[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lifeofmarit

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:52

Aprella, je zou het beste conditie eerst kunnen opbouwen, gewoon lange stukken stappen. Daar kom je het verst mee, Wat voor voer krijgt ze meer?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:21

ik meld me hier ook maar eens. mijn new forest merrie is ook behoorlijk aan de maat. Ze staat op een redelijk kale wei, krijgt geen krachtvoer, wel hooi. Onbeperkt eigenlijk, hierop rantsoeneren is eigenlijk geen optie. ik merk dat wanneer ik haar werk haar benen wat vollopen met vocht, overbelast dus....

ik moet dus echt wel degelijk meer bewegen met haar, maar dan op een gecontroleerde manier. Veel buitenritjes met veel stapwerk actief lijken me de beste optie.. jullie nog meer tips.

Ik heb een green guard maar die werkt ze (ook met het speciale halster) af.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:49

Je zou ook kunnen proberen de manen of maantop mee te vlechten met het kopstuk van het halster. Dan wordt het moeilijker afgooien.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:55

lifeofmarit schreef:
Aprella, je zou het beste conditie eerst kunnen opbouwen, gewoon lange stukken stappen. Daar kom je het verst mee, Wat voor voer krijgt ze meer?

Alleen gras en hooi. En het gras is ook niet echt veel aangezien ze op een kort gegeten weide staan.

Ze had redelijke conditie tot het een tijdje bar slecht weer was en ik wat minder tijd had. Alleen stappen? Daar gaat ze niet mee akkoord... koppig ding ^^

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:06

Kort gras is gefrusteerd gras en zit vaak meer in dan in lang uitgegroeid gras.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:41

Ze kan nergens anders staan, helaas. De andere weiden hebben meer gras en een grasmasker is geen optie aangezien ze alles uitkrijgt of sloopt.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:29

mijne heeft zomereczeem met niet heellange manen dus de tip van het meevlechten gaat m niet worden helaas!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:06

updatetje van Amor, hoe hij er nu uit ziet:

http://i1102.photobucket.com/albums/g44 ... fb0469.jpg

http://i1102.photobucket.com/albums/g44 ... fb0470.jpg

Mag nog een klein beetje af maar is nu wel goed op gewicht vind ik :)

Alleen Melody nog.. ze heeft een half jaar op het hok gestaan met bijna onbeperkt hooi om haar rustig te houden..

zo ziet ze er nu uit :=

http://i1102.photobucket.com/albums/g44 ... fb0472.jpg

terwijl ze er altijd zo uit zag, dus dat duurt even voor ze weer zo is..

http://94.100.120.217/609800001-6098500 ... _jzAm.jpeg

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:17

Ook mijn pony's (shetlander, welsh a) zijn hard aan het afvallen. Ik heb vorige week een Ir graasmasker gekocht (xs) en die hebben ze nu twee dagen om. Toen ik vanmorgen de maskers afdeed zag ik dat ze op hun onderlip/kin allebei een grote schuurplek hebben. Het lijkt wel een beetje op een grote blaar. Bij mijn welshje is het erger dan bij de shetlander. Weet iemand hoe dit komt? is het masker te klein (mevrouw in de winkel had mij deze maat aanbevolen omdat mijn welsh een heel klein neusje heeft), zit het te strak of juist te los?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:18

LinSa, ik denk dat de neusjes er aan moeten wennen. Ze moeten een beetje "eelt" kweken.

Ik sukkel ook al maanden met een te dikke pony. Heb vanalles geprobeerd: meer bewegen, geen krachtvoer meer, graasmasker,...

