Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:35

Toen ik belde was het; zet je bestelling maar op de mail :D Zo gezegd, zo gedaan... maar helaas!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:40

hahaha oeps ja, dat is iets anders :D zou er zelf nog een keer achteraan bellen, maar ik ben er al vaker langs gereden, heb hem in levende lijve gezien, dan doe je dat iets makkelijker denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:19

Safiera schreef:
Welke vitaminekorrel had je ook weer? Heb ik daar overheen gelezen?

Ik heb nu Pavo Vital maar ik ga overschakelen naar de Vita-Mineralen van Mijten (moet nog even zien of ze die standaard in de winkel hebben of anders kunnen bestellen, maar dat lijkt me wel te moeten kunnen).

En ik ben meer met de voeding van mijn pony's bezig dan met mijn eigen voeding :j
De pony's kunnen zelf niet zeggen wat ze wel/niet willen en wel/niet nodig hebben, dus dan lijkt het mij normaal dat je daar meer mee bezig bent. Anderen kappen er gewoon een schep in van het eerste het beste voer wat ze kunnen vinden, of wat er op stal gegeven wordt moet ook maar, kan ook werken, maar ik doe het liever wat meer doordacht .. En hier thuis zorgt mijn moeder voor het menselijk eten :Y)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:19

@ [***]: Haha, dat is bij mij precies hetzelfde :D

Heb nu ook de Vital. Is Mijten te krijgen bij bijv. Boerenbond? Dat is bij ons gelijk de enige winkel die paardenvoer heeft. Ze hebben alles van Havens en Subli, en kunnen naar ik weet alles van Pavo bestellen (geen/beperkte voorraad van in de winkel).

Ben er vandaag nog geweest :) Alleen toen ik thuis de weegschaap pakte, schrok ik toch wel behoorlijk van wat ik nou eigenlijk voer. Zal iets van 150 gram (maar!) aan lucerne zijn, en zeker 650 aan granen. Weg met die Ca/F balans dus...
Moet echt even gaan denken hoe ik dat iets beter kan maken, kwam met rekenen maar op 0,65:1 uit of zo en dat kan niet goed zijn :=

edit:
Nu staat er op de site van Subli het volgende bij de lucerne:
Calcium2,3%
Fosfor0,25%

Dan kom je op een verhouding van 9,2:1 of niet? Dat zou mijn probleem wel een kunnen veranderen, was met rekenen van 4:1 uitgegaan.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:01

[***] schreef:
Ik heb nu Pavo Vital maar ik ga overschakelen naar de Vita-Mineralen van Mijten (moet nog even zien of ze die standaard in de winkel hebben of anders kunnen bestellen, maar dat lijkt me wel te moeten kunnen).

Heb je daar toevallig de 'waardes' van?
Ik kan ze op de site van Mijten niet vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:05

Eilandje @ [VS] Goed supplement ?

Voila :)

Staat stukje verder ook nog deze reactie:
Citaat:
Eilandje, de Mijten vita-mineralen lijkt me een vrij goed supplement als ik het zo bekijk! De gehaltes zijn goed op elkaar afgestemd en hoog genoeg. Alleen vitamine E is wat aan de lage kant, en magnesium wat te laag tov calcium (maar dat hebben heel veel supplementen). Dus wanneer je paard een verhoogde behoefte heeft aan vitamine E of magnesium (of wanneer de rest van je rantsoen dit weinig bevat omdat je bijvoorbeeld alleen arm hooi geeft), moet je evt. nog iets anders ernaast bijgeven daarvoor.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:03

Even een vraag:

ik ben een zeer tevreden gebruiker van Healty Herbs brokken.

Aangezien het lastig is om er aan te komen friesland, zit ik er over na te denken om 'verdeler' te worden.
Ik woon op 5 min. afstand bij Heerenveen. Zijn er hier in dit topic mensen uit mijn omgeving die er dan ook makkelijker aan kunnen komen en gebruik willen maken van 'mijn verdeelpunt' ?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:29

haha tinkels ik zat er ook over na te denken maar als jij verdeler wordt wil ik het zeker wel bij jou weghalen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:02

haha andersom mag het ook hoor ;) maar het is allemaal zo lastig dat ik daar wat aan wil doen :)

hoeveel bestel jij ongeveer? En weet jij nog meer die de brokken voeren, of willen gaan voeren?

Jolandahei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:20

Hoi Tara,

Ik zie in 1 van je oude berichten dat je paard bulten krijgt van de melasse, hoe zien/zagen die bulten eruit? Gewoon onderhuids met haar er gewoon op?
Mijn paard heeft ook zoiets en ik weet ook sinds kort dat ze teveel suikerrijk krachtvoer kreeg, ben nu aan het afbouwen en wil naar HugHo overstappen. Iemand toevallig tips?

