Wie zijn paard is er goed geholpen door Jan Jonas ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opaal

Re: Wie zijn paard is er goed geholpen door Jan Jonas ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 17:14

Coliena schreef:
Daar zeg je het zelf, spierverzuring is een voorstadium van tying up. Maar eigenlijk komt het op hetzelfde neer. Opstapeling van melkzuur in de spieren. Er wordt een andere benadering gebruikt voor het ergste stadium (tying up) maar eigenlijk is de oorzaak exact hetzelfde. Er zijn enkel verschillende gradaties van tying up. En geen enkele graad van tying up, kan zomaar op een dag verholpen worden met gelijk welk poedertje. De spieren zijn beschadigd (al dan niet leidend tot minder erge of ernstige symptomen) en moeten zichzelf herstellen. Dit is niet mogelijk in een dag. Als bloedwaarden verhoogd zijn, dan is de schade toch redelijk uitgebreid en het lichaam moet dit zelf verwerken. Sommige preparaten kunnen verlichtend of ondersteunend werken, maar geen enkel zal de verzuring volledig weg krijgen (bloedbeeld) op een dag tijd.

Nou dan zijn we er dus want bij een spiererzuring zijn de spieren helemaal nog niet beschadigd en bij een tying-up dus wel. Bij een spierverzuring is het van belang dat je paard beweegd om de afvalstoffen kwijt te kunnen en bij een tying-up mag je paard zijn box niet meer uit! twee tegenovergestelde behandelingen dus! Ik weet dat het 1 het gevolg van het ander kan zijn maar is dus zeker niet met elkaar te vergelijken.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:15

opaal schreef:
idd, maar jij weet dan precies wat je paard moet krijgen qua voer en wat hij tot zich neemt in het land? Nou ik niet, sorry.... Je kunt je voerschema in alle richtingen aanpassen maar dan nog weet je niet altijd of dit voor jou paard juist is.Een goeie warming-up en cooling-down heb je zelf in de hand maar niet dat dunne koude windje wat langs je paard zijn natte lijf briest als je uitstapt.
Ook kun je weinig doen aan de stress die een wedstrijd of ritje met de trailer met zich mee brengt bij veel paarden en dan ben ik blij dat Jonas toch 2 x per jaar mijn paard komt controleren op verzuring! Haha!

Ik weet het net zo goed of net niet zo goed als JJ. Gewoon goed kijken en observeren.
Alleen ik reken het soms ook nog uit, met alle waardes, hels karwei, maar kan iedereen doen.
Gegevens zijn zo te vinden op internet.

En ik weet het idd niet zeker, puur op ervaring en oog merk je waar hij het wel en niet goed op doet.
Zodra ik er 3 a 4 scheppen muesli op en dag in moet gaan gooien, dan heeft hij behoefte aan andere energie/soort voer welke meer energie geeft! En dat is met meer dingen.

En als je goede coolingdown doet dan heb je niet last van dat windje, pas als je gaat slenteren, dan ga je het op je lijf voelen.

Stress kan je niet zoveel aan doen, behalve wederom er juist mee omgaan. Juist NIET na wedstrijd of zo'n ervaring stil zetten maar lichte arbeid en voila het lichaam lost zelf het probleem op!
Dus waarom dan nog JJ laten langskomen?

Goed management is het toverwoord Haha!

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 17:29

Skipper schreef:
opaal schreef:
idd, maar jij weet dan precies wat je paard moet krijgen qua voer en wat hij tot zich neemt in het land? Nou ik niet, sorry.... Je kunt je voerschema in alle richtingen aanpassen maar dan nog weet je niet altijd of dit voor jou paard juist is.Een goeie warming-up en cooling-down heb je zelf in de hand maar niet dat dunne koude windje wat langs je paard zijn natte lijf briest als je uitstapt.
Ook kun je weinig doen aan de stress die een wedstrijd of ritje met de trailer met zich mee brengt bij veel paarden en dan ben ik blij dat Jonas toch 2 x per jaar mijn paard komt controleren op verzuring! Haha!

Ik weet het net zo goed of net niet zo goed als JJ. Gewoon goed kijken en observeren.
Alleen ik reken het soms ook nog uit, met alle waardes, hels karwei, maar kan iedereen doen.
Gegevens zijn zo te vinden op internet.

En ik weet het idd niet zeker, puur op ervaring en oog merk je waar hij het wel en niet goed op doet.
Zodra ik er 3 a 4 scheppen muesli op en dag in moet gaan gooien, dan heeft hij behoefte aan andere energie/soort voer welke meer energie geeft! En dat is met meer dingen.

