4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:57

Verkopen is wel heel radicaal. Maar trek je dat vooral niet aan TS, tegen mij werd een aantal jaar geleden in een topic ook gezegd dat ik mijn arme paard moest verkopen. Ze was toen ook nog jong en ik zou haar niet kunnen geven wat ze verdiende qua training en africhting. Maar hé, paard staat nog steeds thuis en loopt ondertussen een mooi M rondje en loopt lekker hele dagen gelukkig te wezen op de wei met mijn ander paard. Gewoon blijven doen wat je doet. Enkel die weidegang is een hekelpuntje waar je gelukkig al werk van hebt gemaakt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:25

paardje schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
TS, geeft ze je het gevoel dat ze met de handrem er op loopt?

Of reageert ze traag of niet op je hulpen?

Eigenlijk beide...

Ik heb dit ook gehad.

Altijd voorwaartse en felle types gereden, waarbij de motor altijd voldoende of zelfs wat teveel toeren draaide.
Dus mijn rijden was daar ook op afgestemd.
Lekker zitten, soms zelfs wat remmend en opvangen.
Zulke lopen bijna vanzelf je handen in en daar kun je al snel vrij veel mee, omdat die looplust er toch wel is.

En toen ging ik er eentje rijden waarbij die motor even moest opwarmen.
En dat kreeg ik niet voor elkaar omdat ik uit gewoonte remmend reed, zelfs met de teugels los was mijn zit nog voldoende om die op de handrem te trekken.
Dier raakte daarbij ontzettend afgestompt op mijn hulpen, m'n benen bleven maar aandrijven, spoortje erbij, zweepje erbij en met m'n zit en handen was ik aan het remmen.

Dat ging hem dus niet worden, ik heb daar flink m'n zit en manier van rijden op aan moeten passen.
Meer of anders voeren resulteerde alleen in korte ontploffingen, maar zeker niet meer loop en werklust.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:32

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:35

paardje schreef:
Ik ben hartstikke blij met dit paard en ze gaat erg goed vooruit

Dit roept toch wel een tweetal vragen op bij mij :+

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:40

Misschien het paard even de tijd geven?
Mijn flegmatieke paard was een half jaar later een fijn, voorwaarts paard.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:45

Equi oxycell wil ook wel eens een lekkere opkikker geven. Zou haar ook gewoon een kg extra krachtvoer geven, 1 kg per dag is niet (te) veel. Lekker veel naar buiten, en veel ruwvoer. Niet te lang rijden, zou het op 20 minuten houden per keer. 3/4 keer in de week is zat. Hou het leuk, ga een keer balkjes draven of neem haar mee naar het bos. Ik vind haar overigens ook over het tempo lopen. Het is logisch dat zo'n jong paard nog niet aan het been is, ze worden niet aan het been geboren haha, maar dat zal je zelf ook wel weten. Rille paarden of hele loperige geven wellicht snel dat idee. Lekker verder mee oefenen en consequent zijn. Niet elk paard is een vlugge, misschien is dit wel gewoon haar karakter. Dan is het misschien niet jouw 'type' paard. Dat kan natuurlijk ook. Maar wie weet is het op te lossen met behulp van voer/supplementen. Overigens ook zeer belangrijk is het goede tuig. Mijn 4 jarige loopt altijd stevig door, 1x gereden met een zadel welk niet goed lag en hij was niet vooruit te branden (inderdaad de handrem erop). Dit is uiteraard mijn kijk op dit verhaal, je moet ook je eigen gevoel volgen :) Hopelijk kom je er uit met je paard! Succes!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 18:01

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:05

paardje schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
TS, geeft ze je het gevoel dat ze met de handrem er op loopt?

Of reageert ze traag of niet op je hulpen?

Eigenlijk beide...

Maar dat is echt een rijtechnisch probleem. Je hebt constant je been eraan en daar gaat ze op afstompen.
Ik snap de gedachte achter het naar voren rijden en dat is ook een goede gedachte maar! dan moet je wel je been eraf houden.
1x been geven, dan moet er een wisseling in tempo te zien zijn. En dat moet ze net zolang doen tot jij aangeeft een ander tempo aan te willen geven. Van een 4-jarige kun je natuurlijk niet direct verwachten dat perfect te doen zonder terug te vallen dus korte stukjes versnellen. En been eraf!!

