[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:37

Eindelijk wat foto's opgezocht. Hier in 2009, erg dik! Balen dat ik het toen zo ver heb laten komen...

Afbeelding

En een foto van vandaag. Dit heb ik voor elkaar gekregen met een graasmasker (greenguard) om op de weide en veel lange en pittige buitenritten. Hij draagt nu ook niet meer dagelijks zijn graasmasker.

Afbeelding

R0oszs

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:39

Zo hij ziet er goed uit zeg! Wat een verschil :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:59

Nogal he := Kost wel 2 jaar om dit te bereiken, al zag hij er vorig jaar ook al een stuk beter uit. Zijn kleur is trouwens ook een flink verschil haha

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:55

mirtje27 schreef:
Ik had al eerder foto's geplaatst. Da is gister geweest omdat ze heel erg kreupel was. Eerst vond hij haar wel goed maar later zei hij toc ze mag wel ongeveer 40 kilo afvallen.......

Maar hoe doe je dat als ze niet kan rijden.......

Ik heb in dezelfde positie gezeten met Grietje. Ze was bevangen, waardoor ze niet kon lopen en dus ook weer dikker werd (ze stond voordat ze hb kreeg al op dieet en werd ze beleerd voor de wagen en intensief gelongeerd, maar ze viel nauwelijks af). Daarna heb ik dus een groot deel van het hooi vervangen door graszaadhooi. Ze kregen dus wel dezelfde hoeveelheid ruwvoer, of zelfs meer, maar vielen wel af. In het begin kon ze door de pijn niet lopen (met een ijzertje is dit verholpen) en daarna ben ik het wandelen gaan opbouwen. Maar voordat ik met haar ging wandelen zag je al dat ze afviel. Volgens mijn smid moest er bij haar ook 50 kg af (denk achteraf dat het wat minder is geweest, maar dat is lastig te schatten). Nu 7 maanden later is ze op prima gewicht, ondanks haar hangbuik, die zal ik met werken weg moeten zien te krijgen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:00

Ik wandel nu ook zoveel mogelijk met mijn dikkie, want door paar peesblessure mogen we dus niet rijden en het stappen over het asfalt zou goed zijn voor de pezen... maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar ook door af zou vallen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:25

Als je een goed actief tempo aanhoudt dan gaan ze zeker wel afvallen. Stappen wordt vaak juist als de beste manier gezien om af te vallen, omdat je het lang kunt volhouden en ze veel spieren gebruiken. Althans dat is mij altijd vertelt. Maar dan wel stevig doorwandelen, sjokken werkt uiteraard niet. En uiteraard ook met een goed dieet.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:38

@ _Dune_, wat een verschil zeg ! Mooi hoor.
Vrijdag wat te vroeg gejuicht. Ik kwam gisteren rond één uur 's middags op stal, staat madam uitgebreid te grazen zonder greenguard :( . Het halster met greenguard netjes er nog aan vast ligt één meter naast haar ! Hoe ze het gedaan heeft weet ik niet, want hij zit echt strak genoeg.
Vanochtend rond twaalf uur naar stal en toen had ze hem gelukkig nog om. Hoop dat dat van zaterdag een eenmalige actie was.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:17

capopjekop schreef:
mirtje27 schreef:
Ik had al eerder foto's geplaatst. Da is gister geweest omdat ze heel erg kreupel was. Eerst vond hij haar wel goed maar later zei hij toc ze mag wel ongeveer 40 kilo afvallen.......

Maar hoe doe je dat als ze niet kan rijden.......

Ik heb in dezelfde positie gezeten met Grietje. Ze was bevangen, waardoor ze niet kon lopen en dus ook weer dikker werd (ze stond voordat ze hb kreeg al op dieet en werd ze beleerd voor de wagen en intensief gelongeerd, maar ze viel nauwelijks af). Daarna heb ik dus een groot deel van het hooi vervangen door graszaadhooi. Ze kregen dus wel dezelfde hoeveelheid ruwvoer, of zelfs meer, maar vielen wel af. In het begin kon ze door de pijn niet lopen (met een ijzertje is dit verholpen) en daarna ben ik het wandelen gaan opbouwen. Maar voordat ik met haar ging wandelen zag je al dat ze afviel. Volgens mijn smid moest er bij haar ook 50 kg af (denk achteraf dat het wat minder is geweest, maar dat is lastig te schatten). Nu 7 maanden later is ze op prima gewicht, ondanks haar hangbuik, die zal ik met werken weg moeten zien te krijgen.

hey,

Thanks, ja lastig he als ze niet kunnen lopen...... En ik kan ook nog niet lang lopen ivm operatie heupdysplasie die ik gehad heb.

