Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:25

Art_Ificious schreef:
Ik begin ook te twijfelen nu ik de verhalen lees dat sommige paarden juist actiever worden door vitalbix. Die van mij is actief/schrikkerig genoeg en krijgt nu 2x daags 1 schep maisvlokken (snijmais) en daarbovenop 1 schep aveve basisbrok. + hooi. Maar het hooi (voordroog vermoed ik) eet hij bijna niet, eet liever stro.

Ik neem aan dat je ook de reacties gelezen hebt welke aangeven dat er ook paarden zijn welke juist kalmer geworden zijn? En de reacties dat er ook paarden zijn welke in hun gewone doen en laten gebleven zijn? Het is natuurlijk maar net wat je liever leest :-)
Je loopt idd wat op de zaken vooruit. Dit om het feit dat je het niet voert.

Zoals al eerder is aan gegeven kun je altijd een aantal proefzakjes uit proberen om te ervaren wat het met je paard doet. Het is alleen wel wat sneu dat de twijfel die tussen je oren zit en daardoor denkt iets te "zien" wat er niet is. Je beïnvloed zo uiteindelijk (min of meer) de uitkomst.

Mijn merrie is ook ril en sensibel. Was ik met de gedachte dat het met dit voer erger zou kunnen worden opgestapt, dan was de kans groot geweest dat zij ook zo zou gaan reageren. De vraag is echter waar het dan aan gelegen had, het voer? Of mijn eigen vooroordeel/twijfel :-)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:34

Inxs schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik begin ook te twijfelen nu ik de verhalen lees dat sommige paarden juist actiever worden door vitalbix. Die van mij is actief/schrikkerig genoeg en krijgt nu 2x daags 1 schep maisvlokken (snijmais) en daarbovenop 1 schep aveve basisbrok. + hooi. Maar het hooi (voordroog vermoed ik) eet hij bijna niet, eet liever stro.

Ik neem aan dat je ook de reacties gelezen hebt welke aangeven dat er ook paarden zijn welke juist kalmer geworden zijn? En de reacties dat er ook paarden zijn welke in hun gewone doen en laten gebleven zijn? Het is natuurlijk maar net wat je liever leest :-)
Je loopt idd wat op de zaken vooruit. Dit om het feit dat je het niet voert.

Zoals al eerder is aan gegeven kun je altijd een aantal proefzakjes uit proberen om te ervaren wat het met je paard doet. Het is alleen wel wat sneu dat de twijfel die tussen je oren zit en daardoor denkt iets te "zien" wat er niet is. Je beïnvloed zo uiteindelijk (min of meer) de uitkomst.

Mijn merrie is ook ril en sensibel. Was ik met de gedachte dat het met dit voer erger zou kunnen worden opgestapt, dan was de kans groot geweest dat zij ook zo zou gaan reageren. De vraag is echter waar het dan aan gelegen had, het voer? Of mijn eigen vooroordeel/twijfel :-)

Mooi omschreven :j
De laatste pagina's in dit topic kwam dat schrikkerige natuurlijk veel naar voren. Voor iedereen geldt dat je er maar op 1 manier achter komt. Ik denk dat er een kleine groep is die er op reageert zoals je niet zou willen en voor die andere groep is het juist prima. Logischerwijs hoor je dat nu minder.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:53

Mijn 24 jarige en mijn 3.5 jarige staan erop.
Twee bloedpaardjes, maar ik merk niet dat ze schrikkerig worden van het voer.
Der alte ziet 's avonds minder dan voorheen en schiet wat sneller weg.
Die kleine is een jong paard en die moet ook jong kunnen zijn.
Voor beide meng ik het met wat muesli en grasmix

febe6

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:55

Mijn paard is ook absoluut rustiger geworden na de overstap van 1 kg basisbrok naar 300 gram DC. Het is geen dood schaap, maar dan zou ik me eerder zorgen maken.
Ik zou het gewoon proberen als het je wat lijkt, als ik jou was. Als het niks is kun je altijd nog overstappen. :j

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:50

Art_Ificious schreef:

Gek! Mijn paard werd juist door aveve basisbrok erg schrikachtig en pittig in gedrag omdat hij barstte van energie door de aveve basisbrok. Hij werkt maar heel licht dus daardoor overgestapt op een vitaminebrok (Vitalbix DC) en daar doet hij het nu al 4 maanden erg goed op. Hij zit nog vol energie maar is wel lekker rustig, koel en zit heerlijk in zijn vel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:58

febe6 schreef:
Mijn paard is ook absoluut rustiger geworden na de overstap van 1 kg basisbrok naar 300 gram DC.

