Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cemlys schreef:Ik heb nu zelf hartog seniormix besteld voor mn oudje, hij valt zo hard terug het laatste jaar, al vanalles geprobeerd maar ik wil geen kg's krachtvoer voeren, bietenpulp/lucerne gevoerd een maand maar dat zette weinig tot niks aan
BarbaLala schreef:Cemlys schreef:Ik heb nu zelf hartog seniormix besteld voor mn oudje, hij valt zo hard terug het laatste jaar, al vanalles geprobeerd maar ik wil geen kg's krachtvoer voeren, bietenpulp/lucerne gevoerd een maand maar dat zette weinig tot niks aan
Krachtvoer maakt een paard ook niet dik, de naam zegt het al.![]()
Een maand is overigens wel heel erg kort om echt een verschil te kunnen zien.
Poekkie schreef:Ah iedereen bedankt voor de uitleg over de gras mix /brok, ik haalde dat dan dooreen!
Lucerne durf ik niet zo goed omdat dat nog altijd vrij grof van structuur is, lijkt mij niet fijner dan de grasmix?
Mijn excuses als ik iemand vergeet te antwoorden, op gsm is het niet zo handig.
meggiemeg schreef:Poekkie schreef:Ah iedereen bedankt voor de uitleg over de gras mix /brok, ik haalde dat dan dooreen!
Lucerne durf ik niet zo goed omdat dat nog altijd vrij grof van structuur is, lijkt mij niet fijner dan de grasmix?
Mijn excuses als ik iemand vergeet te antwoorden, op gsm is het niet zo handig.
Havens heeft een hele mooie mix, deze heeft ook extra vitaminekorrels er door heen, die is niet hard en heel zacht.
https://www.highstreetdiervoeders.nl/as ... SubGroep=5
Knolselder schreef:Pulp, luzernebrok en zemelen lijken mij de goedkoopste oplossing. En dan een scheut koolzaadolie eroverheen.
Om het nog net iets beter te maken zou ik er iets van een grasbrokje of Zupa nog onder mengen.
Mizora schreef:Knolselder schreef:Pulp, luzernebrok en zemelen lijken mij de goedkoopste oplossing. En dan een scheut koolzaadolie eroverheen.
Om het nog net iets beter te maken zou ik er iets van een grasbrokje of Zupa nog onder mengen.
Ik vind het op zich wel de fijnste mix, maar het is niet de goedkoopste mix. Zeker zemelen gaan vaak richting de 1€/kg (laten we gunstig zitten en 0.90€/kg doen), bietenpulp is wel zo'n 0.50€/kg, luzernebrok begint bij 0.54€/kg. Aangezien ze op gewicht 1:1:1 gevoerd moeten worden ((0.90+0.50+0.54)/3 = 0.65€/kg), of bietenpulp 3 delen, zemelen 2 delen, luzerne 1 deel ((0.90*2+0.50*3+0.54)/6 = 0.64€/kg), ben je dan (iets) duurder uit dan bijvoorbeeld all-in-one soup van aveve (volgens de site van aveve 0.63€/kg) en is het veel meer werk.
https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... soup/95fe6
Vandaar de insteek om aveve all-in-one soup 2:2:1 (eventueel zelfs 1:1:1, maar dan zou ik 6kg voeren en niet 5kg en minder van de eerste 2) te combineren met bietenpulp en basisbrok.
Basisbrok van Vente, Treurniet of Van Gorp Horsefood zijn 0.30-0.40€/kg, maar voldoen niet als ruwvoervervanger. Wel echter als energieleverancier en het acceptabel houden van de Ca:P-verhouding. Maar deze merken zijn volgens mij wel typisch Nederlands, wat er in België in die prijsklasse is weet ik niet, dit zijn namelijk juist typisch "huis"merken.
Bietenpulp heeft een scheve Ca:P-verhouding, en een hele korte vezel, dat is niet ideaal. De pectine is wel heel goed voor de darmen. Verder superspul als ruwvoervervanger, maar niet als enig product. Beginnend bij 0.50€/kg is het mooi bijproduct.
Aveve is de enige echte ruwvoervervanger in België in deze prijsklasse, maar met 0.63€/kg wel de duurste van de door mij aangeraadde producten.
Olie zou ik niet aan beginnen bij dit paard voordat het rantsoen terug is naar minimaal 1kg/100kg paard en liever in ieder geval 1.2kg/100kg paard. Zonnebloemolie of als daar in jullie omgeving goedkoop aan te komen is, koolzaadolie, is voor nu prima. Niet ideaal (koolzaadolie al veel beter), maar we gaan niet voor ideaal maar voor best haalbaar in deze situatie. En ik zie dit paard liever een 100ml zonnebloemolie krijgen met een kg extra bietenpulp dan 100ml lijnzaadolie zonder deze extra kg bietenpulp. Het kost dan evenveel.
Mizora schreef:Knolselder schreef:Pulp, luzernebrok en zemelen lijken mij de goedkoopste oplossing. En dan een scheut koolzaadolie eroverheen.
Ik vind het op zich wel de fijnste mix, maar het is niet de goedkoopste mix. Zeker zemelen gaan vaak richting de 1€/kg (laten we gunstig zitten en 0.90€/kg doen), bietenpulp is wel zo'n 0.50€/kg, luzernebrok begint bij 0.54€/kg. Aangezien ze op gewicht 1:1:1 gevoerd moeten worden ((0.90+0.50+0.54)/3 = 0.65€/kg), of bietenpulp 3 delen, zemelen 2 delen, luzerne 1 deel ((0.90*2+0.50*3+0.54)/6 = 0.64€/kg), ben je dan (iets) duurder uit dan bijvoorbeeld all-in-one soup van aveve (volgens de site van aveve 0.63€/kg) en is het veel meer werk.
.
Knolselder schreef:Mizora schreef:
.
Je vergeet wel dat 1kg zemelen heel erg veel is, gezien zemelen heel licht zijn. 1 schep zemelen is niet gelijk aan 1kg. Juist erg goedkoop. Ik deed altijd 1 schep pulp, 1 schep zemelen en een halve schep luzerne.
BarbaLala schreef:Cemlys schreef:Ik heb nu zelf hartog seniormix besteld voor mn oudje, hij valt zo hard terug het laatste jaar, al vanalles geprobeerd maar ik wil geen kg's krachtvoer voeren, bietenpulp/lucerne gevoerd een maand maar dat zette weinig tot niks aan
Krachtvoer maakt een paard ook niet dik, de naam zegt het al.![]()
Een maand is overigens wel heel erg kort om echt een verschil te kunnen zien.