Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:17

superpony schreef:
@Kendra, maar dat is toch geen nieuwe info?
..................
Zou het hooi van betere kwaliteit zijn, zouden mensen misschien minder hoeven bij te voeren. Heel veel boeren zijn helaas nog stug en willen niet ontwikkelen of luisteren wat het hooi beter maakt voor paarden.

Nee, niks nieuws, maar voor een aantal mensen hier wel - er werden nogal vreemde aannames gedaan. Vandaar...

Ik ben het met je eens dat veel boeren onderschatten welke kwaliteitseisen aan paardenhooi worden gesteld. Wij winnen zelf hooi of doen dat in overleg en dat komt eigenlijk altijd goed. Maar je moet er wel een beetje verstand van hebben.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:18

superpony schreef:
Zou het hooi van betere kwaliteit zijn, zouden mensen misschien minder hoeven bij te voeren. Heel veel boeren zijn helaas nog stug en willen niet ontwikkelen of luisteren wat het hooi beter maakt voor paarden.

Droogte is vooral een probleem als men niet meer mag sproeien. Maar ik zie het evengoed op grote schaal wel gebeuren.
Wij zijn ook op tijd begonnen met sproeien en daarna zo gelaten. Mooi, groen gras, niks verbrand.

Het 'probleem' wat je hier beschrijft klopt niet helemaal, boeren produceren namelijk vooral voor zichzelf en voor hun eigen dieren. Als ze dan stukjes natuurweide, vogeltjesweide of hooiland hebben, zitten er behoorlijk wat beheerseisen aan, waardoor je niet zomaar 'beter' hooi kunt gaan produceren. Dat zijn de stukken waar hooi vanaf komt en wat eventueel verkocht wordt, tenzij je ergens in je verdienmodel hebt zitten dat je standaard een bepaalde hoeveelheid gras gaat laten staan om te hooien voor de verkoop, heel eerlijk - ik ken er weinig die dat doen.

Daarnaast betaalt het zich helemaal niet terug.
Of je nou fantastisch hooi verkoopt, prima hooi of matige baaltjes, als boer aan particulier krijg je er niet veel meer of minder van.

Als je goed voer wil hebben wat altijd aan jouw eigen eisen voldoet, moet je zorgen dat je zelf grond in beheer (of eigendom) hebt en een goeie cursus graslandmanagement en ruwvoerwinning volgen.

En door de droogte de afgelopen twee jaar is er überhaupt minder gehooid, veel boeren moesten al vroeg weiden om voldoende voer te hebben afgelopen jaar en het tekort is alleen maar opgelopen. De stukken die normaal dus wel eens werden gebruikt om te hooien, zijn door veel boeren nu dus ook gewoon ingekuild of in ronde balen gepakt om zelf voldoende voer te hebben voor de dieren.

AlphaDaemon

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:31

even gewoon een klein vraagje (heb niet alle reacties gelezen behalve die van TS, dus kan zijn dat een ander de vraag ook al had gesteld). Waarom wil je de pakjes kunnen verplaatsen? Op mijn oude stal hadden ze ook altijd kleine baaltjes, zodat ze die konden verplaatsen, maar eigenlijk deden ze dat nooit. Ze pakten ervan wat nodig was en lieten de rest staan. Toen heb ik voorgesteld bij Louis Venhorst grote balen te halen. Ze worden perfect voor je op plek van bestemming gezet (mits je een beetje fatsoenlijk begaanbaar terrein hebt). En je pakt wat je nodig hebt. Je schreef ergens dat je 100 pakjes kwijt kan, leg je die dan ergens waar je af en toe ook weer bij moet zijn? Waardoor je alle 100 pakjes moet verplaatsen?

