Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:00

Safiera schreef:
Met lucerne er bij (even berekening afmaken). Ga maar uit van 200g lucerne dan, ze krijgen geen hele schep.
50g pavo vital, 600g mais/gerst, 200 lucerne en 7 kg ruwvoer
(50g * 20) + (600g * 1) + (7000g * 2) + (200g * 4) / (50g * 1) + (600g * 5) + (200g * 1) + (7000g * 1)
= 100 + 600 + 14000 + 800 / 50 + 3000 + 200 + 7000
= 15500 / 10250
is nogsteeds 1,51:1 terwijl het zonder lucerne 1,46:1 was (rondde ik af naar boven, maar telt dus niet echt)

@ Jade: Begrijp je punt trouwens niet helemaal, sorry. Je gaat niet uit van 2g Calcium op 1kg hooi/kuil, toch? Die 2 staat er alleen voor de verhouding, dus dat er aan de andere kant van je / streep een 1 staat.

die 2 staat voor de verhouding ja, maar in jullie berekening vermenigvuldig je bv (600g mais * 1 Ca + 7000g hooi * 2 Ca) : (600g mais *5 P + 7000g hooi * 1 P) = 2 000 : 10 000 = 1 : 5
daarmee ga je ervanuit dat in elke gram mais evenveel units Ca of P zit als in elke gram hooi. mocht het zo zijn dat in hooi maar 0,001g Ca zit tov 0,1g Ca in mais, dan krijg je (600*0,1*1 + 7000 * 0,001 * 2) / (600 * 0,1*5 + 7000*0,001*1) = (60+14 : (300+7) = 74:307 = ong. 1:4

het verschil in hoeveelheid Ca of P per gram van de voersoort die je geeft maakt dus nogal verschil voor de verhouding die je uiteindelijk voert. zeker als je met vitaminekorrels versus hooi gaat rekenen, kan je verwachten dat de concentratie van vitaminen en mineralen in de vitaminekorrels en dus ook de hoeveelheid Ca of P per gram een stuk hoger ligt dan in hooi.

petitparis

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:25

ok ik heb voor mezelf even herrekend en je hebt wel een punt.
Maar dan nog, via luzerne moet je al zeer veel gaan voeren om de balans te fel naar de Calciumkant te krijgen als je het tegenover granen zet.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:46

Safiera, mijn paard kreeg gigantisch jeuk van de pavo vital . Ben toen overgestapt op de ultimate balancer van Dodson en daar doet hij het perfect op. Maar vanwege de moeilijke levering van d&h hier in het westen ga ik nu de normaalbrok proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:21

De nieuwe voergezond-leverancier zal mij niet in de bezorgroute hebben zitten, toch een tikje te ver ;(
Ik heb nu ontdekt dat je via google maps de route kan berekenen en daar ook de brandstofkosten bij te zien krijgt (ongeveer uiteraard).

Als ik het zelf zou gaan halen zou ik zo'n € 15 op rijden aan benzine. Dat lijkt me nog wel doenbaar.
Ik vraag me af, als je een ton laat komen naar een verdeelpunt en daar gaat afhalen, betaal je dan gewoon de ton? Of betaal je ook nog verzendkosten van voergezond naar het verdeelpunt? Hoe zit dat eigenlijk?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:33

Dus ik zie dat hele HH als één grote commercieele bedoening.
Een beetje gras en kruiden geperst in een brok verkopen als iets supers.
En de klanten zijn die paarden eigenaren die een paardje hebben en elke afwijking van het paard direkt in verband brengen met het krachtvoer.
Waarom een paard krachtvoer geven ??
Goed hooi is al voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:38

Maar hoe weet je of je hooi goed genoeg is?
Ik kan niet elke baal laten testen ... en ik heb verder geen idee van welk land het komt of welke bemesting of weet ik wat allemaal ... Ik probeer te voorkomen dat mijn paarden vitaminen-tekorten oplopen, maar ze hebben eigenlijk geen krachtvoer nodig ... Kan ook wel wat met iets als Pavo Vital en/of een mineralen-liksteen, maar probleem bij dat laatste is dat 1 van de 2 pony's denkt dat het een snoepreep is ofzo...