Gister de bloeduitslagen binnen. 1 waarde is dus verhoogd maar niet echt torenhoog. Ze loopt sinds gister ook weer beter. maar kan zo volgende week weer slecht zijn...... Volgende week dinsdag komt de sportmasseur/fysio voor haar spieren..... Ze staat nu ook weer even 's nachts op stal eerder stond ze dus 24/7 buiten en dan alleen zomers.

Ze krijgt nu 's ochtends drinkbak vol hooi en een puntje gras zodat ze het idee heeft dat ze iets gras krijgt en 's avonds krijgt ze weer hooi en vitamine/mineralenbrokje....

Hoop dat ik binnenkort weer met haar kan gaan stappen....

Mirjam

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:03

Mijn vraagje hier ook nog even in de spekkie-sectie :D :

Ik heb besloten een 'track' te maken om mijn land... als in: een paddock paradise-achtig idee.
Het land is niet al te groot, en de track is grotendeels kaal gegeten door de arabieren van een vriendin.
Nu staan mijn kippetjes erop (2 IJslanders, waarvan 1 Insuline Resistent... gaat vrij goed met haar).
Ik heb Saela erop gezet met graasmasker, maar twijfel een beetje.... het is redelijk karig wat er staat (ook niet heel erg voedzaam).
Want wanneer ik de graaskorf een aantal uren af laat, komen ze naar me toe om te kijken of ze hooi krijgen... dus blijkbaar hebben ze, ondanks hetgeen er staat... wel trek.

Ik vraag me nu dus af of haar nu maar gewoon moet laten grazen totdat de track kaal, dood en verpieterd is.... (en dan met hooi bijvoeren) of dat ik toch maar de graaskorf op moet laten met het risico dat ze wat te weinig binnen krijgt nu....

Hoe hebben jullie, mensen met PP, dat gedaan? De track kaal krijgen dus?

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:51

Nu ze tijdelijk even binnen staat 's nachts ivm kreupelheid valt het me wel op dat ze wat slanker is geworden.......

KRLMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:56

Oi.

Pony staat wat aan de zware kant, wat kan ik doen om hem terug wat conditie te geven?
shetje loopt niet aan de longe ..

- loopt niet aan de longe omdat het nooit is aangeleerd '
- het is een hengst van 10j
- op de weide eten ze de hele dag door gras.. en s'avonds krijgen ze een kwart - emmertje groeten en fruit.

Alvast bedankt!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:27

Waarom dat emmertje groente en fruit? Als je dat weglaat ben je in ieder geval al een heel eind op weg. Vooral fruit bevat ontzettend veel suikers.
Gras moet je ook gaan minderen, bijvoorbeeld door stukjes af te zetten, of een gaasmasker om te doen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:34

In plaats van longeren kun je ook gaan wandelen, verder ga ik mee met bovenstaande bokker.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:37

Ik heb besloten om de greenguard te houden. Ze houdt hem gelukkig om (muv die ene keer) ff afkloppen :D . Ik heb wel duktape op de achterkant geplakt, want ze kreeg een schuurplek op haar kinnetje. Inmiddels is daar al weer wat eelt op gekomen. En ik heb het idee dat ze al wat is afgevallen (wishfull thinking :o ).

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:46

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:54

Minder voeren en meer laten bewegen. Daar komt het in pricipe op neer. Beweging zul je wel voorzichtig moeten opbouwen, dus niet ineens 20 minuten gaan longeren bijvoorbeeld. Begin eerst eens met een kwartiertje wandelen (stevig tempo) en bouw dit steeds verder uit. Daarna zou je kunnen beginnen met longeren.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:57

Aan het voeren kan ik niks veranderen, dit bepalen de eigenaren
zelf enzo, ik mag alleen lekker poetsen en dus ook een beetje
beweging geven!

witje789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:26

mijn verzorgpaardje is ook veel te dik, maar ze mankt nu dus kan ik haar niet veel laten bewegen hoe kan ik het dan wel doen??

