Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:06

KoudbloedKim schreef:
Nachtrust gaat wel lukken, want het gaat nu al weer stukken beter.
Na het geven van Colosan is het binnen een half uur weer 'over'.

Als ik je een tip mag geven bij pardoes Aurora verkopen ze een 1,5 litre fles collease dit is het zelfde als colosan alleen betaal je boor z'n fles €35 en doe je 20x zo lang mee . Ik gebruik het ook ui voorzorg soms bv als ze weer de bolle wei op gaat of juist een schrale dan krijgt ze gewoon een spuitje voorzorg en is alles prima.

Anoniem

Re: Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:09

Ah, dankjewel. :)
We krijgen het nu van de dierenarts en dat is goedkoper dan online, maar ik zal eens kijken naar je tip.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:23

Kan ze niet ongemerkt hooi/kuil of ander voer of water naar binnen hebben gekregen wat in aanraking is geweest met een dood beest? Botulisme?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:25

Dat zand zou het toch zomaar kunnen zijn, je zou een kuur psyllium kunnen geven voor een week en de mest dan ook tijdens de kuur testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:26

Meiske1577, dan zouden de andere paarden hier ook last van moeten hebben en ze krijgen om de dag een nieuwe baal. :)

Zand is het niet, dat heb ik al een paar keer aangegeven. :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:34

Rizette schreef:
Dat zand zou het toch zomaar kunnen zijn, je zou een kuur psyllium kunnen geven voor een week en de mest dan ook tijdens de kuur testen.

Dit zou ik ook als advies nog mee willen geven.

Ik weet niet of jullie standaard af en toe wat ivm zand de paarden wat geven maar ik vind het echt fijner om het wel te doen.

Liever af en toe een weekje een kuur zandweg geven als een paard met koliek door zandophoping

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:36

Als het goed is komt dit één dezer dagen aan, maar zoals ik ondertussen al meerdere keren heb gezegd is er geen sprake van zand. :o

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:39

Zit er zand onder in de zak dan is het goede nieuws dat de darmen in staat zijn om zand te lozen, maar het slechte nieuws is natuurlijk dat het bewijst dat het paard zand binnenkrijgt. Of het goede en slechte nieuws elkaar compenseren blijft dan natuurlijk de vraag.
Zit er geen zand in dan kan het betekenen dat het paard geen zand binnenkrijgt, maar het kan ook betekenen dat de darmen niet in staat zijn om het binnengekregen zand te lozen.

Gekoppierd van www.paardnatuurlijk.nl
Hoe dan ook kan een paard zand binnen krijgen. Via ruwvoer via gras nadat zand omhooggespat is na een hevige regenbui.
Indien het lekker gerold heeft en zichzelf krabt op een zanderige plaats met de mond.

Vandaar dat ik het voor zinvol houd om het af en toe te geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:41

Ik vind het ook zinvol om dat te geven, preventief. :j

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:45

Bij mijn merrie was het vermoeden ook maagzweren...eerst een hoop geld uitgegeven aan medicatie voor deen maag...wel wat effect, maar niet de oplossing. Na veel tobben wel een scopie laten doen.. Daar kwam helderheid door. Ik zou dus zeker adviseren om het wel te laten onderzoeken..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:46

KoudbloedKim schreef:
Ik vind het ook zinvol om dat te geven, preventief. :j

Gelukkig maar!
Ik hamer erop aangezien ik een shet hierdoor verloren ben(zandkoliek en atypische myopathi) en mijn haflinger 1.5 jaar dus ook verstopping koliek door zand had.
Het is gewoon een vervelend iets waar je niet echt omheen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:49

AlaskaTorrie, bedankt voor de tip. :)

Hagelslag, sterkte. :(:) Dat laatste is ook echt iets rottigs inderdaad.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:50

candalisa schreef:
KoudbloedKim schreef:
Nachtrust gaat wel lukken, want het gaat nu al weer stukken beter.
Na het geven van Colosan is het binnen een half uur weer 'over'.

Als ik je een tip mag geven bij pardoes Aurora verkopen ze een 1,5 litre fles collease dit is het zelfde als colosan alleen betaal je boor z'n fles €35 en doe je 20x zo lang mee . Ik gebruik het ook ui voorzorg soms bv als ze weer de bolle wei op gaat of juist een schrale dan krijgt ze gewoon een spuitje voorzorg en is alles prima.

Het is veel goedkoper maar je bent voor 1 liter ongeveer 35 kwijt (thuisbezorgd ) maar het blijft veel goedkoper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:51

We hebben gelukkig nog wel even een voorraadje en ik hoop eigenlijk snel een oplossing te vinden zodat er het ook niet weer hoeven gebruiken.
De Colosan die we als eerste hebben gegeven was ook al gewoon bijna overdatum, we hebben dit nooit hoeven geven. :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 07:41

AlaskaTorrie schreef:
Bij mijn merrie was het vermoeden ook maagzweren...eerst een hoop geld uitgegeven aan medicatie voor deen maag...wel wat effect, maar niet de oplossing. Na veel tobben wel een scopie laten doen.. Daar kwam helderheid door. Ik zou dus zeker adviseren om het wel te laten onderzoeken..