Wat momenteel goed werkt:
- krachtvoer afmeten. Dit heeft ze nodig omdat ze toch wel goed in het werk staat.
- Hooi afmeten. Stond er eigenlijk versteld van hoeveel 1 kg hooi slechts is. (ze krijgt meer dan 1kg, maar ik geef meerdere keren per dag 1 kg)
- Stro om te knabbelen. Onbeperkt
- Zeer beperkte tijd op het gras: 1 uur zonder graasmasker of 2 uur met graasmasker (is afhankelijk van wanneer ik terug aan de weide kan zijn)
- Zo veel mogelijk bewegen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:33

Okee, ik durf ze eigenlijk niet meer om te doen, vind het een beetje zielig omdat het echt open is. maar ik ga ze straks dan toch maar weer omdoen en dan gewoon af en toe af. mijn pony's kunnen niet op stal of iets omdat ze in de zomer alleen maar een wei hebben. Ze krijgen verder ook niet bijgevoerd omdat het gras meer dan genoeg is voor ze.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:13

Als het echt open is, zou ik ze even niet om doen. Tot het genezen is en dan stilletjes opbouwen.
Kan je niet een stuk van de weide afzetten met prikpaaltjes? En dan strookbegrazing of tijd tussen een afgegrazen deel en de volle weide verdelen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:25

Is het masker niet aan de kleine kant. Want mijn shet met toch wel een rank hoofd kan ook geen XS aan en heeft een S om. Zit wat ruimer overal en kan dus niet schuren. Ze heeft iig nooit plekjes ervan gehad. Ze heeft hem dagelijks om van 9.00 tot 17.00 uur (daarna staat ze op zand)

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:12

Ik heb dan wel een Greenguard-graasmasker, maar heb die aan de voor- en achterkant een beetje bekleed met 'bontjes' om neus en kin te beschermen. Mijne had nl. ook een open wondje op d'r kin na 2 dagen met het masker om.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:34

Het graasmasker moeten ze zoals eerder gezegd, een beetje eelt voor kweken. Hoe groot je hem ook koopt, schuren doet hij altijd wel. Dat komt door de bewegingen die ze met hun mond maken tijdens het eten. Gewoon rustig opbouwen, op een gegeven moment gaan de plekken niet meer open en verdwijnen ze.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:52

Marcella schreef:
Kort gras is gefrusteerd gras en zit vaak meer in dan in lang uitgegroeid gras.

Maar bij kort gras kunnen ze wel veel minder naar binnen werken dan bij lang gras. Bij lang gras krijgen ze toch uiteindelijk veel grotere hoeveelheden binnen. Volgens mij heb ik weleens ergens gelezen dat het het beste is als gras tussen de 5 en 15cm lang is. Wat ook kan is dat je eerst andere paarden het land kaal laat eten en dan de dikke paarden er op zet zodat die de laatste sprietjes op kunnen eten. Het graas is dan nog niet echt aan het groeien en zit dan ook niet vol met suikers.

Mijn shet is al een heel stuk afgevallen.

24 juni
Afbeelding

20 juli
Afbeelding

9 augustus
Afbeelding

Hij is begin juli van stal veranderd omdat hij steeds dikker werd en ik met de stalhouder er niet uit kwam hoe we hem minder konden laten eten. Op zijn nieuwe stal stond hij op een heel kaal land en kreeg hij hooi bijgevoerd. Zijn buik werd toen al minder (is te zien op foto 2). Foto 3 is eigenlijk niet helemaal eerlijk, want dat hij zoveel is afgevallen komt doordat hij heel erg ziek is geweest (hij is nog steeds niet helemaal beter) en een week maar heel weinig heeft gegeten (vorige week). Hij liep toen ook gevaar op bloedvervetting doordat hij te snel afviel. Er kunnen nu trouwens nog steeds wat kilo's af.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:39

wauw flosje, dat is zeker een flink aantal kilo's wat eraf is!

ik heb een stofje gehaald en dat ga ik in het masker vastmaken. mijn welsh probeert nu haar kin te ontzien maar haalt daarbij haar neusje weer open. ik doe het masker regelmatig af en smeer er een lekker zalfje op. ik hoop dat het met het stofje erin beter gaat. ze vindt het in ieder geval geen probleem om meer moeite voor het gras te doen :D

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:47

Jeetje Flosje, dat is inderdaad ineens wel heel erg hard gegaan... Ze ziet er nu wel beter uit, alleen een beetje jammer dat ze daar zo ziek voor moest worden. Hoop dat het nu wel weer beter met haar gaat!

