Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 09:27

Ken ik ook niet :)

Depende

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:37

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:34

Amanda schreef:
Wat gaat het hier snel :D

Allereerst: hoe doet je paard het hierop? En wat geef je hoevaak aan ruwvoer?
Ik zie inmiddels om me heen veel sportpaarden terug gaan naar de basis. Goed hooi/voordroog, weidegang en vitaminebrok. En dat aangevuld met een complete muesli of sportbrok ter ondersteuning van de spieren en/of energie. Zo halen ze alle vitamines en mineralen uit de vitaminebrok en kunnen ze de rest uit de aanvulling halen. Eventueel kun je lijnzaadolie bijvoeren.

Bedankt!

In principe doet ze het er prima op. Ze krijgt twee keer per dag een pluk kuil en rond de middag tot ongeveer 8 uur staat ze op een stuk land. Redelijk kort gras. Sommige dagen staat ze in de paddock, dan worden de porties kuil groter.
Dus je zegt ongeveer dat ik als basis vitaminebrok moet gaan voeren? Wat zullen daar ongeveer de hoeveelheden per voerbeurt van zijn? Wat zal lijnzaadolie in die verhaal voor effect hebben?
Verder glimt ze als een spiegeltje en zit goed in haar vel :j

Nu snap ik wel dat ze zeggen; als ze het goed doet, waarom veranderen? Ik ben niet zo zeer op verandering uit. Maar ik wil wel het beste voor haar. Als toch blijkt dat ik beter iets anders erbij of kan gaan voeren wil ik het wel graag in overweging nemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:07

Vitaminebrok geef je vaak tussen de 50 en 200gr van. Even afhankelijk van de brok en het gewicht van je paard. Daar halen ze alle basisvitamines en mineralen uit. Alles wat je extra geeft is dan bijvoorbeeld om op gewicht te houden, ter ondersteuning van de spieren en energie. Wat daarvan het beste bij je paard past is even zoeken. Valt ze snel in, zou ik een wat eiwitrijke muesli nemen, met een scheutje olie en bijvoorbeel luzerne er doorheen.
Blijft het gewicht goed, maar kan ze meer energie gebruiken, zou ik kiezen voor duurzame energie dmv de olie en wat snellere energie met koolhydraten.

De lijnzaadolie is dus voor langzame energie, maar ook voor vacht, spieropbouw, darmen.

Paard dat ik ken (Z1 dressuur en wordt fanatiek gereden), staat nu op voldoende voordroog, 50/100gr metazoa (van meer gaat ze stuiteren) en Fiber Force van Cavalor. Daar overheen gaat een scheut lijnzaadolie. De Metazoa en olie krijgt ze maar 1x per dag, de Fiber Force een halve voerschep 3x per dag. Ze zit goed in haar vel, komt weer mooi in de spieren (blessure gehad) en heeft enorme looplust, zonder heel heet te worden. Tenzij ze teveel metazoa heeft gehad :+

Ik ben zelf voor graanvrij en natuurlijke producten. Maar ook dat telt weer niet voor ieder paard.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:12

Amanda schreef:
Vitaminebrok geef je vaak tussen de 50 en 200gr van. Even afhankelijk van de brok en het gewicht van je paard. Daar halen ze alle basisvitamines en mineralen uit. Alles wat je extra geeft is dan bijvoorbeeld om op gewicht te houden, ter ondersteuning van de spieren en energie. Wat daarvan het beste bij je paard past is even zoeken. Valt ze snel in, zou ik een wat eiwitrijke muesli nemen, met een scheutje olie en bijvoorbeel luzerne er doorheen.
Blijft het gewicht goed, maar kan ze meer energie gebruiken, zou ik kiezen voor duurzame energie dmv de olie en wat snellere energie met koolhydraten.

De lijnzaadolie is dus voor langzame energie, maar ook voor vacht, spieropbouw, darmen.

Paard dat ik ken (Z1 dressuur en wordt fanatiek gereden), staat nu op voldoende voordroog, 50/100gr metazoa (van meer gaat ze stuiteren) en Fiber Force van Cavalor. Daar overheen gaat een scheut lijnzaadolie. De Metazoa en olie krijgt ze maar 1x per dag, de Fiber Force een halve voerschep 3x per dag. Ze zit goed in haar vel, komt weer mooi in de spieren (blessure gehad) en heeft enorme looplust, zonder heel heet te worden. Tenzij ze teveel metazoa heeft gehad :+

Ik ben zelf voor graanvrij en natuurlijke producten. Maar ook dat telt weer niet voor ieder paard.