Bij dat soort overstappen is het heel logisch dat je paard minder fel/schrikkerig/gestresst is als je overgaat op een vitaminebrok en verder alleen ruwvoer. Ik vermoed dat je hetzelfde effect merkt als je van mais + brok overgaat op alleen een vitaminebrok, ongeacht welk merk dat is.

Lastig is dat mensen vaak op Bokt wel hun mening over hun huidige merk voer delen (mijn paard is een stuk rustiger door Vitalbix/mijn paard heeft veel meer energie sinds ik Pavo voer), maar er vergeten bij te zetten wat ze daarvoor dan precies voerden. Als je kilo's krachtvoer gaf dan wordt je paard gegarandeerd rustiger als je alleen nog maar een vitamine/mineralenbrokje voert, of dat nou Vitalbix of Metazoa of een andere balancer is. En je paard krijgt bijna gegarandeerd meer energie als je nu kilo's Pavo voert terwijl je daarvoor alleen maar hooi & gras & een vitaminebrokje voerde.

De standaardervaring bij elke vitamine/mineralenbrok lijkt wel dat paarden er rustiger van worden - waarschijnlijk omdat al die mensen daarvoor nog flinke hoeveelheden biks/muesli voerden. Dat zegt in een hoop gevallen dus niets over de kwaliteiten van het nieuwe voer, maar vooral iets over de nadelen die het oude voer had.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:38

Juist doordat ik mijn haf minder krachtvoer ging geven. En ook even stopte met de vitamine korrel (ik wist dat de Pavo vital zou komen moest even tot het in de winkel was) werdt die van mij schrikkerig en dat is hij eigenlijk helemaal niet.

Nu week of 2/3 op de Pavo vital en nog steeds weinig krachtvoer is hij weer stuk rustiger..

Zo zie je elk paard reageert anders. Je moet kijken wat het beste past

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:53

Zou het in jouw geval dan niet komen dat je paard bijvoorbeeld snel een magnesiumtekort heeft en daar druk door wordt als hij dat niet aangevuld krijgt via vitaminebrok/voldoende krachtvoer?

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:05

xyzutu2 schreef:
@ scooby09: check de smiley. ;)

+:)+

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:08

Zal ook wel zo zijn ene paard reageert hier op andere totaal niet en zoveel mensen zoveel wensen.
Bij mijn merrie is teveel aan suiker de trucker tot levens gevaarlijk gedrag.
Op de vital biks en de muesli reageert ze erg goed maar de vital biks is in wedstrijd seizoen niet toereikend genoeg is gebleken afgelopen jaar dus daar moet voor aankomend seizoen een andere oplossing bij gezocht worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:48

Art_Ificious schreef:

Mijn paard werd er niet actiefer van, maar wel schrikkerig. Bang zelfs. Hij schrok bijvoorbeeld als ik zijn stal op strooide met hem er in en dan een iets snellere beweging maakte. Alsof ik hem dagelijks met de stok sloeg. :')

En dat voor een hele dappere Lusitano.

Maar dat is dus wel weer hersteld door sterk te minderen en daarna heel langzaam weer op te voeren. Hij had het effect trouwens ook van nog twee andere merken vitaminebrok. Dus het is bij hem niet zo zeer Vitalbix, maar wel hoge dosis vitamine (zonder goede opbouw).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:52

Hoe heb jij precies opgebouwd?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:55

xyzutu2 schreef:
Zou het in jouw geval dan niet komen dat je paard bijvoorbeeld snel een magnesiumtekort heeft en daar druk door wordt als hij dat niet aangevuld krijgt via vitaminebrok/voldoende krachtvoer?

Dat dacht ik ook. Nu geef ik ook supliment magnesium erbij. Alleen dan niet de volle dosering omdat in de vitaminekorrel het ook zit. Al scheiden ze te veel magnesium gewoon via de nieren/plassen uit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 01:02

xyzutu2 schreef:
Hoe heb jij precies opgebouwd?