Groetjes,

Jolanda

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:20

Vraagje, ik voer weidebrok van voergezond en nu nog marstall complete. Ik wil eigenlijk overstappen op de weidebrok maar kan ik dit ook, zonder iets anders, aan mijn jaarling geven? Of krijgt hij dan tekorten? Heb zelf al zitten spitten wat nou het beste is maar zie door de bomen het bos niet meer ;)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:30

voor een opgroeiend paard zou ik bijvoorbeeld Normaalbrok plus nemen, daar zit wat meer in.
Maar als je het juiste advies wilt, zou ik zeggen: mail even naar voergezond :)

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:59

Tinkels schreef:
voor een opgroeiend paard zou ik bijvoorbeeld Normaalbrok plus nemen, daar zit wat meer in.
Maar als je het juiste advies wilt, zou ik zeggen: mail even naar voergezond :)

Heb ik al gedaan :D

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:14

ik heb een tinker van 3,5. heb haar eerst op de normaal brok gehad ging prima hoor.
maar nu ze over een maandje weer het werk wat opgaan pakken heb ik toch de normaal plus besteld

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:28

Waarom kiezen jullie voor de plus versie als ik vragen mag? Ik heb net mijn eerste zak binnen, ruikt goed! Van de week ga ik er mee beginnen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:38

ik omdat er even iets meer inzit en ze gaat straks weer aan het werk en zweet altijd erg snel dus kan wel wat extra gebruiken dan.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:24

Hm mijn paard is momenteel in hongerstaking. :+
Wil niks meer weten van z'n brokken (HH normaalbrok), steekt z'n neus niet eens meer in de emmer maar vloog (uiteraard) wel aan op 'n restje Cavalor Strucomix dat in 'n nabijgelegen emmer zat (ouwe snoeperd :') ).
Ik kan 't niet 'laten staan' want hij staat 24/7 buiten en ik kom 1x per dag en dan krijgt hij ook z'n krachtvoer.
Hij heeft maandenlang alles opgegeten maar nu blieft-ie 't niet meer zo. Ongeveer 1x in de week eet-ie met lange tanden z'n emmertje leeg.

Er wordt momenteel niet echt met 'm gewerkt dus qua energie zal hij 't niet nodig hebben (hij kreeg 'n half schepje) maar omdat de bodem te weinig natrium, magnesium & vit e bevat zou ik 't toch fijn vinden als-ie dat via de brokjes binnenkrijgt (voordroog is van eigen bodem).

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:52

Gimli_ schreef:
Er wordt momenteel niet echt met 'm gewerkt dus qua energie zal hij 't niet nodig hebben (hij kreeg 'n half schepje) maar omdat de bodem te weinig natrium, magnesium & vit e bevat zou ik 't toch fijn vinden als-ie dat via de brokjes binnenkrijgt (voordroog is van eigen bodem).

Hier geef je zelf al de oorzaak aan; als ik hier een paard terug zet in arbeid, dan eet ie ook niet meer of heel weinig. Ik los dat op door een brok terug te stappen of tijdelijk helemaal geen brok. Als het paard vervolgens weer aan het werk wordt gezet eet ie alles weer. Dat is zo super aan HH; paarden eten het naar behoefte.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:10

Ik zou me geen zorgen maken GIM :n ik merk ook dat ze echt eet naar behoefte, schakel even terug naar een handje per dag of als hij dat ook niet wil dan niet :D

Merk dat het gras weer smakelijker wordt mijne probeert overal te struinen :j

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:23

Interessant topic! Ik voer ook zoveel mogelijk zonder suikers. Mijn paard stond steeds aan de Marstall naturell maar nu heb ik gisteren de biologische spelt van bio ron gekocht, die heb ik er nu doorheen gemengd. Als de marstall op is ga is ws over op de muesli, maar dat weet ik nog niet zeker. Eerst nog ff goed research doen.. :D

Zijn er meer mensen die alleen spelt voeren? Volgens mij zit er niet zoveel smaak aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:45

ik voer spelt door de musli(door de cornmusli van marstal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:49

Ik voer momenteel nog spelt met lucerne (Hartog).
Als de zakken op zijn ga ik er even mee stoppen en eens zien wat ze op het onbeperkt (+ vitaminenkorrel) alleen doen, maar moest blijken dat ze toch wat extra nodig hebben ga ik waarschijnlijk terug op die combinatie gaan :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:13

madamX schreef:
Gimli_ schreef:

Hier geef je zelf al de oorzaak aan; als ik hier een paard terug zet in arbeid, dan eet ie ook niet meer of heel weinig. Ik los dat op door een brok terug te stappen of tijdelijk helemaal geen brok. Als het paard vervolgens weer aan het werk wordt gezet eet ie alles weer. Dat is zo super aan HH; paarden eten het naar behoefte.

Hij doet al maanden niet veel, anders had ik 't ook niet zo vreemd gevonden. ;)
Hij heeft al die maanden 'n halve schep gegeten.
Zolang hij er goed uitziet en z'n hooi blijft eten maak ik me ook geen zorgen, de pakken voordroog die momenteel aangesneden worden zijn van betere kwaliteit dan de eerdere pakken, dus wellicht ook voedzamer. :j

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:18

Mijn krijgt een kilo weidebrok plus per dag en een 5 a 6 x per week een kilo normaalbrok naar de training.
Ze eet het vaak niet snel op, maar wel iedere dag.
Werkt die van jou veel? Als ze niet veel doen, hebben ze misschien de behoefte niet zo.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:25

Partijen ruwvoer wisselen ook vaak qua voedingswaarde; als je een partij hebt waar meer voeding in zit, dan eten ze ook minder brok. HH is gewoon erg veilig voeren omdat het paard nooit teveel binnen krijgt; overmaat is schadelijker dan een tekort, de natuur heeft er immers voor gezorgd dat er ruime marges zijn mbt tekorten en heeft zeer weinig rekening gehouden met overschotten. Meeste paarden in Nederland worden ziek door overschotten, niet door tekorten, vandaar dat paardenvoeding waar een paard van blijft eten (dankzij suiker/zout/smaakstoffen) levensgevaarlijk is....