[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:53

mijn paard kreeg eerst pulp en maisvlokken maar nu alleen nog 4x per dag voordroog en 2x per dag brok en op een mooie volle wei en ze blijft super mooi op gewicht :D *\o/* ( hehe eindelijk)

paddraigh

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:03

heb vandaag de subli senior priores gehaad en de omega mix van subli , vrijdag haaal ik de luzerne zonder melasse(moest besteld worden) en dan hoop ik ziezo ook op gewicht te houden in de winter!
heb goeie dingen gelezen hierover dus hopelijk doet ie het er goed op.
bokt bedankt voor de vele tips die her en der gegeven worden ;)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:32

even een vraagje hoe ga ik dat voeren de sp geef ik hem zijn krachtvoer erdoor heen?
of eerst sp poosje wachten en dan krachtvoer ook krijgt hij luzerne hoe ga ik dat doen wie heeft er tips

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:18

je kan alles door elkaar heen geven, of apart, maakt niet uit ;)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:26

Hoeveel senioren priores ben je van plan te gaan geven, en hoeveel krachtvoer krijgt je paard?

SP zet behoorlijk uit en is eigenlijk al een volledige maaltijd. Als je van plan bent er redelijk wat van te voeren zou ik wel adviseren om het apart van het andere krachtvoer te geven. Een paard doet het het beste op veel kleinere porties op een dag. Luzerne voer ik zelf niet dus geen idee of ze dat gewoon zo 'droog' lusten of dat je het moet mengen met wat brok.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:55

krachtvoer krijgt ie smòrgens en sàvond 1 kilo ik wou in totaal eens beginnen met s`morgens en sàvonds sp voeren en dan 2 kilo (verdeeld) normaal meng ik luzerne met de brok

Randine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:09

Ben heel benieuwd naar je bevindingen, Anita. Met die van mij is 't in de winter ook altijd tobben. Hij krijgt nu al vanaf half augustus ruwvoer bij. (Naast de weidegang en brok)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:09

o ja ik doe er ook de omega mis van subli bij door (door de senior priores)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:10

Randine schreef:
Ben heel benieuwd naar je bevindingen, Anita. Met die van mij is 't in de winter ook altijd tobben. Hij krijgt nu al vanaf half augustus ruwvoer bij. (Naast de weidegang en brok)

een idee mischien om ook dit te gaan voeren ;) of luzerne

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:01

Omdat die van mij geen hooi meer eet, gooi ik de lucerne door de SP heen. Ik gooi dan nog wel wat meer water door de SP heen zodat het echt slobber is. Dan eet hij het prima op.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:06

mijn paard krijgt al even geen sp meer maar blijft gelukkig super op gewicht, ga over een tijd als het echt koud word wel weer beginnen ermee zodat ze niet weer zoveel invalt van de winter. hoeveel raden jullie aan om te geven om op gewicht te blijven? gaat om een paard van 1.72 ongeveer

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:22

mijn merrie krijgt nu na het harde werken een schep pavo muesli
ze komt over 2 weken thuis te staan, dan ga ik kijken of ik wat bij kan voeren, misschien mais

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:55

Silver_Bolly schreef:
mijn paard krijgt al even geen sp meer maar blijft gelukkig super op gewicht, ga over een tijd als het echt koud word wel weer beginnen ermee zodat ze niet weer zoveel invalt van de winter. hoeveel raden jullie aan om te geven om op gewicht te blijven? gaat om een paard van 1.72 ongeveer

meestal zal een kg per dag dan wel genoeg zijn , als ze gewoon daarnaast voldoende hooi etc eten, denk ik.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:17

Ik kom me hier ook weer even melden! Mijn paardje mag wel wat dikker :) Ze is ontwormd, haar gebit is goed. Ze staat sinds kort 24/7 in de wei, ik hoopte dat ze er dikker van zou worden, maar dat gebeurt niet. Iedere keer na het rijden krijgt ze een emmerbodem biks (ongeveer een halve kilo). Ik kan er zelf niet steeds heen om te voeren, en in de zomer krijgen ze ook geen hooi, dus ik vroeg me af of er wat anders was, dat ik na het rijden met de brokken mee kan voeren :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:07

Nou wat dacht je van zelf hooi bijgeven als je aan het poetsen bent etc ?! En dan na het rijden lucerne ofzo ?
Altijd eerst proberen een paard beter op gewicht te krijgen door meer en/of beter ruwvoer te geven !