De reden dat ik het zeg: grote pakken zijn vaak wel goedkoper dan die kleine en Louis Venhorst levert wel echt constante kwaliteit. Je zou evt dan het Duitse kruidenhooi kunnen overwegen. Het gewone hooi van Venhorst vond ik ook wel een beetje stoffig, maar dat komt idd door de droogte. Het was niet kort, maar stoffig. Omdat je stoomt, heb je daar misschien minder last van.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:26

AlphaDaemon schreef:
even gewoon een klein vraagje (heb niet alle reacties gelezen behalve die van TS, dus kan zijn dat een ander de vraag ook al had gesteld). Waarom wil je de pakjes kunnen verplaatsen? Op mijn oude stal hadden ze ook altijd kleine baaltjes, zodat ze die konden verplaatsen, maar eigenlijk deden ze dat nooit. Ze pakten ervan wat nodig was en lieten de rest staan. Toen heb ik voorgesteld bij Louis Venhorst grote balen te halen. Ze worden perfect voor je op plek van bestemming gezet (mits je een beetje fatsoenlijk begaanbaar terrein hebt). En je pakt wat je nodig hebt. Je schreef ergens dat je 100 pakjes kwijt kan, leg je die dan ergens waar je af en toe ook weer bij moet zijn? Waardoor je alle 100 pakjes moet verplaatsen?

De reden dat ik het zeg: grote pakken zijn vaak wel goedkoper dan die kleine en Louis Venhorst levert wel echt constante kwaliteit. Je zou evt dan het Duitse kruidenhooi kunnen overwegen. Het gewone hooi van Venhorst vond ik ook wel een beetje stoffig, maar dat komt idd door de droogte. Het was niet kort, maar stoffig. Omdat je stoomt, heb je daar misschien minder last van.

Ik weet niet wanneer je het gewone hooi van Venhorst heb gehaald voor het laatst, maar ze zijn nu ook de weidehooi en graszaadhooi gaan ontstoffen, sinds de nieuwe oogst ongeveer. De balen zijn toen ook van 27 naar 21kg per baal gegaan en iets duurder per kg geworden (maar niet extreem).

Hier is het zo dat Venhorst het zo dicht mogelijk bij de plaats van opslag legt, maar waar het moet komen kunnen zij niet bij. We moeten alle baaltjes dus handmatig op de goede plek leggen (en alle balen houtvezel, die op een andere plaats worden opgeslagen, ook). Wij hebben dus wel altijd onze workout op hooibrengdag. Maar we hoeven het in ieder geval niet eerst in de vrachtwagen te laden, daarna uit te laden en dan alsnog op de plek te leggen. Dus Venhorst scheelt in ons geval in ieder geval 2x door onze handen gaan.

Verder mee eens, maar dit is wel een ding hier.

______

Minder bijvoeren bij beter hooi scheelt over het algemeen maar minimaal. Het bijvoeren is deels vanwege wat eiwitarme hooi, maar dat is vaak tegelijkertijd ook energiearmer hooi, wat weer belangrijk is om de paarden én (semi-)onbeperkt te kunnen voeren én niet moddervet te laten worden. Daarnaast is het omdat de mineralen in de Nederlandse bodem gewoon niet zo passen bij paarden. We hebben te weinig zink, selenium en koper in de grond zitten en vaak een krapte van magnesium, natrium en soms zwavel. Het is de reden dat hollandse schapenrassen (op heideschapen na) geen koper bijgevoerd mogen. De schapen die gevoelig zijn voor koperstapeling doen het beter op onze grond dan schapen zonder gevoeligheid voor koperstapeling omdat ze dan met veel minder koper af kunnen. Deze mutatie is echter niet bij Nederlandse paarden gebeurd (een vergelijkbare mutatie komt wel ook voor bij Labradors).

Dit opneembaar in de grond krijgen zonder pieken waardoor de concentratie in het ruwvoer goed, maar nooit te hoog, wordt is een zeer geleidelijk proces waar ook niet voor betaald wordt door de klant. En in hooi loopt de hoeveelheid vitamine A, D en E nu eenmaal vlot terug. Deze zitten ruimschoots voldoende in vers gras, maar kunnen niet tegen het droog opgeslagen zijn en worden dan afgebroken. Een vitaminekorrel, hoe beperkt ook (dit kan zo klein gedoseerd worden als 1g/100kg paard), is dus sowieso verstandig.