En verder zoek ik ook iets wat ik tegelijk ook als beloning kan gebruiken bij het werk wat ze wel doen (niet veel, moet ik wel zeggen :+ ) en daarvoor vind ik de gewone snoepjes dan weer niet interessant .. En dingen als appels & wortels enzo ook niet ... Ik doe het nu met de Vital, maar die zou er dan uit gaan als HH erin komt ...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:46

Ik laat mijn hooi ook niet onderzoeken.
Alleen ik koop mijn hooi bij fourage handelaren die mij vertellen waar en wanneer het hooi geoogst is.
Goed vertrouwen, want ik ben één van de vele klanten.
Hun grootste klanten zijn de melk koeien boeren.
En iedereen moet wel weten dat gras in zon en regen groeit.
Dit soort gras geeft een goed hooi.
Dus elk jaar heb ik een goede kwaliteit hooi gehad.
Is de kwaliteit hooi voor wat betreft voedings waarde wat minder dan stuur ik bij met het krachtvoer. wat ik al 15 jaar gebruik.
Voorlopig staan mijn paardjes, 15 stuks, weer te glimmen en lekker in de wintervacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:52

Ik koop het via de stal, die het aankoopt bij ???
Volgens dat ik begrepen heb wel steeds dezelfde boer, al jaren, in ieder geval de kleine baaltjes, maar weet niet of dat voor de grote ook zo is. Neem aan dat het wel gewoon goed voordroog is, aangezien alle paarden daar op stal het krijgen (tenzij je echt zelf voorziet, maar ik kan maar 1 baal per keer opslaan en heb verder ook geen vervoer dus via de stal is net wat praktischer :) ).

Dus ja, wanneer doe je het goed hé ... Er wordt zoveel gezegd ^)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 01:01

Als het paard het goed doet, dan heb je geen probleem.
En ik ga ervan uit dat de stalhouder ook wel weet wat hij inkoopt.

Het is tegenwoordig een hype om krachtvoer te geven waar niks inzit.
Geef dan geen krachtvoer, heb zat lege voerzakken te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 01:04

Nah, heb al afval genoeg :+

Hoe weet je wanneer je paard het goed doet?
Die van mij is nog steeds te dik en merk verder ook niet meteen veranderingen, terwijl er wel heel ander voer ingaat dan eerst ... Nuja, anders probeer ik maar gewoon eerst eens met enkel het voordroog & hooi (maar wat dan als beloning geven?) en dan kan ik nog zien moest ik merken dat hij sloom wordt of niet goed in z'n vel lijkt te zitten of dergelijke ...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 01:10

Waarom een beloning geven ?
Het paard krijgt al heel de dag eten.
De beste manier van afvallen is beweging, werken met het paard.
Van dieeten wordt je alleen maar sjaggerijnig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 01:13

Omdat er af en toe eens iets extras in moet gaan, anders stopt de boel :+
Wat niet wil zeggen dat ik hem volprop met snoep, hangt er ook vooral vanaf wat we aan het doen zijn (bij VD-en wordt er meer beloond, maar dat doen we niet zo vaak meer, bij gewoon longeren of loswerken gewoon wat op het einde of als hij echt wat goed heeft gedaan). Maar dat is een beetje niet zo heel erg relevant :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:47

Ik geloof dat ik je nu wel volg, Jade. Je hebt zeker een punt, je weet immers niet hoeveel er precies in zit per gram.

@ Splash: volgens mij is D&H hier ook amper te krijgen. Zijn dat trouwens ook brokjes, die Ultimate Balancer? Ik vind brokjes toch echt voordeel hebben tov poeder of een oplossing. Heb het idee dat dat veel meer verspild wordt (poeder eet een van onze twee pony's niet door het voer, en er zitten gaatjes onder in onze voerbak waar een drankje uit kan lopen). Onze voerbakken staan buiten namelijk, ze mogen niet vollopen met water :)

@ Ariebren: ik geloof dat het heel menselijk is om je dier (paard in dit geval) een complete vit/min. verzorging te geven via het voer. Denk dat niet veel mensen (ik niet) dat durven loslaten en puur & alleen hooi te voeren. Daarnaast kun je er op de meeste pensionsstallen niet omheen, omdat de rest wel een bak vol krachtvoer krijgt.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:12

