Lightninggg schreef:Waarom niet 3kg brok/biks?
Heel simpel dat deed ik vroeger maar sinds ik een aantal paarden met echte maagproblematiek had ben ik mij eens gaan verdiepen in natuurlijke paardenvoeding. Ik liet alle brok weg en voerde enkel nog Luzerne, bietenpulp en zemelen. Wat bleek, mijn paarden met maagproblemen werden ineens heel gezond en zaten vol levenslust. Datzelfde nu gaan voeren ligt net wat moeilijk nu omdat de trainingen veel intensiever zijn en ik merkte dat mijn paarden (ondertussen al enkele generaties verder) niet meer genoeg hadden hiermee. Ik ben me nog steeds bewust van wat zetmeel en suiker allemaal met een paard kan doen dus daar kijk ik nog steeds heel hard naar maar nu durf ik wel eens een onderhoudsbrok geven of dergelijke. Om er nu 3kg of meer brok in te kappen gaat mij echter iets te ver en gegarandeerd dat dit paard dan wel weer andere problematiek krijgt dus nee, ik geef mijn paarden niet zo veel brok en ik zoek het dan liever in extra eiwitten of vetten
Zo dacht ik ook altijd en dan heb ik ook nog een koudbloed.
Laag in suikers en zetmeel moest alles wezen.
Maar had weinig energie om iets vol te houden. Ook met olie begonnen met extra eiwitten ( in vorm van luzerne) en vetten ( lijnzaadolie).
Maar ook toen, ze had er niet genoeg aan.
Iemand zei tegen mij, het blijven nog steeds brandstoffen. En zonder brandstoffen kan een motor niet (goed) draaien.
Ik ben toen toch een sport muesli erbij gaan geven. Niet standaard maar echt op momenten dat ze het nodig had. Denk aan wedstrijden (dressuur) maar ook met spring en cross lessen.
Lange buitenritten deed ze met gemak op een vitamine/mineralen brok met luzerne en olie. Maar daar verbruikte ze toch minder.
En nee geen hele scheppen gingen erin hoor. Meestal de avond ervoor een halve schep, en de ochtend ervoor ook. En dan hield ze de lessen prima vol.
Ze zat echt super in dr bespiering.