Koper-tekort: ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:27

Nogmaals: waarom laat je niet injecteren?
Je kan koper tekorten opheffen met injecties. Waarom probeer je dat niet gewoon?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:30

Ik heb een paard met ongeveer hetzelfde beeld, enkel vele malen jonger. Daarom lees ik ook heel gedesinteresseerd mee.
Lijkt nu in mijn geval langzaam beter te worden door een hogere dosis Vitalbix.
Afbeelding

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:28

Dit stukje had je natuurlijk al gelezen...maar voor anderen? De verhouding ijzer calcium speelt ook een rol en anorgansiche koper verbindingen die meestal in voer zitten zijn dus ongewenst.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... ennen.html

Misschien dit gewoon bij je normale gras en hooi proberen?
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ksteen.htm

Hoeveel koper heeft een paard nodig per dag?
Een volwassen paard van 600kg heeft tussen de 100 en 120 mg koper per dag nodig. In de ideale situatie... Te hoge gift van ijzer en ook van calcium remmen de opname van koper. De meest ideale verhouding tussen ijzer : koper moet 4 : 1 zijn. Hoe hoger het ijzergehalte in het dieet, hoe hoger ook de kopergehaltes in het dieet moeten zijn. Daarbij zijn ook nog organische koperverbindingen beter opneembaar voor een paard. Anorganische koperverbindingen zoals die vaak worden gemengd in krachtvoer of in een vitaminen en mineralen brokje zijn vaak minder goed opneembaar.

Klopt je verhouding ijzer - koper dan wel? 4 - 1?

Ik zou uitrekenen met elk willekeurig voer en desnoods zorgen dat je met een extra supplement van dat ene mineraal erbij voeren je op die verhouding uit komt...is het goedkoopste voeren...elk voer heeft nl weer iets wat niet klopt, ben ik al achter...en je moet er nog flink van voeren ook..

Verkeerd hooi verpest alles weer en dat weet je alleen met een bepaling....misschien wel heel hoog in ijzer en dan moet je ander rekenen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:27

Vergeet ook niet het kalk (calcium) en ijzer wat in drinkwater kan zitten.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:56

Ja precies! Ik denk dat ik mijn nieuwe partij hooi maar eens laat analyseren en dan maar eens de calculator pak...eigenlijk weten we allemaal niet wat we voeren..

Het ijzergehalte in Nederland is hoger dan in buitenland, dus extra ijzer toeveogen wat bv in Engeland gebeurd willen we niet, maar stel je hebt voer dat daar is samengesteld...dus lezen..

Wij willen graag zo goed zijn en komen snel met de potjes en pannetjes en schepjes en mooie commerciele praatjes op zakken voer met dito verkopers...maar dan nog weten we niet wat we doen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:08

Sizzle schreef:
Nogmaals: waarom laat je niet injecteren?
Je kan koper tekorten opheffen met injecties. Waarom probeer je dat niet gewoon?

:o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:29

Sorry, ik heb het wat druk momenteel . Injecteren kan ik eens navragen maar denk niet dat het zin heeft. Heb dit toen voor de vitamine E gevraagd en het zou waarschijnlijk maar een (kort) tijdelijk effect hebben. En niet alleen koper is het probleem dus alleen dat oplossen is ook geen optie.

Ik heb ondertussen een schema wat we gaan proberen waar ze in principe meer dan ruim voldoende binnen zouden moeten krijgen, is uitgerekend door iemand (waarvoor nogmaals dank ;) ) en ik zie er wel wat in. Dus we gaan dat proberen en even tijd geven en dan zien we hopelijk veranderingen zowel buitenkant als binnenkant :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:31

Ik heb in het verleden vaker injecties tegen tekorten gedaan (zink en selenium). Werkte als een tierelier. Uiteraard moet je daarna ook blijven bijvoeren maar dan hoef je het gat niet meer te vullen.