Daarnaast is het bijvoeren van een mineralenbrok voor de meeste mensen geen enkel probleem. Wil je alleen mineralen bijvoeren, hoef je maar 30g/100kg paard te voeren van Force of Vital. Wil je er ook nog eiwit bijvoeren, dan is dat met los bijvoeren vaak al met 100g (100-250kg), 150g (250-450), 200g (450-650) of 250g (650+ kg paard) te doen (edit: Uitgaande van sojaschroot met 45-50% ruw eiwit). En als je een alles-in-één brok wilt, dan kom je met 75g/100kg Vitalbix DC al een heel eind en 200g/100kg InShape voldoet zelfs voor vrijwel alle paarden (sommige ziektes veroorzaken een sterk verhoogde eiwitbehoefte).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 12-01-21 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:30

Je moet grote pakken wel kwijt kunnen en waar je ze kwijt kan moet vrij groot materieel bij kunnen, vaak heb je dan toch wel 2,5-3 meter breedte nodig. Ik heb bv. 130m2 zolder op onze vooroorlogse schuur. Met betonnen vloer en een luikje naar de paardenstal waar precies een klein baaltje doorheen past. We hebben een hooiluik maar dat zit hoog en is niet zo breed, weleens een kar met hooi voor het hooiluik laten rijden en dan in een keer 250 baaltjes de zolder opgetild. Nu doen we 120 stuks via de trap, dat is een paar uur ellendig, maar daarna ben ik wel voor een half jaar klaar met sjouwen en geregel. Ik heb beneden ook wel wat ruimte, maar dan zijn de deuren ook maar 1 of 2 meter breed, dus daar past ook geen materiaal door.
Wat ik dus wel een nadeel vind aan Louis Venhorst is dat je pas vrij laat weet welke dag ze komen. Afgelopen keer hadden we de dag erna pas tijd om alles naar zolder te sjouwen en heeft het snachts flink gestormd en geregend. Ik had pallets buiten klaargezet, zeilen gespannen etc. Ben er snachts nog uitgeweest om dingen recht te trekken. Gelukkig maar baaltje of 10 nat geworden en die heb ik apart gehouden en als eerste opgevoerd. Hopelijk is het bij de volgende levering droog want dan ben ik 26 weken zwanger en zijn we afhankelijk van hulp om de baaltjes omhoog te sjouwen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:31

@mizora altijd fijn, jouw uitgebreide en duidelijke uitleg! Ik weet dit dus wel, maar reproduceren is altijd een ander verhaal haha.
Maar inderdaad: ik voer vitaminekorrels o.b.v. een rekenprogramma altijd vrij ruim. Ik heb paarden gezien met flink seleniumtekort en / of kopertekort en dat is gewoon niet tof. Dus bijvoeren moet je toch wel in principe. En dan liefst iets wat redelijk geconcentreerd is, zodat je inderdaad met een paar honderd gram per dag toekomt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:45

De tijd van (goed) hooi voor 4 euro per baal is hier in de randstad al jaren niet meer mogelijk. Ik weet nog dat ik 8 jaar terug een hele partij hooi heb gekocht voor 2.50 per baal. Mooie tijd was dat :)) Nu zit ik momenteel wel wat duurder , het zou wellicht goedkoper kunnen. Maar ik betaal ook voor kwaliteit EN voor service. Ik kan ook niet enorm groot inkopen en was het sjouwen en halen echt helemaal zat. Nu wordt het geleverd en op de plaats gezet. En ja, dan betaal ik nu 6.50 voor weidehooi baaltjes. Maar het is super goede kwaliteit, ruikt of ik er thee van kan zetten, zijn best zware pakjes en de paarden vinden het heerlijk.