Bedankt voor je uitteg. Heel fijn! :j
Mijn paard heeft wel een himalaya liksteen in haar stal hangen die ze erg lekker vind en toch regelmatig gebruik. Ik weet niet of dat nog uit maakt?
Moet ik dan kijken op de brok zelf hoeveel het voedingsadvies is, bedoel je?
In de winter valt ze wel sneller in. Nu in de zomer met de weidegang word ze net weer naar de dikke kant. Heb je misschien wat concrete voorbeelden nu? Merk en soort voer?
Ze loopt momenteel vrij makkelijk een B SGW door, lage hartslag voor en na de cross. Dus ze heeft wel een goede conditie. Looplust is goed op haar huidige voer, mag meer maar zeker niet minder.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:21

De liksteen heb ik ook hangen, maar ze gebruiken 'm hier eigenlijk nooit :+
Lekker laten hangen :j

De hoeveelheid is brok afhankelijk. Zo voer je van Metazoa 50 gr per 100kg lichaamsgewicht. Andere merken voer je juist maar 50-80gr voor bijvoorbeeld een pony met matige arbeid (gradaties licht, matig, zwaar). Is echt merk afhankelijk.
Van Metazoa hoor je toch wel vaak dat paarden erg fris zijn. Dan kun je beter kijken voor bijvoorbeeld Vitalbix of Marstall Force.
Je aanvullende muesli is kwestie van proberen. Ik ben zelf erg fan van de muesli's van Marstall. Maar Cavalor heeft ook fijne muesli's. En zo zullen er nog wel meer merken zijn :j
Ervaringen met sportmuesli's heb ik niet, daar kan iemand anders je misschien wel mee helpen.

Merk je energie verschil in zomer en winter? Als dat geen verschil maakt, zou ik in jouw geval in de winter meer ruwvoer voeren. Meer hooi/kuil, maar bijvoorbeeld ook meer luzerne over het voer. Dat geeft geen energie, maar wel massa. Is ze in de winter frisser, kun je je aanvullende krachtvoer verminderen. Vitaminebrokje zal gelijk blijven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:34

Amanda schreef:
De liksteen heb ik ook hangen, maar ze gebruiken 'm hier eigenlijk nooit :+
Lekker laten hangen :j

De hoeveelheid is brok afhankelijk. Zo voer je van Metazoa 50 gr per 100kg lichaamsgewicht. Andere merken voer je juist maar 50-80gr voor bijvoorbeeld een pony met matige arbeid (gradaties licht, matig, zwaar). Is echt merk afhankelijk.
Van Metazoa hoor je toch wel vaak dat paarden erg fris zijn. Dan kun je beter kijken voor bijvoorbeeld Vitalbix of Marstall Force.
Je aanvullende muesli is kwestie van proberen. Ik ben zelf erg fan van de muesli's van Marstall. Maar Cavalor heeft ook fijne muesli's. En zo zullen er nog wel meer merken zijn :j
Ervaringen met sportmuesli's heb ik niet, daar kan iemand anders je misschien wel mee helpen.

Merk je energie verschil in zomer en winter? Als dat geen verschil maakt, zou ik in jouw geval in de winter meer ruwvoer voeren. Meer hooi/kuil, maar bijvoorbeeld ook meer luzerne over het voer. Dat geeft geen energie, maar wel massa. Is ze in de winter frisser, kun je je aanvullende krachtvoer verminderen. Vitaminebrokje zal gelijk blijven.

Oke bedankt! Ik ga me eens verdiepen in de muesli soorten. Er zijn er ook zoveel.. -O- Weet je misschien iets van Omega 3? Ik voer namelijk momenteel een Omega 3 powermix muesli. Zou ik ook een vitaminebrok en een sportmuesli kunnen voeren? Zonder een sportbrok erbij naast?
Van Marstall heb ik nog nooit gehoord, ga ik kme even in verdiepen.
Ik merk geen verschil in energie. Wel in haar looplust. Met warm weer in de zomer is dat toch minder, maar rijtechnisch is dat vaak op te lossen dus ik denk dat ik niet anders hoef te voeren voor energie in de winter en zomer. Enkel is het verschil dat uitmaatk denk ik de sgw wedstrijden die er in de winter niet zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:51

Omega 3 en 6 weet Koper meer van.
Je kunt heel goed een vitaminebrok en sportmuesli voeren zonder sportbrok :j
Er zijn er inderdaad heel veel. Marstall werkt over het algemeen met natuurlijke producten. En ze hebben heel veel muesli's, dat maakt het interessant. Er zit voor ieder paard eigenlijk wel iets tussen. Ze geven overigens ook heel fijn voeradvies, dat zou je ook nog eens kunnen aanvragen.

