[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:06

Natuurlijk kan je er meer van voeren. Maar omega olie is toch best behoorlijk aan de prijs ( ivt subli omega mix ) ??

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:20

De subli mis is 28.65 voor 15 kilo
per kilo 1,91

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:41

Ik meld me ook hier voor een voedingstip.

Ik heb sinds kort een 4 jarige merrie. Ze is kort onder het zadel en ik rij nu ongever 3 keer in de week en dan redelijk kort. Hooguit een half uurtje basiswerk. Gehoorzaam maken aan de hulpen, gewoon wat past bij een paard wat kort onder het zadel werkt.

Ik ben niet van de vette paarden, maar deze is echt te schraal. De ribben zijn te zien in welke stand ze ook staat. Ook is ze in bespiering nog veel te schraal op de bovenlijn, maar gezien haar korte werkgeschiedenis zou dat wel goed moeten komen. Maar omdat ze ook te weinig vet heeft ben ik bang dat dat ook haar spiergroei belemmerd.

Ze staat nu 24/7 uur in de wei met schuilstal. Ze krijgt elke ochtend en elke avond een halve schep basisbrok van havens en een plak goede kwaliteit kuil. Wat in mijn ogen niet te weinig is, daar ze in een goede wei staat die wordt afgewisseld met een nieuw stuk elke week.

Als de zak brok op is wil toch gaan kijken naar een alternatief wat sneller aanzet. Ik wil haar eigenlijk niet met een achterstand de winter in laten gaan.

Aangezien ik van een paard kom die groeide op het zicht van gras.... Weet ik niet goed wat ik haar verder het beste kan bijvoeren.

Edit: ik heb al behoorlijk in het topic lopen spitten, maar de bomen en het bos.... Merrie brok lijkt me een goede keuze. Wellicht dat ik daar nog een olie of muesli/slobber aan moet toevoegen?

Gini

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:10

Wat voeren jullie qua ruwvoer in de winter? Ik heb een paard dat iedere winter invalt, ieder voorjaar trekt het wel weer mooi en snel bij, maar ik zou haar toch het liefst het jaarrond op gewicht houden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:06

ik blijf goede ervaringen hebben met Subli SP, omega 360 mix en lucerne...
verder veel en goed hooi...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:33

Nouvel schreef:
ik blijf goede ervaringen hebben met Subli SP, omega 360 mix en lucerne...
verder veel en goed hooi...

Ik voer nu de combinatie:

3 kuil
Seniories Piories
Mais-lijnzaad
Lucerne mix van Hartog
halve koek pavo

Langzaam aan ong 2 a 3 maanden nu begin ik resultaat te zien.
Een stalgenoot heeft voor haar paard de Subli 369 mix en zweert er ook op denk dat ik die ook gaat aanschaffen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:14

Ik vind het ook superfijn spul!
Vorig jaar kreeg mijn merrie een hele maatbeker per dag, nu nog een halve...

Verder 2x flink hooi, 1x kuil, lucerne, Subli SP en een beetje muesli...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:48

Ik lees veel goede dingen over de omega 369, die heb ik dus ook besteld. Ook heb ik de NAF superflex star besteld voor de gewrichten. Volgende week de tandarts erbij en daarna starten met deze 2 suplementen. Het valt me op dat ze wel een buikje krijgt, maar het op de bovenlijn en ribben mager blijft. Ook knakt ze in de gewrichten. Ze heeft slecht verteerde mest, dus ik verwacht eigenlijk na de tandarts en met de extra's erbij dat ze snel opknapt. Dan neemt ze de voedingstoffen van het voer ook weer goed op en wordt er ook wat mee gedaan.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:18

Kan best zijn hoor dat het de tanden zijn,daar kunnen ze best last van hebben en als het eten niet goed verteerd wordt is het logisch dat ze mager worden..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:27

pleiada schreef:
Kan best zijn hoor dat het de tanden zijn,daar kunnen ze best last van hebben en als het eten niet goed verteerd wordt is het logisch dat ze mager worden..

