Graasmaskers en veels te groene weiden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Graasmaskers en veels te groene weiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:53

Eerlijk gezegd zou ik zelf niet snel een paard dat altijd met masker staat, zonder t3 laten lopen. Kans dat ze dan zo blij zijn en gaan schrokken zou ik dan groot vinden. Iig als ik naar mijn paarden kijk en die inschat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:14

Ik zou het niet doen. Hij is het nu gewend en weet niet beter.
Schrokken of toch opeens aankomen kan dan natuurlijk.

Normaal gesproken is aug erg safe. Maar het klimaat maakt er een janboel van.
Het fluctueert gewoon enorm..... ik ben zekersheidshalve dus maar gewoon altijd voorzichtig...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:26

Nu is het op veel plaatsen niet veilig.

Eigenlijk moet je denken wanneer is het gras in stress toestand.

Dat kan zijn in de lente met zonnig weer, maar wel koud.
Het gras wil groeien door de zon, maar moet zich beschermen tegen de kou.

Als er te weinig voedingsstoffen zijn. Ongemest land word vaak zo bejubeld bij paarden mensen, maar is echt onjuist.
het gras wil groeien maar kan het niet door te weinig voeding.

Maar dus ook droogte kan dit teweegbrengen. Zelfde als eerder genoemde een component om vrij te groeien is er niet, dus stress en stress is meer fructaan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:18

Hier heb ik een week zonder geprobeerd: de groep paarden kunnen sinds kort tijdens de landtijden zelf heen en weer lopen tussen het land en de groep (waar ruwvoer in de netten zit en veel schaduw en doorwaai met oog op de hitte). De laatste partij hooi was zo kort en fijn dat hij het niet goed kon pakken met het masker, terwijl ze juist veel binnen stonden met de warmte. Ik heb het masker toen afgelaten, maar in combinatie met langere landtijden, kort gestresst gras en de temperatuurschommelingen had ik binnen een week weer een harde hals. Ik heb hem nog even zonder laten lopen met oog op een nieuw paard in de kudde, met een extra schepje Gluco Balance, en hem per zondag weer met masker gezet. Ik doe hem nu niet meer af tot het landseizoen af is. Ik durf het niet aan, zeker niet als het fructaan weer gaat pieken met koudere nachten en warme dagen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:43

Ik ga hem ook niet afdoen, als ie gevoelig gaat lopen ben ik al te laat

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:14

Iemand ervaringen met een paard die koste wat koste het graasmasker afschuurt?
Paard heeft ook eczeem dus schuur daardoor ook de deken kapot net als het vliegenmasker.
Probleem is dat er bomen op de wei staan met hek eromheen (bescherming voor de bomen). Daar schuurt ze hem binnen 5 minuten af.....
Heb dit vorig jaar langdurig geprobeerd maar was iedere dag weer af (soms na letterlijk 10 min). Heb alles geprobeerd, strakker omdoen, vliegenmasker eroverheen, oren van de deken eroverheen, halster eroverheen, door het halster heen gestoken....niks blijft zitten, ze heeft er ook echt een hekel aan. Dus dit jaar strookbegrazing (wei met lang uitgebloeid gras, meer hooi eigenlijk) en gaat opzich prima, is niet dikker dan anders, maar er mag wel nog wat af. Nu het gras dadelijk minder wordt (korter) wil ik daarna misschien toch een masker proberen ivm Fructaan. Ander paard wat bij haar staat, staat wel met masker en accepteert dit prima (zelfde masker). We hebben maskers van HH waarbij de neus vrij is.. Nog iemand tips die hetzelfde probleem had?

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:50

:+ ik kom nog een keer binnenvallen.

Paard heeft Thinline 1 dag om en nu al 3 tyerips stuk. Is dit pech of gebeurt het vaker?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:05

Ik heb die van mij al het hele seizoen in gebruik en nog geen eentje stuk gehad, alles zit nog muurvast.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:17

Heb ik weer de uitzondering :') :roll:

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:23

Mijne al het hele seizoen en gister voor het eerst 1 los, doe je ze niet te strak aantrekken?

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:38

:o misschien wel. Moet dat niet? Ik dacht ze moeten goed vast zitten anders gaan ze draaien

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:51

Niet te strak, anders staat er continu druk op en daar gaat elke Tai wrap stuk van, het beweegt ook continu.
Vast is vast zeg maar, de mijne zitten zo dat als ik iets kracht zet ze kan verschuiven

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:56

Hmm ik denk niet dat ik ze zo strak heb zitten. Zal eens kijken wat ik vanmiddag aantref.
Vraag me ook af hoe ie het voor elkaar heeft gekregen. Het waren ook niet 3 op rij maar met nog een er tussen die gewoon nog vast zat