Zoals beloofd hier nog wat foto's van mijn voer en weide.
Ik heb sinds vandaag de Vitalbix toegevoegd. Plan is om de Marstall Force straks daardoor te vervangen en de muesli steeds minder te geven.

Maar voor nu dus nog een mix van Vitalbix, Marstall Force en Hippostar Kruidenmuesli. Deze muesli is de enige die paardlief blijft eten. Ik heb het liefst graanvrij en laag in suikers. Maar dat gaat een week of 2 goed en dan laat hij het staan. Aangezien hij er medicijnen doorheen krijgt moet het wel op. En de Force at hij weer niet zonder muesli :roll:
Vandaar deze samenstelling. Straks hoop ik alleen Vitalbix te kunnen voeren en kunnen daar de medicijnen doorheen.
Afbeelding

Hij krijgt 2x per dag onderstaande hoeveelheid. Het is zo'n bakje van verse pastasaus van de AH. Even voor het idee van de hoeveelheid. Een hand per keer dus. 's Ochtends met medicijnen en 's middags na het rijden.
Afbeelding

Dit is momenteel onze wei. Het gras staat hoger dan kniehoog. Elke dag krijgen ze er een paar m2 bij dat ze kort mogen grazen.
Afbeelding

Ik heb er even wat uit geplukt. Verder staat er nog kamille, paardenbloem, klaver en komen er madeliefjes op het afgegraasde stuk op.
Afbeelding

En deze oranje bloemen staan langs het hek. Ik heb ze niet op de wei zien staan, maar kan best tussen het hoge gras staan aan de kant van het hek. Het staat er echt pal langs. Iemand een idee wat dit is?
Afbeelding

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:53

Wat zouden jullie geven aan een paard wat lastig door zijn haren heen komt?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:55

Bedankt voor je info! Ik heb inderdaad hun om voeradvies gevraagd dus ben erg benieuwd!
Ben ook benieuwd naar het omega 3 en 6 verhaal. Ben al even losgeslagen op google maar wordt er nog niet veel wijzer van! Lijnzaadolie bestaat ook voor een grot deel uit omega 3. Maar als de muesli en olie beide uit omega 3 bestaat, wordt het een beetje teveel lijkt me?

Ik vraag me af of ik beter de Omega 3 Powermix kan blijven voeren, of ook over kan gaan op een sport muesli.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:00

Wat een ontzettend interessant topic, ik was bekend met kurkuma en zijn werking. Maar lees ook veel nieuwe dingen hier om te proberen!

Wat betreft Omega-3, ik heb het al eens eerder geplaatst:

Citaat:
Extra omega- 6 en omega- 9 toe voegen aan het voer is niet handig omdat de meeste paarden dit al te veel binnen krijgen via het voer. Sterker nog, omega- 6 (linolzuur) werkt zelfs ontstekingsbevorderend en juist daarom is het zo belangrijk om alleen omega-3 (ontstekingsremmend) bij te voeren en géén extra omega-6 te geven aangezien dit al meer dan voldoende in het voer zit.

De meeste omega 3-6-9 producten bevatten omega-3 op basis van planten (alfa-linoleen zuur) en wel in zo’n kleine hoeveelheid (meestal vanaf 0,03 procent) dat het eigenlijk niets tot vrijwel niets doet.
Plantaardige oliën bevatten alleen alfa-linoleenzuur (ALA) en geen EPA en DHA. Een paard zal dus zelf de ALA moeten omzetten naar dierlijke omega-3 (DHA en EPA) en dit is niet efficiënt, denk aan slechts 5% tot 10%.