Bij melkkoeien is koper injecties niet abnormaal (die kun je immers niet individueel voeren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:36

Ok, en dat zou dan met koper en zink samen gaan? Kan elke DA dat gewoon of is dat toch iets speciaals? (Ben duidelijk geen kenner, haha)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:51

Een na de ander over het algemeen.
Ik weet niet of het DA afhankelijk is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:10

Ik heb afgelopen 2 weken meerdere klanten met oudere paarden bezocht en daar specifiek op de onderrug gelet.
In alle gevallen was er een bolling te zien al dan niet met de zwakte in het bekken.
Bij 1 (22 jaar) was het blijkbaar net ontstaan en ze had er net vorige de DA voor gehaald. Die heeft gezegd dat het meestal te malen heeft met het verzwakken van de onderrug door ouderdom al dan niet samen met lichte sclerose in de ruggewervels.
Een ander (21) had de rug die je appie heeft. Deze was ontstaan na een korte ziekte en daarna was het paard domweg niet meer in staat terug te komen in zijn jonge fitte vorm. Paard zat verder nog mooi in de spieren overigens. Helaas was dit een koppige eigenaar en weigerde krachtvoer te geven waardoor het echt super mager stond. Stalhouder zei dat het dier 16-20 kg hooi per dag naar binnen schoof en duidelijk nog honger had. Maar eigenaar was blijkbaar van het type paard natuurlijk en wilde niets meer geven dan ruwvoer want vroeger had hij het ook prima gedaan op hooi.

In iedergeval kwam het er in alle gevallen op neer dat de DA (verschillende regio's en dus verschillende DA) gezegd had dat dit opbollen van de wervels en verzwakken van de onderug vrij typisch was voor het inzetten van veroudering van het skelet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:45

Interessant ... dus er valt misschien toch niks meer aan te doen dan ... Ga het in ieder geval toch proberen ;) Ben gewoon benieuwd of ik die koper & zink terug in orde krijg en wat er dan met de pony's gebeurd. Ga ook proberen ze wat meer in beweging te houden (stappen voornamelijk), zeker de appie want die blijft nogal eens stil staan want "op pensioen", maar misschien dat wat meer wandelen hem toch wel goed doet.

Linda_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:40

Ik weet dat dit een oud topic is maar vindt het toch zeer interessant zeker wil ik weten waar het van daan kom hoe het komt dat een paard of pony te weinig koper heeft in zijn lichaam ?
en wat je kan doen om dat weer gezond kan krijgen
ik heb een paard van 15 jaar en dat blijkt dus ook te weinig koper tehebben wist ook ook niet toen ik haar kocht
ik nu wil ik is weten wat je het beste er aan kan doen
en dan wil ik Classic fiber van Equifirst gaan voeren, Met dan nog wat de bij om die koper om hoog te gaan voeren Wat moet ik dan gaan voeren of bij geven ?

grt linda

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:02

Koper moet je aanvullen in een dieet van een paard. Van ruwvoer is het bekend dat het erg weinig koper ( en zink ook oa ) bevat, te weinig voor een paard vaak. Omdat er wel veel ijzer in het ruwvoer en ook het water zit moet je vaak juist nog meer koper ook bijvoeren ( omdat ijzer : koper in een bepaalde balans moet zijn, dus hoe mee ijzer in een dieet hoe meer koper er ook in moet zitten ).

Linda_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:08

Maris schreef:
Koper moet je aanvullen in een dieet van een paard. Van ruwvoer is het bekend dat het erg weinig koper ( en zink ook oa ) bevat, te weinig voor een paard vaak. Omdat er wel veel ijzer in het ruwvoer en ook het water zit moet je vaak juist nog meer koper ook bijvoeren ( omdat ijzer : koper in een bepaalde balans moet zijn, dus hoe mee ijzer in een dieet hoe meer koper er ook in moet zitten ).

oei dus ik begrijp dat al het voer wat ik gevoerd heb daar te weinig hebt van gegeven ? waar het dan niet in zat of te weinig ? (als ik goed begrijp )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:12

Ik weet niet wat je voert natuurlijk ?!
Maar in ruwvoer, dus hooi of voordroog/kuil, daarin zit te weinig koper vaak voor je paard.