Klopt, alleen ze was al erg schraal toen ze bij me kwam 2 weken geleden. Ik weet dus ook niet hoe ze is, sommige paarden zijn ook slanker dan anderen. Daarbij is nog jong. Ik weet ook niet of er ooit een TA bij is geweest, maar als ik zelf het beoordeel, gok ik van niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:37

Toevallig heb ik een 3,5 jarige die erg veel gebitsproblemen heeft gehad en hierdoor erg mager werd,dus het kan echt wel zo zijn en daarom verstandig dat je er naar laat kijken :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:51

Bij mijn 4 jarige laat ik ook even naar zijn gebit kijken.
Merk kwa eten niks.
Alleen met rijden van de week kreeg ik een soort van verzet.
En was de laatste tijd onrustig met zijn hoofd.
Heb even in zijn bekkie gekeken en er zitten tanden waarvan ik denk dat hij daar wel last van heeft.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:59

Mijn merrie eet opzich wel goed, knoeit niet en eet ook niet erg langzaam. Alleen haar mest is echt niet verteerd.

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:00

hey allemaal
ik heb bij mijn 22jr merrie merrie/veulenbrok gegeven...en ze stond dag en nact op weide...en vanaf midden mei tot nu grooooootttt verschil!!! je ziet der ribben niet meer en heeft een buikje!! ben zoooo blij met het resultaat ...nu afbouwen en met gewoon voer beginnen...of zal ik doorgaan??? iemand ideeen??
groetjesss

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:24

Ik zou er mee doorgaan, waarom zou je veranderen als ze het er goed op doet. De voeding in het gras wordt ook steeds minder

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 07:47

yvonnedv schreef:
Ik zou er mee doorgaan, waarom zou je veranderen als ze het er goed op doet. De voeding in het gras wordt ook steeds minder

dank je :)

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:05

Kleine update hier, het waren inderdaad bloedwormen. Figo heeft intussen zijn eerste van een reeks van zes ontwormingen met Equest gekregen (moet nu om de zes weken), en hij ziet er alvast een stuk levendiger uit.

Hij krijgt nu onbeperkt voordroog, en twee keer per dag een kilo Pavo Podolac met telkens twee handenvol luzerne (Daily Plus van Pavo) erdoor. Daarboven giet ik nog zo'n 30ml lijnzaadolie.
Hopen dat hij tegen de winter toch al een beetje voller zal zijn!

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:57

LiesbethDW schreef:
Kleine update hier, het waren inderdaad bloedwormen. Figo heeft intussen zijn eerste van een reeks van zes ontwormingen met Equest gekregen (moet nu om de zes weken), en hij ziet er alvast een stuk levendiger uit.

Hij krijgt nu onbeperkt voordroog, en twee keer per dag een kilo Pavo Podolac met telkens twee handenvol luzerne (Daily Plus van Pavo) erdoor. Daarboven giet ik nog zo'n 30ml lijnzaadolie.
Hopen dat hij tegen de winter toch al een beetje voller zal zijn!

o wat super dat ie al wat levendiger eruit gaat zien!!
succes verder komt vast helemaal goed x

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:40

Ik zit ook sterk te denken om de omega 369 bij te voeren. Meng ik dit door de slobber en dan aanlengen met water of hoe moet ik dit voeren?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:51

Ik doe het gewoon over de brok heen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:19

WinBinChes schreef:

ik ook :j

Sommige paarden schijnen het minder smakelijk te vinden, dan zou je het door bijv. de slobber kunnen doen. Dan proeven ze het meestal niet meer. Maar hier wordt het met smaak opgegeten als ik het gewoon door de brok meng.

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:26

Eliine schreef:
WinBinChes schreef:

ik ook :j

Sommige paarden schijnen het minder smakelijk te vinden, dan zou je het door bijv. de slobber kunnen doen. Dan proeven ze het meestal niet meer. Maar hier wordt het met smaak opgegeten als ik het gewoon door de brok meng.

hehe nou die van mij at dat ook zo...die eet liever geen slobber vind ze niet zo lekker ;)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:34

Die van mij krijgt geen brok aangezien ze daar koliek van krijgt. Slobber gaat gelukkig goed dan meng ik het daar wel zodra ik het heb. Helaas hadden ze het bij de welkoop niet dus moet maar even verder zoeken.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:42

Mij raadde ze aan mijn oudere pony van 26jaar, pavo grow te voeren is een brok zeer geschikt voor oudere paarden die dun zijn..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:14

Dora haar gebit is gisteren gedaan. Behoorlijke haken op de kiezen. Nu weer glad, dus hopelijk komt ze nu lekker bij!