[***] schreef:
Hmm, ik heb net ontvangen:
Citaat:
Beste Sabine,

De weidebrok van Voergezond.nl is wel heel anders dan de andere weidebrokken op de markt. En omdat je aangeeft dat een van je ponies zomerexceem heeft en ze vaak iets te dik zijn zou ik je juist die weidebrok af willen raden. Deze brok bevat veel eiwitten en meer natuurlijke suikers dan de basisbrok hoewel bij beiden de inhoud per seizoen kan verschillen per partij. Je ponies zouden van weidebrok dikker worden en dat wil je niet:)

Ik heb zelf een mini-shetlander die de weidebrok een tijdje gehad heeft maar werd te dik ervan en ging iets schuren omdat er teveel suikers in zat. Ze krijgt nu om die reden een handje van de basisbrok en doet het veel beter zonder heet te worden. Je moet natuurlijk geen grote hoeveelheden gaan en per dag en per keer kijken wat je gedaan hebt aan werk en wat je doet en daar je voerschema op aan te passen. Soms is ene paar korrels als ze niets gedaan hebben al genoeg. Een aantal keren een handje extra als beloning kan geen kwaad als het met mate. Maar ik zou geen weidebrok doen maar juist de basisbrok in jou geval en dan niet teveel van geven en zien hoe het gaat. Ben je bang dat ze dan tekort komen aan mineralen, vitaminen of iets anders kan je altijd nog een liksteen ophangen met deze dingen erin zodat je ponies zelf kunnen kiezen of ze er extra behoefte aan hebben:) En in hooi zit vaak ook al veel aan dit soort dingen. Meer dan mensen vaak denken:)

Maar als je het puur als beloning wil geven, de paardensnoepjes van voergezond.nl zijn ook echt gezond;) Deze zijn gebaseerd op de basisbrok met een extra smaakje met echte wortel, appel of banaan erin verwerkt. En de basisbrok voor als je paarden gewerkt hebben. Alle brokken van Voergezond.nl worden niet geperst met suikers of melasse en is puur natuur met bomen,struiken,grassen en kruiden zonder toevoegingen.

Ik dacht juist dat weidebrok hetgeen was wat het beste was voor paarden die "niks" deden, en dat de rest was voor paarden die wel moesten werken, maar blijkbaar is de weidebrok toch nog iets aparts? Of hoe moet ik dit bekijken? Iemand dezelfde ervaringen als hier beschreven?

Als ik de weidebrok & basisbrok naast elkaar zet op de site van voergezond dan zit er minder eiwit & suiker in de weidebrok, dus ik snap het allemaal niet zo goed? Bij de basisbrok staat wel dat het goed is voor ZE paarden, dit staat bij de weidebrok niet zo specifiek .. Wel zijn de basisbrok kleinere brokjes, weet niet hoe klein ik me dat moet voorstellen? En er staat bij (nieuw?) dat het slokdarmverstopping kan veroorzaken bij gulzige paarden, staat ook niet bij de weidebrok .. Weet niet of dat nog niet aangepast is of omdat het risico minder groot is omdat de brokjes groter zijn ofzo?

Wat moet ik hier nu mee? :+
(de mail ging wel nog verder maar dat ging over het verzenden enzo, niet echt belangrijk).

De Weidebrok is het laagst in suikers en eiwitten. De Weidebrok Plus bevat juist extra eiwitten voor paarden die wat extra's kunnen gebruiken. De Snoepjes zijn niet op basis van de basisbrok, maar op basis van de Weidebrok en zijn dan ook de grotere brokjes (8mm).

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:22

Ariebren schreef:
Ik laat mijn hooi ook niet onderzoeken.
Alleen ik koop mijn hooi bij fourage handelaren die mij vertellen waar en wanneer het hooi geoogst is.
Goed vertrouwen, want ik ben één van de vele klanten.
Hun grootste klanten zijn de melk koeien boeren.
En iedereen moet wel weten dat gras in zon en regen groeit.
Dit soort gras geeft een goed hooi.
Dus elk jaar heb ik een goede kwaliteit hooi gehad.
Is de kwaliteit hooi voor wat betreft voedings waarde wat minder dan stuur ik bij met het krachtvoer. wat ik al 15 jaar gebruik.
Voorlopig staan mijn paardjes, 15 stuks, weer te glimmen en lekker in de wintervacht.

Er zijn ook paarden die juist niet tegen het melkkoeien-hooi kunnen....................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:00

Equi_libre schreef:
[***] schreef:
Hmm, ik heb net ontvangen:

*Quote*

Ik dacht juist dat weidebrok hetgeen was wat het beste was voor paarden die "niks" deden, en dat de rest was voor paarden die wel moesten werken, maar blijkbaar is de weidebrok toch nog iets aparts? Of hoe moet ik dit bekijken? Iemand dezelfde ervaringen als hier beschreven?

