melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:39

die sportmineralen van Subli voer ik ook, de mijne krijgt maar 1/2 schep basisbrok en om aan te vullen geef ik dus dagelijks een schepje van die mineralen bij..gaat tot nog toe allemaal goed Haha!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:35

de elektrolieten worden heel anders omschreven dan een beetje zout of suiker hoor

paarden kunnen geen elektrolieten uit reserves halen
in de sportmineralen zitten ze dus van de subli maar alss je die voor het werken geeft gaat ook alles verloren en het is niet heel geconcentreerd

de slobber van cavalor is speciaal voor na zwaar werk een licht verteerbare maaltijd die de elektrolieten biedt

in de endurance wordt het veel door het water gedaan...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:48

ik ga een volgend experiment aan:

ik voer al Pavo Liga voor de mineralen vitaminen, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken, ik wil iets bijvoeren voor energie, van alle musli's krijgt ie jeuk en/of dikke benen

Ik haal mijn voer bij een molenaar die zelf z'n kippen/duivenvoer samenstelt, we hebben wat proefzakjes gemaakt vandaag met verschillende samenstellingen.
Als het van het weekend een keer niet hoost, ga ik die doormeten bij Morrie en kijken welke samenstelling het beste is, dan maakt de molenaar een zakje van een paar kilo, ga ik voeren, kijk het een weekje aan en als het goed bevalt, kan ik een grote zak laten maken.
Zitten alleen granen in, ik kan ze zelf uitzoeken, geen E-nummers, melasse en andere toevoegingen en hij moet nog goed kauwen ook......

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:40

klinkt ok morrie
maar was het ook niet zo met granen, wat bestaat uit koolhydraten (toch?) dat als het lichaam het niet verbrand het ook omgezet wordt in suiker

maargoed, als je geen grote hoeveelheden voert, wat je niet doet geloof dan zou dat idd goed kunnen toch..

als ik logisch denk.. hihi maar zit hier om wat te leren dus please correct me als ik t fout zeg...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:59

ben druk aan het mailen met paardenvoeders...
als er wat interessant bij zit schrijf ik het hier wel neer

gaat o.a over eiwitten, suiker maar ook of de verhouding van fosfor met calcium wel goed is..

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:53

abbo

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:56

Ik krijg dinsdag mijn proefverpakking van de melassevrij. Ben benieuwd of Evert nog een melassevrije lucerne voor Suevo heeft weten te vinden.

Ik hoop echt dat Suevo het eet, ben erg benieuwd hoe hij erop gaat reageren.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:03

subli heeft een melasse vrije lucerne toch?
op basis van soja olie, paarden schijnen het minder lekker te vinden omdat het niet zo zoet is

welke proefverpakking krijg je nu? er was namelijk een melasse vrije muesli die wel weer voor 51% uit zetmeel bestond

en dan voor algemeen nog wat vragen
de gemiddelde normale hoeveel eiwit in een brok is 12 a 13%
alleen veulens en drachtige merrie's hebben meer nodig maar voor andere paarden is het een onnodige belasting voor nieren en lever bijvoorbeeld

nu is mijn vraag, wat is gemiddeld de normale hoeveelheid suiker/zetmeel in een gewone basis sportbrok..

ken nu een brok met minder suiker maar die is speciaal voor paarden die op rust staan
en een brok met weinig eiwit die juist weer is voor hete paarden

als ik suiker en eiwit arm ga voeren aan mijn actieve recreatiepaard, wel sober ras, want het is een fjord dan krijgt hij enorme tekorten weer want als ze te weinig suikers of eiwitten krijgen dan is dat weer een belasting voor nieren en pancreas...

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:07

Ik krijg echt de melassevrije muesli, mijn paard heeft zijn suikers hard nodig maar is allergisch voor melasse. Ik krijg dus niet de vito.

In een aantal voeren van marstall zit maar tussen de 7% en de 9% VRE.

Ja ik weet dat subli dat heeft, maar daar kan je alleen in bulk aankomen. Hij had beloofd eea voor mij uit te zoeken. Mijn paard houdt ook nog eens niet van vettig voer, dus het is altijd maar afwachten of hij het eet.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:13

ok hopen dat je paardje het eet dan

wat versta je onder VRE, ken de afkorting nog niet Bloos haha
of is het RE, ruw eiwit
daar ken ik ook een brok van met 7,5% idd maar schijnt dus echt voor 'hete' paarden te zijn

ik weet het al, verteerbaar ruw eiwit
Laatst bijgewerkt door SuperRoos op 19-11-06 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:14

die lucerne van subli kon ik hier trouwens gewoon per zak van de welkoop kopen, of bedoel je die niet

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:19

Yep die bedoelde ik, maar er zit hier in de verste verte geen welkoop Boos!