Paarden halen de juiste vetzuurbalans uit gras, helaas staan veel paarden of niet op gras, of te weinig op gras om deze balans op peil te houden. Denk daarbij nog een Nederlandse bodem bij die niet heel erg rijk meer is en je hebt héél snel teveel Omega-6.
Daarom is zonnebloemolie bijvoorbeeld niet verstandig om te voeren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:06

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:10

Amanda, kan je mij een linkje van de 2e foto op groot formaat naar mij sturen? Dan kan ik zeggen wat alles is.
Die 3e foto zou ik zeggen havikskruid.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:11

Wat een leuk topic! Heb al interessante en speciale maaltijden zien voorbij komen.
@Riddershow: ik dacht dat lijnzaad goed was voor de verharing (of toch gewoon voor de haren en glans in het algemeen) :)

Mijn ruin van drie jaar staat 24/7 op wei dus heeft gras aan de lopende band! Daarnaast is er ook hooi maar daar kijken de paarden nu dus niet eens naar. Verder krijgt hij dagelijks: een schep slobber, een halve schep herbamix, twee handjes maïsvlokken, een hand grasmix en wat maïsolie :)

Hij krijgt deze 'mix' omdat ik hem sinds zijn castratie te mager vind. Nu merk ik intussen wel al een groot verschil maar dus vooral aan zijn grasbuikje... of hangbuik :') Vanboven blijft hij naar mijn idee nog mager en zie je zijn ribben. Het is tijd om hem te ontwormen, dus misschien dat dit nog zal helpen? En verder zijn we beginnen 'werken' in de piste (los op stemcommando's oefenen om daarna aan de longe te beginnen) dus spieren moet hij ook nog krijgen.

Verder heb ik nog een (misschien offtopic) vraagje voor jullie!
Ik wil nu al een tijd mijn paard ontwormen maar kom mijn weidegenootjes nog amper tegen dus ik kan ze niet vragen wanneer zij dit gaan doen. Nu zei een weidegenoot (de enige die ik nog dagelijks zie, maar haar paard staat op een andere wei) gisteren dat ik hem maar gewoon moest ontwormen, dat het eigenlijk niet uitmaakt of dit gelijk is met de andere paarden. Wat denken jullie?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:24

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze planten staan op dit moment bij ons in de wei.. die laatste overigens minder, die staat meer in de tuin..
Verder nog brandnetels en distels.. deze heb ik gemaaid en iig de brandnetels worden gegeten..
Qua gras staat er op dit moment niet heel veel.. ze worden dan ook bijgevoerd met hooi maar aangezien dat weinig gegeten wordt denk ik dat ze toch wel genoeg in de wei hebben..
Qua gras zal ik nog eens foto's maken er staan veel soorten :+
Hooi probeerde ik op de foto te zetten maar ik kon geen toppen vinden.. alleen stengels.. dan valt er niet veel over te zeggen toch?

Vitamine brok zat ik aan te denken omdat slecht door de verharing komen als teken werd gegeven voor te korten.. nu komt mijn draver niet heel lekker door zijn vacht dus ik dacht die brokken bij te gaan voeren en kijken of ik in het najaar verschil merk qua verharing ;)
Welke brok ik dan nodig heb weet ik nog niet.. maar gezien de toegevoegde middelen in de brok van mijten dacht ik verder te zoeken naar een brok met minder toegevoegde middelen ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:26

Ik zit er nu aan te denken om mijn Omega 3 Power mix te wisselen voor deze: http://www.pavo.nl/producten/pavo-sportsfit
Zou dat een goede stap zijn? Of zou ik dan eventueel lijnzaadolie bij moeten voeren? Na een sgw of zware wedstrijd wil ik gelijk na het rijden zeg maar een bakje met wat muesli maken en extra zout. Om vervolgens de rest van de normale gang van zaken te doen. Het extra eten zit dus in na de inspanning.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:41

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:42

Koper schreef:
Hallo Daphne, wat is die weidekruidenmix voor iets?

Ik heb de weidekruidenmix van de Epplejeck, daar zit oa Bijenpollen, frambozenblad, tijm, brandnetelblad en rozenbottel in. Er zit ook knoflook in, daar ben ik minder blij mee, maar het is heel weinig. Zou het liefst een mix hebben zonder, maar tot nu toe zit overal knoflook in.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:45

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:46

Amanda schreef:
Horsies5: je kan eens kijken naar Vitalbix.
En je hebt er nog 1. Balancer geloof ik.
Die zijn op basis van natuurlijke producten.

