Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:16

Ik gaf deze, bij een lokale Horta te bestellen. In samenspraak met mijn dierenarts... 15 euro voor 20 kg.

Afbeelding

Voor mijn paardje gaf ik 30 gram per dag destijds. En ... hij nam het beter dan deze van Paardnatuurlijk en andere merken.

Was op zoek naar de gries, in NL bij de Welkoop... maar die kon ik niet krijgen of bestellen (bij Welkoop Baarle Nassau), en werd door Welkoop naar de lokale Horta gestuurd. Die konden me wel helpen.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:02

Ik schop dit topic even omhoog.

Ik ben op zoek naar een supplement voor 1 van mijn jonge paarden. Het is een paard dat graag werkt, maar enorm moeilijk spanning kan afvloeien. Met name op vreemde terreinen is ze erg gespannen en heeft ze maar een klein 'puntje' nodig om te ontploffen, vervolgens is er niks mee te beginnen. Behalve rustig blijven, goed gedrag belonen en 'slecht gedrag' negeren, afstraffen heeft geen zin, dan draait ze op dat moment door. Ze is daarnaast nog gevoelig/angstig voor andere paarden. Tijdens een wedstrijd kom je dus bijvoorbeeld niet tot losrijden, daarnaast moet ik natuurlijk rekening houden met mijn mede Ruiters/amazones

Nu neem ik haar al mee naar verschillende locaties en rijd ik ook met/tussen verschillende paarden. Ik kan merken dat ze steeds ze probeert haar aandacht bij mij te houden, maar ik zou haar graag willen ondersteunen met een supplement.

Nu kwam ik dus op magnesium, werkt het echt ?

Phen

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:40

Werkt het echt? In mijn geval volmondig JA!
Ik had een hele nerveuze en angstige IJslander. Sinds hij aan de magnesium zit is hij 180° gedraaid. Van een onvangbaar, extreem kopschuw paard naar een rustig paard in de omgang zonder dat hij langzaam onder het zadel is.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:04

Phen schreef:
Werkt het echt? In mijn geval volmondig JA!
Ik had een hele nerveuze en angstige IJslander. Sinds hij aan de magnesium zit is hij 180° gedraaid. Van een onvangbaar, extreem kopschuw paard naar een rustig paard in de omgang zonder dat hij langzaam onder het zadel is.

Dankjewel! Welk merk/type magnesium voer jij?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:34

Ik voerde eerst magnesiumcitraat en nu voer ik magnesiumoxide. Zodra dit pak op is ga ik weer over naar citraat. Werkt beide evengoed alleen van citraat hoef je minder te geven omdat citraat beter opgenomen word.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:06

Phen schreef:
Ik voerde eerst magnesiumcitraat en nu voer ik magnesiumoxide. Zodra dit pak op is ga ik weer over naar citraat. Werkt beide evengoed alleen van citraat hoef je minder te geven omdat citraat beter opgenomen word.

Bedankt ! Ze is een wat lastiger eter, dus hoe minder, hoe beter. Waar koop je dit?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:23

Ik heb de citraat gekocht in een paardenwinkel. De oxide bij de Welkoop.
Je zou eventueel op paardendrogist.nl kunnen kijken.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:22

Goede kwaliteit Mg citraat haal ik bij www.horseflex.nl
De kwaliteit is heel zuiver, mijn erg grote paard krijgt anderhalf schepje per dag ervan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:54

Ik geef magnesium van Equilin. Soms vraag ik mij wel eens af of het echt werkt, en of ik niet moet stoppen.. Nu had ze het bijna een week niet gehad, en we hadden nogal een uh bewogen weekendje. Of het perse daar door komt, geen idee, maar ik blijf het gewoon doorgeven voor de scherpe kantjes :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:39

Niet op de combi magnesium vitamine e?
Koop die altijd. Maar de vitamine e is altijd eerder op :+

