Pavo InShape

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 00:19

Als ik het goed begrijp zou je een paard dus magerder kunnen krijgen door juist extra bij te voeren? Dat klinkt wel contra-intuitief eigelijk.
Ik zit zelf wat te klungelen met mijn haflinger. 6 dagen per week aan het werk, cavalor support 100 g per dag, strookbegrazing met onbeperkt arm hooi bij. Alle paarden van zijn groep vrij goed op gewicht. Degene die niet werken zijn iets molliger maar toch nog netjes. En de mijne is dan juist de dikste van de hoop. Nadat hij zijn graasmasker weer eens gesloopt heeft in nog geen dag, ga ik hem nu 's nachts uit de groep halen en met wat hooi zetten. Ons hooi voor de zomer is speciaal onverpakt, grof en van 2019. Maar dus zou het helpen om hem juist iets als pavo inShape bij te voeren? Meneer is altijd kalm, zet geen stap te veel, maar houdt een uur springen of 3u wandeling wel goed vol. Bespiering is best wel ok. Ik zou denken dat hij toch nog genoeg eiwit haalt uit hooi en dat beetje gras per dag?

superpony

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 01:06

Maar je hebt ook dik en dik.

Mijn ruin was 15, altijd heel gevoelig om te dik te worden, maar in training en goede conditie. Behoorlijke spieren etc.
Hij kreeg een blessure en kwam stil te staan. Wel vrij bewegen, maar geen training. Zijn buik zakte vrij snel.

Als ik hem op een streng dieet heb, houdt hij wel een buik, maar mist kont bijvoorbeeld. Hij draagt dus geen vetpockets. Ook niet op de hals, schouder etc.

Maar je hebt ook paarden die met een dikke manenkam staan, enorme vetopslag hebben etc. Ik denk dat als je goed kan kijken, beoordelen en de verschillen herkend, dan ook gerichter kan aanpakken.

Mensen pakken te snel het voer aan en hongeren paarden echt uit.

Een klein vb; mijn moeder is al jaren te dik en ik was lang te dun. Dan zeiden klanten; ow, jij kant wel lekker dit of dat hebben ( meestal vette hap of gebak )
Maar nee, ook een mager iemand moet in principe gezond eten. Mijn moeder at de helft van mij en we bewogen beiden evenveel.

Wat is 6x pw werken? Je paard moet tussendoor ook kunnen herstellen. Wissel je wel af? Je zegt ritten van 3u en springen, maar in welke verhoudingen verder?

Ik ben zelf totaal niet voor strook begrazing, omdat het op de meeste plekken betekent dat ze op een piep klein stukje zich staan vol te vreten tot het veel te kaal is en ze ook die tijd minder bewegen.

In mijn ogen eten ze ook net zoveel of ze nou een klein stukje hebben of een groot stuk. Denk juist dat ze op een groot stuk en langer op de wei wat meer andere dingen gaan doen zoals spelen, scharrelen, rollen, slapen etc.
Op kort gras eten ze ook behoorlijk lang door met het te korte gras. Zie om me heen ook paarden op de wei die maar blijven grazen van de korte stukken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:05

Die discussie over strookbegrazing hebben we denk ik al eens gehad. Voor ons is dat echt wel de beste optie, anders staat heel de groep te vet. Wij hebben daar ook nog een track en zandstuk aan met hun water en onbeperkt arm hooi, dus genoeg ruimte voor beweging. Alhoewel hij echt nooit 1 stap te veel zal zetten. Spelen of eens een rondje lopen uit zichzelf zal hij nooit doen. Waar de anderen even lopen, blijft hij gewoon staan en eten.
Uithongeren hoeft niet, al ga ik hem nu voor de nachten wel met een hooizak apart zetten.

Qua 'vet'... hij is niet echt dik dik, hals en billen zijn gewoon goed. Zijn ribben zijn voelbaar, maar je moet iets te hard drukken naar mijn mening en achter zijn schouders heeft hij wel wat vetpockets. Qua werk heeft hij 2x per maand springles, 2x per maand dressuurles, 2x per week een uur dressuur, en daarnaast nog wat longeren of in de piste rijden of een wandeling. Niveau is basisniveau, wel in de hand en wijken, galop verruimen/verzamelen, etc. Maar geen 'Z' oefeningen om het zo te zeggen. Springen is 40-70 cm, wij zijn beiden geen talent hierin. Wandelingen varieren van een uur aan de hand tot 3u ohz, maar is voornamelijk stap en een klein drafje, is hij nooit bezweet van. 1 dag altijd volledig vrij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:23

Een paard kan inderdaad afvallen door bijgevoerd te worden. Zeker bij onbeperkt hooi, want als het lichaam nog wel vraagt om eiwitten en mineralen na een ''logische' hoeveelheid hooi, blijft het paard honger houden en dus ongeremd dooreten. Het blijft overigens (uiteraard) wel kijken naar het paard, want niet voor alle paarden werkt het.