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:52

Minder voeren. Wel zorgen dat het paard verspreid over de dag meerdere voerbeurten krijgt, de spijsvertering moet wel op gang blijven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:43

WenMLove schreef:
Aan het voeren kan ik niks veranderen

Misschien niet direct, maar indirect kun je het altijd proberen.
Er zullen toch ook wel anderen zijn die zien dat deze shetlander veel te dik is? Hij staat ook niet echt lekker als je het mij vraagt, en is daarmee potentiële kandidaat voor bevangenheid.
Dat is wel het laatste wat je wilt, zeker als eigenaar.
Ik zou dus daar op inspelen. Wellicht beetje in een mooie vorm gieten, want direct confrontatie zitten mensen vaak niet op te wachten.
En daar waar je kunt, de pony zo veel mogelijk laten bewegen, misschien is vrijheidsdressuur wat, of lange teugelen / droog mennen. En geen lekkere versnaperingen geven, hij krijgt al genoeg.
Wel opletten als ze toch gaan beginnen met laten afvallen; bij shetlanders ligt vet in het bloed ook op de loer als het te snel gaat.
Dus rustig aan plukje minder hooi en half uurtje meer bewegen, en dat dan beiden af- cq opbouwen.
Het is niet binnen paar weken gebeurd.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:57

Hallo,

Mijn verzorgfjord is ook echt te dik. Graasmasker helpt niet, die gooit hij af. De wei is al afgezet en wordt om de tijd een stukje groter gemaakt. Hij komt (bijna) elke dag in beweging en krijgt savonds een pluk hooi en wat brok. Maar het helpt gewoon NIET. Hij is nog steeds tonnetje rond. What to do?

xRianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:59

hoe moet ik mijn pony aflaten vallen?
ze staat altijd in een land, met gras & kuil.
ze is wel elk jaar drachtig, maar als ze het veulen heeft vind ik haar nog steeds te dik.
wie weet tips?

liefss :o

xRianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:49

ik vind mijn pony veel te dik,
maar ik weet niet wat ik er aan moet doen om haar af te laten vallen.
het is een welsh van 1.32
ze luchthapt, wat ik haar ook niet weer kan afleren.
ze doet het al sinds ze klein was.
ze ziet er nu zo uit:

Afbeelding

en hier nog een foto van de zei kant:

Afbeelding

deze 2 foto's zijn in de herfst.
ze is ook elk jaar drachtig, maar toch daarna is ze nog te dik.
ik vind het helemaal niet leuk als ze zo dik is, want ik krijg van mensen dan veel commentaar
dat ze dik is enzo.
weten jullie misschien iets hoe ik haar kan af laten vallen ?

groetjes rianna.

xRianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:52

Robin schreef:
Hallo,

Mijn verzorgfjord is ook echt te dik. Graasmasker helpt niet, die gooit hij af. De wei is al afgezet en wordt om de tijd een stukje groter gemaakt. Hij komt (bijna) elke dag in beweging en krijgt savonds een pluk hooi en wat brok. Maar het helpt gewoon NIET. Hij is nog steeds tonnetje rond. What to do?

brok is ook een dik makertje, dus zorg ervoor dat je minder brok geeft.
of zet het graasmasker strakker zodat hij dat niet meer kan afgooien, maar het moet natuurlijk niet te strak.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:59

Mijn verzorg haf is ook veeels te dik! Nu staan ze op een praktisch kaal gegeten wei en probeer ik haar zoveel mogelijk te rijden/longeren. Ik probeer haar de ene keer redelijk veel te late galloperen, de andere keer eens heel veel figuren draven. Ik probeer zoveel mogelijk afwisseling te brengen.

Ze heeft wel totaal geen conditie. Het duur bijna een kwartiertje voordat ze rustig ademt na piste werk.