En als je goede coolingdown doet dan heb je niet last van dat windje, pas als je gaat slenteren, dan ga je het op je lijf voelen.

Stress kan je niet zoveel aan doen, behalve wederom er juist mee omgaan. Juist NIET na wedstrijd of zo'n ervaring stil zetten maar lichte arbeid en voila het lichaam lost zelf het probleem op!
Dus waarom dan nog JJ laten langskomen?

Goed management is het toverwoord Haha!

Ik ben het met jou eens maar niet met het feit dat je altijd maar aan je paard kunt zien dat het goed of niet goed gaat. Een spierverzuring merk bijna niet namelijk! Je paard kan er soms wat loom op zijn maar verder weinig aan te merken. Nou dan vind ik het fijn dat er voor mijn eigen gevoel, twee keer per jaar iemand mijn paard controleerd.
De laatste keer dat Jonas bij mijn paard is geweest, had ik geen op of aanmerkingen op mijn paard. Rijden ging prima, hij was fit, vrolijk enz. Nou ik ben echt een mega zeikerd als het om mijn paard gaat dus geloof me dat ik niks over het hoofd zie, maar hij ging wel zitten toen Jonas hem op bepaalde punten van zijn lichaam beet pakte! Kuurtje A voor sterke verzuring, nou dan schrik je best weer even moet ik zeggen! Na de kuur is Jonas weer terug geweest, pakt hem op dezelfde punten van zijn lichaam en er is niks meer aan de hand.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:05

Dan hebben wij gewoon andere mening Lachen

Als jij je er happy bij voelt en je paard ook moet je het gewoon doen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:45

De laatste discussie laat ik even voor wat het is en geef alleen een antwoord op de vraag van de TS.

Jan Jonas ken ik van erg lang geleden, hij is toen op stal gewest voor ene oude fries met problemen en heeft toen ook eigenlijk per toeval onze oude merrie eens bekeken. Het beestje tobde al 2 jaar met problemen. Steeds zo stijf als een plank en zowiezo voorbeen problemen. Die benen gingen redelijk maar de stijfheid was triest om te zien. Op zijn advies zijn we gestopt met het minimale beetje brokken dat ze kreeg en overgestapt op een granenmengsel met vitamines. Daarnaast gaf hij ons een heel simple zelf te maken recept tegen de verzuring.

Het heeft ons toen 15 gulden gekost voor zijn advies en dat was het. Geen dure kuren of peodertjes. En ons oudje is er heel erg goed van opgeknapt.

blafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:54

Ik denk dat Jan Jonas de paarden gewoon wat pijnstillers geeft en ze daar zo enorm van opknappen.
Als een paard echt verzuurd is dat is dat niet zo eenvoudig met een kurtje op te lossen.
Het feit dat hij zo'n beetje alle paarden dezelfde kuurtjes geeft en daar blijkbaar paarden mee 'geholpen' zijn zegt voor mij genoeg.
Hij geeft dus een gewoon een pijnstiller zodat het lijkt of het een wondermiddel is.
Nee, ik weet zeker dat hij niet aan mijn paarden mag komen.
Daarbij is het een lachtertje dat hij met zijn handen kan voelen in welke organen problemen zitten.
Absurt dat je daar in geloof. Clown

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:23

Sinds een paar maand heb ik ook van een persoon het advies gekregen om over te gaan op een granenmengsel van witte en zwarte gerst/ tarwe. Daarbij moet ik de paarden elke dag een schepje mineralen geven en een paar tabletjes vitamine-c en een scheutje zonnebloemolie.
Ik dacht baat het niet dan schaadt het niet, dus ben ik overgegaan op deze manier van voeren, hoewel ik er niet echt veel van voor kon stellen.

Ik merk het absoluut in de portemonnee.
De voerkosten zijn wel 10 x zo laag.
Niet dat dat uitmaakt, maar elke cent is er één.

Sinds ongeveer twee weken geleden krijgen mijn 4 paarden helemaal geen brok meer. Ik had nog twee zakken thuis en heb het andere voer langzaam aan opgebouwd en de brokken langzaam afgebouwd.

Nou, mijn paarden poepen veel minder en de stal ziet er na een nacht echt schoner uit.
Ze drinken ook niet zoveel water meer en ze zijn een stuk beter te pas.

