Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mias

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:30

Maris, voeradvies heb ik enkele weken geleden aangevraagd via de website van marstall, maar tot op heden nog geen reactie kegregen.
Advies heb ik trouwens meerdere keren aangevraagd. Daarom de vraag hier.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:41

Vreemd ! ik heb het vorige week aangevraagd en binnen een paar dagen antwoord !

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:43

mirim schreef:
Persoonliijk vind ik de WiesenFasern ook niet echt lekker voeren. Het is inderaad erg fijn. Wel heb ik het van de week verkocht aan iemand met shetlanders, omdat deze mensen de Cobs niet zouden gaan natmaken en ik ze niet het risico wilden laten lopen op een shet die stond te stikken.
Zelf voer ik de Cobs wel eens droog aan de pony's ( Whelsen) en het gaat prima. Ik maak ze ook wel nat, ik zie niet echt of ze nu liever nat of droog zouden hebben...ze eten het beiden met plezier.
Overigens kun je ze inderdaad makkelijk van te voren in de week zetten. Natuurlijk moet je er wel op letten dat de emmer schoon is en het geen dagen laten staan...je krijgt dan uiteindelijk wel schimmelvorming. Maar dat spreekt voor zich.

Ik heb altijd begrepen dat je ze niet langer dan 5 uur mag laten weken ivm schimmelvorming.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:45

Ik had een hele poos geleden ook advies aangevraagd, ook geen antwoord gekregen, maar later kwam de dealer op stal en vertelde dat hij wel advies had verstuurd, maar dat was dan gewoon niet aangekomen. Misschien nog een keer proberen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:46

Mias schreef:
Maris, voeradvies heb ik enkele weken geleden aangevraagd via de website van marstall, maar tot op heden nog geen reactie kegregen.

Ik heb jouw vraag gelezen. Ik zou je aanraden om de Naturell te gaan geven, maar dit dan alleen met de gegevens die ik heb...een paard met zomereczeem. Ik weet niet wat voor arbeid jouw paard verricht en wat voor 'soort' paard het is.
Is het een sober ras dan zou je ook kunnen kijken naar de IJslander robuust muesli.
Maar de Naturell is een voer ontwikkeld voor o.a. paarden met huidproblemen.
De Corn zou ik je zeker niet aanraden.
Het is trouwens wel goed dat je hem/haar in de winter wat anders wil gaan voeren. Je maakt anders het lichaam 'lui'.

Overigens is het vreemd dat je nog geen antwoord hebt gekregen. Zelfs als de aanvraag niet helemaal duidelijk is krijg je in ieder geval een mailtje met de vraag voor eventueel wat meer informatie.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:49

singasong, ik weet het niet. Ik zet het weleens een nacht van te voren in de week en heb nergens last van. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van het weer. Als het warm en broeierig weer is zou ik het zeker niet te lang in de week zetten, maar een beetje water op de brokken op een frisse dag ( en die heeft Nederland veel :) ) geeft naar mijn idee geen schimmel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:10

mirim schreef:
singasong, ik weet het niet. Ik zet het weleens een nacht van te voren in de week en heb nergens last van. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van het weer. Als het warm en broeierig weer is zou ik het zeker niet te lang in de week zetten, maar een beetje water op de brokken op een frisse dag ( en die heeft Nederland veel :) ) geeft naar mijn idee geen schimmel.

Dat is waar, temperatuur doet ook een boel!

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:04

Ik voer mijn pony nu 2 weken marstall cornmuesli en ik kan nu al geen ribben meer zien!
Super spul en hij vind het nog heel erg lekker ook. :D [Hij is heel kieskeurig]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:06

maris,ik wil zeker niet alleen mais gaan voeren...
maar als bijproduct voor iets meer vlees erop en wat energie...
zou het dan door geweekte Herbs doen(kruidenbrok)als hij heeft gewerkt...en anders alleen de herbs.
(naast uiteraard,ruwvoer!!)

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:31

mirim schreef:
Mias schreef:

Ik heb jouw vraag gelezen. Ik zou je aanraden om de Naturell te gaan geven, maar dit dan alleen met de gegevens die ik heb...een paard met zomereczeem. Ik weet niet wat voor arbeid jouw paard verricht en wat voor 'soort' paard het is.
Is het een sober ras dan zou je ook kunnen kijken naar de IJslander robuust muesli.
Maar de Naturell is een voer ontwikkeld voor o.a. paarden met huidproblemen.
De Corn zou ik je zeker niet aanraden.
Het is trouwens wel goed dat je hem/haar in de winter wat anders wil gaan voeren. Je maakt anders het lichaam 'lui'.

Overigens is het vreemd dat je nog geen antwoord hebt gekregen. Zelfs als de aanvraag niet helemaal duidelijk is krijg je in ieder geval een mailtje met de vraag voor eventueel wat meer informatie.

