Fibra Premium / anti-itch

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:08

Ik zit er ook over te denken om fibra te proberen als ik mijn schuur leeg gevoerd heb. Ik heb 3 cushing pony's, waarvan 1 ook IR en eczeem en 2 zijn er hoefbevangen (geweest). En nog 2 gezonde pony's.

Hoe veel kilo zit er in een gewone voerschep?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:10

goede vraag Dennis. Alf zou 500 gram per dag hiervan moeten hebben.
Ik kan het wel verdelen over 3 voerbeurten.

Heb alleen nog VS200 vitaminebrokjes en daarna nog voor een half jaar vitaminepoeder van Pure staan die eerst op moeten. Met een supplement met ook mycotoxinebinder wat hem misschien nog kan helpen. Als dat niet helpt wil ik dit misschien wel gaan proberen.

Fortitude

Berichten: 3094
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:52

Dennis schreef:
Hoe veel kilo zit er in een gewone voerschep?

Ik las in eerdere recties +/- 300 gram.

Mijn paard is ondertussen best dik geworden :')
Zelfs op de halve aanbevolen hoeveelheid blaast ze dus op _O- maarja ging ook rap zo met die vorst en bevroren bak. Dus die wordt even gekort op de hoeveelheid, die krijgt nu maar één schep met verder ook niks er doorheen.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:53

Fibra schreef:
@Kayleigh
In totaal ga je dan inderdaad wat meer energie voeren dan je nu doet. We hebben er echter bewust voor gekozen om Fibra niet geconcentreerder te maken. Het volume heeft veel gezondheids voordelen. Mocht je het interessant vinden: http://www.fibra-paardenvoeders.nl/hoev ... currentie/ Fibra bevat niet echt dikmakers zoals veel zuiker of zetmeel, de energie komt voornamelijk uit ruwecelstof en lijnolie. Mocht het nodig zijn kun je misschien het ruwvoer iets aanpassen? In Fibra zit uiteraard ook luzerne en timothee, hoge kwaliteit ruwvoeders.


Bedankt voor de info!
Zodra mijn voer op is ga ik het proberen! Over een paar weken gaan we naar een andere stal waar ik gelukkig wel zelf het krachtvoer kan kiezen maar ruwvoer niet.
Mocht ze er toch van aankomen of het doet niet wat het moet doen dan neem ik contact met jullie op voor advies!

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:55

Fortitude schreef:
Dennis schreef:
Hoe veel kilo zit er in een gewone voerschep?

Ik las in eerdere recties +/- 300 gram.

Mijn paard is ondertussen best dik geworden :')
Zelfs op de halve aanbevolen hoeveelheid blaast ze dus op _O- maarja ging ook rap zo met die vorst en bevroren bak. Dus die wordt even gekort op de hoeveelheid, die krijgt nu maar één schep met verder ook niks er doorheen.


Hoelang doe je ongeveer met een pak wanneer je 2 scheppen pd voert??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:06

Jeetje, je kan toch rekenen?
Gewicht van 1 pak en dan delen door ongeveer 600 gram ( 2 scheppen)...

Daphneeeej

Berichten: 3009
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:08

Babbelaar20 schreef:
Fortitude schreef:
Ik las in eerdere recties +/- 300 gram.


Hoelang doe je ongeveer met een pak wanneer je 2 scheppen pd voert??

Als 1 schep ongeveer 300 gram is dan is 2 scheppen per dag 600 gram. De zakken zijn 15 kilo dus dat zou betekenen dat je ongeveer 25 dagen met een zak kan doen.
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 07-03-18 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:08

De hoeveelheid die je moet voeren heeft me nog altijd weerhouden dit product te gaan gebruiken omdat mijn paard al aan de dikke kant is.

Fortitude

Berichten: 3094
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:16

Anoniem schreef:
Jeetje, je kan toch rekenen?
Gewicht van 1 pak en dan delen door ongeveer 600 gram ( 2 scheppen)...

Zo goedemorgen, mag ook iets vriendelijker?

Babbelaar20 schreef:
Hoelang doe je ongeveer met een pak wanneer je 2 scheppen pd voert??

Ik voer 3 scheppen (normaal gezien 2 aan de één 1 aan de ander) en doe er net wat langer dan 2 weken mee. Ligt er net een beetje aan want soms zit de schep wat voller dan de andere keer :P

't is wel duur, maarja paard doet het er goed op dus vind het wel prima.

Anoniem

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:27

Nee, sorry maar zon rocket science was die som ook niet.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:07

Dennis schreef:
Ik zit er ook over te denken om fibra te proberen als ik mijn schuur leeg gevoerd heb. Ik heb 3 cushing pony's, waarvan 1 ook IR en eczeem en 2 zijn er hoefbevangen (geweest). En nog 2 gezonde pony's.

Hoe veel kilo zit er in een gewone voerschep?


Ik zit/zat een beetje in hetzelfde schuitje. Eén met eczeem (zwaar) en één met IR/PPID.
Eczeem heb ik nauwelijks wat van gezien vorige zomer en met mijn IR pony gaat het ook heel goed.
Zat ook altijd nog te rommelen met allerlei bijzaken (eentje koliekgevoelig bijvoorbeeld) maar ook daar heb ik niks meer van teruggezien.
Mijn IR pony is de seasonal rise ook voor het eerst goed doorgekomen. Kan het je absoluut aanraden.

Overigens voer ik wel de voorgeschreven hoeveelheid. 1 voerschep is ongeveer 300 gram.