Goede vraag... het is al heel lang geleden. In elk geval geadviseerd door Vitalbix zelf en ik meende dat ik begon met een 3/4 maatbeker per dag, verdeelt over twee voerbeurten. Die dosis heb ik toen heel lang aangehouden en daarna pas langzaam verhoogd naar nu een 2 maatbekers per dag verdeelt over 2 voerbeurten. Maar hoe lang ik er over gedaan heb weet ik echt niet meer. Vitalbix was nog nieuw toen ik er aan begon. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:47

xyzutu2 schreef:
febe6 schreef:
Mijn paard is ook absoluut rustiger geworden na de overstap van 1 kg basisbrok naar 300 gram DC.

Bij dat soort overstappen is het heel logisch dat je paard minder fel/schrikkerig/gestresst is als je overgaat op een vitaminebrok en verder alleen ruwvoer. Ik vermoed dat je hetzelfde effect merkt als je van mais + brok overgaat op alleen een vitaminebrok, ongeacht welk merk dat is.

Lastig is dat mensen vaak op Bokt wel hun mening over hun huidige merk voer delen (mijn paard is een stuk rustiger door Vitalbix/mijn paard heeft veel meer energie sinds ik Pavo voer), maar er vergeten bij te zetten wat ze daarvoor dan precies voerden. Als je kilo's krachtvoer gaf dan wordt je paard gegarandeerd rustiger als je alleen nog maar een vitamine/mineralenbrokje voert, of dat nou Vitalbix of Metazoa of een andere balancer is. En je paard krijgt bijna gegarandeerd meer energie als je nu kilo's Pavo voert terwijl je daarvoor alleen maar hooi & gras & een vitaminebrokje voerde.

De standaardervaring bij elke vitamine/mineralenbrok lijkt wel dat paarden er rustiger van worden - waarschijnlijk omdat al die mensen daarvoor nog flinke hoeveelheden biks/muesli voerden. Dat zegt in een hoop gevallen dus niets over de kwaliteiten van het nieuwe voer, maar vooral iets over de nadelen die het oude voer had.

Sommige paarden zijn idd gewoon schrikkerig oid door idd een te grote gift aan krachtvoer. Maar goed, dat gaat niet in alle gevallen op. Al kan ik jouw logica wel goed volgen :-)

Mijn merrie krijgt 250gr DC & 250gr Active+ per dag. Daarbij krijgt zij een klein handje vol Luzerne door haar voer.
Zoals al eerder vermeld is mijn merrie sinds het voeren van DC en Active opmerkelijk rustiger geworden. Uiteraard is het nog steeds geen mak schaap, maar wel merkbaar kalmer tussen de oortjes.
Voor de overstap naar de Vitalbix kreeg zij per dag 500gr Dieetmix van Subli met 75gr Vitalcomplete van Pavo.

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:21

Zeker niet gek dat mijn paard rustiger is geworden, maar ik verbaasde mezelf wel over hoe groot het verschil was. Die 1 kg basisbrok (Cavalor Tradition Pellet) leek mij niet een ontzettende hoge krachtvoergift als ik soms lees wat er bij andere aan kilo's in gaan (niet in dit topic natuurlijk). Andere vitamine brok heeft ze nooit gehad. Kan heel goed hetzelfde resultaat geven. Vitalbix is voor mij makkelijk verkrijgbaar en samenstelling staat me wel aan dus daarom de keus.
Als mijn paard met 1 kg krachtvoer al zo'n verschil was dan verwacht ik dat die van Art_Ificous ook rustiger zal zijn dan met 2 scheppen maïs en 2 scheppen basisbrok, als ik het goed begrijp. Kan ook met JPGF, metazoa, pavo vital etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:16

Bij toeval voer ik momenteel voor het eerst in ruim 2,5 jaar een ander voer dan de Daily Complete. En ik merk geen verschil in hun gedrag met dat andere voer.

Wat wél een verschil bleek te geven was wel of niet zout. Met zout door het voer zijn ze gewoon normaal. Zonder zout worden ze druk.