In ieder geval bedankt.
Mijn paard is een kruising tinker x arabier. Ik rij haar 3 keer perweek. Lichte arbeid. Beedje dressuur, springen en naar buiten.
Ik heb inderdaad ergens gelezen dat je in de winter over mlet stappen, dat dat beter is. Vandaar!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:51

Zomers moet je idd niet je wiesencobs ver van te voren weken, word zuur maar nu kan t prima.
Wat ook kan is warm water erop, ben je met 10 minuten klaar om te voeren.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 09:32

Krijg je met warm water geen verandering van smaak en eerder last van schimmelvorming?
Met koud water vallen de brokken ook al uit elkaar met een minuut of tien. Ze zijn dan niet helemaal als 'gras' maar wel zacht.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:40

Als je gelijk voert met warm water ruikt t heerlijk, dit doe ik s winters als t vriest
Met koud water vind ik t niet zo goed uitelkaar vallen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:19

Aangezien het voeradvies op Marstall.nl wat op zich laat wachten en mijn huidige voer nog tot volgende week voldoende is, moet ik nu wat anders.
Misschien kunnen jullie mij adviseren?

Mijn pony staat nu op de naturell en faser light. Hier voer ik een kwart schep van per voerbeurt (2 x per dag).
Daarbij geef ik er Force bij en na het werk krijgt ze ook een kwart schep met een scheut leindistelolie over.
Verder heeft ze als ze op stal staat onbeperkt hooi ter beschikking.
Ze doet het erg goed op dit voer, is in goede conditie, eet het graag en ziet er goed uit.

Maar nu heb ik sinds een week of 3 een nieuwe ruiter voor mijn pony, die haar behoorlijk intensief traint.
Dus ik heb het idee dat dit bovenstaande voer niet meer voldoet.
Ik ben dus op zoek naar mogelijk wat anders.

Echter heeft mijn pony zomereczeem en is ze gevoelig voor eiwitten, suikers, melasse, fructaan etc.
De dierenarts heeft ook aangegeven voorzichtig te moeten zijn met voer ivm hoefbevangen (dit is ze nog nooit geweest hoor).
Dus ik kan niet zomaar alles voeren. Hier moet met het voer dus goed rekening mee gehouden worden.

Ook zoek ik iets waardoor ze misschien wat minder snel klaar is met eten.
Omdat ze niet zoveel krijgt (anders staat ze met een dikke nek) is ze erg snel klaar met eten en gaat dan lopen vervelen bij de buurman.
Ik heb al luzerne geprobeerd, maar hier krijgt ze een erg dikke manenkam van.
Wortels bijvoeren heb ik ook geprobeerd, maar ook hier een dikke manenkam.

Wat zouden jullie aanraden om te voeren?

Alvast bedankt voor het meedenken!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:29

Je zou eventueel de Vito kunnen gaan voeren. Ieder ander voer, alsdat wat je nu geeft en de Vito, is te rijk. Als jouw paard last heeft van een dikke manenkam zal hij waarschijnlijk ook IR zijn. Zeer goed oppassen met voeren dus. En inderdaad zoals je zelf al gemerkt hebt: geen luzerne! Het liefst zo arm mogelijk hooi en vervang maar eens een plak hooi door een plak stro...dat kan ook al goede resultaten geven.
En over de intensieve training van de bijrijdster...tja, als je paard het aan kan is werken alleen maar goed, maar houd er wel rekening mee dat jouw paardje niet helemaal gezond is. Natuurlijk: rust roest. Werk is prima en zolang je paard energie ervoor heeft is het uitstekend, maar zelf zou ik dan geen echte aanpassingen doen aan het voer om te zorgen dat hij meer energie heeft. Ik zou het werk aanpassen aan dat wat het paard aankan. Maar dit is mijn mening :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:29

Wie voert er Marstall Havervrij muesli?
Klinkt op zich wel goed.

Bedankt Mirim.
Ga mij eens verdiepen in Vito.
IR heeft ze niet.

En als ik nou alleen de naturell ga voeren en de faser light weg laat?
Dan kan ik de hoeveelheid naturell omhoog gooien.
Moet ik dan nog force bij geven?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:35

Oh ik zie nog jouw vraag over iets door het voer waardoor hij langzamer eet.
Je zou natuurlijk als eerste naar de luzerne grijpen, maar dat kan dus niet. Je zou dan bijvoorbeeld de Procaval dor het voer kunnen doen? Ze heeft dan misschien geen IR, maar Procaval is in ieder geval arm en kan geen kwaad.
Ik vind het niet leuk voor je om te zeggen,maar je bent er waarschijnlijk flink op tijd bijgeweest en je hebt een dierenarts gehad die je direct de zwakke punten heeft uitgelegd. Zoals ik het lees is jouw paard bij een verkeerd voerbeleid wel 'het haasje'. Wees alsjeblieft heel voorzichtig!
Ik ben blij dat je je goed verdiept in het voer, want dat is, zeker voor ouw paard, van levensbelang.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:39

Dat klopt helemaal wat je zegt.
Ik ben dan ook heel voorzichtig met wat ik voer.
Mensen op stal kijken me daar soms zo stom op aan (waarom mag jouw paard geen appel? of geen wortel? en waarom geen kuil? dat is toch zielig).