Als ik de weidebrok & basisbrok naast elkaar zet op de site van voergezond dan zit er minder eiwit & suiker in de weidebrok, dus ik snap het allemaal niet zo goed? Bij de basisbrok staat wel dat het goed is voor ZE paarden, dit staat bij de weidebrok niet zo specifiek .. Wel zijn de basisbrok kleinere brokjes, weet niet hoe klein ik me dat moet voorstellen? En er staat bij (nieuw?) dat het slokdarmverstopping kan veroorzaken bij gulzige paarden, staat ook niet bij de weidebrok .. Weet niet of dat nog niet aangepast is of omdat het risico minder groot is omdat de brokjes groter zijn ofzo?

Wat moet ik hier nu mee? :+
(de mail ging wel nog verder maar dat ging over het verzenden enzo, niet echt belangrijk).

De Weidebrok is het laagst in suikers en eiwitten. De Weidebrok Plus bevat juist extra eiwitten voor paarden die wat extra's kunnen gebruiken. De Snoepjes zijn niet op basis van de basisbrok, maar op basis van de Weidebrok en zijn dan ook de grotere brokjes (8mm).

Zou het niet handig zijn om alle verkooppunten op 1 lijn te krijgen ivm informatie en het uitdelen ervan? :+
En hoe zit dat nu met die slokdarmverstoppingen, want dat staat nu wel op de site ...

Anyway, de persoon van de e-mail heeft me ondertussen laten weten dat in mijn geval ik goed bezig ben zoals ik het doe en dat mijn pony's niet meteen extra gebaat zijn bij HH, ik ga het sowieso voorlopig even proberen met voordroog & hooi alleen (en een vitaminenkorrel) en dan zie ik nog wel ... Het is toch een heel gedoe zo :') En misschien hebben mijn pony's het niet eens nodig :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:50

En anders voergezond zelf mailen...................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:40

Ik ga het voorlopig even aankijken, ik ga nu hetgeen ik heb op voeren en dan ga ik niks meer bijgeven, kan niet natuurlijker :Y) En dan zie ik wel of ze toch nood hebben aan extra of niet, volgens mij kunnen ze best leven op een combinatie van hooi, voordroog en een vitaminenkorrel :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:21

Welke vitaminekorrel had je ook weer? Heb ik daar overheen gelezen?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:34

Ik gebruik Marstall Force...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:18

Ik lees al een tijdje mee en post af en toe wat. Iedere keer komt bij mij de vraag boven of jullie met jullie eigen voedsel ook alles uitzoeken en onderzoeken :) Ik zal de eerste zijn om te zeggen dat goed voeding uiterst belangrijk is, maar het gaat hier wel heel ver hoor met de uitzoekerij. :o
Zorg voor eerlijke voeding in de mate wat jouw paard nodig heeft en kijk!!! naar je paard.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:09

Safiera, de Ultimate Balancer van d&h is in brokvorm, heel fijne brokjes. Ik vind het erg jammer dat de levering zo slecht is, anders was ik namelijk niet overgestapt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:34

Splash_ schreef:
Safiera, de Ultimate Balancer van d&h is in brokvorm, heel fijne brokjes. Ik vind het erg jammer dat de levering zo slecht is, anders was ik namelijk niet overgestapt.

Levering slecht ? Als je direct bij de importeur koopt heb je het binnen een paar dagen in huis !
Maar ultimate balancer is toch wel behoorlijk duur ?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:55

Maris, op een of andere manier (als je Rene Wielens bedoeld) daar krijg ik nooit antwoord op mijn mail :( Heb de hoop maar opgegeven.

Ja, zo'n emmer kost rond de 40 euro, maar ik doe er 2mnd mee, plus dan nog een zak voer waar ik ook 2 maanden mee doe is gemiddeld 30 euro per maand. Ik ben benieuwd hoelang ik met die normaalbrok ga doen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:57

een beller is sneller :+ mijn mail heeft hij indertijd ook niet op gereageerd, maar hij is altijd erg aardig, vakkundig en behulpzaam, telefonisch goed bereikbaar, en je kan ook buiten werktijden bellen voor advies :)