Zo heb ik van deze persoon nog een aantal dingen geleerd waar je op moet letten bij een paard wat anders dan normaal reageert.

Een paard geeft zelf aan wat er mis is en die gave gebruikt Jan Jonas gewoon in combinatie van ander voer en mineralen en voila.

Tenminste dat begrijp ik uit alle berichten.

Nu wil ik Jan Jonas niet afkraken, begrijp me niet verkeerd. Ik vind juist dat hij heel goed bezig is.
Misschien wordt die handenoplegging hier verkeerd begrepen.

Ik denk dat ik hem een keer moet ontmoeten.
Ben heel erg benieuwd naar zijn werkwijze.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:32

die van mij heeft toen ook een kuurtje gekregen en daar knapte hij idd behoorlijk van op. Maar ik geloof dat het belangrijkste was de verandering van voer. Die kuur was meer ter ondersteuning.
Het was beslist geen pijnstilling trouwens, Of het zo lacherig is of hij met zijn handen kan voelen in welke organen de problemen zitten dat betwijfel ik, aangezien een DA of Arts ook van buitenaf kan voelen of er bepaalde organen vergroot en of gevoelig zijn.
Verzuring in spieren kan trouwens iedereen leren voelen.
Het is helemaal geen handoplegging oid dat pretendeerd hij zelf ook niet (bij mij niet tenminste.)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:37

In Ierland voorkwamen we tying up met de renpaarden door idd een goeie warmingup (lang!), goeie en lange cooling down, Vitamine E en Selenium, voerhoeveelheid aanpassen op de vrije dag en 1 theelepel zout door het voer, dan dronken ze meer water en zuiverden zo hun lichaam beter.

Dat voorkwam veel ellende.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:43

Na lang zoeken had ik eindelijk een instructrice gevonden die paste bij mij en Kanzi.
Een mix tussen Western, Engels en NH.
Eerst een paar keer bij haar gelest, daarna kwam ze bij me thuis om mij op Kanzi les te geven.
Na 10 minuten zei ze; weet je, ik vind hem wel een Jonas-typje.
Jonas-typje, huh?
Ze begon uit te leggen over stofwisselingsstoornissen, afvalstoffen, spierspanning etc.
Terwijl ze praatte duwde ze met twee vingers op een bepaalde spier.
AAAUW!!! zei Kanzi, oren achterover en in de lucht happen.

Ze adviseerde me om bij Jonas een kuurtje C te bestellen.
Sommige paarden bij haar op stal hadden er enorm veel baat bij.
Na een week begon ik een verandering te zien.
Zijn spieren werden zachter, met name bij z'n flanken.
Na een paar weken kwam daar ook een gedragsverandering bij; hij werd frisser, brutaler, ineens temperamentvol met rijden.
Na 3 tot 4 weken begon me op te vallen dat zijn buik slonk.
Had ineens een slank paardje.
Toen de kuur was afgelopen begonnen alle klachten eigenlijk weer langzaam terug te komen.
Ik was al overgestapt van biks naar een granenmengsel, maar dat was het niet.
Alle extraatjes uit het menu gehaald, uiteindelijk alleen nog maar gras en kruidenhooi gegeven.
Maar ook dat hielp niet.
Uiteindelijk nóg eens een kuur besteld, weer hetzelfde resultaat.

Een half jaartje later kreeg Kanzi een astma-aanval.
Volgens de da moest ik hem zo stofvrij mogelijk voeren.
Hooi natmaken vond ik niet erg praktisch, maar mijn fouragehandelaar had net wat nieuws binnengekregen; Grasmix van Hartog, een mengeling van gedroogd gras en snijmais met een structuurbrok, helemaal stofvrij.
Na een paar weken zonder hooi maar met Grasmix werd z'n buik ineens wat soepeler.
Inmiddels is zijn buik alweer flink geslonken en zijn al z'n spieren weer lekker ontspannen.
Ik denk zelf dat er een kruid in z'n kruidenhooi zat waar hij niet goed tegen kon.
Mijn andere pony heeft nooit ergens last van gehad.