Maar het is inderdaard van levensbelang.

Ik heb zitten kijken naar de Vito, dat klinkt goed, maar is het ook geschikt voor paarden die in het werk staan?
De naturell is ook goed bij werk.

Is procaval ook van Marstall? Edit: zie nu dat het daarvan is... ga het eens doorlezen.

Zou de wiesenfasern wat zijn? Is de structuur van luzerne, maar zo te lezen met minder "rommel" er in.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:44

Procaval is ook van Marstall. Ik ken zat paarden die in het werk staan en Vito krijgen, maar ook paarden die werken en Faser krijgen of Naturell. Je kunt het ook gewoon even aankijken hoe hij het det op dat wat hij nu krijgt?
De Wiesenfasern is fijner als de luzerne, maar de procaval is ook fijn..........Beiden zijn eiwitarm. Ik wil je van beiden soorten wel wat opsturen als je het uit wilt proberen?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:54

Hmmm lastig...
Ik lees dat de wiesencobs melasse vrij is, is de wiesenfasern dan ook melasse vrij?
In de procaval zit wel melasse.

Ik denk dat ik voor de Vito ga, omdat die voor zowel hoefbevangen en IR is.
En zoals ik zie hoef ik bij de Vito geen Force bij te voeren, aangezien daar aardig wat mineralen en vitaminen zijn toegevoegd.

Aan de andere kant eet ze de Naturell goed en is dat bij de Vito nog maar de vraag.
Hoe is de ervaring met die Vito kwa smakelijkheid?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:32

Vandaag weer 3 zakken havervrij gekregen, is mijn hoofd voer zeg maar, vind t erg goed en smakelijk voer.

Vito eten de meeste hier goed (eczemer, oudje met slechte vacht, eczemer), 1 shet niet, maar heb ook 1 shet die geen force eet...

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:32

Ik ben van de Faser naar Vito gegaan, ook ivm met intensiever rijden. Op de Vito doet ze het nu super en eet het prima (maar ze is geen moeilijke eter).
Naturell heb ik ook nog even gevoerd, maar werd me toch afgeraden, omdat dat nog redelijk rijk is, zeker als je voorzichtig moet zijn ivm mogelijke hoefbevangenheid.

Ik ben erg enthousiast over de Vito.
Ik mix het nu nog met wat lucerne, maar dat bevat mij ook teveel melasse, dus als dit op is, wil ik overstappen op de Wiesencobs (geweekt).

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:56

Goed om te horen.

Ik heb nu gekozen (en gisteren besteld) voor de Naturell met provacal en force (en na t werk ook leindistelolie.

Op de naturell doet ze het nu goed, dus ik wil even kijken hoe dat gaat.
Anders stap ik over op de Vito.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:45

Mijn pony staat flink in het werk en krijgt iedere dag 3 kwart kilo vito.
Is ook erg gevoelig voor suikers, jeukjes, dik worden, enz. en doet het hier super op!
Glimt als een spiegel en zit lekker in haar vel!

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:55

Hoihoi.
Heb ook een vraagje.
Ik heb een 15 jaar oude tinkermerrie die lichte arbeid verricht ( 1a2xper week in de bak half uuurtjes dressuuren en 1xper week buitenrit of wandelen)
Momenteel heb ik marstall naturell ivm haar chronische mok. Aangezien naturell ook helpt bij huidproblemen wou ik dit eens proberen. Verders word ze al zo ongeveer dik van lucht en kan ze niet goed tegen eiwitten, suikers en melasse. Ik ben dus aan het twijfelen hierna de vito of de faser light te gaan proberen, wat zou beter zijn?
Oh en nog een vraagje, ik wil haar zo gezond mogelijk eens een tussendoortje geven (ze krijgt zoiezo geen wortels en appels en dergelijke) en vroeg me ag of ik de wiesencobs niet kon gebruiken als lekkernijtje? Heb ik wel in een keer heel erg veel (25kilo?) Maar goed, leek me wel een verantwoordelijk alternaatief als lekkers voor tussendoor ( ze krijgt meer dan voldoende hooi en gras, dus ik wil de wiesencobs echt puur als lekkernij en niet als vervanger voor ruwvoer, waar ze dus eigenlijk voor bedoeld waren.)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)