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:24

Maris schreef:
je kan alles door elkaar heen geven, of apart, maakt niet uit ;)

dank je heb ik gedaan vann luzerne haal ik morgen op moest besteld worden
heb die van subli zonder melasse
hij vond het lekker de sp met omega 963 mix

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:26

Maris schreef:
Nou wat dacht je van zelf hooi bijgeven als je aan het poetsen bent etc ?! En dan na het rijden lucerne ofzo ?
Altijd eerst proberen een paard beter op gewicht te krijgen door meer en/of beter ruwvoer te geven !

Ze staat al 24/7 op de wei :)
De stal heeft geen ruwvoer (pas in de winter) en in die 5 minuutjes dat ik aan het poetsen ben eet ze toch niet zoveel :D
Misschien dan lucerne voor na het rijden, maar daar moeten ze toch ook heel veel van krijgen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:27

Ja maar gras bevat natuurlijk altijd veel water en veel minder vezels als hooi. daarom geven de meeste mensen ook gewoon hooi aan de paarden ookal staan ze op gras. is veel beter voor de darmen.

Ik ben altijd wel een stuk langer aan het poetsen als 5 min trouwens :+ ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:30

_O- Dan moet ik beter poetsen!

In november komt er weer hooi :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 23:19

Ik meld me ook even, ik heb een arabisch volbloedje die we met geen mogelijkheid dikker kregen.

Toen ik hem een jaar geleden kocht was hij zo (veel en veel te mager dus):

Afbeelding

Door de vorige eigenaars werd gezegd dat ze alles hadden geprobeerd maar dat hij gewoon niet dikker te krijgen was, het lag in zijn natuur zeiden ze. Het eerste wat we gedaan hebben was een veearts erbij halen. Bloed- en mestonderzoek niks opgeleverd, keurig ontwormd en geen tekorten. Dan de tandarts, die wel wat haken bijgevijld heeft en 2 wolfstandjes getrokken, maar ook niks schokkend dat kon verklaren waarom hij er zo slecht uit zag.

Intussen waren we begonnen met onbeperkt hooi geven. Daarvoor kreeg hij slobber en merriebrok om bij te komen, maar daar merkte ik niet zoveel effect van. Pas met het onbeperkt hooi zagen we hem echt veranderen en verdikken. Na een maand of 3 bij mij was hij zo:

Afbeelding

Hij was nog altijd vrij schraal, maar het was al een stuk beter en kregen we van de dierenarts groen licht om weer aan het werk te gaan, waardoor hij direct weer begon te vermageren. Maanden aan een stuk hebben we vanalles geprobeerd, maar dikker kregen we hem niet. Bij de minste beweging die hij kreeg begon hij weer af te vallen. Intussen hadden we ook gezien dat hij last had van weven en headshaken op stal, en dat hij het zodanig druk had met nerveus zijn
dat hij dan ook niet at. Hij had ook constant diarree wat het er natuurlijk niet beter op maakte. Met een bang hartje gingen we de winter tegemoet.

Ondanks het feit dat we dekens oplegden deed de koude hem absoluut geen goed en zagen we hem vermageren terwijl we erbij stonden. Binnen staan was geen optie want hij stond de hele dag/nacht te trappelen en te weven, maar buiten was het koud en had hij alle energie nodig om zich warm te houden. Hij kreeg een paar kilo merriebrok per dag maar niets mocht baten.