Mijn conclusie; ik denk zeker dat de kuurtjes van JJ werken, maar zonder de oorzaak van de klachten op te ruimen is het vooral een prijzig gebeuren.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 08:58

blafke schreef:
Ik denk dat Jan Jonas de paarden gewoon wat pijnstillers geeft en ze daar zo enorm van opknappen.
Als een paard echt verzuurd is dat is dat niet zo eenvoudig met een kurtje op te lossen.
Het feit dat hij zo'n beetje alle paarden dezelfde kuurtjes geeft en daar blijkbaar paarden mee 'geholpen' zijn zegt voor mij genoeg.
Hij geeft dus een gewoon een pijnstiller zodat het lijkt of het een wondermiddel is.
Nee, ik weet zeker dat hij niet aan mijn paarden mag komen.
Daarbij is het een lachtertje dat hij met zijn handen kan voelen in welke organen problemen zitten.
Absurt dat je daar in geloof. Clown

Als jij pijn in je buik hebt en je druk daar op reageer je toch ook van de pijn of niet! Zo absurd is het dus niet al een paard last van spierverzuring heeft dat ie op zijn spieren reageerd als je daar op drukt....En als de poedertjes van Jonas pijn stillers zouden zijn, komt de pijn weer terug nadat de kuur op is of heeft jou dierenarts een pijnstiller die een half jaar werkt want dat doen de kuren van Jonas namelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:40

Verzuring blijft volgens mij niet eeuwig. Wellicht zit er ook iets in dat de verzuring helpt op te lossen in de spieren. Maar dat kan je ook met preparaten die je kunt kopen.
Welk advies krijgen jullie mee naast het preparaat van Jan Jonas?

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 12:50

russel schreef:
Verzuring blijft volgens mij niet eeuwig. Wellicht zit er ook iets in dat de verzuring helpt op te lossen in de spieren. Maar dat kan je ook met preparaten die je kunt kopen.
Welk advies krijgen jullie mee naast het preparaat van Jan Jonas?

Jonas advieseerd om niet teveel krachtvoer te voeren maar voldoende ruwvoer. Van het vele krachtvoer verzuren ze op der spieren. Ook voldoende beweging op een dag dus niet alleen je paard op het land maar ook echt trainen.

Mijn paard stond op 4 kilo sportbrok, voerde zelf nog 1 kilo muesli bij als ik gereden had en kreeg weinig ruwvoer op vorige stal (met geluk 1 schraal plakje per dag). Het weinige ruwvoer op deze stal ging buiten mijn weten om dus ben daar nu ook weg. Nu staat mijn paard op 2 kilo onderhoudsbrok, voer zelf 1 kilo meusli bij als ik gereden heb en krijgt voldoende ruwvoer. Daarbij rij/train ik mijn paard 5 dagen in de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:53

Dus eigenlijk had je Jan Jonas niet nodig. Verzuring gaat volgens mij vanzelf over als je er rekening mee houdt. Wat erg dat ze de paarden zo voerden! Iedereen die dat gaat doen krijgt natuurlijk een paard dat kapot gaat.

Ben eigenlijk meer benieuwd of hij iets met beweging adviseert, want het advies wat jij nu geeft weet iedere paardenhouder.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 13:06

russel schreef:
Dus eigenlijk had je Jan Jonas niet nodig. Verzuring gaat volgens mij vanzelf over als je er rekening mee houdt. Wat erg dat ze de paarden zo voerden! Iedereen die dat gaat doen krijgt natuurlijk een paard dat kapot gaat.

Ben eigenlijk meer benieuwd of hij iets met beweging adviseert, want het advies wat jij nu geeft weet iedere paardenhouder.

Ben het met jou eens dat iedere paardenhouder weet dat een paard voldoende ruwvoer moet krijgen. Maar krijgt je paard dat ook op de stal waar je staat waar je zelf niet elke voerbeurt bij bent en weet ook iedereen dat 4 kilo krachtvoer voor elk paard teveel is? Ik zie mensen om me heen die er op het gemak 6 kilo op een dag in pompen namelijk en ben er ook achter gekomen dat er op de meesten stallen veel te weinig ruwvoer gevoerd word. En dan worden er ook nog flinke rijke voeders gevoerd zoals sportbrok, muesli's enz. En daarbij dan kuil als ruwvoer, veel te rijk dus...
Qua beweging vertelde Jonas mij dat je 2 dagen in de week je paard echt moet rijden (op pakken), de andere dagen alleen ontspanningsoefeningen. Een andere stalgenoot van mij kreeg het advies om haar paard de eerste 20 min. laag en diep te rijden en laatste 10 min. op te pakken.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 13:42

Dit heb ik zomaar even uit een ander topic gehaald, kun je zien wat er soms allemaal wel niet gevoerd wordt!