Maar doordat het dus qua energie gelijk is aan arm hooi per kg (met de quickscan valt hij in het tweede vakje, dus al armer dan gemiddeld. Zakvoer bevat 90-95% ds, inshape bevat 0.49ewpa/kg product, dus 0.52-0.54ewpa/kg ds. De arme categorie ruwvoer bevat 0.52-0.56ewpa/kg ds. Hooi is gemiddeld gesproken 88% ds.

Of dit een mineralenbrok of een krachtvoer is, kan over gediscussieerd worden. Mineralenbrokken gaan ongeveer tot 100g/100kg paard, krachtvoeren beginnen bij 300g/100kg paard maar lopen al snel op naar 400-500g/100kg paard. InShape zit rond de 200g/100kg paard, dus echt er tussenin. Wat voor mij de doorslag geeft om het bij een mineralenbrok te plaatsen, is dat het zowel caloriearm is als eiwitrijk, het is dus samengesteld als supplement, verrijking van het ruwvoer, in het Engels ook wel balancer genoemd, niet als gedeeltelijke leverancier van de energie (daar komt het gedeelte kracht uit krachtvoer vandaan).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:04

Poekkie,

In principe heeft pavo dit ontwikkelt met het afval programma en daar is bewegen ook een belangrijke factor.

Het probleem is dat de meeste mensen echt niet weten wat ze aan ruwvoer geven of hoe hun bodem kwaliteit is bijv.

@Mizora, ik heb eigenlijk niet goed opgezocht hoeveel hun aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is. Maar ik vind het zelf wel een lastige, omdat het gemengd is en je gift per dag erg kan wisselen.

Heb je hem in je schema gezet naast de andere vit brokken?

Het is in mijn ogen echt wel een mooi product op papier, maar het is geen toverdrankje en mensen moeten wel het geheel aanpakken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:12

zoals ik zag 900 gram voor 600 KG.

Citaat:
Voer naast ruwvoer dagelijks 150 gram Pavo InShape per 100 kilo lichaamsgewicht als je het Pavo InShape Program volgt en bezig bent om je paard te laten afvallen. Voor een pony (300 kilo) komt dit neer op 450 gram per dag, voor een paard (600 kilo) op 900 gram per dag. Verdeel indien mogelijk over meerdere voerbeurten per dag.

Dagelijks advies: 150 gr/100kg lichaamsgewicht
Schepinhoud:

1 volle Pavo voerschep InShape bevat circa 830 gram

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:17

Ik voer het nu een tijdje. Weet niet of ik er mee door blijf gaan maar ik vind het in de basis wel een heel mooi product en het is zeker goed gemengd. Ik ben absoluut niet bang om zeer wisselend te voeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:18

Faya__ schreef:
Ik voer het nu een tijdje. Weet niet of ik er mee door blijf gaan maar ik vind het in de basis wel een heel mooi product en het is zeker goed gemengd. Ik ben absoluut niet bang om zeer wisselend te voeren.

Ik ben ook niet bang om afwisselend en gevarieerd te voeren.

We hebben een zak gehad en heb hem goed gemengd. Maar voor de mensen die echt uitrekenen wat ze dagelijks voeren, kan dat echt verschillen. Omdat de Vital er al in zit, vind ik het een dingetje dat die gift de ene dag veel meer kan zijn dan de andere dag.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:45

superpony schreef:
Maar dit is eigenlijk geen losse vitamine korrel, dus een andere keus die mensen maken.

Als je die vit korrel wilt voeren en hoog in eiwitten kan je dat zelf heel eenvoudig en gepast voeren door de vital en een eiwitrijk voer te mixen. Is nog goedkoper ook.

Ik geef de marstall force als vitaminekorrel met twee handjes agrobs alpengrun voor de lekker erdoor. Ik zou graag aanvullen met wat extra eiwit. Wat voor voer kan ik daarvoor dan het beste nemen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:49

Prince schreef:
superpony schreef:
Maar dit is eigenlijk geen losse vitamine korrel, dus een andere keus die mensen maken.

Als je die vit korrel wilt voeren en hoog in eiwitten kan je dat zelf heel eenvoudig en gepast voeren door de vital en een eiwitrijk voer te mixen. Is nog goedkoper ook.

Ik geef de marstall force als vitaminekorrel met twee handjes agrobs alpengrun voor de lekker erdoor. Ik zou graag aanvullen met wat extra eiwit. Wat voor voer kan ik daarvoor dan het beste nemen?

