Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:04

Een behangstomer kan prima, maar neem er wel eentje die wat krachtiger is (dus duurder). Die zal allicht langer meegaan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:37

Wij hebben een behangafstomer van Black en Decker, daar gaat het prima mee en die heeft ook nog een droog kook beveiliging. Deze hebben we https://static.gamma.nl/mam/celum/celum ... llsize.jpg kost rond de 50,- a 60,-
Het stoomplateau hebben we er af gehaald en de slang aan een pijp bevestigd die in de stomer ligt, ding doet het al jaren prima, de temperatuur in de, grote, bak komt rond de 80 graden.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:47

Ik heb de goedkoopste van bol.com
Werkt prima hier :-)
Ik stoom dan wel in een kliko en hoef niet zo heel veel te stomen. Hier een tinker met stof en schimmel allergie en een shet die mee mag eten met de Tink.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:40

Mijn pony heeft een longspoeling gehad en daaruit is stofallergie gekomen. Hoe wordt er getest op schimmelallergie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:01

Dan kun je het hooi laten testen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:32

DubbelDun schreef:
Dan kun je het hooi laten testen.

Tnx!

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:59

Elcid, ik heb nu een soortgelijke bak als die van jou, alleen een maatje kleiner.
Ik krijg hem echter niet goed warm, aan de ene kant wordt het hooi circa 48 graden, aan de andere kant van de bak circa 68 graden. We moeten nog wel wat kleine aanpassingen doen aan de doorvoer van de stoomslang (nu zit er tijdelijk een prop papier in om hem wat af te dichten, k heb hem nog maar een paar dagen) , maar ik zie dat jij de bak nog extra hebt geïsoleerd vanbinnen.
Hoe heb je dat gedaan? Heb je er gewoon losse isolatieplaten in gezet?

Wij hebben nu 1 gat onderin, waar de stoomslang door gaat.
Daar zal ook het afvalwater door moeten om hem schoon te maken.
Hoe maak jij de bak schoon? Kantelen is lastig denk ik.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:31

Ik heb een oude vriezer. Omdat het een oud model is, sloot hij niet meer zo mooi af, paar bakstenen er op en klaar. Tegen de tijd dat m'n stomer op temperatuur is ben ik al 40 min onderweg en laat hem dan nog een uur aan staan. Als ik hem open doe voelt het hooi overal gelijkmatig heet aan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:09

dammetje schreef:
Elcid, ik heb nu een soortgelijke bak als die van jou, alleen een maatje kleiner.
Ik krijg hem echter niet goed warm, aan de ene kant wordt het hooi circa 48 graden, aan de andere kant van de bak circa 68 graden. We moeten nog wel wat kleine aanpassingen doen aan de doorvoer van de stoomslang (nu zit er tijdelijk een prop papier in om hem wat af te dichten, k heb hem nog maar een paar dagen) , maar ik zie dat jij de bak nog extra hebt geïsoleerd vanbinnen.
Hoe heb je dat gedaan? Heb je er gewoon losse isolatieplaten in gezet?

Wij hebben nu 1 gat onderin, waar de stoomslang door gaat.
Daar zal ook het afvalwater door moeten om hem schoon te maken.
Hoe maak jij de bak schoon? Kantelen is lastig denk ik.

Wij hebben geïsoleerd met losse platen en dan tussen de wand en platen zitten piepschuim isolatie platen maar de bak werd ook zonder die isolatie ruim 70 graden. Gemeten met een paar strategisch geplaatste vleesthermometers. :D
Op de bodem lag dan wel een koperen pijp met gaatjes over de hele lengte van de bak, met daaraan de slang van de stomer, zodat de stoom overal kwam. Over die pijp een RVS rooster zodat de stoom zich goed kan verdelen en het hooi niet rechtstreeks op de pijp lag.
Via een gat of opening onderin schoonspoelen; water erin en dat loopt dan vanzelf weg, dat doet niks af aan de warmte, die gaat toch omhoog.

Wij hebben de bak al enige tijd niet meer in gebruik, is nu een opslag voor paardenvoer, omdat het paard in kwestie niet meer hoest of enig luchtweg probleem heeft, godzijdank!

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:30

ah, zo, nu snap ik het. Maar waarom heb je nog geïsoleerd als ie toch over de 70 graden komt?

Komt bij mijn bak ook wel goed. Gisteren zat hij op 74 graden aan de ene kant, andere kant was plak hooi maar 45 graden. Maar nu blijkt dat aan die kant nog geen gaatjes in de buis zitten. Dat moet dus nog even aangepast worden.

Ja, zo'n bak ik multifunctioneel. Daarom heb ik de gok ook maar gewaagd, heb ik de stomer niet meer nodig, dan kan ik hem altijd nog gebruiken voor andere dingen.