Linda_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:46

smorgens hooi en muesli / peen/ wintermaanden slobber overdag staat ze buiten gras eten :D
end van de dag naar binnen en dan krijgt ze wat ze s'morgens krijgt
ik heb we zo belancer besteld de poeder dus ben benieuwd *\o/*

grt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:49

Linda_roos schreef:
smorgens hooi en muesli / peen/ wintermaanden slobber overdag staat ze buiten gras eten :D
end van de dag naar binnen en dan krijgt ze wat ze s'morgens krijgt
ik heb we zo belancer besteld de poeder dus ben benieuwd *\o/*

grt

Van musli moet je normaal echt kilos op een dag geven om aan de vitamines te komen, kan goed dat daar inderdaad een tekort door is ontstaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:49

In die muesli zit natuurlijk ook extra koper toegevoegd. Maar ook extra ijzer, dus vaak heb je daar niet zo heel veel aan.
Succes met de balancer !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:04

Omdat het topic weer omhoog is toch ook hier even een update ..
Het is inderdaad vaak de voeding zoals Maris zegt, bij mij betreft het ook oudere paarden dus die hebben waarschijnlijk sowieso al meer nodig van alles om het binnenin een beetje op pijl te houden.

Ik heb mijn oudere vitaminekorrel (en het kopersupplement) weggedaan en ben Vitalbix Daily en Your Horse Trace gaan voeren. Vitalbix Daily als complete vitaminekorrel, YHT omdat dit zeer oa geconcentreerd is voor koper & zink. Verder is er niks verandert in hun voeding qua samenstelling, de bietenpulp en lijnzaadvlokken zijn wel opgehoogd (en hooi krijgen ze natuurlijk ook nog altijd).

Ik heb wat vergelijkingsfoto's van mijn pony's na anderhalve maand Vitalbix Daily (en YHT):

[***]
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

[***]

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

En dan deze nog .. hoewel het bij [***] volgens mij een reactie op een bepaald dekje was vond ik het toch maar "eng" omdat [***] dit ook al had. Maar dit als vergelijk (eerste is van 2 juni)

[***]

AfbeeldingAfbeelding

[***]

AfbeeldingAfbeelding

Verder is er niks verandert qua training of beweging, enkel de voeding dus.
Bloedresultaten heb ik nog niet, daar wacht ik nog een maand mee, laat ik eind augustus of begin september doen ... Maar ben wel benieuwd ;)

Linda_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:14

dat is idd een verschil sabine V
ik voer toch wel een goed merk ik heb nu die Balancer Pro 4,5 kg besteld is kijken hoe dat verder gaat
en of zij beter gaat lopen dat is mijn Grote zorg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:26

Die van Jepaardgezondenfit? Is volgens mij ook een goede inderdaad :j
Voor hier was er iets mee, denk te hoog in selenium ofzo (omdat die van mij geen tekorten hebben ben ik daar voorzichtig mee). Zou het eens moeten nakijken maar maakt ook niet uit, als je paard het er goed op doet is het goed ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:28

Linda_roos schreef:
ik voer toch wel een goed merk ik heb nu die Balancer Pro 4,5 kg besteld is kijken hoe dat verder gaat

Wat bedoel je met :"of zij beter gaat lopen " ? Is ze snel moe of loopt ze onregelmatig of ???

Linda_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:00

Maris schreef:
Linda_roos schreef:

Wat bedoel je met :"of zij beter gaat lopen " ? Is ze snel moe of loopt ze onregelmatig of ???

ze loopt onregelmatig de veearts heeft gezegd dat ze te weinig koper heeft gehad in de voer
ik dacht eigenlijk Nou ja nog nooit gehoord maar wel dus na veel google en lezen
moe is ze zeker niet :):)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:02

Onregelmatig lopen door kopertekort ??? En ik neem aan dat de da dus bloed geprikt heeft mbt koper ?