Ik voer overigens voornamelijk graszaadhooi, en vul aan met weidehooi. En ja, soms is er wel hooi dat ze minder goed eten. Ik had laatst 1000 kilo graszaadhooi laten komen (2 balen van 500 kg) die ze absoluut niet aanraakten... Gelukkig kon een stalgenoot het overnemen en kon de leverancier de balen bij de volgende levering op het erf verplaatsen (we hebbren allemaal onze eigen opslag). Dat weet je niet van te voren.

Ik heb ook voordroog gehad, maar vind ik toch lastiger, omdat je soms echt compleet verrast kan worden met een volledig beschimmelde baal en dan zit je. Dat kan je beter zien bij onverpakt hooi of het goed of slecht is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:58

Misschien is het al gezegd, maar je kunt vaak hooi reserveren. Ik haal mijn hooi bij een vrouw die heel goed hooi (en stro) aanbiedt. heb haar na lang zoeken gevonden, maar ben er erg blij mee. Ze weet er veel van en stelt er eer in om goed hooi en stro te maken. Heel zelden een mindere baal. Ik reserveer in het voorjaar al hooi en stro vanaf de volgende oogst. Het blijft bij haar liggen en wij halen het met de trailer in kleine porties op (22 pakjes per keer). Dat is wel een beetje gedoe, maar ik heb tenminste altijd prima hooi. De prijs is heel normaal (nu 4 euro per pakje).

Ze is wel bereid om tijdens het oogsten een volle kar af te leveren, maar voor de rest moet je het vervoer dus zelf regelen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 11:29

AlphaDaemon schreef:

Ik zal ze toch moeten uitladen en oo de plek moeten kunnen leggen met de hand.
Als er een klein pakje niet goed is bind ik deze dicht en leg hem aan de kant.
Een groot pak is een probleem gezien wij alles met de hand moeten doen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 11:31

Hevonen schreef:
Misschien is het al gezegd, maar je kunt vaak hooi reserveren. Ik haal mijn hooi bij een vrouw die heel goed hooi (en stro) aanbiedt. heb haar na lang zoeken gevonden, maar ben er erg blij mee. Ze weet er veel van en stelt er eer in om goed hooi en stro te maken. Heel zelden een mindere baal. Ik reserveer in het voorjaar al hooi en stro vanaf de volgende oogst. Het blijft bij haar liggen en wij halen het met de trailer in kleine porties op (22 pakjes per keer). Dat is wel een beetje gedoe, maar ik heb tenminste altijd prima hooi. De prijs is heel normaal (nu 4 euro per pakje).

Ze is wel bereid om tijdens het oogsten een volle kar af te leveren, maar voor de rest moet je het vervoer dus zelf regelen.

Reserveren is ook geen probleem maar als ik 100 pakken reserveer en steeds 50 ervan moet terug brengen word ik daar niet vrolijk van! Mn auto loopt niet op pis en de dagen hebben maar 24uur he.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:48

funnyhorses schreef:
AlphaDaemon schreef:

Ik zal ze toch moeten uitladen en oo de plek moeten kunnen leggen met de hand.
Als er een klein pakje niet goed is bind ik deze dicht en leg hem aan de kant.
Een groot pak is een probleem gezien wij alles met de hand moeten doen.

Venhorst legt dus de grote balen gewoon waar je ze moet hebben. Mits ze daar bij kunnen. Een hooischuur zal niet gaan, maar bij ons werden ze ook gewoon netjes gestapeld tussen de stallen in. Ze dumpen ze niet op je oprit zeg maar. Laat ik het zo zeggen: Als je de ruimte hebt voor grote balen en je hoeft ze niet te verplaatsen wanneer ze er eenmaal liggen, dan is het best het overwegen waard als je een leverancier hebt die ze op de juiste plek legt. Wellicht kan dat iets van je frustratie wegnemen over betaalbaar, goed hooi krijgen. Er is in mijn regio ook een leverancier van goed hooi die het levert in een vrachtwagenoplegger die je kan houden bij betaling van borg. Ik probeer maar een beetje out of the box te denken he ;-) ik weet niet precies hoe je situatie is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:26

Ik denk dat er weinig anders opzit, dan je aan te passen aan de marktomstandigheden. Andersom gaat niet werken denk ik.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 12:45

Dat denk ik ook, zeker nu er zo veel mensen uit verschillende delen van het land hetzelfde ervaren.
Hopelijk zaterdag dan wel eetbaar hooi te krijgen.