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:20

Dag allemaal!
Ik heb hier net even het topic gelezen en vraag me af of het uithaalt om verschillende 'soorten' magnesium te testen op je paard?
Mij werd magnesium aangeraden voor die van mij. Paard is 4 jaar en is super braaf. Op wedstrijd is hij fris (handelbaar hoor) maar hij heeft énorm veel bang van andere paarden. Ik krijg hem er wel gewoon doorgereden, maar echt bevorderlijk voor onze algemene prestaties is het niet. Aangezien ik me tijdens het inrijden echt moet concentreren op 'waar zijn de andere paarden'. Dus echt 'rijden' kan ik nog niet. Nuja, paard is 4-jaar.. Ik denk dat dat er ook wel weer gewoon af gaat hoor. Maar iemand had me aangeraden om hem magnesium bij te geven zodat hij wat meer rust in zijn hoofd krijgt.
Ik ben toen bij de plaatselijke apotheker langsgeweest en ik heb daar magnesium besteld, zat ik in een flesje en was vloeibaar. Denk dat ik dat +/- 1 maand gegeven heb. Volgens de apotheker zijn dit kuuren, dus ik zou het niet mogen blijven doorgeven. Echter heb ik tijdens die maand niet veel verschil gemerkt..
Mijn vraag is dus, denken jullie dat het uithaalt om verschillende soorten te proberen? Zo ja, welke?
En, denken jullie dat mijn paard er weldegelijk iets aan heeft om het bij te geven?
Aangezien paardlief nog maar 4 is..

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:46

Ik geef die van mij eigenlijk altijd de magnesium van puur Nu een andere pot gehaald bij de lokale ruitershop Waar ik ook veel meer van moet geven 3 schepjes ipv 1 van puur En merk dan ook dat die een stuk drukker is op deze magnesium Toevallig vandaag weer puur besteld

is er niet in manege in de buurt waar je in de groepslessen mee zou kunnen rijden om te oefenen met meerdere paarden te rijden?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 01:45

lienbono schreef:
Dag allemaal!
Ik heb hier net even het topic gelezen en vraag me af of het uithaalt om verschillende 'soorten' magnesium te testen op je paard?
Mij werd magnesium aangeraden voor die van mij. Paard is 4 jaar en is super braaf. Op wedstrijd is hij fris (handelbaar hoor) maar hij heeft énorm veel bang van andere paarden. Ik krijg hem er wel gewoon doorgereden, maar echt bevorderlijk voor onze algemene prestaties is het niet. Aangezien ik me tijdens het inrijden echt moet concentreren op 'waar zijn de andere paarden'. Dus echt 'rijden' kan ik nog niet. Nuja, paard is 4-jaar.. Ik denk dat dat er ook wel weer gewoon af gaat hoor. Maar iemand had me aangeraden om hem magnesium bij te geven zodat hij wat meer rust in zijn hoofd krijgt.
Ik ben toen bij de plaatselijke apotheker langsgeweest en ik heb daar magnesium besteld, zat ik in een flesje en was vloeibaar. Denk dat ik dat +/- 1 maand gegeven heb. Volgens de apotheker zijn dit kuuren, dus ik zou het niet mogen blijven doorgeven. Echter heb ik tijdens die maand niet veel verschil gemerkt..
Mijn vraag is dus, denken jullie dat het uithaalt om verschillende soorten te proberen? Zo ja, welke?
En, denken jullie dat mijn paard er weldegelijk iets aan heeft om het bij te geven?
Aangezien paardlief nog maar 4 is..

Persoonlijk denk ik dat magnesium weinig gaat uithalen voor jou paard.
Het is vooral bevorderlijk voor paarden welke spanning opbouwen en hierdoor rare dingen gaan doen, of door de spanning niet normaal meer te rijden zijn.
Jou paard heeft angst geef je aan (bouwt hierdoor misschien wel spanning op maar wel anders) en angst is niet op te lossen met een goedje.
Angst is op te lossen met heel veel training.

Kijk of je ergens (manege of vereniging) groepslessen kan meerijden en hier in alle rust (ook zonder jou wedstrijdspanning) kan oefenen met andere en vooral dan vreemde paarden.
Ik neem af en toe ook paarden van klanten mee naar mijn vereniging om ze daar aan andere paarden te laten wennen zodat mijn klanten ook gewoon met andere paarden samen kunnen rijden.