Tot we om andere redenen beslist hebben om van stal te veranderen was er echt geen verbetering merkbaar. Achteraf bekeken bleek de verandering van stal het beste wat we ooit hebben gedaan. Op de nieuwe stalling ging hij buiten in een kudde van 15 paarden, wat de stress aanzienlijk verminderde en ineens ook een oplossing was voor het weven. Sindsdien heeft hij ook geen dag meer diarree gehad. Tegenwoordig krijgt hij nog 1 kg basismuesli per dag. Er wordt een paar keer per dag hooi gevoerd en de paarden staan enkele uren per dag op het gras. De dierenarts verstond het helemaal niet en ikzelf nog minder, hoe kon het nu dat hij minder voer kreeg én meer bewoog, en dat hij toch niet vermagerde. Integendeel, hij kwam nog vele kilo's bij.

Nu ziet hij er zo uit (of zelfs nog iets dikker):

Afbeelding

Uiteindelijk moest mijn DA besluiten dat hij het niet wist, maar dat het hoogstwaarschijnlijk stress geweest is. Op het moment zelf hadden wij daar nooit aan gedacht, achteraf bekeken was het wel een beetje een zenuwpeesje. Toch hadden we nooit gedacht dat hij zodanig veel stress had dat hij daarvan vermagerde. Ik merk aan alles wat hij doet dat hij een heel ander paard is nu, hij is veel rustiger en evenwichtiger en hij heeft van niets schrik. Hij neemt zijn tijd om te eten en goed te kauwen en hij laat zijn eten niet meer afpakken door andere paarden.

Ik wilde mijn verhaal toch delen, misschien zijn er nog paarden met hetzelfde probleem als de mijne, die baat hebben bij een stress-reducerende aanpak :)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 00:47

Ik ben op zoek naar iets waarmee ik mn merrie in de wintermaanden kan ondersteunen. Even voor de beeldvorming, het gaat om een 6 jarige NRPS merrie, 1,45m. Zij staat op een hitactief stal en staat dus 24/7 buiten met de mogelijkheid om te schuilen. Vorig jaar is zij in de winter maanden erg afgevallen en dat wil ik dit jaar zien te voorkomen.

Merrie staat nog niet zwaar in het werk, zijn nu sinds een maand weer aan het opbouwen. Ze krijgt 1 ½ kilo biks, verdeeld over meerdere voerbeurten dmv voerstations. Ze krijgt voldoende ruwvoer, ook verdeeld over de dag dmv voerstations. Voor de spieropbouw krijgt zij creatine. Zelf voer ik haar dagelijks bij; ½ slobber + ¼ maïsmeel.

Is er iemand die aan de hand van dit verhaal tips heeft?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:31

GeekGirl ik heb zelf ook AV s.
Ik denk dat jij in een cirkel zat.
Door meer voer te geven in de vorm van brok etc haalde hij er nog meer energie uit.

Een AV is kwa voer namelijk ook een sober Ras.
Denk bijv dat ze in de woestijn km kunnen lopen op door sprinkhanen te eten ;)

Ik heef aan mijn Hengt zo min mogelijk Krachtvoer.
Hij krijgt daar van in de plaats Lucerne mix Subli seniories en Subli Omega 3 6 9 mix

Hier worden ze wel dikker van maar zetten ze minder snel om in energie.
Ook krijgt de Hengst 3x per dag een behoorlijke dot kuil

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:43

@ Barcelano
hoe mix jij dat (verdeel )

ik voer luzerne subli seniores priores en omega 369
ik doe nu allles bij elkaar in en verdeel het dan ik 2 porties sóchtens en in de avond

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:28

Voor de ochtend en avond zet ik 2 bakjes neer zodat er bij de voer ronde die er bij worden gegooid.
Daar doe ik meestal lucerne mix en mais-lijnzaad brok in.
Nu zit er Balance muesli in van de Hartog.

In de middag naar het werk krijgt hij een 1/4 SP met Omega mix

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:01

Mijn snel gespannen Lusitano merrie krijgt ong. een zelfde dieet: lucerne mix van Hartog, Omega 369 mix van Sulbi en Senioren priores (grotendeels bietenpulp) van Subli, en dan een klein beetje Hartog Balance.