Je zou kunnen beginnen met lucerne, afhankelijk van hoeveel eiwit je wil voeren en waarvoor. Cooltsnace Copra is ook een mooi en eiwitrijk product, maar zou ik alleen geven als lucerne niet kan, je er teveel van moet geven etc

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:07

Pavo heeft binnenkort een gratis webinar over te dikke paarden en afvallen :)

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:25

superpony schreef:
Je zou kunnen beginnen met lucerne, afhankelijk van hoeveel eiwit je wil voeren en waarvoor. Cooltsnace Copra is ook een mooi en eiwitrijk product, maar zou ik alleen geven als lucerne niet kan, je er teveel van moet geven etc

Luzerne geprobeerd maar ze kan er niet tegen. Wordt heel jeukerig en fel. Vergeten te vermelden.
Dan dus Copra, ken dat niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:55

In Lucerne zit wel ook wat verschil en soms moeten paarden ook wennen of moet je je totale voer in balans brengen als ze heftig reageren.

Ik zie dat ik niet zo laat zonder bril moet typen; coolstance Copra :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:22

Maar als ik t goed begrijp zou je in shape bijna als een soort “ vitaminebrok deluxe “ kunnen voeren en voor paarden die wel lopen en niet dik zijn, er wat bij geven?

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:51

Prince schreef:
superpony schreef:

Luzerne geprobeerd maar ze kan er niet tegen. Wordt heel jeukerig en fel. Vergeten te vermelden.
Dan dus Copra, ken dat niet.

Soja schroot kun je als eiwit bron geven. Voor een paard wordt zo’n 200 gram per dag aangegeven dat bestaat uit ongeveer 50% eiwit.

Ik heb het hier vandaan en paard eet het met smaak: https://www.grevers-winkel.nl/product/9 ... a%20schro&

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:13

Muze schreef:
Maar als ik t goed begrijp zou je in shape bijna als een soort “ vitaminebrok deluxe “ kunnen voeren en voor paarden die wel lopen en niet dik zijn, er wat bij geven?

Inderdaad. Waarbij je wel moet opletten dat als je krachtvoer toevoegt, je zit met de vitaminen en mineralen die daar in zitten, dus dat je niet erg gaat doseren boven advies. De meeste soorten krachtvoer zitten rond de 500-600g/100kg adviesdosis, inshape zet ik op 200g/100kg. Dus iedere halve schep krachtvoer vervangt 200g inshape, maar niet per se de eiwitten. Bietenpulp e.d. kan er gewoon naast gevoerd worden, net als bijvoorbeeld haver.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:12

Wij stoppen ermee. Paard wordt toch te mat van alleen dit voer en we hebben best wat gezondheidsgedoe gehad waarvan we niet kunnen uitsluiten dat het uit dit voer kwam.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:43

Wat voor gedoe? Ben ik wel nieuwsgierig naar..

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:31

Nu ben ik ook nieuwsgierig naar watvoor gedoe. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:42

Hier gelukkig geen gedoe voeren het al maanden en doen het er super op :) . Staan daarnaast op gras en verder niks.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 11:06

Wij zijn ondertussen met de tweede zak bezig en ik heb wel het idee dat het wat doet voor mijn pony. Door de eiwitten in het voer kan hij het werk makkelijk aan. Ik zie ook steeds meer spieren tevoorschijn komen. Zal binnenkort wel even een foto maken van hoe hij er nu uit ziet. Hij eet het nog steeds met heel veel smaak, likt zijn hele voerbak uit dus ik ben er wel positief over!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:44

Ik ga hem even proberen, pony is de laatste weken zo hard gegroeid, droog, weinig gras sn dus een overload aan suiker, dat heeft haar weer genekt. Ze staat nu weer op de paddock met hooinet. Ga even een zakje inshape halen. Misschien fijn om fotos te delen van het afvalproces? Het is een welsh pony die nu op bcs 9 zit zo n beetje :')

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 12:28

Cemlys schreef:
Ik ga hem even proberen, pony is de laatste weken zo hard gegroeid, droog, weinig gras sn dus een overload aan suiker, dat heeft haar weer genekt. Ze staat nu weer op de paddock met hooinet. Ga even een zakje inshape halen. Misschien fijn om fotos te delen van het afvalproces? Het is een welsh pony die nu op bcs 9 zit zo n beetje :')

Ik heb in het begin ook een foto gemaakt en als deze zak op is maak ik weer een foto!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:39

xLiez schreef:
Cemlys schreef:

Ik heb in het begin ook een foto gemaakt en als deze zak op is maak ik weer een foto!

Altijd leuk om (hopelijk) de verandering te zien

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:14

Maar alleen in shap erin gooien helpt niet voor afvallen. Het is meer dat ze tijdens het afvallen niet gaan invallen en geen tekorten kunnen krijgen.

Hier nog steeds tevreden met extra lucerne; Bespiering blijft beter en geen buikig model meer.