Zou men het hooi niet kunnen testen? Dus waar het verschil zit tussen hooi wat ze wel eten en hooi wat ze niet willen eten?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:52

Ik weet dat ik geen hooi hoef te halen uit de regio van Apeldoorn, ziet er op het oog goed uit, ruikt ook goed maar mijn paarden eten het niet. Gelukkig eten ze wel al het hooi wat ik van mijn 2 leveranciers heb.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 12:54

meggiemeg schreef:
Ik weet dat ik geen hooi hoef te halen uit de regio van Apeldoorn, ziet er op het oog goed uit, ruikt ook goed maar mijn paarden eten het niet. Gelukkig eten ze wel al het hooi wat ik van mijn 2 leveranciers heb.

Maar je weet dus niet waar dat aan ligt?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:57

Ik ben daar ook wel benieuwd naar, wij verkopen zo’n 5000 balen per jaar, klein, groot ingepakt en zonder plastic maar ik heb nog nooit gehoord dat ze het niet aten.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:17

superpony schreef:

Whow, denk dat hier het probleem ligt. Boeren zijn stug, boeren willen niet ontwikkelen, boeren willen niet luisteren :(

Eén wie is "de boer" in dit verhaal?? Boeren zijn een beroepsgroep waar heel veel innovaties plaats vinden, efficiënt een mooi product produceren is hen met de paplepel in gegoten.

Maar voor een goed product moet je betalen. Jij gaat 's morgens toch ook niet voor niets naar je werk?? Het is toch normaal dat een boer een nette vergoeding krijgt voor een net product.

Oh ja, boeren willen niet luisteren, had je ook nog. Nou dat snap ik nou niet. Waarom wil hij nou niet het hooi op jouw manier gaan maken?? Je betaalt hem er toch drie of zelfs vier euro voor?? Raar dat hij dan niet zijn bouwplan, bemesting en werkwijze aan wil passen. Met al jouw ervaring zou hij inderdaad beter naar jou gaan luisteren, daar zal hij een stuk beter van worden. Of....... zou alleen jij er beter van worden???

Het is net als overal, je betaalt voor wat je krijgt. Soms heb je geluk en kun je hooi kopen voor een (te) lage prijs. Wij hooien ons eigen land en we kunnen nog maar amper voor drie euro een pakje hooi maken als je alle kosten op telt. Enige realitieitszin lijkt me op zijn plaats.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:29

funnyhorses schreef:
meggiemeg schreef:

Maar je weet dus niet waar dat aan ligt?

Nee heb bij meerdere toen hooi gehaald, geen van alle gehaalde baaltjes wilden ze eten. Dat was toen ik nog op zoek was naar een goed en vast adres.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:35

LadyUrsy schreef:
Whow, denk dat hier het probleem ligt. Boeren zijn stug, boeren willen niet ontwikkelen, boeren willen niet luisteren :(

Eén wie is "de boer" in dit verhaal?? Boeren zijn een beroepsgroep waar heel veel innovaties plaats vinden, efficiënt een mooi product produceren is hen met de paplepel in gegoten.

Maar voor een goed product moet je betalen. Jij gaat 's morgens toch ook niet voor niets naar je werk?? Het is toch normaal dat een boer een nette vergoeding krijgt voor een net product.

Oh ja, boeren willen niet luisteren, had je ook nog. Nou dat snap ik nou niet. Waarom wil hij nou niet het hooi op jouw manier gaan maken?? Je betaalt hem er toch drie of zelfs vier euro voor?? Raar dat hij dan niet zijn bouwplan, bemesting en werkwijze aan wil passen. Met al jouw ervaring zou hij inderdaad beter naar jou gaan luisteren, daar zal hij een stuk beter van worden. Of....... zou alleen jij er beter van worden???