Maar fijn om te weten dat het ook per zak kan.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:28

dat is balen dan ja

ik heb nu ook weer gemaild met de marstall,
ook met havens en subli, hoop dat ik snel wat terug krijg...

wil niet te weinig suikers voeren omdat dat vaak bedoeld is voor paarden op rust of met hele lichte arbeid, terwijl mijn paard wel veel werkt dus ergens zijn energie uit moet halen

en niet met te weinig eiwit omdat dat meer is voor paarden die heet in de kop zijn, hele eiwit gebeuren schijnt ook niks meer te maken te hebben met hoefbevangenheid

ook niet met teveel eiwitten want dit is weer schadelijk voor nieren en lever

geen melasse want dat is schadelijk voor de pancreas

en bla bla bla... volgens mij ga ik dat nooit vinden haha

moet eerst nog weten wat nou in een gemiddelde lichte sportbrok de normale hoeveelheid suikers is

in de cavalor zit namelijk gemiddeld 30% suikers en zetmeel, dit lijkt me veel, maar het zit bij hun in elke brok
behalve die voor paarden op rust... Verward haha

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:33

http://www.garvo.nl/fytohorse/voer-form.html
dan heb je bv deze
minder eiwit en minder suikers, maar dan staat er dus bij voor paarden met een lage energiebehoefte

maar dat heeft mijn fjord niet, hij is nu ziek maar als hij gezond is werkt hij flink....

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:39

de site van de pavo is helemaal irritant

de brokken met weinig eiwit daar wordt het suiker/zetmeel gehalte vaak niet vermeld

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:44

Pfff dat lijkt me lastig, moeilijk vergelijken ook als je niet alle waardes kent.

Mijn paard is een PRE, hij kan heel heet zijn maar is niet altijd druk. Hij heeft een snelle verbranding en heeft daarom met veel voeders ook moeite om aan te komen en op gewicht te blijven. Sinds ik marstall voer zit hij gewoon super in zijn vel, lekker rond en niet meer zo ielig. Zelfs tijdens zijn blessure bleef hij er zo uitzien. Toen hij 2 jaar geleden ook met een blessure stond en ik PAVO voerde, was hij echt ontzettend afgevallen. Daar zat dus veel minder in, want als je hem er minder van gaf kreeg hij gewoon niet genoeg binnen.

In Marstall zit dus genoeg energie om mijn paard vol en rond te houden, zelfs als ik er minder van geef. Er zitten lage eiwitten in dus hij krijgt er geen dikke benen en vochtbultjes van, en er zit ook weer niet zoveel energie in dat hij er heet en druk van wordt. Ik voer op dit moment de E zonder haver, misschien ook iets voor jou? Daar zit maar 1% melasse in.

Mijn paard is ook nog eens een lastige eter, en hij is erg gevoelig dus reageert snel op iets. Maar ben nog nooit zo tevreden geweest als nu, dus voor mij nooit meer wat anders Knipoog

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:53

mooi dat jij zo tevreden bent!

het klinkt alsof mijn paard ook gewoon te veel eiwitten binnen krijgt
hij krijgt swinters ook dikke benen terwijl hij meer buiten dan binnen staat...

maar dan heeft hij dus wel een brok nodig waar dezelfde hoeveelheid suiker in zit, geen melasse maar wel gewoon suiker, of misschien iets met granen, dat hij daar zijn energie uit haalt...

dit klinkt me het meest logisch eigenlijk, ben benieuwd wat ik terug krijg, heb de marstall ook gemailt..

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:00

Ze moeten idd genoeg zetmeel binnenkrijgen, in de natuur eten ze ook grassen en granen. Deze bevatten ook veel zetmeel.

In brok zit ook heel vaak melasse, ze gebruiken het als bindmiddel. Ik vind brok onnatuurlijker als een muesli. Veel mensen zeggen dat een muesli echt een populair voer is, omdat wij het er zo leuk uit vinden zien. Maar ik denk dat er in een goede muesli minder bijproducten zitten als in een brok, plus ze moeten er goed op kauwen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:03

ja idd
we voeren nu de strucomix van cavalor en daarbij de top action brok
dus we doen beiden...
omdat in de muesli weer erg veel kruiden zitten, paard is dan wel een kruideneter maar weet zelf wat hij nodig heeft, nu krijgt hij het voorgeschoteld

in die brok zit maar 11% eiwit
ik geef die van mij nu even geen muesli omdat ik wil zien op welk voer hij precies reageert

die 11% is al minder eiwit dan gemiddeld, de suikers/zetmeel zijn 30% dus ook dat valt mee, zijn brokken met 40% of zelfs nog meer...

