet wel z’n werk aan kunnen... blijft lastig.

Ik heb al veel geprobeerd ook kwa meer energie maar ik merk weinig verschil

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:12

Zit er in Vitalbix ook meer eiwitten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:36

Hoi,
Heb uiteindelijk vitalbix voeradvies formulier ingevuld.
Alleen lastig als je het gewicht van het hooi niet weet. :') een ruwe schatting gedaan. Maar is sowieso te weinig vind ik. En paardje eet blijkbaar niet zo graag voordroog.
(Dit probleem ga ik ook nog oplossen via stalbaas).

Waarom de keuze het formulier toch in te vullen?
In mijn ander topic werd vernoemd dat mijn paard teveel suikers krijgt.
Heb het basisvoer opgezocht en idd 31% suiker en zetmeel.
Daarnaast krijgt hij snijmais: hoeveel suikers/zetmeel ??

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:13

Oei ! Dan is er veel winst te behalen.
Goed dat je er mee bezig bent.
Succes

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:35

Puur uit interesse en zonder er commentaar oo te hebben: wat is de reden dat je snijmais voert?
Ter info: even heel zwart/wit. Mais is een graan, een graan is zetmeel en zetmeel zet zich im in glucose = suiker.

In de bit voerspecial staat nog een interessant stuk over granen :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:58

Jotoma schreef:
Puur uit interesse en zonder er commentaar oo te hebben: wat is de reden dat je snijmais voert?
Ter info: even heel zwart/wit. Mais is een graan, een graan is zetmeel en zetmeel zet zich im in glucose = suiker.

Niet alle graansoorten over één kam scheren Jotoma. Granen zijn grassen, net als het gras in de wei en net als bamboe.

Wélk graan je voert is natuurlijk wel belangrijk. Haver of gerst zijn voor de meeste paarden goed geschikt. Mais en veel andere granen niet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:59

Ik kan je deels gelijk geven :P Wat in dit artikel staat en wat ik fout zei: graan is niet helemaal zetmeel. Echter vaak wel grotendeels.
En ik moet het inderdaad niet allemaal over een kam scheren, het geldt idd niet voor alle.

Ik quote uit de voerspecial:
“Gerst bevat circa 50%, haver 40%, mais en tarwe 60% en rijst 78%. Haver en rijstzetmeel zijn onbewerkt goed verteerbaar, rauw maiszetmeel en tarwezetme nauwelijks. Het hoge zetmeelgehalte en de lage verteerbaarheid zijn vaak het probleem.”

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:18

Jotoma schreef:

Niet eigen keuze. Sta op een pensionstalling en élk paard krijgt exact hetzelfde te eten.

Echter er staan ook paarden die echt zuur of druk zijn vaner zichzelf. Maar die worden niet drukker door de grote hoeveelheid suikers. (Navraag gedaan bij hun eigenaars)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:19

Nee, het ene paard kan daar idd wel mee overweg, wil niet zeggen dat je het dan wel aan je paard moet willen voeren.
Lastig lijkt me dat, als een pensionstalling op zo'n manier ermee omgaat.
Kan je (als je wil) ook voorstellen om met beide te stoppen? En dan zelf een vitaminebrok bij te voeren als zij het niet willen doen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:05

Jotoma schreef:
Nee, het ene paard kan daar idd wel mee overweg, wil niet zeggen dat je het dan wel aan je paard moet willen voeren.
Lastig lijkt me dat, als een pensionstalling op zo'n manier ermee omgaat.
Kan je (als je wil) ook voorstellen om met beide te stoppen? En dan zelf een vitaminebrok bij te voeren als zij het niet willen doen?

Kan ik vragen.
Mijn zus heeft toch kunnen regelen dat zij een hooinet heeft (vult ze wel twee x per dag zelf)
Ik ben helaas niet in staat om dagelijks naar stal te gaan, laat staan 2x per dag (tijdens de voertijden.)
Kan wel het voer in de voerplaats zetten zodat stalbaas enkel het juiste moet nemen.
Maar is een oudere man en vergeet al snel wat dingen. Is ook al paar keer de Liquihorse relax (supplement met extra magnesium) over het voer vergeten te doen.

Zodra ik mijn rijbewijs heb kan ik wel dagelijks gaan. Maar dat is eind februari pas dat ik examen ga afleggen. (7e keer :') )

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:02

Ik ga stan op de active+ zetten.

Hij staat nu in een hitactief waar hij 0,5 kg biks (sportbrok) van stal krijgt. En dan wil ik 0,5 active bij geven.

En dan aanvullen met 50 gram Pavo vital. Ipv 75 gram.

Ik zie door al t voer soms de bomen niet meer.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:55

Ik ga bij Denk Hoek mijn paard zn mest en voer door laten meten. Paard heeft waarschijnlijk een schimmel in de darmen. Niet door de vitalbix, maar twee keer hb geweest. Ze kunnen dan ook de vitalbix en nutrimash doormeten en kijken of dit wel passend is. Ben erg benieuwd.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 15:29

Heeft iemand toevallig foto van de active+?

Ik ben erg nieuwschierig hoe het eruit ziet

Ik geef nu de care 4 life. Maar daarin zit vermalen kruiden. En z’n poeders. Onstaat er soort van gruis en dat wilt hij niet eten...

Nu moet ik opzoek waar minder ‘gruis’ in zit en toch weinig suikers...

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:40

Het onderste beetje kan wel een beetje gruis bevatten. Als ik het niet vergeet maak ik morgen een foto.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:56

Beetje gruis vind ik niet erg. Maar de care 4 life is niet de meest geschikte meusli om te mengen met de poeders... want zonder poeders eet hij wel de c4l.

Stan is nooit een goede poeder eter geweest. Maarja moet wat nu ivm z’n atrose. En ik weet als het een goede meusli is en goed mee kan mengen met wat olie eet hij t wel.

Afbeelding
De care fore life

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:53

Kan je dan niet beter de slobber geven?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:18

meiske1577 schreef:

Ik moet oppassen dat hij niet te dik wordt.. vandaar liever geen slobber.

Ik zit over na te denken om de pavo18+ te kopen deze kan zowel als slobber gegeven worden of droog.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:50

Oei vergeten

Ik zal het even in mijn agenda zetten voor morgen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:59

plutolover schreef:
meiske1577 schreef:

Ik moet oppassen dat hij niet te dik wordt.. vandaar liever geen slobber.

Ik zit over na te denken om de pavo18+ te kopen deze kan zowel als slobber gegeven worden of droog.

De nutrimash zit heel weinig in. Minder suiker als de 18+.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:02

Kan de nutri mash ook droog gegeven worden

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:03

plutolover schreef:
Kan de nutri mash ook droog gegeven worden

Dat zou ik zelf niet doen...