Het is net als overal, je betaalt voor wat je krijgt. Soms heb je geluk en kun je hooi kopen voor een (te) lage prijs. Wij hooien ons eigen land en we kunnen nog maar amper voor drie euro een pakje hooi maken als je alle kosten op telt. Enige realitieitszin lijkt me op zijn plaats.

Ik denk dat er ook veel aan ligt of een boer/loonwerker ook voor eigen gebruik het hooi gebruikt of niet. Ik heb de mazzel dat onze beide leveranciers het niet voor eigen gebruik maken maar puur voor de verkoop. De leverancier van de foliebalen heeft heel veel percelen die hij kan gebruiken en daardoor kan hij ook inspelen op de vraag van de koper.
Heb je hooi als koeienboer voor je eigen koeien van je eigen land dan maak je het zo dat het voor jouw dieren goed is en ga ( en kan ) je niet rekening houden met een particulier die dan een aantal balen komt halen. Dat is niet te doen.
Onze oude buurman van in de 80 heeft altijd dikbillen voor de hobby gehad buiten de vleeskalveren om. Hij wist goed te vertellen dat zijn koeien heel ander hooi nodig hebben dan mijn paarden. Ook dat het erg lastig is om op elke behoefte in te spelen. Veel weides zijn niet ingezaaid met gras wat direct goed is voor onze paarden, ze eten het wel graag dat is weer wat anders. Dus daar begint het al met het maken van hooi.
Ook heel veel mensen hebben geen flauw idee wat er allemaal voor nodig is om tot een mooi baaltje hooi te komen en wat er aan voor af gaat. Als ze dan wel inzien dan weten ze ook dat er een bepaalde prijs aan vast hangt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:00

Denk dat een boer niet speciaal op paardenhooi maken zit te wachten want hij moet zijn mest kwijt kunnen en een paardenland mest je 1x of vaker maar dan heel lichtjes...

Boeren hier zijn super blij ze hun mest op ons weiland kwijt kunnen waar de paarden grazen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:31

ik heb jaren Jopack horsedinner gevoerd (nu geen paarden meer). altijd heel tevreden over, stofvrij hooi verpakt in folie met een zeer hoge voedingswaarde. Het rook altijd heerlijk (bijna zoals konijnenhooi). Mijn 2 pony's met stofallergie knapte er zeer van op. Ms wordt dat bij jou in de buurt verkocht?
Zeker geen 4,- per baaltje, maar wel altijd een goede kwaliteit en door de hoge voedingswaarde moest je er ook minder kilo's van voeren. (niet geschikt als je onbeperkt hooi voert).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 14:46

Als ik mini pony's had zou ik het overwegen maar niet met mijn 3 vreetzakken hahaha. En trouwens als je een paard hebt die echt reageerd op hooi is dat ook niet geschikt, dat heb ik al eens getest nml.

Het voordroog van horsedinner verdraagd de pony ook niet zit veelste hoog in de calcium daar krijgt ze problemen mee in de urine.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:14

x_Rebecca schreef:
Het 'probleem' wat je hier beschrijft klopt niet helemaal, boeren produceren namelijk vooral voor zichzelf en voor hun eigen dieren. Als ze dan stukjes natuurweide, vogeltjesweide of hooiland hebben, zitten er behoorlijk wat beheerseisen aan, waardoor je niet zomaar 'beter' hooi kunt gaan produceren. Dat zijn de stukken waar hooi vanaf komt en wat eventueel verkocht wordt, tenzij je ergens in je verdienmodel hebt zitten dat je standaard een bepaalde hoeveelheid gras gaat laten staan om te hooien voor de verkoop, heel eerlijk - ik ken er weinig die dat doen.

