Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:37

Anoniem schreef:
Ik heb net twee weken mijn nieuwe pony die heel fris en Kijkerig is..
Hoop niet dat t bij hem aan de vitalbix ligt..
Bij z’n vorige baas kreeg ie alleen gras en hooi...

Lijkt me echt sterk.

scooby09

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:53

De veranderingen van stal en het frisse weer lijkt me waarschijnlijker voor een fris paard.

De mijne doet het er nog steeds super op net weer een zak binnen gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:56

Nouja ik lees hier genoeg reacties van schrokkerige paarden dus “ lijkt me sterk”..... Tsja.
Maargoed ik voer de ton gewoon leeg hoor.
Vind t op zich een mooi voer dus hoop t door te kunnen blijven voeren.
Fris weer maakt weinig uit voor een dier dat al jaren 24/7 buiten loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:09

Gezien de eerdere manier van reageren van Vitalbix-aanhangers vermoedde ik al dat jij ook alle redenen (voor zover het redenen zijn?) over je heen zou krijgen van waarom de stress bij je pony niet aan Vitalbix kan liggen: je pony heeft vast een vitamine/mineralengebrek opgelopen op de vorige stal en is nu dus niet druk en gestresst maar energiek, fit en gelukkig, het ligt vast aan het hooi, aan de wind, de temperatuur, de stal of het gebrek daaraan, en als het daar allemaal niet aan kan liggen dan ligt het gewoon aan je eigen verwachtingen want je kunt niet verwachten dat een gezonde pony braaf is als je haar niet voldoende aan het werk zet en bijvoorbeeld alleen grondwerkt. ;)

Ik ben ook Vitalbix fan, maar ik vermoed dat sommige paarden/pony's toch een overgevoeligheidsreactie hebben op Vitalbix als het gaat om stress, net zoals sommige paarden er toch slokdarmverstopping door het formaat brokjes of darmproblemen door de aanwezigheid van luzerne van krijgen. Overgevoelige paarden heb je bij elk voer. Ik ben wel heel erg benieuwd naar of het bij jou een seizoensprobleem is of een Vitalbix-probleem. Ik weet niet hoe je pony's precies gestald staan, maar als ze door de natheid zichzelf alsnog 24/7 in de schuilstal parkeren dan zou dat ook voor meer energie kunnen zorgen tijdens het werk. Wanneer is het voer op denk je?
Hier was drie dagen na het stoppen met de Vitalbix (en dus 3 dagen JPG&F) alle rust weer teruggekeerd. Ik ben heel benieuwd naar of jij ook verschil merkt, en hoe snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:17

Ik ga t iig opvoeren omdat ik wel zeker wil weten dat het niet gewoon wennen is,
Gisteren was er geen land mee te bezeilen in de bak.
Vandaag gewandeld en dat ging wel goed.
Meneer is 10 en al jaren onder t zadel, loopt al jaren buiten en nu ook.
Ik hoop dat ik t mis heb en dat t gewoon wennen is.
Maar ik geloof absoluut dat er paarden zijn zoals de jouwe xyzutu die gewoon ergens níet oké op reageren..

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:21

xyzutu2 schreef:
Gezien de eerdere manier van reageren van Vitalbix-aanhangers vermoedde ik al dat jij ook alle redenen (voor zover het redenen zijn?) over je heen zou krijgen van waarom de stress bij je pony niet aan Vitalbix kan liggen: je pony heeft vast een vitamine/mineralengebrek opgelopen op de vorige stal en is nu dus niet druk en gestresst maar energiek, fit en gelukkig, het ligt vast aan het hooi, aan de wind, de temperatuur, de stal of het gebrek daaraan, en als het daar allemaal niet aan kan liggen dan ligt het gewoon aan je eigen verwachtingen want je kunt niet verwachten dat een gezonde pony braaf is als je haar niet voldoende aan het werk zet en bijvoorbeeld alleen grondwerkt. ;)

Iets minder neerbuigend reageren mag ook wel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:23

Ik zou er in de eerste instantie van uit gaan dat je pown moet wennen hoor..Twee weken is niets,ze hebben echt wel wat tijd nodig om te wennen en daarbij hoort natuurlijk ook evt wat nerveus gedrag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:24

Ik hoop t.
Geef overigens ongeveer 200-250 gram aangevuld met tussen de 300 en 500 gram fibra.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:24

Op zich klinkt het al wel positief dat je naast dramadagen ook normale dagen hebt, dan ligt het misschien toch niet aan het voer maar aan iets tijdelijkers waardoor hij drukker was, of misschien geen zin om in de bak te werken en wel om te wandelen?
Wij hadden tijdens het voeren van Vitalbix alleen maar dramadagen, terwijl er verder niets veranderd was aan de manier van houden of training en we ervoor en erna alleen maar normale dagen hadden. En misschien is het in jullie geval ook een kwestie van wennen. Hoe lang voer je het nu en hoe zwaar is de pony?

@ scooby09: check de smiley. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:07

Geef t nu twee weken.
Hij zal grofweg tussen 480 en 500 kilo zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:27

Anoniem schreef:
Nouja ik lees hier genoeg reacties van schrokkerige paarden dus “ lijkt me sterk”..... Tsja.
Maargoed ik voer de ton gewoon leeg hoor.
Vind t op zich een mooi voer dus hoop t door te kunnen blijven voeren.
Fris weer maakt weinig uit voor een dier dat al jaren 24/7 buiten loopt.