Citaat:
mijn paard is 6 en 1.80m en wordt 6 dagen per week gereden en/of gelongeerd
hij krijgt 2 keer daags flink wat kuil en 3 keer daags 2kilo biks en een half kilo haver en als ik heb gereden nog wat muesli en appels, hij is groot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:38

opaal schreef:
Ben het met jou eens dat iedere paardenhouder weet dat een paard voldoende ruwvoer moet krijgen. Maar krijgt je paard dat ook op de stal waar je staat waar je zelf niet elke voerbeurt bij bent en weet ook iedereen dat 4 kilo krachtvoer voor elk paard teveel is?

Hier ben ik het niet mee eens, ieder paard is anders. Zo ken ik paarden die juist enorm zijn opgeknapt van grotere hoeveelheden krachtvoer (zeker wel meer dan 4 kilo per dag) en weinig hooi/kuil (wel weidegang, dus aan ruwvoer ontbreekt het ze ook zeker niet). Deze paarden werken echter wel heel hard en krijgen ook nog extra 'minder intensieve' beweging (bijv. trainingsmolen), dus die hebben dat gewoon echt nodig. Zeker niet onbelangrijk: Die paarden hebben absoluut geen last van verzuring, zijn kerngezond, zien er super uit (goed bespierd) en zijn echt in sportconditie). Je kunt dus niet zomaar stellen dat 4 kilo krachtvoer teveel is voor ieder paard.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 20:36

CCCCorine schreef:
opaal schreef:
Ben het met jou eens dat iedere paardenhouder weet dat een paard voldoende ruwvoer moet krijgen. Maar krijgt je paard dat ook op de stal waar je staat waar je zelf niet elke voerbeurt bij bent en weet ook iedereen dat 4 kilo krachtvoer voor elk paard teveel is?

Hier ben ik het niet mee eens, ieder paard is anders. Zo ken ik paarden die juist enorm zijn opgeknapt van grotere hoeveelheden krachtvoer (zeker wel meer dan 4 kilo per dag) en weinig hooi/kuil (wel weidegang, dus aan ruwvoer ontbreekt het ze ook zeker niet). Deze paarden werken echter wel heel hard en krijgen ook nog extra 'minder intensieve' beweging (bijv. trainingsmolen), dus die hebben dat gewoon echt nodig. Zeker niet onbelangrijk: Die paarden hebben absoluut geen last van verzuring, zijn kerngezond, zien er super uit (goed bespierd) en zijn echt in sportconditie). Je kunt dus niet zomaar stellen dat 4 kilo krachtvoer teveel is voor ieder paard.

Ja sorry maar ik ben er dus heilig van overtuigd dat 4 kilo krachtvoer echt de limit is voor een paard! Zeker als dit over rijk krachtvoer gaat. Paarden halen 70 tot 80% van hun energie uit ruwvoer namelijk dus die kleine aanvulling voor de verdere vitamine hoef echt niet meer dan 4 kilo te zijn. Als je een goede brok plus misschien wat muesli voert aan je paard is deze hoeveelheid naar mijn idee meer dan zat. Maar goed, als het over voeren van een paard gaat zijn de meningen verdeeld en dat respecteer ik ook.....ik denk er alleen anders over.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:46

Ik denk ook ander over voeren.

Ik had vroeger een merrie die met gewone sportbrok wel 4 kilo per dag moest hebben en dan ook nog 2 kilo aanvullende muesli.

Ze was altijd heel druk en had een gevoelige buik.
Op een gegeven moment had ik een osteopaat op stal en die concludeerde dat ze last had van de darmen/ buik, ik moest maar overgaan op andere brok.
Hij adviseerde een kruidenkuur en over te gaan op brok van de natuurlijke weg.
Ik voerde haar op een gegeven moment 1 1/2 kg per dag. Daar kon ze goed op lopen. Natuurlijk genoeg hooi ernaast.
Dus het ligt aan het paard, maar ook aan de brok.

Ik heb mijn paarden nu op een granenmix staan en ik denk dat ik de ruin nu 1,5 kilo per dag geef aangevuld met mineralen, vitamine en zonnebloemolie.
En volop hooi.
Eerder kreeg meneer 2 1/2 kilo brok en 1 kilo muesli per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:07

Ik begrijp niet dat mensen zoveel brok en muesli aan hun paarden geven. Iedereen weet toch wel dat een paard een grazer is, dus alleen op ruwvoer leeft? Krachtvoer is een toevoeging als ze dermate hard moeten werken, spieren moeten vormen en in stand moeten houden dat ze wat extra's nodig hebben? Maar toch niet van deze hoeveelheden? Ik neem aan dat ze geen 1000 kg wegen die paarden... en 8 uur op het land werken. Dan nog kregen die paarden niet zoveel.
Heel logisch dat die dieren er ziek van worden, daar heb je dan toch geen osteopaath, homeopaat of wonderdokter voor nodig?