hij heeft deze brokken pas een week, doordat hij ziek was..
kan dus verder niet zien hoe hij het erop doet
van binnen is hij ziek maar zn vacht en alles ziet er prachtig uit, benen zijn ook veel minder dik al..
maargoed, ff afwachten wat ik allemaal terug krijg aan mailtjes ook...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 13:52

haha die beschrijving van de fyto form past precies bij gam Haha! die is ook wat te dik, en heeft weinig beweging.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:06

bij homeopaten komt de fyto er erg slecht af hoor ik

te weinig is ook niet goed, net als fig
dan krijg je tekorten... en die kunnen zelfs schadelijker zijn voor pancreas en nieren..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:17

antwoord van de marstall op mijn mailtje

Beste Roos,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Marstall VITO is voor paarden met stofwisselingsproblemen. Uw paard is gevoelig voor hoefbevangenheid en heeft problemen met de nieren en de pancreas, dit duidt inderdaad op stofwisselingsproblemen. Omdat ik geen dierenarts ben wil ik geen specifiek advies voor uw paard geven, maar kan ik wel wat over de voeders in het algemeen vertellen. Voor een rantsoen specifiek voor uw paard kunt u dan overleggen met uw dierenarts.

Marstall Vito is geschikt voor paarden met stofwisselingsproblemen. Het ligt echter aan de aard van de stofwisselingsproblemen of het ook op een andere manier opgelost kan worden, bijvoorbeeld door meerdere keren per dag ‘normaal’ voer te voeren in kleinere porties. Als u te weinig voert kan uw paard eiwitten gaan gebruiken voor de energievoorziening, hierdoor ga je de nieren zwaarder belasten omdat de vrijkomende stikstof afgevoerd moet worden en het paard gaat achteruit in conditie

Belangrijk is om wel een muesli te voeren op basis van ontsloten granen om de kans zo klein mogelijk te maken dat onverteerd zetmeel in de dikke darm terecht komt.

Het beste is om met uw dierenarts te overleggen wat uw paard op grond van zijn conditie nog kan presteren en daarop het rantsoen af te stemmen.

dit is best een mailtje waar ik wat aan heb aan info
maar verder nog niet veel, ik vertrouw ook mijn dierenarts er niet op dat het werkelijk een eiwittekort is... ze zou me meer dan 13% eiwit adviseren terwijl dat juist schadelijk is voor zijn nieren

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:23

en deze kreeg ik terug van de subli

Een Fjord is een sober ras, hiervoor hebben we een speciale voersoort
ontwikkeld, nl. de
Subli Ponybrok. Het blijft echter het allerbelangrijkste dat hij of zij
voldoende ruwvoer
verstrekt krijgt. Alleen al uit ruwvoer, mits dit geen stro is of
gedorsen hooi, kan een ouder
sportpaard het grootste deel van zijn eiwitbehoefte gedekt krijgen.
(Tenzij het een jong paard
in opfok is, of een lacterende merrie).
Subli ponybrok is een schraal voer met weinig eiwit en weinig dikmakende
zetmelen en suikers, maar
bevat wel de dubbele dosering aan vit. Mineralen en sporenelementen
t.o.v. een basisbrok.
Heeft uw paard wat extra energie nodig voor de sportprestaties, dan kunt
u overwegen om wat meer
ruwvoer of krachtvoer te geven, (blijf altijd goed de uiterlijke
conditie in de gaten houden,
Let op tijdig ontwormen), of u kunt extra energie verstrekken in de vorm
van olie (Subli Energiekernmix!).
De Subli Ponybrok bevat een Vre-p van 75 g/kg. Zetmeel en suikers is 195
g/kg. Ca is 12 en P is 6.
Bevat dus veel Ca en P, maar alles hangt af van de hoeveelheid brok die
u voert in verhouding tot het
Ruwvoer, en dan ook met name de gehaltes die het ruwvoer bevat (is
normaal meer dan 3/4 deel vh rantsoen)!

voor mijn gevoel kan ik hier zeer weinig mee, mijn paard zou zijn eiwitbehoefte moeten halen uit het hooi wat we geven.. we geven goede kwaliteithooi maar hier haalt hij nooit zijn eiwitbehoefte uit
helemaal niet als de dierenarts aangeeft dat er een tekort aan eiwitten is,
dit heb ik ze overigens gemaild...

aan de hoeveelheden van Vre en zetmeel en suikers heb ik niks omdat ik om procenten heb gevraagd zodat ik kan vergelijken
dit zegt me helemaal niks...
geen antwoord op mijn mail dus eigenlijk...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 11:34

kom ik toch weer de marstall vito tegen voor de stofwisseling Lachen

maar ben je nu wijzer roos? Nagelbijten / Gniffelen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:50

nee helemaal niks... haha

er is er geen een die me antwoord kan geven waar de eiwitten nou voor staan en waar de suikers voor staan

lage hoeveelheid suikers is voor paarden op rust
lage hoeveelheid eiwitten voor paarden die heet zijn in het hoofd

als we dit aan onze koudbloeden voeren, al die saaie ponybrokjes, dan vind ik het niet gek dat we slome koudbloeden hebben...

neem de koudbloeden in de lichte sport, die dus wel een sportbrok krijgen, hoe die eruit zien, en hoe die sjouwen..

is geen aanleg naar mijn idee, is gewoon je voer