Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Amanda schreef:Wat gaat het hier snel
Allereerst: hoe doet je paard het hierop? En wat geef je hoevaak aan ruwvoer?
Ik zie inmiddels om me heen veel sportpaarden terug gaan naar de basis. Goed hooi/voordroog, weidegang en vitaminebrok. En dat aangevuld met een complete muesli of sportbrok ter ondersteuning van de spieren en/of energie. Zo halen ze alle vitamines en mineralen uit de vitaminebrok en kunnen ze de rest uit de aanvulling halen. Eventueel kun je lijnzaadolie bijvoeren.

Amanda schreef:Vitaminebrok geef je vaak tussen de 50 en 200gr van. Even afhankelijk van de brok en het gewicht van je paard. Daar halen ze alle basisvitamines en mineralen uit. Alles wat je extra geeft is dan bijvoorbeeld om op gewicht te houden, ter ondersteuning van de spieren en energie. Wat daarvan het beste bij je paard past is even zoeken. Valt ze snel in, zou ik een wat eiwitrijke muesli nemen, met een scheutje olie en bijvoorbeel luzerne er doorheen.
Blijft het gewicht goed, maar kan ze meer energie gebruiken, zou ik kiezen voor duurzame energie dmv de olie en wat snellere energie met koolhydraten.
De lijnzaadolie is dus voor langzame energie, maar ook voor vacht, spieropbouw, darmen.
Paard dat ik ken (Z1 dressuur en wordt fanatiek gereden), staat nu op voldoende voordroog, 50/100gr metazoa (van meer gaat ze stuiteren) en Fiber Force van Cavalor. Daar overheen gaat een scheut lijnzaadolie. De Metazoa en olie krijgt ze maar 1x per dag, de Fiber Force een halve voerschep 3x per dag. Ze zit goed in haar vel, komt weer mooi in de spieren (blessure gehad) en heeft enorme looplust, zonder heel heet te worden. Tenzij ze teveel metazoa heeft gehad
Ik ben zelf voor graanvrij en natuurlijke producten. Maar ook dat telt weer niet voor ieder paard.

Amanda schreef:De liksteen heb ik ook hangen, maar ze gebruiken 'm hier eigenlijk nooit
Lekker laten hangen
De hoeveelheid is brok afhankelijk. Zo voer je van Metazoa 50 gr per 100kg lichaamsgewicht. Andere merken voer je juist maar 50-80gr voor bijvoorbeeld een pony met matige arbeid (gradaties licht, matig, zwaar). Is echt merk afhankelijk.
Van Metazoa hoor je toch wel vaak dat paarden erg fris zijn. Dan kun je beter kijken voor bijvoorbeeld Vitalbix of Marstall Force.
Je aanvullende muesli is kwestie van proberen. Ik ben zelf erg fan van de muesli's van Marstall. Maar Cavalor heeft ook fijne muesli's. En zo zullen er nog wel meer merken zijn
Ervaringen met sportmuesli's heb ik niet, daar kan iemand anders je misschien wel mee helpen.
Merk je energie verschil in zomer en winter? Als dat geen verschil maakt, zou ik in jouw geval in de winter meer ruwvoer voeren. Meer hooi/kuil, maar bijvoorbeeld ook meer luzerne over het voer. Dat geeft geen energie, maar wel massa. Is ze in de winter frisser, kun je je aanvullende krachtvoer verminderen. Vitaminebrokje zal gelijk blijven.
Weet je misschien iets van Omega 3? Ik voer namelijk momenteel een Omega 3 powermix muesli. Zou ik ook een vitaminebrok en een sportmuesli kunnen voeren? Zonder een sportbrok erbij naast?

Citaat:Extra omega- 6 en omega- 9 toe voegen aan het voer is niet handig omdat de meeste paarden dit al te veel binnen krijgen via het voer. Sterker nog, omega- 6 (linolzuur) werkt zelfs ontstekingsbevorderend en juist daarom is het zo belangrijk om alleen omega-3 (ontstekingsremmend) bij te voeren en géén extra omega-6 te geven aangezien dit al meer dan voldoende in het voer zit.
De meeste omega 3-6-9 producten bevatten omega-3 op basis van planten (alfa-linoleen zuur) en wel in zo’n kleine hoeveelheid (meestal vanaf 0,03 procent) dat het eigenlijk niets tot vrijwel niets doet.
Plantaardige oliën bevatten alleen alfa-linoleenzuur (ALA) en geen EPA en DHA. Een paard zal dus zelf de ALA moeten omzetten naar dierlijke omega-3 (DHA en EPA) en dit is niet efficiënt, denk aan slechts 5% tot 10%.

Vanboven blijft hij naar mijn idee nog mager en zie je zijn ribben. Het is tijd om hem te ontwormen, dus misschien dat dit nog zal helpen? En verder zijn we beginnen 'werken' in de piste (los op stemcommando's oefenen om daarna aan de longe te beginnen) dus spieren moet hij ook nog krijgen.

Koper schreef:Hallo Daphne, wat is die weidekruidenmix voor iets?
Amanda schreef:Horsies5: je kan eens kijken naar Vitalbix.
En je hebt er nog 1. Balancer geloof ik.
Die zijn op basis van natuurlijke producten.
Cioccolato: ik ben geen fan van Pavo vanwege het hoge zetmeel en granen gehalte. En hier is ook Omega 6 aan toegevoegd.
Is dit niet iets? http://www.marstall.nl/producten/sport- ... egory_id=2
Deze is ook wel interessant. Heeft zo te zien wat meer structuur en is wat meer gericht op herstel: http://www.marstall.nl/producten/sport- ... egory_id=2
Amanda schreef:Paarden zijn niet gemaakt om granen te verteren. Zetmeel zet zich om in suiker. Dat maakt dat je eigenlijk een hele korte piek van energie voert, terwijl graan wat slecht verteerbaar is en zo weer naar buiten komt.
Vergelijk het met wit brood. Na een uur heb je weer honger, maar het stopt wel op. Dat is de snelle energie.
Daarom zijn olie en eiwitten beter. Plus kauwbaar voer (luzerne bijvoorbeeld). Dat verteert beter en geeft langzame energie vrij, waardoor je geen energie explosie hebt, maar constanter. Verder is veel kauwen en ruwvoer goed voor de speekselbevordering, wat weer bijdraagt aan de vertering.
Maar omdat jij je paard aardig intensief traint en zeker je wedstrijden, is het niet heel erg om wat hoger in het zetmeel te zitten. Ze moet immers pieken. Maar ik zou het niet als hoofdvoer doen.
Mocht je overigens geen verkooppunt in de buurt hebben, Marstall bezorgt ook aan huis.
En je zou ook eens naar de Cavalormuesli's kunnen kijken. Die hebben ook wel een soortgelijk voer. En is misschien makkelijker te krijgen.
Amanda schreef:Ik zou ook voor langdurig gaan. Zeker met je wedstrijden heb je eigenlijk meerdere pieken over 1 dag verdeeld in verschillende disciplines. Aan de andere kant moet je niet uit gaan van je wedstrijden, maar van je gemiddelde in een week, je trainingen, enz.
Als je dat bij elkaar optelt, zou ik voor langdurige energie gaan.