Cioccolato: ik ben geen fan van Pavo vanwege het hoge zetmeel en granen gehalte. En hier is ook Omega 6 aan toegevoegd.
Is dit niet iets? http://www.marstall.nl/producten/sport- ... egory_id=2
Deze is ook wel interessant. Heeft zo te zien wat meer structuur en is wat meer gericht op herstel: http://www.marstall.nl/producten/sport- ... egory_id=2

Ah die tweede praat wel veel over extra vitaminen en mineralen. Dat is wel positief toch? Waarom is hoog zetmeel gehalte en granen niet goed? Als ik vragen mag?
Ik hoop dat ze bij de diervoeders in de buurt dat merk hebben! Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:47

Omega 3 kan je toevoegen door gebroken lijnzaad of koudgeperste lijnzaadolie te voeren. Zonnebloemolie, maisolie etc is allemaal meer omega 6 als omega 3, daarom geen aanrader.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:55

Paarden zijn niet gemaakt om granen te verteren. Zetmeel zet zich om in suiker. Dat maakt dat je eigenlijk een hele korte piek van energie voert, terwijl graan wat slecht verteerbaar is en zo weer naar buiten komt.
Vergelijk het met wit brood. Na een uur heb je weer honger, maar het stopt wel op. Dat is de snelle energie.
Daarom zijn olie en eiwitten beter. Plus kauwbaar voer (luzerne bijvoorbeeld). Dat verteert beter en geeft langzame energie vrij, waardoor je geen energie explosie hebt, maar constanter. Verder is veel kauwen en ruwvoer goed voor de speekselbevordering, wat weer bijdraagt aan de vertering.

Maar omdat jij je paard aardig intensief traint en zeker je wedstrijden, is het niet heel erg om wat hoger in het zetmeel te zitten. Ze moet immers pieken. Maar ik zou het niet als hoofdvoer doen.

Mocht je overigens geen verkooppunt in de buurt hebben, Marstall bezorgt ook aan huis.
En je zou ook eens naar de Cavalormuesli's kunnen kijken. Die hebben ook wel een soortgelijk voer. En is misschien makkelijker te krijgen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:57

Amanda schreef:
Paarden zijn niet gemaakt om granen te verteren. Zetmeel zet zich om in suiker. Dat maakt dat je eigenlijk een hele korte piek van energie voert, terwijl graan wat slecht verteerbaar is en zo weer naar buiten komt.
Vergelijk het met wit brood. Na een uur heb je weer honger, maar het stopt wel op. Dat is de snelle energie.
Daarom zijn olie en eiwitten beter. Plus kauwbaar voer (luzerne bijvoorbeeld). Dat verteert beter en geeft langzame energie vrij, waardoor je geen energie explosie hebt, maar constanter. Verder is veel kauwen en ruwvoer goed voor de speekselbevordering, wat weer bijdraagt aan de vertering.

Maar omdat jij je paard aardig intensief traint en zeker je wedstrijden, is het niet heel erg om wat hoger in het zetmeel te zitten. Ze moet immers pieken. Maar ik zou het niet als hoofdvoer doen.

Mocht je overigens geen verkooppunt in de buurt hebben, Marstall bezorgt ook aan huis.
En je zou ook eens naar de Cavalormuesli's kunnen kijken. Die hebben ook wel een soortgelijk voer. En is misschien makkelijker te krijgen.

Oke bedankt! Erg nuttige informatie.
Ik heb toevallig net gekeken bij Cavalor. Die kan ik in de buurt in ieder geval ophalen. Lees over een muesli die gericht is op piekprestaties (springen) en op langdurig vrijkomen van energie (sgw, endurance etc). Nu doe ik dus van alles wat; dressuur, springen en sgw. Wat is dan het handigst om als uitgangspunt te nemen? De muesli voor piek of langdurig?
Ik zelf denk langdurig..

Edit; de twee waar ik over spreek
http://www.cavalor.be/NUTRI/Nutrition/P ... =-1&ani=-1
http://www.cavalor.be/NUTRI/Nutrition/P ... =-1&ani=-1

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:59

Ik zou ook voor langdurig gaan. Zeker met je wedstrijden heb je eigenlijk meerdere pieken over 1 dag verdeeld in verschillende disciplines. Aan de andere kant moet je niet uit gaan van je wedstrijden, maar van je gemiddelde in een week, je trainingen, enz.
Als je dat bij elkaar optelt, zou ik voor langdurige energie gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:01

Amanda schreef:
Ik zou ook voor langdurig gaan. Zeker met je wedstrijden heb je eigenlijk meerdere pieken over 1 dag verdeeld in verschillende disciplines. Aan de andere kant moet je niet uit gaan van je wedstrijden, maar van je gemiddelde in een week, je trainingen, enz.
Als je dat bij elkaar optelt, zou ik voor langdurige energie gaan.

Ja. Wat je zegt klopt wel. Bedankt voor je hulp!
De muesli zou ik dan naast vitamine brok kunnen gaan voeren? Met eventueel een scheut lijnzaadolie erover dus?