Wat doen jullie pensionhouders, hebben die geen verstand van paarden?? Je betaald er toch een vette prijs voor elke maand.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:02

Wat een intessante wending krijgt deze topic.

Ben zelf ook pensionhouder en heir bepaalt de eigenaar zelf wat zijn paard voor brok krijgt en hoeveel.

heb me echter VERBAASD over hoe sommigen dat doen.

2 Arabieren, 2 tot 3 keer in de week werden ze 25 minuten gereden.

Ze kregen zemelen, biks, 4 soorten voedingssupplementen, aardappelschillen, broccoli en van ons nog gras en goed kuil.

Moddervet! Toen de arts kwam voor kreupelheid waarschuwde hij dat de paarden zo zeer bevangen konde raken, meteen op dieet!.. Ze waren nog verbaasd ook!

Mijn paarden krijgen ook krachtvoer, al ben ik wel huiverig voor teveel; ze krijgen NOOIT meer dan 2 kg per dag, afhankelijk van wat ze die dag voor beweging hebben gehad en daarbij kijk ik ook naar het type brok.
De een is de ander niet.

Maar 4 kg op een dag? Ongeacht het type paard; dan mag je paard wel flink veel werk verrichten, denk ik!...

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 09:20

Pufff......ik ben blij dat er nog mensen zijn die dezelfde mening dragen als ik want schrok echt even van al die kilo's die ik las! Haha! Er loopt hier op bokt een topic over voeren, nou daar schrik je jezelf kapot! Maar goed dit topic gaat over Jan Jonas hihihi Wilde er maar even mee aangeven dat dus niet iedereen weet wat zijn/haar paard nodig heeft qua voer. Iedereen bedoeld het waarschijnlijk heel goed want willen natuurlijk geen van allen een ondergevoerd paard maar over overvoeren wordt niet zo na gedacht!
En heb er zelf ook aan mee gedaan hoor! Puur uit niet beter weten. Mijn paard zag er ook goed uit met 5 kilo sportbrok in zijn lijf, was niks te dik. Maar kwam er door Jonas achter dat hij erdoor verzuurde. Ook daar merkte ik met rijden niet veel aan, vond hem loom dus wilde eigenlijk nog meer gaan voeren Haha! Nu staat hij op 2 kilo onderhoudsbrok en is fitter dan ooit!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:36

Een verzuurd paard kan je ook heel gemakkelijk zelf leren te voelen. Elke dag even belangrijkste spieren voelen tijdens het poetsen zegt al genoeg.

En het is niet de verantwoording van de pensionhouder dat hij verkeerd voert, maar altijd nog die van jezelf. Namelijk actie ondernemen als je merkt dat dat niet goed gaat. Verantwoording kan je moeilijk op anderen afschuiven.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 10:06

Skipper schreef:
Een verzuurd paard kan je ook heel gemakkelijk zelf leren te voelen. Elke dag even belangrijkste spieren voelen tijdens het poetsen zegt al genoeg.

En het is niet de verantwoording van de pensionhouder dat hij verkeerd voert, maar altijd nog die van jezelf. Namelijk actie ondernemen als je merkt dat dat niet goed gaat. Verantwoording kan je moeilijk op anderen afschuiven.

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je er vanuit gaat dat je pensionhouder gewoon 5 x per dag voert zoals hij/zij dit aangegeven heeft en dit gebeurd niet doordat hij/zij het ruwvoer overslaat! Brok mogen ze van mij best een keertje overslaan maar zoals op mijn oude stal werd er wel 4 kilo sportbrok in gepompt elke dag en ruwvoer werd soms gewoon dagen overgeslagen zonder dat ik dat wist.
Als de verantwoording dan bij mij ligt, weet ik het niet meer! Ik werk gewoon overdag dus kan er niet hele dagen op toe zien dat mijn paard goed gevoerd word. Nu ik het weet, ben ik er ook weg maar dat lijkt me logische.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:49

Voeren op een stal is heel simpel. Je schrijft op een kaart wat je wilt en de stalhouder heeft dat te voeren wat de klant wil. Uiteraard kan hierin advies worden gegeven, maar als de klant dat wil is de klant koning.