Met de mijne gaat het afvallen met het masker ook goed. Raakt bijna een kilo per dag kwijt; ongeveer 6 weken met het masker om en volgens m'n gewicht-meetlint is er 40 kg af! Ze ziet er echt al zoveel beter uit! Maar nog steeds zijn d'r ribben nauwelijks te voelen, dus er moet nog wel iets meer af...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:37

Een tip: dat meetlint voor gewicht klopt voor geen meter ;)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:58

@JudithO misschien kloppen de kilo's inderdaad niet, maar je kan wel mooi zien dat ze echt slanker worden ;)

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:11

Hallo, ik wil ook even mijn paardje tonen.
Vorig jaar in september kocht ik hem. Hij had een jaar op de wei gestaan, er was niet mee gereden geweest. naast dagelijkse weidegang, kreeg hij zeker twee scheppen muesli per dag.

zo zag hij er uit: Afbeelding

Afbeelding

je kunt duidelijk zien dat de pony niet zo dik lijkt en mn paard wel, terwijl het bij mn paard veel sneller er af gaat dan bij mn pony.

Na een klein jaar met niet te veel gras, GEEN krachtvoer (muv een schepje spelt om de paar dagen, een wortel of af en toe een appel), beweging en lijnzaadolie, ziet hij er zo uit

Afbeelding

Persoonlijk ben ik wel tevreden met het resultaat.

Aan mn pony is nog wat meer werk. Ik geef hem nu ook meer hooi dan gras, zeker omdat hij nog eens zomerexceem heeft. Gisteren heb ik hem de eerste keer een graasmasker omgedaan, maar dat wordt toch nog wat wennen. Ik heb nu ook een aangepast weischema opgesteld voor paard en pony, maar dan wel met strookbegrazing voor mn paard en weidegang met masker voor mn pony. Of een schrale wei zonder iets :-)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:32

de shet, haflinger en bovenstaande zien er goed uit al! :)
vooral die shet valt het op dat hij veel kwijt is zeg! :)

Hier nog altijd paardjelief in een aparte weide ivm het dieet
Afbeelding
ben over de mijne tevreden nu :)

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:24

Nou, we zijn bijna 1 week verder met de glucobalance en of het kan weten we niet, maar de haflinger is veel minder stijf. Zet zijn achterbenen in de afdruk van zijn voorbenen en dit continu en beide kanten. Heeft dit nog nooit gedaan en is nu toch al 7. Afvallen gaat lukken. Zijn lekker bezig en begint al lekker drilpudding te worden. Het vel is een beetje te ruim haha. Wij zijn tot nu toe al erg tevreden. Ze staat op zeer weinig gras, krijgt 3x per dag oud, stengelig hooi en 2x per dag grasbrok en zemelen waar de supplementen (magnesium, glucobalance en marstall force) doorheen gaat.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:54

Ik krijg ook geregeld de opmerking dat mijn e-pony een beetje dik is, maar ik zou zelf niet meer weten wat ik hem nog anders kan voeren, dus misschien dat hier iemand met ideeën zit? :D

Het gaat dus om een klein beetje te volle e-pony die op stal staat, komt niet op het land dus dat probleem hebben we al niet :Y)
Hij staat op stro, krijgt 3x per dag kuilgras (heb hem al op een ½ pluk staan) en 2x per dag ½ kilo Treurniet bix.
Daarnaast krijgt hij na het rijden een ½ tot ¾ kilo Pavo Nature's Best muesli.

Staat goed in training dus meer beweging is ook geen optie -O-

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:33

@ Ilse
Een beetje magnesiumpoeder door zijn eten kan wonderen doen :) Heb er zelf erg goede ervaringen mee.