@japeloup: oude vriezer kon ik niet vinden. Had hem snel nodig maar ze waren net overal opgehaald en op internet stond er eigenlijk niets in de omgeving. Was wel een stuk goedkoper geweest :( Je stoomt wel lang dan, normaal zou een uur toch genoeg moeten zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:42

Eigenlijk om uit te proberen of dat scheelde als de bak geïsoleerd was.......niet dus ;) behalve dat de warmte wat langer werd vastgehouden en dat is eigenlijk niet nodig.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 06:22

Dammetje: het stomen duurt een uur. Maar voor er stoom uit m'n behangafstomer komt ben je al 30-40 min ouder. Daarbij lijkt mij het slimmer om te lang te stomen dan net te kort en dus niet alle bacteriën dood te hebben.
Merk zo veel verschil aan m'n merrie. DA is laatst nog geweest en d'r longen klinken zo veel beter. En dat na een paar weken gestoomd hooi te voeren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:21

De tijd van het stomen is niet zo belangrijk, de temperatuur wel. Wij stoomden rond de 45 minuten, de stomer van ons produceerde snel stoom en was na ca. 20 minuten vol bezig en dan kwam de temperatuur in de bak al snel naar de 70/ 80 graden. Als die temperatuur bereikt is zijn de schimmels dood, langer stomen doodt niet meer schimmels.
Maar het verschil is inderdaad enorm, toen ons paard nog hoestte was het met gestoomd hooi meteen over. Dat heeft bij hem ook, denk ik, deels of helemaal voor de genezing gezorgd. Hij kucht nog wel eens, maar de echte hoestbuien/ astma aanvallen zijn helemaal over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:00

Maar de kracht waarmee de stoom door het hooi gaat is ook wel van belang. Als je hooi strak geperst zit en het apparaat heeft onvoldoende kracht dan komt het niet op alle plaatsen. En met teveel loshalen van het hooi heb je veel minder voerkapaciteit.

En ook de kwaliteit van het hooi is natuurlijk bepalend. Slecht hooi zal ook door stomen geen 'goed' hooi worden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:23

DubbelDun schreef:
Maar de kracht waarmee de stoom door het hooi gaat is ook wel van belang. Als je hooi strak geperst zit en het apparaat heeft onvoldoende kracht dan komt het niet op alle plaatsen. En met teveel loshalen van het hooi heb je veel minder voerkapaciteit.

En ook de kwaliteit van het hooi is natuurlijk bepalend. Slecht hooi zal ook door stomen geen 'goed' hooi worden.

Ben het helemaal met je eens. Ik heb goed paarden hooi. Bevat 3-4 verschillende grassoorten en er zit niet al te veel raai gras in. Het is mooi droog in pak gekomen en op een droge plaats bewaard. Opzich dus mooi hooi. Maar voor m'n oudje (22jr) dus niet goed genoeg. We hebben haar nu een jaar en wist dat ze snel hoeste. Ze stond voorheen op kuil maar dat vind ik bende, sorry voor de gene die dat wel voeren.....
Het ging 10 maanden super goed op hooi maar nu helaas niet meer. Of ze er van geneest net als jullie paard Elcid, geen idee is denk ik daarvoor al een te lang slepend verhaal bij haar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:26

@Japeloup: ongeveer hetzelfde verhaal hier. Alleen is die van mij 31 :) Heeft COPD en is dus erg gevoelig op droog hooi, al is het nog zo'n goede kwaliteit.
Ik maak het dus altijd nat (niet weken) en dat is voldoende. Alleen 's winters als het echt vriest dan stoom ik het hooi.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:28

Nat hooi geprobeerd, maar m'n dames weigeren dat te eten. Geen idee waarom.
Gestoomd vinden ze het erg lekker, zelfs zo dat ze soms liever hooi eten dan het weiland op lopen voor gras.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:44

Hier zijn ze er ook gek op, maar nat hooi gaat er ook prima in :)

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:42

Bij mij hetzelfde, paard zal altijd gevoelig zijn op stof en schimmels. Hoest nu ook weer wat, maar dat kan ook van de stoffige paddock komen. Mijn hooi ligt al een jaar op zolder, was mooi, maar is nu stoffig en schimmelig. Na het stomen komt het er echter als nieuw uit!

Gisteren weer hooi natgemaakt, omdat de stomer nog niet in orde was. Ik had nog wel een plak gestoomd liggen, en de voorkeur ging daar duidelijk naar uit.

Inmiddels zijn er toch isolatieplaten in geplaatst en ik hoop hem vanavond weer werkend te hebben. We zitten nog steeds in de testfase :)
Er kunnen zo'n 5 plakken per keer in, dan staan ze redelijk ruim, en misschien kan ik er aan de zijkant nog 2 kwijt. Is voor 3 paarden, dus dat werkt een stuk handiger dan de kliko die ik eerst had en maar 2 plakken in kwijt kon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:44

2 plakken losgemaakt dan zeker ??
In mijn oude kliko-stomer kon ik een hele baal kwijt (2 lagen )

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:59

Ja klopt, 2 plakken los. Ik had het op een verhoging gelegd, zodat alleen het bovenste deel in gebruik was. Anders kon ik er niet bij

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:20

Ik heb een hooinet van 50% schaduwdoek die ik over de rand van de kliko hang en dan vul. De gaten zijn groot genoeg om de stoom door te laten, maar het hooi blijft mooi binnenboord :D
Als hij klaar is dan haal ik het hele hooinet er uit en kiep het zo bij de paarden in de slowfeeder.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:53

o das handig Dubbeldun!

Nadeel aan gestoomd hooi is dat het niet uit mijn slowfeednet steekt; het is te glad geworden en het ligt daardoor vlak. Daardoor kunnen ze er echt maar een zeldzame spriet uit vissen. Slowfeednet dus maar afgeschaft.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:05

Ik heb zelf een hooinet gemaakt. Heb een net voor over een aanhanger in 3en geknipt en door deze dubbel te "vouwen" en met strotouwtjes vast geknoopt. Plakken trek ik los en vul daar het net mee. Kan hem ophangen in de kopstuk of maak hem vast onder in een bak buiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:36

Ik heb gewoon de normale slowfeerdernetten gehouden die ik altijd gebruik (3 cm). ik wil nog wel eens een plukje hooi er alvast uittrekken zodat ze een beginnetje hebben :)