Vanochtend voor mijn eczemer weer begonnen met anti itch, ze was er niet blij mee, moet even weer wennen kennelijk. Ze liep na 5 minuten weg bij dr bak, maar heeft het uiteindelijk wel opgegeten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:56

bruintje123 schreef:
De hoeveelheid die je moet voeren heeft me nog altijd weerhouden dit product te gaan gebruiken omdat mijn paard al aan de dikke kant is.


Ja dat vind ik eigenlijk ook wel een dingetje....

nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:21

Fortitude schreef:
Dennis schreef:
Hoe veel kilo zit er in een gewone voerschep?

Ik las in eerdere recties +/- 300 gram.

Mijn paard is ondertussen best dik geworden :')
Zelfs op de halve aanbevolen hoeveelheid blaast ze dus op _O- maarja ging ook rap zo met die vorst en bevroren bak. Dus die wordt even gekort op de hoeveelheid, die krijgt nu maar één schep met verder ook niks er doorheen.


300 gr in een volle voerschep? Fibra vertelde mij dat ik 240 gr per 100 kg lichaamsgewicht moet voeren..

Dat zouden dus bijna 5 voerscheppen vol moeten zijn PER DAG?? voor een 600 kg paard? (240 gr x 600 kg = 1440 gr)

Anoniem

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:45

Ja en daarom haken veel mensen daarop af ( waaronder ikzelf).

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:53

Ja dat heb ik dus ook.
Ze krijgen nu een handje vitamine korrels en afgemeten hooi en 2 van de 4 ploffen nu al zowat.
Uiteraard zijn dat die ik ook op het voer zou willen zetten.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:09

minikatje schreef:
C-pony, sober ras, 2 keer een kwart/half voerschep (daar ergens tussen, als het koud en guur is zal het meer richting de helft gaan en als pony alleen lekker heeft lopen zonnen buiten dan krijgt ze een kwart)
Daarnaast krijgt ze 2 netten hooi per dag in de paddock van rond de 3 tot 5 kilo en 3 keer hooironde op stal

Dit is wat ik voer :)
Anders moet ik 3 scheppen gaan voeren en dat leek me een beetje overkill

Daphneeeej

Berichten: 3009
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:18

Er zit natuurlijk ook veel luzerne vezel in het voer wat eigenlijk gewoon ruwvoer is. Hoor wel eens mensen praten over emmers luzerne die mensen hun paarden voeren. Dan vind ik een paar scheppen wel meevallen.
Ik moet wel zeggen dat die van mij 2 scheppen per dag krijgt (paard van 1.60, recreatief gereden maar wel serieus aan werk). Hier doet die van mij het top op. (krijgt 1 schep gastro+ van havens er naast per dag)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:44

Maar dan zou je theoretisch dus te weinig vitamines en mineralen voeren als je niet enigzins naar de voorgeschreven hoeveelheid gaat? Niet bang voor tekorten?

Kabayo

Berichten: 14244
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:48

Ik geef mijne gewoon 1 schep. Geen 3 of 5. 2 scheppen per dag. Ziet er mooi uit. Krijgt anti itch en verder niks er omheen (behalve likstenen)
(We zijn verkoop punt en anti itch kwam niet op dus mijn paard mocht de laatste balen op eten :+ )

Nou. Glanst mooi ,jeukt niet en zit goed in haar vel! Op de foto enkel gepoetst
Afbeelding

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:49

Daphneeeej schreef:
Er zit natuurlijk ook veel luzerne vezel in het voer wat eigenlijk gewoon ruwvoer is. Hoor wel eens mensen praten over emmers luzerne die mensen hun paarden voeren. Dan vind ik een paar scheppen wel meevallen.
Ik moet wel zeggen dat die van mij 2 scheppen per dag krijgt (paard van 1.60, recreatief gereden maar wel serieus aan werk). Hier doet die van mij het top op. (krijgt 1 schep gastro+ van havens er naast per dag)

Maar voor ruwvoer dan de hoofdprijs betalen is ook niet erg prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:49

Waarom vallen jullie zo over de hoeveelheid i.r.t de prijs? Als je vergelijkt met andere premium voeders zoals een pavo care4life dan is de kiloprijs en het voeradvies vergelijkbaar.

Oké je hebt een 4 scheppen nodig voor 1 kilo ipv 1 schep maar een kilo per dag moeten voeren blijft een kilo.

Ik geef trouwens ook minder dan het advies. Mijn shetje krijgt een half schepje en mijn trekpaardje nu nog 4 omdat ze wat bij mag komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-18 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:53

Omdat ik zo ook geen kilo voer :)

En ruwvoer voer ik toch wel.
Ik heb ook een hekel aan andere muesli bol met zogenaamd goed hooi wat het kauwen bevordert enz.
Ik heb geen schokkers en ruwvoer geen tekort.

Anoniem

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:29

Maar dan kan je ook gewoon muesli of brok geven toch? Evt zelf handje luzerne erdoor?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:31

Dat doe ik nu ook. Vitamine korrel.
Maar het anti itch gedeelte mis ik dan :)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:34

bruintje123 schreef:
Dat doe ik nu ook. Vitamine korrel.
Maar het anti itch gedeelte mis ik dan :)


Zelfde hier plus dat ik graag alles in 1 zou willen hebben.

De hoeveelheid vind ik niet het grootste probleem. Maar hoop dat Fibra me nog antwoord kan geven op de vragen die ik vanochtend stelde.