Daarnaast betaalt het zich helemaal niet terug.
Of je nou fantastisch hooi verkoopt, prima hooi of matige baaltjes, als boer aan particulier krijg je er niet veel meer of minder van.

Als je goed voer wil hebben wat altijd aan jouw eigen eisen voldoet, moet je zorgen dat je zelf grond in beheer (of eigendom) hebt en een goeie cursus graslandmanagement en ruwvoerwinning volgen.

En door de droogte de afgelopen twee jaar is er überhaupt minder gehooid, veel boeren moesten al vroeg weiden om voldoende voer te hebben afgelopen jaar en het tekort is alleen maar opgelopen. De stukken die normaal dus wel eens werden gebruikt om te hooien, zijn door veel boeren nu dus ook gewoon ingekuild of in ronde balen gepakt om zelf voldoende voer te hebben voor de dieren.

Ook als je een eigen stuk grond hebt of huurt of koopt etc, ben je afhankelijk van bijv het weer. Je kan het best leren en goed managen als het het waard is, maar je hebt niet alles in de hand. De ligging van het land is bepalend, het verleden van het land, het weer etc etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:23

LadyUrsy schreef:
superpony schreef:

Je bent dus boer en hebt hele lange tenen, maar kan niet goed lezen?

Ik heb echt bij boeren gestaan en haal bij boeren het hooi, dus weet wel een beetje hoe ze denken en werken.
Als je aangeeft dat de wensen voor paardenhooi verandert zijn, valt er gewoon met 9 van de 10 boeren echt niet te praten. En die boer mag verstand hebben van land, gras, hooi en whatever, maar ik heb verstand van paarden. De meesten staan nog heel antiek tegenover paarden.

Als ik even terug aangeef dat het hooi niet zo mooi is en slecht gegeten wordt, zijn wij lastig, hebben we verwende paarden etc.

Ik kan je wel een boekje met voorbeelden geven waaruit blijkt dat de meesten gewoon niet goed hooi willen maken geschikt voor paarden, al zouden ze dat kunnen.
En dat het kan is wel een feit, want er zijn enkele boeren die het wel doen!!

En wat ik betaal maakt geen donder uit. Die boeren hebben hun prijzen gesteld, niet ik. Ik heb nooit ergens gezegd dat we niet meer willen betalen. Maar als ik nu rotzooi krijg voor 4 euro en ze maken er 8 euro van en het is nog steeds rotzooi, is het me dat niet waard.

Als je het gehele topic had gelezen en gevolgd, weet je een beetje waar de problemen liggen.

*Over bijvoeren verschillen heel veel meningen. We hadden het over het goede Duitse kruidenhooi wat mensen te duur vinden. Daarop heb ik gezegd dat het in totaal kan meevallen als mensen daardoor ook minder hoeven bij te voeren.
Sowieso voeren mensen veel teveel bij en worden ze bang gemaakt voor tekorten. Die discussie ga ik niet nog 10x aan. Tabellen zijn slechts gemiddelden. Net als we hier dus bespreken dat paarden het ene hooi wel eten en het andere niet. Zo groot zijn de verschillen.
Je kan zelf ook ervaren waar paarden het wel of niet goed op doen. Goed hooi is altijd de basis en hoe beter je hooi, hoe minder je hoeft ana te vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:26

Wij hooien zelf, op eigen land en dat van anderen. Met de droogte van afgelopen zomer helaas overal maar een fatsoenlijke snede kunnen pakken. En door diezelfde droogte zie je de kwaliteit van de zode er flink op achteruit gaan.

Als ik kijk naar hoe het er nu bij ligt: Ik denk dat we komend jaar nog steeds last gaan hebben van de droogte van afgelopen zomer. Zelfs al zouden we qua neerslag weer een normale zomer krijgen. Het heeft echt een behoorlijke opdonder gehad allemaal.
En als die droogte bij ons nieuwe klimaat hoort...nou, dan gaat het nog lastig worden in de toekomst.

Dus wie de baaltjes nu al duur vindt: ga maar vast sparen. :j