Op je filmpje kun je ook zien hoe hard jij werkt, je beweegt veel en doet ontzettend je best. Dat moet juist andersom, jij zou lekker lui op je paard moeten zitten terwijl je paard hartstikke hard werkt :P

Dit zijn gewoon prima oefeningen hele fijne basisoefeningen waarmee je o.a tempocontrole krijgt, juist voor een 4-jarige maar hou de oefeningen kort! Helemaal als ze ze lastig vind. Vraag niet teveel in 1 keer.
Mijn jonge paarden train ik haast niet anders dan deze manier. En ook bij de verder opgeleide paarden zijn zulke oefeningen, in meer en mindere mate, een rode draad door de training heen. Je kunt immers bijna niks als je paard niet voor het been is.

Kleine aanvulling: Het is vooral je onderbeen die erg beweeglijk is. In de draf zie je dat je vrij veel drijft, bijna bij elke pas. Dat moet echt anders, anders wordt hij enorm dood voor je been.
Mijn tip: Spoortje af, zweep erbij! :) 1 keer been geven, reageert 'ie niet? Tikje mee en direct reactie willen. Daarna de overgang nog een keer overdoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:11

Je zou eens kunnen kijken naar de 369 Omega mix van Subli. Dit geeft, naast brok, net even wat meer (beheersbare) energie. De combinatie van muslie en de Omega mix welke mijn merrie nu krijgt werkt voor haar heel goed. Mss is het ook voor jullie ook een optie ;-)

Verder vind ik het over tempo rijden op je filmpjes best meevallen hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:14

paardje schreef:
Chesss schreef:
Misschien dat dit iets is wat je zoekt. Ze worden er absoluut feller van je heeft er weinig van te gebruiken
https://www.dierapotheker.nl/Paard/671- ... -S-1000-ml

Zet ik ook op mijn lijstje. Bedankt!

Waarom zet je dit op je lijstje? Een snelle blik zegt mij dat dit is 'voor topprestaties' en dat het voeding is 'voor de intensieve paarden(top)sport'. Ik hoop dat jouw vierjarige dat nog niet nodig heeft?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:28

Dat is net wat je onder een topprestatie verstaat. Als mijn 5jarige stukjes fijn gaat zitten, zijn oefeningen goed doet en lekker gaat is dat een 'topprestatie' en intensieve sport

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 18:28

Inxs schreef:
Je zou eens kunnen kijken naar de 369 Omega mix van Subli. Dit geeft, naast brok, net even wat meer (beheersbare) energie. De combinatie van muslie en de Omega mix welke mijn merrie nu krijgt werkt voor haar heel goed. Mss is het ook voor jullie ook een optie ;-)

Verder vind ik het over tempo rijden op je filmpjes best meevallen hoor.

Dank je!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 18:31

Gini schreef:
Waarom zet je dit op je lijstje? Een snelle blik zegt mij dat dit is 'voor topprestaties' en dat het voeding is 'voor de intensieve paarden(top)sport'. Ik hoop dat jouw vierjarige dat nog niet nodig heeft?

Wat voor de een een topprestatie is is dat voor een ander niet. Overigens ga ik er pas over 3 weken naar kijken.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:36

paardje schreef:
Gini schreef:

Wat voor de een een topprestatie is is dat voor een ander niet. Overigens ga ik er pas over 3 weken naar kijken.

Die van mij heeft op advies van de da gekregen en die levert ook geen topprestaties maar is wel 1.85 en heeft moeite met zijn lijf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:54

Ik snap wel dat 'topprestatie' een heel ruim begrip is en ja, ik persoonlijk reken de dagdagelijkse training van een vierjarige daar inderdaad niet onder.
Een vierjarige moet de training aankunnen met gras, voldoende ruwvoer en een ideaal krachtvoer (en uiteraard is het geen probleem om naar dat ideale voer op zoek te gaan).
Maar als je standaard met supplementen moet beginnen die een energy boost geven, dan is de training gewoon niet afgestemd op het paard. Maar dat is enkel mijn mening, ik bepaal niet wat je op je lijstje zet. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:25

Er zijn heel veel verschillende oorzaken voor dit probleem. Voer en supplementen hebben meestal weinig ermee te maken of het moet echt om een schraal, ziek of ouder paard gaan met duidelijke symptomen van tekorten. Als ik je paard zo zie, dan lijkt me dat niet de eerste logische stap. Zomaar supplementen geven (zeker met hoog ijzer) is zelfs gevaarlijk, omdat de meeste paarden in Nederland eerder een ijzeroverschot hebben dan een gebrek.