Het is wel off topic maar wat had jouw merrie dan dat de medicatie niet aansloeg voor de maag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:21

We gaan nu in ieder geval een kuur beginnen tegen maagzweren en als dat niet voldoende werkt, moeten we toch naar de kliniek. :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:37

Toch vind ik het niet typisch maagzweren. Kim loopt toch steeds te bietsen om meer eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:39

Nee, onze DA ook niet, maar je moet wat en het is ook meer om uit te sluiten dat het het niet is.
Anders moeten we naar de kliniek, dus dit is zeg maar de laatste stap.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:47

Ze staan 24/7 buiten toch? Ligt er ergens vlas, zaagsel of stro o.i.d. (in een schuilstal ofzo)?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:51

Vervelend dat het aanhoudt na het stoppen met de slobber/speedibeet. Ik voer zelf ook speedibeet maar heb daar nooit problemen mee gehad (behalve slokdarmverstopping nadat iemand op stal zo stom was geweest het, ongevraagd, ongeweekt te geven |o )
Nu had mijn paard paar weken terug ook een soort krampkoliek leek wel. Heb de dierenarts gebeld, die had geen idee, bloed laten afnemen etc allemaal niks uitgekomen. Toch preventief omeprazole gaan geven en merk echt verbetering. Nu had hij wel wat meer symptomen waardoor ik het vermoeden had, maar qua eten bleef hij erg gulzig.
Welke omeprazole ga je geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:02

Stro waar niet van wordt gegeten. :)

Dat is mijn grootste nachtmerrie inderdaad, dat ze bijvoorbeeld uitbreken en er van eten. :x
Wij hebben het om die reden binnen neer gezet, lijkt me echt vreselijk!

Ik weet in ieder geval dat het Omeprazole is, maar we hebben het nog niet opgehaald, dus type weet ik niet. :)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:04

KoudbloedKim schreef:
Stro waar niet van wordt gegeten. :)

Dat is mijn grootste nachtmerrie inderdaad, dat ze bijvoorbeeld uitbreken en er van eten. :x
Wij hebben het om die reden binnen neer gezet, lijkt me echt vreselijk!

Ik weet in ieder geval dat het Omeprazole is, maar we hebben het nog niet opgehaald, dus type weet ik niet. :)

Ja bij mij was ie dus niet eens uitgebroken maar had iemand het gegeven. Wordt je echt niet blij van :n
Gelukkig hebben andere stalgenoten heel snel gehandeld want ik was er zelf niet bij, maar was geen prettig aanzicht.
Verstandig om het binnen te zetten ja :j Je weet maar nooit!
Is dan denk ik Gastro Guard (of iets in die trant) schijnen goed te helpen :j
Hopelijk komen jullie er snel achter wat het precies is, of wat helpt, want is niet fijn als je paard ergens last van heeft en je weet niet wat :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:06

Ja, dat is bij ons geen optie haha, maar het kan wel kwaad, pff!
Kan me voorstellen dat je daarvan bent geschrokken en goed dat je stalgenoten zo snel konden ingrijpen!
Ja, dat zou goed kunnen dat het Gastro Gard is inderdaad.

Ik hoop het ook, want ik zie haar nu ook al weer een tijdje trekken met haar buik en ze zweet weer flink.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:12

Weet je echt 100% zeker dat ze daar niet van eet, bijvoorbeeld 's nachts of als er niemand is die haar iets lekkers geeft? Bij mijn merrie hebben we bijna een jaar af en aan super ernstige koliek gehad. Eerste oorzaak stro, daarom overgezet op vlas. Maar de koliek bleef komen, paard door 3 verschillende dierenartsen helemaal binnenstebuiten gekeerd, elk mogelijke onderzoek is gedaan en de oorzaak werd maar niet gevonden. Ze stond uiteindelijk zelfs met een graasmasker in een super vieze stal om te voorkomen dat ze de bodem kon/wou eten en op dat moment moest ze dus vasten wegens verstopping. Wat bleek, ze schepte het vlas gewoon in het masker en kon zo nog hele happen wegwerken.

Alle stalgenoten + staleigenaren hielden haar in de gaten. Behalve de nachten was er dus non stop toezicht en niemand heeft het haar ooit zien doen.

Daarom kaart ik het toch aan.. Ik dacht echt zeker te weten dat ze geen vlas kon eten + dat het echt heel smerig vlas was. Maar toch at ze het. Aangezien jij zegt dat Kim steeds bietst om eten, zou het goed kunnen dat ze dingen gaat eten die ze normaliter niet eet omdat ze honger heeft. Mijn merrie verkiest stro nog steeds boven hooi of kuil. Ze krijgt nu beide, gedoseerd stro in een hooinet gaat goed gelukkig.

Als je de oorzaak niet kan vinden, dan zou je kunnen proberen om het stro even weg te laten en kijken of de koliek daarmee weg blijft. Zo niet, dan weet je iniedergeval echt zeker dat ze het niet eet :)!

Ik weet hoe vervelend het is, om steeds terugkomende koliek te hebben en er maar geen oorzaak te vinden is. Ze gaan zo snel achteruit van koliek, echt heel erg naar!! Succes met Kim, hopelijk komt ze er snel weer boven op!

Edit; mijn merrie bleef ondanks de verstopping ook schooien om eten. Alleen op de momenten dat ze niet meer kon staan van de pijn, sloeg ze eten af. Zodra ze weer recht op stond wou ze meteen weer eten.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:16

Mocht de Gastro Gard werken en je blijft behandelen voor een maagzweer kijk dan even naar Abler. Scheelt je honderden euro's.