Vecar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:53

Ik geef nu 2,5 maand DC en ik ben er erg tevreden over! Mijn paard zit iets lekkerder in zijn vel en het valt voor al op omdat hij nu iets speelser en vrolijker is in omgang en in de paddock. ( 20 jaar :') ). Qua rijden merk ik geen verschil, alleen dat hij wat lekkerder in zijn vel zit.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:18

Kan iemand mij het verschil met Pavo vital en Vitalbix vertellen? In Pavo zit meer vit E.
Maar twijfel toch om t miss te proberen

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:30

Heb ze net even snel bij voervergelijk naast elkaar gezet.
Zit ook mee suiker en zetmeel in de Pavo.
Voor mijn persoonlijk een reden om het bij de vitalbiks te houden ipv Pavo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:35

Ik heb Vital, JPGEF (balancer brok) en DC naast elkaar gezet. Hierbij heb ik selenium (minimaal ratio 1) en vit. E (minimaal ratio 0.8) de juiste dosering laten bepalen (op Na en Cl na, want zoutblok, moesten de rest van de mineralen ook minimaal 1 zijn, maar dat is bij deze producten niet van invloed geweest).

Vital zit op 30g/100kg paard, JPGEF balancer brok op 40g/100kg paard en DC op 75g/100kg paard.

Afbeelding

Edit: foute referentiewaarde veranderd. De ADH-ratio's waren wel op orde.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 19-12-17 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:36

Ik voer het eigenlijk ook grotendeels voor de aminozuren, dus niet enkel de vitaminen/mineralen. En die zitten in de Pavo Vital toch minder als ik het goed zie. Mijn pony's hebben weer bovenlijn gekregen sinds ik ermee gestart ben en hebben deze nu, hartje winter (hoewel het qua koude ed meevalt natuurlijk) nog steeds. Ze zijn 21 en 24 jaar, staan dekenloos buiten (met schuilstal) dus ik vind het wel prima zo ;)

Verder kan ik er weinig van zeggen. Heb niet het idee dat ze er last van hebben qua karakter zeg maar. Ze zijn nu beiden wel schrikkeriger maar dit heb ik elk jaar, en ik ben in juni begonnen met de Vital DC dus het lijkt me sterkt dat dat het probleem is.

Heb ook bloed laten analyseren, bij 1 pony zelfs 4x dit jaar (en december 2016) maar daar zit ik momenteel beetje vast. Heb namelijk de laatste bloedname in een ander labo laten doen en nu kan ik dus eigenlijk niks met de uitslag. Deze werken namelijk met dezelfde eenheden maar compleet andere referentiewaarden. Dus ik weet niet wat ik ermee moet .. vergelijken gaat op die manier niet .. En of het uiteindelijk echt zoveel zegt, de getalletjes zijn altijd fijn maar hoe het paard eruit ziet en beweegt zegt waarschijnlijk een stuk meer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:40

Ik vind vitalbix echt de fijnste gehaltes hebben dus wat mij betreft blijf ik die zeker voeren, geef t mu twee welen aan nieuwe pony dus voer is sowieso dan altijd even zoeken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:45

Zodra Pavo vital op is. Ga ik Vitalbix proberen. Mocht ik geen verschil merken kan ik altijd over op Pavo vital terug

Maar eerst de Pavo vital opmaken. Duurt nog wel even

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:48

Mizora schreef:
Ik heb Vital, JPGEF (balancer brok) en DC naast elkaar gezet. Hierbij heb ik selenium (minimaal ratio 1) en vit. E (minimaal ratio 0.8) de juiste dosering laten bepalen (op Na en Cl na, want zoutblok, moesten de rest van de mineralen ook minimaal 1 zijn, maar dat is bij deze producten niet van invloed geweest).

Vital zit op 30g/100kg paard, JPGEF balancer brok op 40g/100kg paard en DC op 75g/100kg paard.
[ [url=m/3y4wny.png]Afbeelding[/url] ]

Dat ontloopt elkaar echt nauwelijks, zeker JPG&F en Vitalbix zijn bijna gelijk. De hoeveelheid essentiele aminozuren die erin zit komt ook heel sterk overeen. Fijn om de vitamines en mineralen zo naast elkaar te zien staan in een tabel! _/-\o_