Wat is de reden dat je paard traag is? Wat is zijn persoonlijkheid? Is hij snel gespannen? Eerder lui of juist speels? Hoe is hij aan de longe? Kunnen (zeker bij jonge paarden) allemaal redenen zijn om traag te worden. Als je de reden weet, is de oplossing zoeken makkelijker. Bij een gespannen paard rijd je meer langdurig in een basistempo tot je ontspanning vind, bij een lui paard werk je meer aan korte, kleine stukje, scherp aan de hulpen met veel duidelijke beloning.

Over het algemeen is de oplossing meestal korter, minder en slimmer trainen (bijv. met hartslagmeter) en niet vaker, langer, meer.

Simpelste oplossing is eerst om hem beter aan je been te krijgen. Ik zou de lat lager leggen en de sporen af doen. Je stompt hem nu af, da's echt zonde. Liever in een rustig basistempo en je been eraf kunnen houden. Je bent nu aan het duwen en ook dat duwen in je zit kan hem weer traag maken. Ik rijd zelf bij zo'n paard graag in verlichte zit in galop.

De belangrijkste fysieke oorzaken van het gevoel van handrem erop zijn gebrek aan kracht in de achterhand of een reden waarom de kracht vanuit de achterhand niet mooi kan doorvloeien in de rest van de lijf. Dat kunnen blokkades in het lijf zijn (bij jonge paarden zie je vaak verzuring van de onderrug) en een niet-passend zadel. Bij dit soort basiswerk is een echt basaal gebrek aan kracht in de achterhand meestal niet het probleem.

Ik zou zeggen: zadel checken, lijf checken. Lat even wat lager leggen, sporen af, paard aan been maken en zoeken waardoor je paard gemotiveerd raakt :j

Faylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:31

En werken aan je eigen houding zit en inwerking. Je ziet er zelf ook zwaar en stug uit in je eigen lichaam. Paard naar buiten voor minimaal 24u per dag met mooi kwalitatief hooi en eerst uit latengroeien. Is fysiek en n mentaal nog een baby! Groeischijven in de rug zijn pas met 7 jr op z vroegst gesloten. Wil je je paard heel en goed houden ? Ofhebjehaast ?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:01

Misschien doe je dit wel maar zie ik dit niet in t filmpje: waarom schuif je de hals niet lekker uit bij je paard ( meer ontspanning in de lange rugspier creëren) zodat de schouder verder naar voren komt en het achterbeen beter kan ondertreden!! Ik zie dit niet terug in het filmpje..en dat is jammer want deze manier van rijden belemmert je paard in ruimer en actiever te bewegen! Paard loopt over zijn tempo heen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:26

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:38

Jammer dat TS de meeste reacties negeert, want ik vind dat er veel goed onderbouwde en praktische tips worden gegeven en lees geïnteresseerd mee!

@ janouk, dat boek lijkt mij ook enorm leerzaam. Heb jij het zelf ook?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:40

Ja, top boek.
Kort samengevat: doordat de huidige sportpaarden meer bergop gefokt worden en daardoor minder core stabiliteit hebben, vraagt de hypermobiliteit een aanpassing van de training. Anders dan de training die we gewend zijn. Heel leerzaam om eenandere trainingsopbouw te leren die meer bij de ontwikkeling past van het moderne sportpaard

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:46

Nu heb ik zelf IJslanders, is het dan nog steeds een aanrader? Voor TS sowieso wel natuurlijk!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:00

Sonja89 schreef:
Jammer dat TS de meeste reacties negeert, want ik vind dat er veel goed onderbouwde en praktische tips worden gegeven en lees geïnteresseerd mee!

Klopt. Er wordt niet op gereageerd.
Blijkbaar heiligt het doel, de Ibop, de middelen?

paardje @ [F-AM] KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:27

Ik zou haar gewoon vaker meenemen op een buitenrit. De afwisseling en afleiding willen vaak ook nog wel zorgen voor meer looplust. En inderdaad anders voeren, als die suikers die in sportbrok zitten zijn vaak helemaal niet perse nuttig.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:51

Floortz schreef:
Sonja89 schreef:

Klopt. Er wordt niet op gereageerd.
Blijkbaar heiligt het doel, de Ibop, de middelen?

paardje @ [F-AM] KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

:x

Arm paard.