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:49

Deels met HTM eens, het is ook een stuk ervaring en vertrouwen voor je paard. Maar ik heb bij mijn merrie wel gemerkt dat de scherpe randjes eraf gingen. Ze reageert alsnog op andere paarden maar ik krijg d'r sneller weer bij de les. De angst-reactie situaties worden korter en ik heb het idee dat ze hierdoor juist meer vertrouwen krijgt.
Als je besluit Magnesium te geven zal ik wel gaan voor een paardensupplement, zodat de dosering in elk geval ok is. Dat is met een supplement voor mensen lastig in te schatten.
Zelf geef ik Magnesium Citraat van Pharmahorse, duidelijk verschil gemerkt en gunstig geprijsd dus geen reden om iets anders te proberen.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:25

Hallo, nadat ik een beetje onderzoek heb gedaan ben ik van plan magnesium citraat bij te voeren. Ik heb namelijk wel een probleempje. Mijn paard moet 2 schepjes krijgen. Op advies moet hier minimaal 4 uur tussen zitten. Stel ik geef 2 schepjes in een keer kan dit kwaad? Of een voor het rijden en een erna?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:46

Lijkt me geen probleem

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:42

Heb een pot van paardendrogist gekocht om te testen, mijn paard heeft blijkbaar ook een tekort gehad, na een dikke 1,5 week merk ik eigenlijk toch al verschil. Veel kalmer, minder schrikkerig tijdens het werken

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 04:26

Ik geef mijn paard de naf magic. De keuze is hierop gevallen omdat deze behalve magnesium ook een goede darmflora stimuleert. Na twee weken begon het verschil duidelijk te worden, paard kon het koppie iets beter bij het werk houden. Ben na 1,5 maand iets af gaan bouwen qua dosering maar ondervond daar na een week de problemen van. Paard Kan soms nog steeds heel veel spanning opbouwen en ontploffen, dit was met de juiste dosis veel minder. Ik voer nu de liquid versie, stap binnenkort over naar het poeder en ga dan weer verder met liquid ivm wat er voorradig was in de winkel. Je doet met een pot van zon 45 euro 40 dagen mits je 25 ml per keer geeft en geen 50 per keer

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:22

Kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil is tussen magnesium citraat en magnesium oxide?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:31

Nou hier ook een pot besteld van pharmahorse ,
Ik merk dat mijn merrie (volbloed)
Enorm gespannen is nu in de winter en van alles schrikt . Aangezien pharmahorse zulke goede recenties heeft daar maar besteld . Meteen maar 1 kg

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:01

Josien_ schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil is tussen magnesium citraat en magnesium oxide?

Citraat is organisch en bevat meer werkzame stof (>72%) waardoor je in verhouding minder nodig hebt.
Oxide is anorganisch en de werkzame stof (Max 72%) is minder dan bij citraat. Anorganisch is tevens minder goed door het lichaam op te nemen waardoor je in verhouding meer nodig hebt.

Op supplementenvergelijk kan je tussen de verschillende soorten aanbieders een vergeljking maken.

In dit voorbeeld tussen Horseflex en Vitella Horse Care Magnesium Oxide.

http://www.supplementenvergelijk.nl/sup ... ium-oxide/

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:29

AlexVB schreef:
Josien_ schreef:

Citraat is organisch en bevat meer werkzame stof (>72%) waardoor je in verhouding minder nodig hebt.
Oxide is anorganisch en de werkzame stof (Max 72%) is minder dan bij citraat. Anorganisch is tevens minder goed door het lichaam op te nemen waardoor je in verhouding meer nodig hebt.

Op supplementenvergelijk kan je tussen de verschillende soorten aanbieders een vergeljking maken.

In dit voorbeeld tussen Horseflex en Vitella Horse Care Magnesium Oxide.

http://www.supplementenvergelijk.nl/sup ... ium-oxide/

Bedankt voor je antwoord! Ik was even het spoor bijster. Vandaar dat de oxide ook goedkoper is per kg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:37

De magnesium van ,,Puur,, is veranderd van fijne poeder naar iets grovere poeder. Ik vind het fijner geven nu door de müsli. Ze blazen het niet meer door de voerbakken heen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:07

little_birdy schreef:
Nou hier ook een pot besteld van pharmahorse ,
Ik merk dat mijn merrie (volbloed)
Enorm gespannen is nu in de winter en van alles schrikt . Aangezien pharmahorse zulke goede recenties heeft daar maar besteld . Meteen maar 1 kg

Zou jij willen laten weten hoe het je bevalt? Mijn engels volbloed (ruin) is in de winter ook zo gespannen, gewoon geen plezier om te rijden. Heb goede ervaringen met Pharmahorse, maar nog nooit eerder aan magnesium gedacht.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:15

Ik moet eerlijk zeggen dat ze nu al veel werkbaarder is dan vorige week ! Ik hou je op de hoogte !
Het schrikniveau is echt al een heel stuk minder en ze is ook minder gespannen na een schrikmoment