Voer het sinds maart ongeveer, oudje deed het er super op, rest aan de 2 anderen opgevoerd, maar die zijn sindsdien schrikkerig/neurotisch, voer nu even niet, en hoewel ik nog een zak heb staan wacht ik even tot januari met die opvoeren. Ze zijn nu rustig en met vuurwerktijd voor de deur laat ik dat liever even zo. In jan dus maar kijken of het van de vitalbix komt of overlijden oudje (liep gelijk nl) en dan verder beslissen, want met zulk gedrag is nieuwe dingen trainen of rijden geen optie. Jammer want verder is het mooi voer en kan ik het gewoon in de buurt krijgen. Marstall ook lang gevoerd, maar dat moet ik bestellen en ik ben er zelden als de pakketdienst komt en lang niet alles kan naar afhaalpunt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 10:50

Hier is sinds iets minder dan een week de zak vitalbix leeg. Dus sinds 5 dagen krijgt ze weer alleen haar muesli. Ik wilde de proef eens op de som nemen. Ik merk nu al dat ze weer in haar normale doen is. Ik vind het apart, maar blijkbaar is er wel iets in vitalbix wat haar triggert. Een tekort wat aangevuld wordt waardoor je een fitter en actiever paard krijgt, prima en logisch. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een tekort binnen een dag of 4/5 weer optreedt en je paard weer kalmer is.

Toch ga ik het nog eens proberen over een maand. Kijken of ik dan weer verschil merk. Wil het wel zeker weten dat het aan het voer ligt, want ik vind wel dat het een mooi voer is.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:15

ik blijf twijfelen aangezien vitalbix duurder is dan pavo vital. En ik weinig verschil zie kwa vitaminen/miniralen. ik vind vitamine E belangrijk en in de pavo vital zit daar meer in

met 8 kg pavo vital doe ik dosering van 75gram en doe ik ongv 106 dagen mee. En de vitalbix moet ik 225 gram geven en doe ik er ongv 63 dagen mee.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:51

Mijn paard krijgt al een geruime tijd (denk sinds juli/augustus) de Active+ maar ik merk geen verschil met gek doen. Zelfs niet nu hij al ruim 12 weken stil staat. Ik heb hem wel minder gegeven, maar hij is nog net zo braaf als in het begin. Hij heeft soms wel periodes dat hij het minder eet, dan laat hij wat liggen. Maar dat is ook pas sinds hij onbeperkt hooi heeft in een slowfeeder. En hij eet het niet echt als ik er ben (blijkbaar vind hij aandacht belangrijker).

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:21

Ik heb nu voor de derde keer een poging gedaan om de active + te voeren gezien me het een fijne voer lijkt ter vervanging van de Gastro + van mijn paard. Daar zitten toch meer suikers in.
Binnen 2 week krijgt mijn paard enorme diarree. Echt heel jammer.

Eerste keer dacht ik dat het misschien aan het ruwvoer kon liggen dus daarna nog een keer geprobeerd. Maar leek me sterk dat het aan het muesli kon liggen. Maar nu dus voor een derde en laatste keer geprobeerd maar er zit blijkbaar iets in waar mijn paard niet tegen kan..

Op de vitalbix gaat wel gewoon goed gelukkig :j Dat krijgt hij nog naast zijn Gastro+ gezien ik niet de aanbevolen hoeveelheid geef.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:09

Ik begin ook te twijfelen nu ik de verhalen lees dat sommige paarden juist actiever worden door vitalbix. Die van mij is actief/schrikkerig genoeg en krijgt nu 2x daags 1 schep maisvlokken (snijmais) en daarbovenop 1 schep aveve basisbrok. + hooi. Maar het hooi (voordroog vermoed ik) eet hij bijna niet, eet liever stro.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:33

Misschien stomme vraag, maarrrrrrr wat is JPG&F??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:36

Je Paard Gezond & Fit, een super onhandige naam voor een verder prima vitamine/mineralenbrokje. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:39

Dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-17 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:45

Art_Ificious schreef:
Ik begin ook te twijfelen nu ik de verhalen lees dat sommige paarden juist actiever worden door vitalbix. Die van mij is actief/schrikkerig genoeg en krijgt nu 2x daags 1 schep maisvlokken (snijmais) en daarbovenop 1 schep aveve basisbrok. + hooi. Maar het hooi (voordroog vermoed ik) eet hij bijna niet, eet liever stro.

Waarom zou je twijfelen als je het nu nog niet eens voert?
Zat paarden die totaal geen schrikachtigheidproblemen met Vitalbix hebben. Ik vermoed zelfs dat de Vitalbix weinig stress extra toe zal voegen in jouw geval aangezien je met je huidige voerbeleid al zoveel suiker en zetmeel voert dat dat alleen al bij veel paarden voor hyperactiviteit en stress zorgt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:46

Art_Ificious schreef:

Uitproberen is de beste manier om erachter te komen hoe jouw paard erop reageert.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:26

Mijn paard reageert helemaal niet anders met de Vitalbix DC en hij eet het ook graag maar misschien komt dat door de andere dingen die ik er doorheen voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:29

Je kunt trouwens ook proefzakjes bestellen van Vitalbix om te testen of je paard het lust, en afhankelijk van hoeveel je er bestelt kun je dan ook kijken of je verschil ziet in gedrag/mest enz.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:41

Mijn ene paard heeft er helemaal niet op gereageerd toen ik vitalbix ben gaan geven, mijn andere paard misschien wel maar die ging van 24/7 en ruwvoer naar 's nachts op stal en overdag buiten en hij kreeg toen vitaminebrok bij, ook is zijn bewegingspatroon toen veranderd. Dus om de schuld bij de vitalbix te leggen durf ik niet. Inmiddels is het gewoon weer een fijn paard die niet buitensporig schrikt/gek doet. Maar het blijven paarden...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:43

Art_Ificious schreef:

Hoe kan hij er op reageren als hij het niet eens krijgt?
Stop maar eens met de suikerbommen die je nu voert.

Als hij zijn hooi niet eet zou ik ook eens gaan kijken waarom dat is.